Kies maar: McLaren F1 of P1?

Gepost op 27-02-2013 om 22:27 door - 100 Reacties »

P1 vs F1
Hier bij Autoblog houden we ons bezig met dé belangrijke vragen van het leven. Zoals welke auto je het liefst voor de deur hebt staan. Vandaag de keuze tussen twee iconen.

21 jaar geleden definieerde de McLaren F1 het supercar genre. Weg met die turbo’s! Een lekkere V12 in de kont liet de toen 6 jaar oude, maar nog altijd snelle Ferrari F40 achter in een grote stofwolk. Nu is het aan de McLaren P1 de beurt om hoge ogen te gooien. Met zijn design die teruggrijpt naar de geprezen voorganger verwachten we dat ook deze auto in de toekomst voor vele euro’s geveild zal worden.

Ook de gelimiteerde productie van 375 stuks zal de P1 tot een verzamelobject maken. De investering is echter toch niet zo hoog als je in eerste instantie zal denken. Met £866,000 (ruim €985.000) betaal je voor deze auto ‘slechts’ 59% van wat je, omgerekend naar hedendaagse centen, 21 jaar geleden voor de F1 moest neertellen. Ter vergelijking: de Ferrari 512TR is 82% van de prijs voor een F12 en de Lamborghini Aventador 73% van de Diablo. Nieuwprijs omgerekend naar de euro’s van nu, uiteraard.

Wat de prestaties betreft is het waar je voorkeur naar uitgaat. Doe je liever een snelle sprint, of is het de topsnelheid die jouw hart sneller doet kloppen? De F1 doet de 0 naar 100 in 3,1 seconden, 0 naar 200 in 9,58 seconden, en 0 naar 300 in 21,15 seconden. Dat alles voor 627 pk op 1.138 kg. De P1 zal dit beduidend sneller doen met een geschatte >3, >7 en 17 seconden respectievelijk. 916 pk uit een 3,8-liter twin-turbo V8 met de hulp van een elektromotor. Daar staat tegenover dat de F1 het wint op de topsnelheid. 386,5 km/u voor de F1 tegenover de begrensde 350 km/u van de P1. Een handige chipboer zal dit binnenkort vast wel recht gaan zetten, maar tot die tijd wint opa het nog steeds.

Hoewel de topsnelheid in de P1 waarschijnlijk in alle comfort gereden zal worden, lijkt het mij toch niet zo’n goed idee om hetzelfde te proberen in een F1. De techniek heeft niet stilgestaan. Zo krijgt de P1 speciaal voor hem ontwikkelde Pirelli P Zero Corsas banden die al het geweld kunnen doorstaan. Een nieuw type koolstof-keramische remmen, ontwikkeld met McLaren’s Formule 1 partner Akebono, moeten het zaakje tot stilstand dwingen zonder te overhitten. Om van alle elektronische hulpmiddelen maar te zwijgen. Ook al werd de F1 ingezet in races en de P1 (waarschijnlijk nooit) niet, kun je wel raden in welke auto ik mij veiliger zal voelen op een circuit, waar je de auto tot het uiterste zal dwingen.

De keuze is nog niet zo eenvoudig. Karakter vs technologie, oud vs nieuw, vermogen vs topsnelheid. Waar zou jij voor gaan?


100 reacties   toon alle reacties
Zeker weten de F1 met de lekkere rauwe BMW V12
Alsof er een keuze is, de F1 natuurlijk.
De F1 natuurlijk. Alleen al om de motor. BMW’s meesterwerk. Ongekende prestaties en een prachtig geluid. De 3 seater lay out. Gold lined motor gedeelte. Alles was top spec. Zeker voor die tijd.
Moeilijke keuze. De P1 ziet er echt buitenaards uit, gaaf dus om zomaar op straat mee te rijden. Maarja, die F1 is natuurlijk wel een legende die de P1 misschien nooit gaat worden.
Ik denk dat ik toch maar voor de P1 ga.
F1. Vind de P1 qua design helemaal niks, en dat blijft belangrijk bij een super/hypercar. Daarnaast is de F1 een legendarische auto, waar de P1 vast heel goed gaat worden, maar hij gaat lijkt mij geen mijlpaal in de autogeschiedenis worden zoals de F1 dat was.
F1 natuurlijk vooral de LM edition, blijft tijdloos en absoluut bruut.
Sjezus christus, wil je me even niet meer met het gegeven confronteren dat de F1 alweer 21 jaar geleden is geïntroduceerd…Voel me nu helemaal een ouwe l*l….

Waar is de tijd gebleven? Het is zo lang geleden, kinders, dat ik toen nog mijn autonieuws uitsluitend uit een auto-tijdschrift moest halen. Het is zo lang geleden dat we toen nog ons achterste met bladeren van bomen schoonmaakten. Het is zo lang geleden dat we naar een telefooncel moesten lopen om met het thuisfront te kunnen bellen. Het is zo lang geleden dat we vuur maakt door een stokje tegen een houtje aan te schuren.

…..oké, misschien heb ik sommige dingen verzonnen maar het was VERSCHRIKKELIJK!

En toen…op een dag….sloeg ik een Auto Motor und Sport open….een fel licht scheen en engelen zongen….daar stond ie op een fotootje van 2 cm bij 2 cm….de F1….de persfoto’s waren op een strand ofzo gemaakt. En de introductie was in Monaco. Ik herinner het als de dag van gisteren….Mooie tijd….*leunt achterover in z’n schommelstoel en pakt pijp*….yep, mooie tijd….

Maar goed, waar waren we….F1 of P1? Allebei…
F1, uitleg overbodig.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!