• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Audi S8 D2

Auteur: larssb, gepost 12 maart 2016 om 18:00 – 78 Reacties

Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2Afbeelding Klassieker: Audi S8 D2

Audi S8 D2
Das Original, de eerste atleet in zijn klasse. En het werd nooit mooier dan deze Audi S8.

In Stuttgart lagen de AMG-badges nog los op de plank toen Audi in 1996 de S8 uitbracht. Niet voor patserige showbinken, deze S8 was aanvankelijk nauwelijks te onderscheiden van de A8. De kenmerkende chromen spiegelkappen kwamen pas in 1998, en voor die tijd zag alleen de kenner dat de grill wat anders en lager was, er een dubbel, gepolijst eindpijpje links middenonder zat en de auto op Avus velgen stond. Voor de geïnteresseerde leek zaten er een paar subtiele S8 badges voor- en achterop deze ingetogen geweldenaar.

Want voordat de Grote Wedstrijd Ver Pissen met PK’s goed van quitte ging was 340 PK nog best aanzienlijk. En omdat de S8 niet zo zwaarlijvig was als de meeste van zijn concurrenten kon hij met die hoeveelheid paardenkrachten prima uit de voeten. Dat afgetrainde gewicht kwam natuurlijk door de unieke constructie van de S8. Net als zijn basis, de A8, was deze überversie gebouwd op Audi’s Space Frame. Het D2 aluminium chassis, met daarop de prachtig gelijnde aluminium koets als monocoque constructie. Het beperkte het gewicht van deze fitte bullebak tot een lousy 1730 kg. Erdnüsse, dat stelt niks voor.

Nu ja, alles is relatief natuurlijk. Een vedergewicht was het nog steeds niet, maar Ferdinand Piëch’s geesteskind, ontwikkeld in samenwerking met Aluminium Company Of America, werd aanzienlijk lichter dan gebruikelijk was in deze corpulente klasse. Al vroeg in de jaren ‘80 begon met deze samenwerking de ontwikkeling van wat de opvolger zou gaan worden van de V8, Audi’s voorzichtige entree in het Dikke Duitser Bolwerk. Met het verschijnen van de A8 in 1994 kregen de blaaskaken uit Stuttgart en München er nu toch echt een serieuze concurrent bij. In de V8 was nog een Audi 100/200 te herkennen, de A8 was een uniek en indrukwekkend ontwerp en fluisterde al zachtjes, maar duidelijk premium. Een term die nog vaak gebezigd zou gaan worden, de lat waar later alles op vier wielen langs gelegd werd. Wel of geen premium, goed en kwaad werden hier gewogen. De auto-sharia.

Audi S8 D2

Maar de S8 was goed. Langs welke lat dan ook en zeker in het perspectief van zijn tijd. De markt van grote en bloedsnelle sedans in dit segment was er eigenlijk nog niet. En dan zag hij er ook nog eens beschaafd, maar onmiskenbaar krachtig uit. Een schitterende sleeper. Want met zijn 4.2 liter V8 en handgeschakelde zesbak katapulteerde deze limousine zichzelf in ruim minder dan zes seconden naar twee maal de toegestane snelheid binnen de bebouwde kom. Dat was voor een belangrijk deel te danken aan de vierwielaandrijving, door het standaard aanwezige quattro-onderstel kon de S zijn kracht en koppel prima kwijt op straat. De topsnelheid was begrensd. Maar wie de gebruikelijke 250 km/u aantikte zag nog steeds wat licht onder het gaspedaal. Daar zat nog ruimte. Pas bij 285 km/u was de koek op. En die hele plons benzine ook zo’n beetje, waarschijnlijk.

Dat werd een fractie beter vanaf 1999: de V8 had voortaan vijf kleppen per cilinder en was marginaal zuiniger. Lekker belangrijk. Hij was vooral krachtiger: het vermogen steeg tot 360 PK. Nog steeds was er de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of de vijftraps Tiptronic automaat, hoewel buiten Europa de meeste S8-en standaard met automaat geleverd werden. En ook in Europa bleef een handgeschakelde versie een stuk zeldzamer, waarschijnlijk inherent aan het segment. Hier was men niet zo van het handwerk.

Dat was ook nergens voor nodig. Alles wat niet gefixeerd, verlijmd of anderszins vastgezet of -geschroefd was bewoog elektrisch in de S8. Zoals de standaard sportstoelen, die konden op liefst veertien verschillende manieren versteld of aangepast worden, inclusief de hoofdsteunen en gordels. Een vogelnestje maken kon nu iedereen, mits je bleef zitten en op de juiste knoppen drukte. Maar ook kofferdeksel en rollo’s bewogen op afstand. In Neckarsulm gingen alle kasten en registers open op dat gebied, het mocht de S8 koper aan niets ontbreken. Dat had de beste man of vrouw waarschijnlijk ook niet geaccepteerd, want de S8 was bijna net zo prijzig als een 750i of een S500. Maar veel minder vadsig.

Behalve op motorisch gebied en precies die combinatie onderscheidde de fabuleuze S8 van zijn zelfvoldane concurrenten. Meer kracht in een slanker lijf, daar kan geen ster of propeller tegenop. Er is maar één lord of the rings.

In 2012 maakten we trouwens een trio-test met drie verschillende generaties van de S8, waaronder de D2. Die beelden check je hier. Toch liever even foto’s kijken? Dan kan je terecht in de gallery hieronder.

Ook interessant!

  • S8 met 600 pk
    Audi S8 met 600 pk en handbak te koop
  • Is dit de lekkerste Audi S8 van Nederland?
  • Dit is de gaafste Audi S8 Plus van Nederland
  • Kan de vernieuwde Audi A8 weer een vuist maken tegen de S-klasse?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, D2, Klassiekers, s8, Specials

Vorig bericht: « Red Bull-baas zeikt weer, zero f*cks given
Volgend bericht: Eigenlijk best een goed idee: Audi Q2 Cabriolet »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    12 maart 2016 om 18:03

    Een erg goede limousine voor een Audi.
    De eerste limousine die ook een beetje mee kon komen met de rest.
    Vooral door aluminium gebruik een stap vooruit.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      13 maart 2016 om 11:13

      @martinus: de tweede, de V8 was al een geduchte S-Klasse concurrent..

      Login om te reageren
  2. papa zegt

    12 maart 2016 om 18:04

    Er reden er een paar mee met de carbagerun afgelopen maand, blijft mooi spul

    Login om te reageren
    • gerjan zegt

      12 maart 2016 om 18:07

      @papa: word tijd dat ze daar beter op controleren. 500 euro auto’s deden er weinig mee. Het is voor de meeste mensen helemaal geen uitdaging meer.

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        13 maart 2016 om 00:34

        @gerjan: dat is toch al langer zo, vorig jaar hoorde ik dat onderweg overigens meer als dit jaar.

        Login om te reageren
  3. TDI-goeroe zegt

    12 maart 2016 om 18:05

    Ronin.

    Login om te reageren
    • hfdude zegt

      12 maart 2016 om 18:08

      @TDI-goeroe: wou ik net zeggen. Hoe kan je een artikel over de S8 schrijven zonder Ronin te noemen. Schande….

      Login om te reageren
      • Senne zegt

        12 maart 2016 om 19:23

        @hfdude: Zo bijzonder is ie niet, een Citroën XM is net zo snel…

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          12 maart 2016 om 19:39

          @Senne: Welke dat dan?? de 3.0 V6 op zeker niet.

          Login om te reageren
        • frederik zegt

          12 maart 2016 om 21:21

          @senne: Absoluut niet, die heeft nauwelijks 200pk als V6 en haalt de 250 niet.

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            12 maart 2016 om 23:21

            @frederik: in de film bedoelt hij ;)

            Login om te reageren
            • frederik zegt

              13 maart 2016 om 07:50

              @rolov: Aha ;-)

              Login om te reageren
        • dailydriver zegt

          13 maart 2016 om 10:22

          @senne: of The Transporter. Is wel een latere versie.

          Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        12 maart 2016 om 20:56

        @hfdude: Het was wel een liefdevol stukje tekst! Chapeau

        Login om te reageren
      • st33fie zegt

        12 maart 2016 om 22:50

        @hfdude: ik heb AB zojuist een virtuele corrigerende tik verkocht

        Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      12 maart 2016 om 19:24

      @TDI-goeroe: Something very fast. Audi S8. Something that can shove a little bit. I’m also gonna need a nitrous system.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 maart 2016 om 10:13

      @TDI-goeroe: Kijk iemand heeft de moeite genomen alle ‘S8 scenes’ achter elkaar te plakken en op YouTube te plempen:
      https://youtu.be/xFO2kxihlqI

      Login om te reageren
  4. misterdrogba zegt

    12 maart 2016 om 18:07

    Heel leuk model! Ik ben fan, ingetogen maar genoeg power!
    maar een proper exemplaar vinden wordt moeilijker met de dag.

    Login om te reageren
  5. willeme zegt

    12 maart 2016 om 18:15

    @larssb: ik zie dat jij nog even terug naar kantoor moest om dit bericht te posten?

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      12 maart 2016 om 18:29

      @willeme: Dat las ik eerder vandaag ook in de inleiding van een artikel. Is hij weg? In het laatste artikel wat ik zo snel van Lars zie, over de What To Buy met de gele Opel Speedster, lees ik nergens dat Lars weg gaat. Heb ik iets gemist?

      Login om te reageren
      • larssb zegt

        12 maart 2016 om 18:38

        @phaeton: Nee hoor, ik blijf wat mij betreft voorlopig nog. Veel te leuk hier?!

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          12 maart 2016 om 19:14

          @larssb: Gezellig!

          Login om te reageren
    • larssb zegt

      12 maart 2016 om 18:32

      @willeme: sleutels vergeten…… Je kent het wel. Er zit nog koffie in de pot Willem, ciao!

      Login om te reageren
      • Author zegt

        13 maart 2016 om 12:42

        @larssb: fijn, maar staat het bier ook koud?

        Login om te reageren
        • larssb zegt

          13 maart 2016 om 13:24

          @mauritsh: Bovenin de koelkast (achter de bami) staan nog twee blikjes. Buckler. Waarschijnlijk wel over datum…

          Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      12 maart 2016 om 20:00

      -edit: ja @willeme en gtwillem is dezelfde-

      Login om te reageren
  6. casperfcb zegt

    12 maart 2016 om 18:16

    Hebben!

    Login om te reageren
  7. parker zegt

    12 maart 2016 om 18:18

    Echt een icoon deze auto. Het meest grappige vind ik nog hoe nu nog steeds andere merken de zilveren spiegelkappen kopiëren om een model een wat sportievere look te geven. Zelfs op een Megane en op veel Volvo’s te vinden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 maart 2016 om 21:58

      @parker: zelfs BMW, dat andere Beierse merk, doet die zilverkleurige spiegelkappen na!

      Login om te reageren
    • deboes zegt

      14 maart 2016 om 09:24

      @parker: een ouwe aftandse audi met alu kleurige spiegelkappen maakt hem geen klassieker en zeker geen icoon. Hij was wel trendsetter betreffende onbetrouwbare VAG mobielen.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        14 maart 2016 om 13:02

        @deboes: toch wel: in 1995 was ie met z’n alu carrosserie en spaceframe zeer innovatief, de prestaties en rijgedrag icm het relatief lage gewicht, de AWD en het sportieve karakter echt onderscheidende tov de concurrentie. En troost je: hieraan ging lang niet zoveel stuk als aan de latere hightech A8’en, S-Klasses of 7-series. Deze S8 is technisch geen heel erg complexe auto..

        Login om te reageren
  8. sanderm3 zegt

    12 maart 2016 om 18:24

    Zo’n felrode lijkt me geweldig

    Login om te reageren
  9. persian1 zegt

    12 maart 2016 om 18:29

    Tijdloos!

    Login om te reageren
  10. reistje zegt

    12 maart 2016 om 18:30

    Het blijft een van mijn favoriete Audi’s. Het was voor Audi toch wel een flinke sprong voorruit.

    Login om te reageren
  11. c-ad zegt

    12 maart 2016 om 18:31

    Ronin!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      12 maart 2016 om 18:53

      @c-ad: Ronin? Dan denk ik toch eerder aan een BMW E34 535i…

      Login om te reageren
      • c-ad zegt

        12 maart 2016 om 19:05

        @e1000bmw523i: Uiteraard.

        Login om te reageren
      • Senne zegt

        12 maart 2016 om 19:30

        @e1000bmw523i: E34 M5 3.6 bedoel je ?

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          12 maart 2016 om 22:39

          @senne: Nope was een 535i met 3.4l grote L6. ?

          Login om te reageren
          • remcott zegt

            13 maart 2016 om 00:36

            @e1000bmw523i: maar wel handgeschakeld ?

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              13 maart 2016 om 09:28

              @remcott: yes. Dat wel. Punt is dat ze een 535i gebruikten omdat een M5 te duur was. De wagen had wel het M-pakket namelijk.

              Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        12 maart 2016 om 20:35

        @e1000bmw523i: peugeot 406 toch

        Login om te reageren
  12. maikelschennink zegt

    12 maart 2016 om 18:36

    Mijn stiefvader had er 1 uit 1999, donder blauw, zwart leren interieur en heel erg veel knopjes om als 12 jarig jochie op te drukken

    Login om te reageren
  13. borrelnoot zegt

    12 maart 2016 om 18:44

    Tijdje terug gereden in dit type S8. Traag was ie absoluut niet, maar zonder arrogant over te willen komen; heel rap vond ik ‘m ook niet… Het viel mij wat tegen. Ik miste echt de “wow” factor een beetje.

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      12 maart 2016 om 18:52

      @borrelnoot: toen was dit snel hoor! ;) natuurlijk zijn we nu dik 15-16 jaar verder en heb je zulke prestaties in een goede diesel en lijkt dit traag. Maar ik snap je punt wel.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      12 maart 2016 om 19:25

      @borrelnoot: het ding weegt ook niet zo veel natuurlijk…

      Login om te reageren
    • crs86 zegt

      12 maart 2016 om 19:27

      @borrelnoot: dat ligt vooral aan de wat luie automaat en het onderstel wat alles netjes wegfiltert. Daarnaast is de auto zo goed geïsoleerd dat je maar weinig mee krijgt van het geweld wat zich afspeelt onder de motorkap. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant past het ook wel weer bij het type auto. Je rijdt zonder dat je het echt doorhebt op hoogst illegale snelheden, gewoon omdat 180 in een S8 voelt als 100 in een willekeurige andere auto.

      Login om te reageren
  14. riendevag zegt

    12 maart 2016 om 18:54

    Toen Audi nog origineel en sympathiek en men voor Piech nog een beetje respect kon hebben

    Nu is het slappe kopie op slappe kopie. Zit de hoogste concentratie blaaskaken bij VAG.
    Verdient het management nul respect voor Dieselgate en het afhandelen. en is Piech zo sympathiek als Stalin en Himmler tesamen :-)
    Deze Audi was nog wel leuk zeker wegens het understatement

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    12 maart 2016 om 19:02

    M’n pa had de ‘gewone’ V8 4.2 5V. Net de facelift. Fijne auto, topcruiser!

    Login om te reageren
  16. crs86 zegt

    12 maart 2016 om 19:03

    Heel leuk artikel om te lezen dit! Ik heb een S8 uit ’99 en stap iedere dag met een grote grijns in en met nog grotere grijns uit. Het blijft een imposante machine.

    Login om te reageren
  17. thomasthomas zegt

    12 maart 2016 om 19:09

    Wij hadden in 1998 een 3.7 v8 geen Quatrro .Wat ik nooit begrepen heb is dat hij aan de achterkant geveerd was als een Polo zo hard als je over een drempel ging en mrt standaard vering. Dat had BMW toch beter voor elkaar.

    Login om te reageren
  18. mfacey zegt

    12 maart 2016 om 19:09

    De geborsteld aluminium spiegelkappen zaten er in 96 ook al op. Misschien dat het een optie was maar onze S8 uit 96 had ze er op zitten. Dat was er trouwens eentje met handbak. Ik weet dat mijn vader wel vaak klaagde over de koppeling die slecht om kon gaan met de koppel… Verder een topauto!

    Login om te reageren
  19. talladega zegt

    12 maart 2016 om 19:25

    Ik sluit me volledig aan bij je tweede zin, Lars.
    Een vriend denkt er precies zo over, kocht hem nieuw en rijdt hem nogsteeds.

    Login om te reageren
  20. jbkleyn zegt

    12 maart 2016 om 19:32

    Fantastisch, een 4.2 V8 met 2 subtiele uitlaatpijpen links. Tegenwoordig krijg je de helft van de motor met dubbel zoveel pijpen….. (Golf 7R)

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      12 maart 2016 om 21:20

      @jbkleyn: maar wel veel sneller

      Login om te reageren
  21. Hupke zegt

    12 maart 2016 om 19:41

    Wagen is fantastisch in Ronin, zou een leuke youngtimer zijn maar de taksen zijn hoger dan wat de wagen kost.

    Login om te reageren
  22. bofkont zegt

    12 maart 2016 om 19:42

    Fantastische wagen, zijn tijd ver vooruit, heerlijk bescheiden voorkomen met die subtiele 2 pijpjes, tegenwoordig heeft een potente golf al 4 schreeuw uitlaten wat er niet uitziet.
    Kwa auto’s zijn de jaren 90 begin 2000 toch echt wel mijn topfavoriet.

    Login om te reageren
  23. Dutchdriftking zegt

    12 maart 2016 om 19:58

    Ronin! Droomwagen! Ik wil graag een donkerblauwe van na de facelift.

    Login om te reageren
  24. maxidyne zegt

    12 maart 2016 om 20:09

    Dit was mijn vaders laatste auto, eentje van 2002 met solar schuifkanteldak, hout i.p.v carbon, donkerrood leder. Als jong twintiger vaak ingereden, heerlijke cruiser. Laatste echte Audi, klassieke Audi lijnen en interieur.

    Login om te reageren
  25. moveyourmind zegt

    12 maart 2016 om 20:52

    Wat waren die Audi’s ingetogen in vergelijking met de huidige generatie.

    Juist die bescheidenheid kon ik altijd wel waarderen. Een BMW 7-serie uit diezelfde periode heeft, mits in originele staat, ook een dergelijke mooie ingetogen lijn. Beide op hun eigen manier enorm fijne reiswagens die zelfs op leeftijd een hoop moderne auto’s overschaduwen als het op luxe en rij-eigenschappen aankomt.

    Login om te reageren
  26. wernerv8 zegt

    12 maart 2016 om 21:22

    Vind stiekem de V8 veel leuker zeker de oude beelden van die mastodont tegen m3 en 190 in de dtm prachtige beelden

    Login om te reageren
  27. room850 zegt

    12 maart 2016 om 22:27

    Ik werd laatst ingehaald door een 6.0, dat ging ook als een raket

    Login om te reageren
  28. fconderkantlat zegt

    12 maart 2016 om 22:56

    handgeschakeld in dat segment, toen het nog aangeboden werd, wauw ik word echt oud. elke keer als ik een s8 zie of erover lees moet ik meteen aan de film Ronin denken, geweldige scenes met de s8 !

    Login om te reageren
  29. toyotafortuner zegt

    12 maart 2016 om 23:03

    Nog altijd de mooiste S8. Hell, het is de enige mooie S8. Net als dat de gewone D2 A8 de enige mooie A8 is.

    Ben nog altijd verliefd op een donkergrone S8 D2 op de Willem de Zwijgerlaan in Amsterdam… <3

    S8 D2: droomwagen!

    Login om te reageren
  30. haroldv zegt

    12 maart 2016 om 23:06

    Toen Audi’s nog echt mooi waren…nu zien ze er allemaal hetzelfde uit…zeg ik als oude Audi rijder (A4 en A6’en)

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      13 maart 2016 om 10:07

      @haroldv: toen zagen de A4 (b5), A6 en A8 er ook hetzelfde uit. Zeker van voren. De A8 was wel duidelijk breder als de A4 maar het smoeltje was het zelfde.

      Laten we eerlijk zijn. BMW en Audi zijn de laatste 20 jaar erg van de copy-paste. Jammer.

      Login om te reageren
  31. pinut187 zegt

    13 maart 2016 om 06:32

    Wat een geweldige machine blijft het ook!

    Login om te reageren
  32. michaelcorleone zegt

    13 maart 2016 om 10:36

    Ronin uiteraard een heerlijke film en niet alleen de Audi, ook de BMW en Mercedes die aanwezig zijn in de film.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      13 maart 2016 om 11:36

      @michaelcorleone: Een Mercedes-Benz W116 en een oude 5 serie toch?

      Login om te reageren
      • michaelcorleone zegt

        13 maart 2016 om 12:40

        @henkhupelschoten: Ja klopt een Mercedes W116 en een BMW 5-serie E34

        Login om te reageren
  33. michaelcorleone zegt

    13 maart 2016 om 10:53

    Maar toch vind ik de Audi S8 D3 de mooiste S8.

    http://ag-spots-2013.o.auroraobjects.eu/2013/04/20/audi-s8-d3-c400120042013131021_6.jpg
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Audi_S8_(D3,_2._Facelift)_%E2%80%93_Heckansicht,_21._Juli_2011,_Velbert.jpg

    In tegenstelling tot velen vind ik de S8 D4 ook mooi.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 maart 2016 om 11:00

      @michaelcorleone: Die kunnen mij beide ook erg bekoren hoor :)

      Login om te reageren
  34. Rob zegt

    13 maart 2016 om 11:33

    Die ouwe van mij heeft zo’n type A8 gehad. Zijn eerste Audi. Met V8 en Quattro. Met een soort donkerblauwe/paarse lak. Best deftig ding. En oja, en een Philips Carin navigatie systeem: de meest afschuwelijk navigatie stem ooit!

    Wel een heerlijke reiswagen. Ding was echter na vier jaar en met twee ton op de teller al compleet op. Helemaal gaar. Elektronica was compleet van het padje, interieur was van alle kanten versleten en kreeg steeds meer kuren.

    Uiteindelijk nog voor een appel en ei kunnen verkopen. Scheelde niet veel of hij was op de sloop beland….. Let op hè; vier jaar oud, slechts twee ton op de teller, omgerekend naar euro’s kostte ie rond de 85k…. Je zou het haast een schande noemen…..
    (maar dat deerde die ouwe niet om weer een A8 te kopen. En daarna nog één….)

    Login om te reageren
  35. lextacy zegt

    13 maart 2016 om 11:58

    Vind de generatie die daarop volgt tog mooist

    Login om te reageren
  36. Dutchdriftking zegt

    13 maart 2016 om 12:32

    @gtwillem, ik zie je helemaal niet meer. Ik had toch wel een reactie verwacht op dit apparaat.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 maart 2016 om 12:50

      @dutchdriftking: die is met pensioen maar ik geloof dat zijn zwager willeme weet waar hij is..

      Login om te reageren
  37. ronin zegt

    12 september 2017 om 04:13

    Leuk artikel! Ik kan onderschrijven wat een fijne auto’s het zijn. Ik heb de mijne destijds bijna nieuw gekocht en altijd zorgvuldig onderhouden. Tot op de dag van vandaag staat hij hier nog steeds te glimmen in de garage, en elke rit is weer een genoegen. Aan flauwekul als stoplichtsprintjes heb ik geen behoefte. Hoewel de auto het natuurlijk best kan is dat iets wat me echt niet boeit (en zoiets doe je gewoon niet met een S8). Op de snelweg en slingerende N-wegen is hij volkomen thuis. Ook nu nog laat hij 95% van het verkeer met gemak achter zich. Belangrijker, je kunt er lekker vlot mee uit de voeten zonder dat het enige merkbare inspanning kost. Even inhalen of ergens tussendoor zonder je ooit te hoeven afvragen of hij het wel redt. En natuurlijk zijn alle ‘creature comforts’ ook niet te versmaden. De perfecte clima, fantastische stoelen, een prettig Bose soundsystem, en een schuifdak met zonnepaneel om de geparkeerde auto ’s zomers automatisch te koelen, om maar wat te noemen. Op lange reizen door Europa kunnen echt alle koffers mee in die enorme kofferruimte, en dan kan de vriendin onderweg ook nog lekker shoppen. Probeer dat maar ’s met een GT. Ik heb indertijd van de dealer ook wel een S3 meegekregen als leenauto tijdens een beurt. Prachtig hoor, maar het wegcontact met de luchtvering vond ik minder fijn dan bij mijn S8 (met licht aangepast onderstel). Bij de D2 zit je ook lager, echt in de auto. Bij de D3 zit je hoger, meer klassiek ‘op chique’ ipv sportief. En ik vind het dashboard ook geweldig, vooral ’s avonds en ’s nachts. Doe mij maar old school knoppen en meters ipv dat steriele gedoe met een knop en eindeloze menu opties. Da’s puur persoonlijk natuurlijk, maar daarom is het ook mijn auto. (De buren met hun Prius denken er vast weer anders over).
    Mij past hij als gegoten, en daar gaat het om. Ooit kocht ik elk jaar een andere auto omdat het meestal na een tijdje weer begon te vervelen. Deze S8 verveelt me na al die jaren nog steeds niet, en waarschijnlijk gaat hij ook nooit meer weg.

    Login om te reageren
  38. ronin zegt

    12 september 2017 om 04:18

    PS: waar ‘S3’ staat moet (S8) D3 staan. Bemoeizuchtige spellingcorrectie weer…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North