Hoe vier je een honderdjarig bestaan? Mazda doet dat met een 100th Anniversary-uitvoering, natuurlijk!
Mazda bestaat dit jaar honderd jaar. Dat is nogal lang voor een autofabrikant. Het is dan ook niet gek dat de Japanners hier uitgebreid aandacht aan willen besteden. Dat doet Mazda – uiteraard – met een speciale uitvoering (100th Anniversary Edition) die op alle automodellen mee kan. Ter inspiratie hebben ze de eerste auto van Mazda gepakt: de R360 Coupé. Dat is dat rechter ding op de bovenste foto.
Voor wie nu denkt ‘die ziet er wel heel jong uit voor een honderd jaar oude auto?’: goed gezien! Mazda bouwt namelijk nog maar zo’n zestig jaar auto’s. Daarvoor maakte het onder meer tuktuks en vuurwapens. De eerste auto was een tweedeurscoupé met een 356 cc-V2 achterin die een wereldschokkende 16 pk en 22 Nm naar de achterwielen stuurde.
Terug naar de speciale editie. De Mazda’s krijgen een witte en bordeauxrode tweekleurige lak die moet verwijzen naar die R360. Ook leuk zijn de unieke wielnaafdoppen met een 100th Anniversary-logo. Ditzelfde logo zien we terug op de vloermatten, het vloertapijt, stoelen, de carrosserie en de sleutel. Die stoelen en matten zijn overigens in dat bordeauxrode.
Volgens Motor1 krijgen Japanners de Mazda2, 3, 6, MX-5 (RF), CX-3,-30, MX-30 en CX-5 dit speciale pakket. In het Verenigd Koninkrijk krijgen ze iets minder speciale Mazda’s, maar alsnog de MX-5. Toch wel de meest begeerlijke Mazda van het moment.
Welke krijgt Nederland? De Mazda CX-30 100th Anniversary Edition. Een superveilige auto, maar crossovers zijn niet per se auto’s die je met je hart koopt. Die koop je voornamelijk met je rug, omdat je de MX-5 niet meer in kan komen. Althans, dat is hoe deze schrijver er over denkt. Misschien komen de andere speciale Mazda’s ook nog onze kant op. Het persbericht zegt daar niets over en sluit het dus ook niet uit. Zou het dan toch…?
Wanneer de speciale CX-30 onze kant op moet komen is niet bekend, de meerprijs van het Mazda 100th Anniversary Edition-pakket is dat ook niet. Wel dat deze alleen leverbaar is met SkyActiv-x 180-motor. Deze uitvoering kost je normaliter minimaal 33.490 euro.
moveyourmind zegt
Gaaf dat deels bordeauxrode interieur.
Hopelijk blijven ze dat na het verjaardagsfeestje er gewoon als keuzemogelijkheid aanbieden. Net als in de jaren ’80 toen Mazda onder andere bij de Mazda 626 de keuze aanbood tussen een grijs, blauw of bordeauxrood interieur.
birdnerd84 zegt
Mooie editions! De Mazda3 100th Anniversary Edition heeft een off-white interieur met rode bekleding.. hebben!!
christian85 zegt
Iemand ervaring met een jonge MX5? Pas je daar tegenwoordig fatsoenlijk in als je 1.92 bent?
Rob zegt
Volgens mij zijn de buitenmaten zelfs ietsje kleiner dan de vorige generatie, dus ik verwacht het eigenlijk niet.
Ad zegt
10 cm korter dan de vorige NC.
205zonderdak zegt
Bekijk eens wat reviews op autoweek. Afhankelijk van je lichaamsverhouding past het gewoon. En anders een keer een proefritje maken.
mx5wijf zegt
Nee, reken er maar niet op. Beenruimte en hoofdruimte zijn erg beperkt.
De vorige generatie (NC) is de ruimste uit de reeks.
caprio zegt
@christian85: ik ben 1m88 en zit aardig maar krap. Zomers in t-shirt gaat het nog maar met een winter jack aan is het te krap. Een rit naar St Tropez zou ik ook niet op je agenda zetten
tge2 zegt
@christian85: Ik heb een MX5 NC en kan prima zitten met 1.98m. Het ligt aan je bouw. Met een lang bovenlichaam is het lastig.
Ad zegt
Ik vind van niet. Ik heb 5 mx5en gehad dus ik weet wel waar ik het over heb en ik ben 1.83. De laatste twee waren NC’s dat kon nog een beetje. De NA en de NB vallen sowieso af voor iemand van 1.92. De laatste ND is 10 cm korter dan de vorige NC.
unimog406 zegt
Echt fraai hoor! Over een jaartje of 2 wil ik als mid-veertiger ‘iets leuks’ als voor erbij, of zelfs als daily. Een MX-5 (RF) van de huidige generatie of een GT-86 staan op de shortlist en het fijne is dat ik in elke auto pas! Lange mannen gaan altijd zo prat op hun zelfverklaarde superieuriteit obv hun lengte, maar ik moet altijd lachen als ik die lange lijven zich in een auto zie proppen met de benen tegen het dash, kromgebogen door de voorruit glurend en er 0 beenruimte voor passagiers over blijft. Dus doe mij die royale MX-5 maar en laat die langen zich krom betalen voor een Duitser!
roadster zegt
Aangezien lange mannen gemiddeld succesvoller zijn dan kleintjes (zowel met werk als bij de dames), hoeven ze niet krom te liggen voor hun auto. Die kunnen ze zich gewoon veroorloven. Maar sterkte verder met je minderwaardigheidscomplex.
tge2 zegt
@topless: Ron Jeremy is het niet met je eens.
tge2 zegt
@unimog406: Ik pas met 1.98m gewoon in mijn MX5-je.
appeltaartislekker zegt
Geef mij maar die kleine mazda, wat een snoezig dingetje. Dat zei mijn buurvrouw trouwens gisteren ook.
verplicht zegt
@appeltaartislekker: jouw buurvrouw zei ook dat ze een Mazda wou?
stephane8200 zegt
@verplicht: ik vermoed iets met een klein snoezig dingetje. Dan mag ik hopen over zijn Mazda.
caprio zegt
Mooie kleurencombi!!