• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland heeft het schoonste wagenpark van Europa

Auteur: bart_m, gepost 4 mei 2014 om 10:59 – 36 Reacties

Nederland heeft het schoonste wagenpark van Europa


Een Europees onderzoek wijst uit dat de uitstoot van onze nieuw geregistreerde auto’s in 2013 gemiddeld 8% lager is dan in 2012, daarmee zijn we koploper.

Nederland telde vorig jaar 416.000 nieuw geregistreerde auto’s. Samen stoten ze gemiddeld 109 gram CO2 per km uit, dat is 20 gram minder dan het Europees gemiddelde!

Uit het onderzoek van het Europees Milieuagentschap (EEA) blijkt echter wel dat elk Europees land een stukje schoner is geworden. De uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s lag namelijk in 2013 in elk land lager dan in 2012. Nederland scoort met 8% dus het hoogst. Het aantal geregistreerde auto’s in Nederland daalde overigens ook; zoals we weten met 17%.

De oorzaak van de lagere uitstoot ligt volgens het EEA bij de economische crisis. De populariteit van kleine, zuinige auto’s zou het verschil maken (met een gemiddeld gewicht van onder de 1300 kg). Dus het zijn niet zozeer de fiscale voordelen van de bijtellers. In Europa is de motorinhoud in cm3 van nieuw verkochte auto’s vanaf 2007 afgenomen met 6,7%.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • laadpalen
    Nergens vind je zo vreselijk veel laadpalen als in Nederland
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, europa-eu

Vorig bericht: « Mercedes 280 SL Pagode: Autoblog classic rijtest en video
Volgend bericht: Shell-spaarpuntenactie loopt compleet uit de hand »

Lees Interacties

Reacties

  1. basta99 zegt

    4 mei 2014 om 11:09

    Ha! Daar ben ik nou eens blij mee!
    Goe bezig Nederland!

    Login om te reageren
    • basta99 zegt

      4 mei 2014 om 11:10

      @basta99: *goed

      Login om te reageren
  2. DennisS65B40 zegt

    4 mei 2014 om 11:11

    Perfect dat we 500 miljoen euro gemeenschapsgeld hebben verkwist voor deze druppel op de gloeiende wereldplaat.. Ondertussen is het kommer en kwel in de zorg, onderwijs en werkeloosheid maar blij te zien dat het een verwaarloosbaar effect heeft. Dacht namelijk dat er helemaal geen effect zou zijn.

    Login om te reageren
    • super zegt

      4 mei 2014 om 11:45

      @audir8v10:
      je haalt wel lekker veel dingen door elkaar…

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    4 mei 2014 om 11:12

    Nou gefeliciteerd dan maar?

    Login om te reageren
  4. TimoBac zegt

    4 mei 2014 om 11:12

    Goed nieuws natuurlijk. Alleen jammer dat de markt door het huidige auto-klimaat in Nederland compleet non-sustainable is geworden, en dat was toch juist het idee? Importeren van auto’s zal alleen maar toenemen in de toekomst omdat particulieren niet in een 14%-spaar diesel willen rijden, die wel het overgrote deel van de markt uitmaken over een zeer korte tijd. Dit is maar èèn van de vele voorbeelden die ons huidige auto-klimaat voorbrengt.

    Het is tijd om de markt weer de markt te maken zonder interventie van de overheid. Is het niet een basis principe in onze grondwet dat de overheid geen wetten mag implementeren die ‘beslissingen van burgers zwaar beïnvloeden’?

    Amen.

    Login om te reageren
    • super zegt

      4 mei 2014 om 11:35

      @TimoBac:
      “s het niet een basis principe in onze grondwet dat de overheid geen wetten mag implementeren die ‘beslissingen van burgers zwaar beïnvloeden’? ”

      Nee, dat is dus niet zo.

      Als nederland een auto industrie van betekenis had gehad waren de regels overigens wel anders geweest.

      Login om te reageren
    • m550d zegt

      4 mei 2014 om 11:38

      @TimoBac: en het overschot aan bijtellingsvriendelijke auto’s, wat gebeurt daar mee? Die gaan hoogstwaarschijnlijk op export naar landen waar het gemiddeld inkomen lager ligt. Die tokkelen in economisch minder ontwikkelde landen voort, ten koste van de grootverbruikers die ze daar op dit moment rijden.

      Al met al denk ik dat het een goede ontwikkeling heeft op de wereldwijde CO2-verlaging. Het is jammer dat, zoals je al zei, de Nederlandse consument gebruikt/misbruikt wordt om in dat proces het voortouw te nemen.

      Of mis ik iets? :)

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        4 mei 2014 om 16:45

        @m550d:
        Ja.
        Het meest belangrijke
        Minder kinderen maken is het belangrijkste wapen tegen welke vorm van milieuvervuiling dan ook.
        In 1842 waren er 1 miljard mensen
        Nu gaan we naar de 7 miljard toe.
        Die allemaal eten drinken en poepen
        Die allemaal een auto willen.
        En allemaal electriciteit willen hebben
        Zo simpel is het.

        Login om te reageren
        • m550d zegt

          4 mei 2014 om 17:30

          @desjonnies: “het overschot aan bijtellingsvriendelijke auto’s”. Waar heb ik het in die zin, in godsnaam, over de toenemende wereldbevolking?

          Login om te reageren
  5. bmwpowerm5 zegt

    4 mei 2014 om 11:20

    hippies

    Login om te reageren
  6. van Binsbergen zegt

    4 mei 2014 om 11:25

    en hoe zit dat met fijnstof? veel gevaarlijker toch met al die musli auto’s

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      4 mei 2014 om 12:34

      @henkspank: Fijnstof is fijn hoor.

      Login om te reageren
  7. caterpie zegt

    4 mei 2014 om 11:25

    Nou, 219 gram kan er dus nog wel bij hehe

    Login om te reageren
  8. gash zegt

    4 mei 2014 om 11:31

    Deze titel moet natuurlijk zijn: ‘Nederland heeft het meest lullige, saaie wagenpark van Europa’

    Login om te reageren
  9. FelixF zegt

    4 mei 2014 om 11:45

    In theorie is het natuurlijk goed, het probleem is alleen dat iedereen hier die goedkope musliwagentjes koopt omdat ze geilen op de bijtelling, maar vervolgens gebruiken ze die zuinige auto’s compleet inefficient: http://green.autoblog.com/2012/11/09/dutch-fleet-owners-buying-phevs-for-rebates-then-using-only-gas/

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      4 mei 2014 om 11:46

      @FelixF: Of direct van ab.nl: http://www.groen7.nl/plug-in-hybride-autos-zijn-80-minder-zuinig/

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      4 mei 2014 om 12:01

      @FelixF:
      Ik geloof daar werkelijk niets van, ik ken veel mensen in mijn omgeving met een plug in hybride (waaronder ik zelf) en iedereen is bezig zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
      Vergeet niet dat de meeste van deze auto’s gereden worden door ondernemers, deze moeten zelf de brandstof betalen, dat alleen is al een goede stimulans!

      Login om te reageren
      • jlm83 zegt

        4 mei 2014 om 12:08

        @phevtreb: Leuk dat u daar aan mee doet, maar hoe ligt de verhouding? Natuurlijk zullen er ondernemers zijn die goed hybride/ elektrisch rijden, maar het merendeel is toch een lease bak?Die mensen kan het niets schelen. Staat de subsidie in verhouding tot het resultaat in het algemeen?

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          4 mei 2014 om 12:24

          @jlm83:

          Bijna alles plug in’s worden gekocht en niet geleast, dit omdat de fiscale voordelen alleen gelden bij koop.

          Login om te reageren
          • jlm83 zegt

            4 mei 2014 om 12:35

            @phevtreb: ja maar de CO2 slaat ook op de downsize trend toch, ik bekeek het iig niet alleen vanuit de hybride techniek.

            Login om te reageren
  10. carsper zegt

    4 mei 2014 om 11:45

    Ik vind het nog steeds niet kloppen dat Europeanen in die koekblikken gaan rijden om aan het milieu te denken, terwijl Amerikanen in SUV’s en andere meer vervuilende bakken rijden.

    Login om te reageren
  11. jlm83 zegt

    4 mei 2014 om 12:04

    CO2 flauwekul. Alleen kijken naar uitstoot uit de uitlaat, maar dan wel alleen auto,s. De brommers en motorfietsen blijven even buiten schot. (OT hoe kan het dat een motorfiets niet eens een APK heeft, maar dat ter zijde)
    Daarnaaast hoe zit het met de langere termijn? Die wegwerp blikjes waar nu subsidie op wordt gegeven hoe lang gaat dat mee? Productie en verschrootten levert natuurlijk geen CO2 op….

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      4 mei 2014 om 12:20

      @jlm83:
      Het meerendeel van de plug ins zijn gekocht, omdat de fiscale voordelen bij lease veel minder zijn dan bij koop.

      Subsidie is niet van toepassing, je krijgt enkele voordelen van de fiscus zodat je (als je geluk hebt en genoeg winst maakt met je onderneming) minder belasting hoeft te betalen. Of dat in verhouding is tot de

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        4 mei 2014 om 12:21

        @phevtreb:

        Bovenstaande is verkeer geplaatst. Mijn excuses..

        Login om te reageren
      • jlm83 zegt

        4 mei 2014 om 12:24

        @phevtreb: ja excuus het woord subsidie is verkeerd gekozen, ik had moeten aangeven staatssteun. Maar wat ik bedoel is wel duidelijk denk ik. Ik ben zelf ook ondernemer en heb nog gedacht aan de bekende volvo d6. Financieel heel aantrekkelijk maar het klopt in mijn beleving niet dat je een stationcar met 280 pk uitrust en dan roept CO2 zuinig. Dat slaat eigenlijk nergens op en heeft puur te maken met rare regelgeving.

        Login om te reageren
  12. reistje zegt

    4 mei 2014 om 12:18

    Ja dit is natuurlijk vrijwillig doordat de Nederlanders graag aan het milieu denken!

    Login om te reageren
  13. zesinlijn zegt

    4 mei 2014 om 12:20

    Jammer (voor de boomknuffelaars) dat het gros van deze auto’s zakelijk zijn aangeschaft. Het particuliere wagenpark daarentegen wordt alleen maar ouder. En vuiler. Zie volgend artikel uit de Bovagkrant: http://bovagkrant.nl/nieuws/item/30703-ing-particulier-koopt-nog-even-geen-nieuwe-auto

    Zij schreven overigens 19 maart al dat Nederland koploper is, dus waar Autoblog nu ineens de inspiratie vandaan haalt is me een compleet raadsel…

    Login om te reageren
  14. hammerman zegt

    4 mei 2014 om 12:30

    Tot 2013 was Nederland het braafste jongetje van de klas door de fiscale stimuleringsregelingen. Vanaf 2014 wordt het allemaal een stuk minder en lopen we weer in de pas met de rest van Europa…

    Login om te reageren
  15. willemseles zegt

    4 mei 2014 om 13:16

    – edit, inmiddels gefixt! –

    Login om te reageren
  16. spykerboy zegt

    4 mei 2014 om 13:34

    joepie, wat een leuk bericht is dit zeg (niet dus) had liever gelezen dat we het meest vervuilende wagenpark zouden hebben. Dat zou inhouden dat we binnen de EU de leukste autos hebben rijden…..

    Login om te reageren
  17. p924 zegt

    4 mei 2014 om 14:18

    ‘Nederland heeft het schoonste wagenpark van Europa’

    Mooi, krijgen we dan nu als beloning ons ‘kwartje van Kok’ terug?

    Login om te reageren
  18. aggy32 zegt

    4 mei 2014 om 14:32

    Met zulke hoge belastingen op grote auto’s is dat ook best logisch. Als de belastingen niet zo hoog waren dan ga ik er niet vanuit dat dit nog steeds zou kloppen.
    :’)

    Login om te reageren
  19. VeniVidiVici zegt

    4 mei 2014 om 16:24

    Huh, hoe kan dat nou? Er rijden nog wel zoveel dure mooie snelle wagens rond in NL…. toch?

    Login om te reageren
  20. Homer55 zegt

    5 mei 2014 om 00:39

    Nou, dan mogen ze het voorlopig wat rustiger aandoen met de meusli’s.

    Login om te reageren
  21. PolarWolf zegt

    6 mei 2014 om 11:07

    Ah, ja, op papier zijn we vreselijk schoon bezig.

    Praktisch gezien denk ik dat we effectief gezien op 0% blijven hangen. Volgend jaar worden de “verrassende” metingen gepubliceerd dat de hoeveelheid fijnstof en uitstoot is blijven hangen op hetzelfde niveau of zelfs gestegen. Dan is iedereen dit berichtje alweer vergeten en staat politiek nederland weer vooraan om weer meer dwingende maatregelen af te kondigen.

    Fsck it, ik knor lekker door met m’n 4.7L V8 en 4.2L I6 totdat de aardolie tot de laatste druppel op is. Dat moet en gaat toch gebeuren, dan kan ik net zo goed m’n steentje bijdragen. Geld op? Ach, leen ik wat bij en betaal niks terug, net als iedereen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North