Kies maar: McLaren F1 of P1?

Auteur: , 100 Reacties

Hier bij Autoblog houden we ons bezig met dé belangrijke vragen van het leven. Zoals welke auto je het liefst voor de deur hebt staan. Vandaag de keuze tussen twee iconen.

21 jaar geleden definieerde de McLaren F1 het supercar genre. Weg met die turbo’s! Een lekkere V12 in de kont liet de toen 6 jaar oude, maar nog altijd snelle Ferrari F40 achter in een grote stofwolk. Nu is het aan de McLaren P1 de beurt om hoge ogen te gooien. Met zijn design die teruggrijpt naar de geprezen voorganger verwachten we dat ook deze auto in de toekomst voor vele euro’s geveild zal worden.

Ook de gelimiteerde productie van 375 stuks zal de P1 tot een verzamelobject maken. De investering is echter toch niet zo hoog als je in eerste instantie zal denken. Met £866,000 (ruim €985.000) betaal je voor deze auto ‘slechts’ 59% van wat je, omgerekend naar hedendaagse centen, 21 jaar geleden voor de F1 moest neertellen. Ter vergelijking: de Ferrari 512TR is 82% van de prijs voor een F12 en de Lamborghini Aventador 73% van de Diablo. Nieuwprijs omgerekend naar de euro’s van nu, uiteraard.

Wat de prestaties betreft is het waar je voorkeur naar uitgaat. Doe je liever een snelle sprint, of is het de topsnelheid die jouw hart sneller doet kloppen? De F1 doet de 0 naar 100 in 3,1 seconden, 0 naar 200 in 9,58 seconden, en 0 naar 300 in 21,15 seconden. Dat alles voor 627 pk op 1.138 kg. De P1 zal dit beduidend sneller doen met een geschatte >3, >7 en 17 seconden respectievelijk. 916 pk uit een 3,8-liter twin-turbo V8 met de hulp van een elektromotor. Daar staat tegenover dat de F1 het wint op de topsnelheid. 386,5 km/u voor de F1 tegenover de begrensde 350 km/u van de P1. Een handige chipboer zal dit binnenkort vast wel recht gaan zetten, maar tot die tijd wint opa het nog steeds.

Hoewel de topsnelheid in de P1 waarschijnlijk in alle comfort gereden zal worden, lijkt het mij toch niet zo’n goed idee om hetzelfde te proberen in een F1. De techniek heeft niet stilgestaan. Zo krijgt de P1 speciaal voor hem ontwikkelde Pirelli P Zero Corsas banden die al het geweld kunnen doorstaan. Een nieuw type koolstof-keramische remmen, ontwikkeld met McLaren’s Formule 1 partner Akebono, moeten het zaakje tot stilstand dwingen zonder te overhitten. Om van alle elektronische hulpmiddelen maar te zwijgen. Ook al werd de F1 ingezet in races en de P1 (waarschijnlijk nooit) niet, kun je wel raden in welke auto ik mij veiliger zal voelen op een circuit, waar je de auto tot het uiterste zal dwingen.

De keuze is nog niet zo eenvoudig. Karakter vs technologie, oud vs nieuw, vermogen vs topsnelheid. Waar zou jij voor gaan?