• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is de veiligste auto ter wereld

Auteur: willeme, gepost 16 november 2019 om 15:55 – 49 Reacties

Afbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereldAfbeelding Dít is de veiligste auto ter wereld

Mazda CX-30 '19
Welke Volvo zou het zijn?

Voor de eeuwwisseling was het eigenlijk vrij simpel: Volvo bouwde de veiligste auto’s ter wereld. Volvo zette namelijk vol in op veiligheid en liet altijd de foto’s van de crashtests zien in de folder. Nog niet alle merken waren daaraan toe in die tijd.

Sinds de invoering van de EuroNCAP zijn de auto’s aanzienlijk veiliger geworden. De eerste auto die de maximale score haalde was niet een Volvo of zelfs een Saab, maar de, eh, Renault Laguna II. Jazeker, een van de meest onbetrouwbare auto’s van zijn tijd was tegelijkertijd een van de veiligste. Tegenwoordig is de score van vijf sterren niet meer zo heel zeldzaam, gelukkig. Veel auto’s halen deze score en als dat niet het geval is, halen auto’s vier degelijke sterren. Alles lager dan dat en het komt in het nieuws.

Mazda CX-30 '19

Van de week was de EuroNCAP weer bezig om gloednieuwe auto’s tegen de muur te zetten. Normaal gesproken besteden we niet aan elke vijf sterren auto de aandacht, maar ditmaal moeten we het wel doen, want de EuroNCAP heeft namelijk de veiligste auto ooit tegen de muur gezet. Dat is namelijk de Mazda CX-30. Althans, na de crash concludeerde de EuroNCAP dat er nog nooit zo’n hoge score (99%) was behaald voor de inzittenden op de voorstoelen. Kortom, als je dan toch ergens aan rijdt, doe het dan in een CX-30.

Mazda CX-30 '19

Ook op het gebied van bescherming van de kinderen op de achterbank (86%) en voetgangersprotectie (80 %) scoorde de compacte CX-30 erg hoog. Er werden deze week vier auto’s getest. Naast de Mazda CX-30 was dat de Ford Explorer (5 sterren), Mercedes-Benz GLB (5 sterren) en Opel Corsa (4 sterren.

Ook interessant!

  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • 3 redenen om te kiezen voor de Mazda CX-30
  • Dit is de duurste Mazda CX-30 van Marktplaats
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

crashtest, cx-30, euroncap, Mazda

Vorig bericht: « Challenger Demon met 1.400 pk én 1 jaar garantie
Volgend bericht: Aanschouw Tesla’s nieuwe Cybertruck »

Lees Interacties

Reacties

  1. slickrick zegt

    16 november 2019 om 16:09

    De Japanners bouwen al jaren de meest betrouwbare auto’s , nu de veiligste …..als ze nou ook de mooiste auto’s bouwen…..dan kan de rest hun fabrieken sluiten

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      16 november 2019 om 16:13

      @slickrick: welnee joh, mensen hebben veel over om een ster, vier ringen of een blauw/wit logo in de grille te rijden

      Login om te reageren
      • dees zegt

        16 november 2019 om 17:01

        @gilettelubbers: Ik zeg altijd, als je dat soort mensen de keuze geeft tussen een leuke Kia of een Audi maar de Audi is met dezelfde extras een stuk duurder en telkens als je de motor start heb je 10% kans dat de motor ontploft dan zouden de meesten nog steeds de Audi kiezen.

        Login om te reageren
        • krikke240z zegt

          16 november 2019 om 17:07

          @dees: Bijna nieuwjaar! Laat ons voornemen om eindelijk eens te kappen met die oude moppen over VW en Audi!

          Login om te reageren
          • GH zegt

            16 november 2019 om 17:13

            @krikke240z: welke moppen? Klopt toch gewoon? :)

            Login om te reageren
          • divided zegt

            16 november 2019 om 18:11

            @krikke240z: misschien nog wat olie om de grappen door te smeren ? *trostevwpolorijder

            Login om te reageren
            • krikke240z zegt

              16 november 2019 om 18:32

              @divided: Dan moet je ook niet bij Audi zijn want volgens de meeste autoblog lezertjes verbruiken audi’s er zoveel dat er nooit een druppel inzit! ?

              Login om te reageren
          • schreute01 zegt

            16 november 2019 om 20:17

            @krikke240z: ons?

            Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          16 november 2019 om 18:37

          @dees: denk dat dit wel mee valt. Persoonlijk heb ik meer over voor een Audi dan voor een Mercedes bijvoorbeeld. Daarmee doel ik vooral op het materiaalgebruik in het interieur, dit is vaak toch wel van een hoger niveau

          Login om te reageren
          • godfather zegt

            17 november 2019 om 07:17

            @gilettelubbers: zeker nog nooit in de nieuwe generatie Benz’jes gezeten. Die hebben stappen gemaakt om hun oude status boven bmw en Audi terug te pakken én dat is gelukt! In de jaren 2010 had Audi idd een mooier interieur qua afwerking, maar die voorsprong is nu toch echt wel weg…

            Login om te reageren
            • gilettelubbers zegt

              17 november 2019 om 09:24

              @godfather: heb ik zeker wel. Maar er zijn teveel knopjes/grote goedkope plastic vlakken waar ik me aan erger. Bepaalde materialen zien er (in mijn ogen) gewoon lang niet zo mooi uit. Maar dat is uiteraard ook een kwestie van smaak.

              Login om te reageren
          • fordnut zegt

            18 november 2019 om 12:47

            @gilettelubbers: Waarom zou je een slechtere wegligging prefereren boven mooier materiaalgebruik in het interieur?

            Login om te reageren
            • gilettelubbers zegt

              19 november 2019 om 11:02

              @fordnut: ik zou graag willen weten welke wegen jij dagelijks rijdt waar je dit verschil echt ondervindt? Voor normaal woon-werkverkeer zal het verschil nihil zijn

              Login om te reageren
              • fordnut zegt

                19 november 2019 om 12:10

                @gilettelubbers: Je mag een keer gokken.

      • C220AMG zegt

        16 november 2019 om 17:21

        @gilettelubbers: in ieder geval nog een geluk dat het logo van die laatstgenoemde tegenwoordig volledig weg valt tegen de minimalistische grill

        Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          16 november 2019 om 18:39

          @c220amg: heb laatst m’n fiets in de grille van een nieuwe 7-serie geparkeerd, ideaal!

          Login om te reageren
          • p3r0x zegt

            16 november 2019 om 21:34

            @gilettelubbers: kan ook gewoon tussen een willekeurige panel-gap van een Tesla…

            Login om te reageren
      • Arno's zegt

        17 november 2019 om 11:07

        @gilettelubbers: Het koopgedrag in ons landje wordt bepaald door de belasting

        Login om te reageren
    • allaar zegt

      16 november 2019 om 16:14

      @slickrick: tja.. kwestie van smaak, ik ben persoonlijk wel fan van het Mazda van tegenwoordig. Ook qua prijs-kwaliteit ben je er volgens mij aan het goede adres. Lekker bezig Mazda!

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      16 november 2019 om 16:19

      @slickrick: Vooral dikkere motoren leveren, want die vallen ronduit tegen tegenover het Duitse geweld.
      Zal ook de reden zijn dat ze niet veel verkopen, lekker binnen 7 secs naar 100 knallen is er niet bij in een Jap of je met echt een sportwagen kopen.

      Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        16 november 2019 om 16:21

        @alcantara: nu ja dat en vooral bedrijven dat enkel Europese auto’s leasen.

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        16 november 2019 om 19:04

        @alcantara: Check even de verkoopcijfers wereldwijd van Mazda. BMW verkocht van het merk BMW in 2018 2.125.000 auto’s (dat is incl. de M-wagens). Voor Mazda vind ik zo snel-snel alleen de cijfers voor 2017, maar wereldwijd hadden ze toen 1.631.000 units op hun conto. In percentages: BMW verkoopt grofweg een derde meer voertuigen. Niet slecht, voor een “klein” Japans merk dat “slecht verkoopt”.

        Login om te reageren
      • 205GTI16 zegt

        16 november 2019 om 21:08

        @alcantara:
        Beetje onzin Lexus LS460 om maar eens iets te noemen. Goed ik heb wel wat ingeleverd: van 14 cylinders (E39 M5 en E39 530iA Touring) naar 8 cylinders (LS460), maar menig duits “premium” hok kan afhaken.

        Login om te reageren
    • dees zegt

      16 november 2019 om 17:00

      @slickrick: Heb je de neus gezien van de huidige Mazda’s? De mooiste neus in de markt.

      Login om te reageren
    • posthumus zegt

      16 november 2019 om 17:10

      @slickrick: moet eerlijk zeggen dat de nieuwe Mazda’s een mooie toevoeging zijn aan het moderne wagenpark.

      Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      16 november 2019 om 18:49

      @slickrick: de CX30 vind ik anders wel de mooiste “suv” die er te koop is

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      16 november 2019 om 18:56

      @slickrick: een 2e Arna, maar dan een Arma (ok, misschien niet zo’n goede naam) met Alfa (Giulia Q) techniek en hedendaags Mazda design zou wat mij betreft een schot in de roos zijn. Persoonlijk vind ik dat Alfa namelijk nog een puntje kan zuigen aan het design wat Mazda momenteel op de weg zet.

      Login om te reageren
    • dreetje zegt

      16 november 2019 om 20:49

      @slickrick: Als ze nou ook nog auto’s maken die niet roesten, waar de onderdelen een normale prijs hebben en waar je geen pijn van in de rug krijgt, dan zouden Japanse auto’s wel eens de beste ter wereld kunnen zijn! Oh, een mooi design zou ook niet slecht zijn.

      Ze kunnen nog heel wat van Europa leren. En maak ook zeker niet de vergissing om een in GB gebouwde “japanner” te kopen.

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    16 november 2019 om 16:14

    Ik had het er gisteravond met iemand over.. “bij Mazda maken we geen auto’s, we creëren ze..” waarom niet gewoon “Hoi. Mazda CX30. Veiligste auto ooit. Kost niet super duur veel geld. Zie je morgen bij de locale Mazda dealer.”

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      16 november 2019 om 20:55

      @jochempie: kost duur ja??!!

      Verder, Mazda is Mazda. Voor mensen waarvan de vrouw een kort pittig kapsel heeft. Twee pubers op de mavo en een rijtjeshuis is Almere haven.

      Login om te reageren
      • godfather zegt

        17 november 2019 om 07:22

        @gebruikersnaam3: wat een BS. Wist je dat Mazda bijvoorbeeld het merk is waarvan de meeste raceauto’s bestaan? Duik tevens ook even in de historie. Er zijn behoorlijk wat pareltjes (RX400 bijv) met zeer aparte techniek. Een merk waar echte autoliefhebbers aan het roer staan. Ik kan jouw uitspraak eerder rijmen met VW…

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          17 november 2019 om 10:26

          @godfather: best klinkende raceauto… 787b…

          Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        18 november 2019 om 08:16

        @gebruikersnaam3: Je praat erover alsof je heel bang bent dat dit jouw situatie wordt. Ik zou inderdaad maar bang zijn.

        Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    16 november 2019 om 16:18

    Ik vind Mazda ook qua looks niet beroerd…

    Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      16 november 2019 om 16:23

      @frank2b: Indd, de Mazda’s van tegenwoordig zijn nu niet bepaald lelijk te noemen.

      Login om te reageren
  4. birdnerd84 zegt

    16 november 2019 om 17:16

    Mooiste interieurs, mooiste neusjes, beste handbakken, veiligste auto’s. Niet gek voor zo’n klein, eigenwijs merk

    De Mazda3 en CX-30 vond ik beide op foto’s niks maar irl kloppen ze gewoon. Bijzonder fraaie auto’s, net als de Mazda6 FL

    Login om te reageren
  5. emping zegt

    16 november 2019 om 17:59

    Ook Honda.

    Login om te reageren
  6. ericd zegt

    16 november 2019 om 18:38

    Bravo Mazda!

    Login om te reageren
  7. realcar zegt

    16 november 2019 om 18:44

    Een mooie score voor de Mazda. Maar of het de veiligste auto in alle situaties is? Bij Volvo analyseert men ongelukken achteraf om vervolgens verbeteringen aan te brengen die niet worden getest in een test. Zo is door Volvo onderkend dat het in de sloot rijden om vervolgens op een duiker te stranden een behoorlijke impact kan hebben. Hierop worden dan verbeteringen doorgevoerd. Eigenlijk is de vraag wellicht optimaliseer ik op de tests of real life.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      16 november 2019 om 20:34

      @realcar: Inderdaad, net als Saab destijds met hun real life safety programma. Daarnaast is heeft Volvo een enorm indrukwekkend test lab waar ze zowat alle denkbare scenario’s kunnen analyseren. En dat niet alleen kunnen, maar ook daadwerkelijk doen.

      En dan zetten ze ook nog enorm in op actieve veiligheid, alles met als doel om op nul dodelijke ongevallen uit te komen. Met de XC90 hebben ze dat doel in Groot-Brittannië in elk geval al behaald.

      Blijft wel dat sinds de NCAP test auto’s in enorm tempo veel veiliger zijn geworden. Door het publiceren van de resultaten moeten fabrikanten wel.

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        17 november 2019 om 08:24

        @moveyourmind: Saabs Real Life Safety Program is dead.

        Login om te reageren
    • dreetje zegt

      16 november 2019 om 20:51

      @realcar: Auto’s worden meestal zo gebouwd dat ze goed scoren in de NCAP test. Waarschijnlijk ben je in een Volvo, Mercedes of Bentley in het algemeen beter af dan in een Mazda.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        17 november 2019 om 02:54

        @dreetje: Sommige merken kunnen dus blijkbaar nooit iets goed doen he… Wat een kulverhaal weer. Die tests vertegenwoordigen toch gewoon echte situaties? Moeten ze dan een boom gebruiken ipv staal? En natuurlijk is elke botsing in het echte leven anders.
        Maar je kan bij een NCAP test niet gewoon willekeurig de auto laten botsen met iets, want dan krijg je mensen die gaan zeggen dat de tests niet eerlijk zijn ( wat ook zo is ) en je kan ook geen 50 verschillende auto’s gebruiken om elke mogelijke situatie te simuleren…en dan nog ga je dingen missen.

        Login om te reageren
        • dreetje zegt

          17 november 2019 om 09:40

          @simonmc: Het is de realiteit. Het is logisch dat fabrikanten voor deze test een goede score willen. Dus bouwen ze de auto zo dat deze in de NCAP goed scoort.

          Maar de NCAP kan nu eenmaal niet alle mogelijke situaties testen.

          Tegenwoordig hebben bijna alle auto’s vier of vijf sterren. Het is echter zeer naïef om te denken dat alle auto’s nu in alle situaties even veilig zijn.

          Ik zit liever in een grote Mercedes dan in een Mazda als het een keer misgaat. Want de kans is groot dat het niet exact dezelfde situatie is als waarop NCAP heeft getest.

          https://www.google.com/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/euro-ncap-is-dringend-aan-vernieuwing-toe-62807%3famp=1

          “En als we het over toevoegingen hebben: waarom wordt er geen small overlap crashtest bij Euro NCAP gedaan? In Amerika gebeurt dit wel en de resultaten zijn voor lang niet alle fabrikanten rooskleurig. ”

          “De test simuleert een crash met bijvoorbeeld een andere auto of een boom of lantaarnpaal. De small overlap crash is in Duitsland goed voor een kwart van alle frontale crashes, dat is niet niks.”

          Login om te reageren
  8. frederikvc zegt

    16 november 2019 om 18:58

    Mijn Audi verbruikt geen druppel olie. Grapte daar vroeger ook over maar na mijn Volvo XC60 een 2 takt geworden was blijkt geen enkel merk behalve misschien Tesla veilig te zijn voor olie problemen

    Login om te reageren
  9. Dutchcarwizard zegt

    16 november 2019 om 20:53

    Mazda heeft veel van volvo geleerd, toen ze alletwee onder Ford vielen.

    Login om te reageren
  10. ruben_hardendood zegt

    16 november 2019 om 22:02

    De veiligheid die volvo had was wel schijnveiligheid!.. toentertijd hadden ze een belabberde wegligging…een simpele uitwijkmanoeuvre ontaarde al zeer snel in een dikke schuiver en een crash ..PUNT!

    Login om te reageren
  11. karel_bahati zegt

    17 november 2019 om 06:41

    Ook een van de lelijkste. Wat een gedrocht zo’n SUV. Maak liever een veilige snelle sport coupé.

    Login om te reageren
  12. joezerneem zegt

    18 november 2019 om 13:19

    Chapeau Mazda! Nu de IIHS.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North