• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk

Auteur: ricardo, gepost 14 september 2015 om 21:22 – 89 Reacties

Afbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pkAfbeelding Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk

Porsche Mission E: een elektrisch
Boom. Elektrische auto’s zijn officieel sexy. Met dank aan Porsche. En Elon Musk.

Want laten we eerlijk wezen, als Musk nooit geld in Tesla had gestopt en het liet groeien naar wat het nu is, was de elektrificatiedrang bij Duitse automerken die naarstig opzoek zijn naar een antwoord op de Model S nooit zo groot geweest. Porsche heeft vanavond een statement afgegeven met de Mission E, een concept met 600 pk, 500 kilometer range (theoretisch) en een laadtijd van 15 minuten.

De Mission E is een concept met vier zitplaatsen, verpakt in een design dat onmiskenbaar in de huidige line-up van het merk past. De Mission E wordt aangedreven door twee elektromotoren – verwant aan de hardware in de 919 Hybrid – die samen meer dan 600 pk leveren en de sedan in 3,5 seconden naar de 100 km/u stoempen. 200 km/u wordt na 12 seconden bereikt. De top ligt boven de 250 km/u.

Het vermogen wordt over alle vier de wielen verdeeld. Iets dat per wiel geregeld kan worden dankzij Porsche Torque Vectoring. De Mission E beschikt ook over vierwielsturing, wat het een uiterst geschikte auto voor het circuit maakt, aldus de Duitsers. Ze claimen een Nürburgringtijd van onder de 8 minuten.

Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk

Opladen in 15 minuten: dat werkt zo

Porsche claimt de Mission E voor 80 procent vol te kunnen krijgen in 15 minuten. Ofwel, van 0 naar 400 kilometer bereik in een kwartier. Hiervoor is de 800 Volt op het elektrische systeem verantwoordelijk. Door het conventionele 400 Volt-systeem van andere elektrische auto’s te verdubbelen wordt de laadtijd ernstig ingekort. Om dit te bereiken ben je wel aangewezen op een Porsche Turbo Charging-lader. Inderdaad, die staan nog nergens. Opladen via een conventionele 400 Volt-lader kan ook, uiteraard. Zelfs draadloos opladen behoort tot de mogelijkheden.

De Mission E staat op koolstofvezel velgen, die vooraan 21 inch en achteraan 22 inch meten. Achter het stuur zien we vijf tellerklokken, weergegeven op een OLED-display. Deze tellerklokken kun je trouwens ‘activeren’ door ernaar te kijken en op een knop op het stuur te drukken. Porsche heeft namelijk oogbalscanners in Mission E gehangen, die continu meten waar je naar kijkt (geen grap). De boel op een Leap Motion-achtige manier bedienen met gebaren kan overigens ook. Wie liever iets aanraakt kan terecht bij het display op de middenconsole.

Bewegend beeld zie je op Autojunk.nl, video van de onthulling HIER!

Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk

Ook interessant!

  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
  • Porsche Mission R: elektrisch en sexy
  • Volgende Porsche 718
    Volgende Porsche 718 krijgt het gewicht in het midden
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, iaa-2015, mission-e, Porsche

Vorig bericht: « Audi E-tron Quattro Concept komt Tesla Model X slopen
Volgend bericht: Mansory Bentley Continental GTC heeft 1.001 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    14 september 2015 om 21:26

    Die laadtijd lijkt mij nogal sterk. Een supercharger van Tesla doet het in 40 min geloof ik en die heeft al een enorme spanning (400A) en nogal duur om te fixen. Afijn, wel tof dat eindelijk automerken door beginnen te hebben dat EV de toekomst is. Looks are good!

    Login om te reageren
    • vinceb2 zegt

      14 september 2015 om 21:35

      @stfu: stroom of spanning?

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        16 september 2015 om 01:02

        @vinceb2: ben ik dan echt de enige die hier nog steeds dubbel ligt om het feit dat de termen supercharger en turbocharger worden genoemd in de context van electrische auto’s?

        Login om te reageren
    • henrie zegt

      14 september 2015 om 22:02

      @stfu: 400V bedoel je. Maar kom op zeg, 400V is toch niet zo veel? Ok, je moet er niet met je tengels aan gaan zitten, maar dat geldt ook voor 100V. Of 50V. In elk huis komt al 400V binnen (mits je meer dan 1 fase hebt), wat in de woonwijk vanuit 10kV naar beneden wordt getransformeerd, dus zo spannend (no pun intended) is dat allemaal niet…

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        14 september 2015 om 22:54

        @henrie: “In elk huis komt al 400V binnen (mits je meer dan 1 fase hebt),”.

        Niet waar. Mijn vader heeft toch echt wel 30 jaar lang 3 fasen 230V gehad hoor, en pas vorig jaar met het openbreken van de straat, is het naar 400 V gebracht omdat het van te moeten was.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          14 september 2015 om 23:29

          @SimonMc: Hoe het in België zit, weet ik niet, maar in Nederland is de fasespanning (=spanning tussen fase en nul) altijd 230V en de lijnspanning (spanning tussen 2 verschillende fasen) altijd 400V. Vroeger was dat respectievelijk 220V en 380V…

          Login om te reageren
          • Francoiske zegt

            15 september 2015 om 09:40

            @henrie: 400V klopt als je over een sterschakeling spreekt. Er zijn echter ook verschillende netten waar men een driehoeksschakeling heeft (uitsparen nulgeleider) en dus weldegelijk 3x230V heeft.

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              15 september 2015 om 12:00

              @Francoiske: Volgens mij komt die situatie in Nederland niet voor. Misschien in oude netten nog, maar ik heb het nog nooit gezien. Behalve bij industriele aansluitingen misschien, waarbij met symmetrische belastingen wordt gewerkt (3-fasen motoren bijvoorbeeld). Maar in huis heb je alleen asymmetrische belastingen die tussen fase en nul zitten. Dus altijd een sterschakeling…

              Login om te reageren
              • Francoiske zegt

                15 september 2015 om 15:15

                @henrie: Is inderdaad best mogelijk dat het in Nederlandse huisinstallaties niet bestaat, maar in oudere Belgische netten komt het nog vaak voor (Mechelen Antwerpen). De belasting is dan overigens inderdaad niet 100% symmetrisch, maar deze moet je niet bekijken per aansluiting, maar per distributietransformator met tientallen gezinnen op ;-). Het was vroeger overigens de distributiemaatschappij die bepaalde welke fasen je binnenkreeg (bij eenfasige aanlsuiting dan), zodat ze hun driehoek +/- symmetrisch belast kregen.

              • henrie zegt

                15 september 2015 om 18:50

                @Francoiske: Dat is nog steeds zo. En ook in Nederland zijn de fasen niet allemaal precies even zwaar belast. Dat komt juist door asymmetrische belastingen. Immers, vrijwel alle apparatuur in huis wordt enkelfasig aangesloten, en vormt dus een asymmetrische belasting voor het net. Daarom is een distirbutietrafo (in Nederland) ook altijd een Dyn-trafo (primair driehoek, secundair ster + nul). Die zorgt dat de onbalans niet het 10kV-net in komt…

            • rich1234 zegt

              16 juli 2016 om 15:25

              @Francoiske: Het is precies omgekeerd, door de fase in ster te schakelen komen de 3 fasen aan 1 zijde in contact met elkaar(het sterpunt), daar zou eventueel een nulleider op aangesloten kunnen worden aangezien de som van 3 fasen = 0. In driehoek daarentegen komen de fasen in 2 zijden in contact met elkaar. Dat laatste word over het algemeen alleen bij motoren toegepast voor kracht. Door 3 spoelen 1/3 t.o.v. te zetten heffen ook hier de fasen elkaar op. Theoretisch zou je in het midden van 2 fasen (3x) een nul in het midden kunnen aansluiten. Maar aangezien dan altijd alles in evenwichtig zou moeten zijn en vanwege het ontbreken van noodzaak om dat aanwezig te hebben word altijd in een driehoekschakeling geen nul toegepast. Wel komt het regelmatig voor dat op generatoren(die in e-centrales draaien) aan 1 zijde aan de nul/aarde worden gelegd.
              Mocht je het ooit uitwillen proberen wat ik zeg doe dan er wel een energieverbruiker tussen de fasen(en eventueel de nul) zetten anders heb je misschien wat zekeringen nodig en eventueel wat nieuwe bekabeling. :)

              Login om te reageren
      • stfu zegt

        15 september 2015 om 09:22

        @henrie: sorry. Ik bedoel toch echt 400A. Dat leveren die superchargers van Tesla. Als Porsche hetzelfde wil doen maar dan nog sneller, dan moet dat ook flink meer zijn.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          15 september 2015 om 11:48

          @stfu: Nee, dat is in dit geval niet zo. Porsche geeft immers aan dat ze de laadspanning verhogen van 400V naar 800V. Je kunt dan dus met dezelfde stroom (400A kennelijk) 2x zoveel vermogen transporteren. Immers: P = U x I. Dus als U 2x zo hoog wordt (800V i.p.v. 400V) en I blijft gelijk (400A), dan wordt P ook 2x zo hoog. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Porsche die laadspanning verhoogt, anders krijg je inderdaad een hogere (2x) stroom. En dan heb je dikkere kabels nodig om verliezen te beperken. Overigens is 800A ook weer niet zo bizar veel. Een beetje verdeelinrichting (zowel laagspanning, middenspanning als hoogspanning) kan makkelijk 1250 of zelfs 2500A aan. Ik ken ze zelfs wel van 4000A…

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            15 september 2015 om 12:43

            @henrie: Bedankt voor de uitleg. Ben er niet zo in thuis. Maar naar wat ik hoorde zeggen is zo snel laden ook weer niet echt goed voor je batterij, dus laad je vervolgens toch meestal gewoon thuis op met krachtstroom.

            Login om te reageren
    • thimochand zegt

      14 september 2015 om 22:32

      @stfu: elektrisch is niet de toekomst ze doen het alleen maar om hun naam niet kwijt te raken, denk dat elk automerk terug wil naar de tijd van v12’s

      Login om te reageren
      • siebren zegt

        14 september 2015 om 23:05

        @thimochand: ik weet wel zeker dat elektrisch de toekomst is. Het is alleen de vraag of de energie wordt opgeslagen in een accu of dmv waterstof

        Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        15 september 2015 om 08:31

        @thimochand: nee paarden zijn de toekomst, ik denk dat elk merk terug wil naar een 4 span. Komop joh word wakker.

        Login om te reageren
    • widodh zegt

      14 september 2015 om 23:58

      @stfu: prima te doen. De stroom is het probleem. Gewoon het voltage omhoog en zo ook het vermogen.

      Login om te reageren
  2. lexaudi zegt

    14 september 2015 om 21:27

    Eindelijk weer een echt mooi Porsche. Gewoon maken dit ding!
    Ook met een echt motor graag voor diegene die echt lol willen hebben

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:50

      @lexaudi: Nouuu, die Cayenne en Macan is ook niks mis mee hoor.

      Login om te reageren
      • ettie zegt

        14 september 2015 om 22:13

        @purepet9000: ja, daar is juist vrij veel mis mee

        Login om te reageren
        • purepet9001 zegt

          14 september 2015 om 22:47

          @ettie: Dat zijn gewoon mooie SUV’s.

          Login om te reageren
          • MJB zegt

            15 september 2015 om 00:55

            @purepet9001: Euh, nee.

            Login om te reageren
            • purepet9001 zegt

              16 september 2015 om 22:40

              @MJB: Haha, +1.

              Login om te reageren
  3. bassx zegt

    14 september 2015 om 21:27

    Achterkant doet me denken aan de 959. Dat bedoel ik als een compliment.

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:49

      @bassx: Ja, ziet er mooi uit met dat ononderbroken achterlicht.

      Login om te reageren
  4. mrniesoe zegt

    14 september 2015 om 21:27

    Dit is echt geile shit Porsche…

    Login om te reageren
  5. haroldv zegt

    14 september 2015 om 21:27

    Prijs? ??

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:51

      @haroldv: Waarschijnlijk veel!

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      15 september 2015 om 01:10

      @haroldv: 300.000?

      Login om te reageren
  6. iijayvee zegt

    14 september 2015 om 21:28

    Gave auto! Alleen heb ik liever toch wel spiegels.

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      14 september 2015 om 21:34

      @iijayvee: Hoezo? Die heb je niet nodig met de camera’s aan de zijkant. Net zoals de VW XL1.

      Login om te reageren
  7. harrie zegt

    14 september 2015 om 21:30

    *verscheurt Tesla offerte*

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:56

      @harrie: Haha, kan je nog een paar wachten op je Porsche.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    14 september 2015 om 21:31

    Wauw, deze is gaaaaaf! Eat that Tesla!

    Login om te reageren
  9. knipperlichtje zegt

    14 september 2015 om 21:31

    Ik hoop dat de achterkant van deze mission E ons een inkijkje geeft in wat we van de panamera en vooral de pajun kunnen verwachten. Ik vind ‘m namelijk prachtig.

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:59

      @knipperlichtje: Dit is waarschijnlijk nog te futuristisch voor de Panamera.

      Login om te reageren
  10. 991gt3rs zegt

    14 september 2015 om 21:32

    Hoezo? Die heb je niet nodig met de camera’s aan de zijkant. Net zoals de VW XL1.

    Login om te reageren
  11. lambo4all zegt

    14 september 2015 om 21:33

    Ja! Doen! Heerlijk nieuws, zo snel mogelijk maken dat ding.

    Login om te reageren
  12. Dizono zegt

    14 september 2015 om 21:34

    Daar gaan wat Panamera’s afbesteld worden… Wow wat een kneiterfijn ding is dit zeg.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    14 september 2015 om 21:35

    Vijf goed afleesbare klokken, dat we dat ooit nog eens in een Porsche mochten zien.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      15 september 2015 om 10:06

      @mashell: ’t is nog maar een concept he. In het productiemodel is ’t nog maar afwachten :-)

      Login om te reageren
  14. agera zegt

    14 september 2015 om 21:40

    Eindelijk eens variatie bij porsche, wat een beauty! Misschien wel een van de mooiste auto’s van dit jaar!

    Login om te reageren
  15. rocky zegt

    14 september 2015 om 21:42

    hey… een 4deurs 911?? Dus zeg maar een 984 met E-motor!

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:52

      @rocky: Alleen lijkt de 984 op een R8 en deze niet.

      Login om te reageren
      • rocky zegt

        14 september 2015 om 21:58

        @purepet9000: oh shit…. ik bedoelde 989…. sorry…

        Login om te reageren
        • purepet9001 zegt

          14 september 2015 om 22:48

          @rocky: Het is ook verwarrend al die getallen.

          Login om te reageren
  16. basf zegt

    14 september 2015 om 21:44

    Nog mooier dan de model S

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:58

      @basf: Yup, maar de Model S is eigenlijk ook gewoon een A5 Sportback.

      Login om te reageren
  17. awesome zegt

    14 september 2015 om 21:46

    Hoi nieuwe Panamera…

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:51

      @awesome: Denk ’t niet.

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      14 september 2015 om 21:52

      @awesome: hoi model onder de panamera.

      Login om te reageren
  18. griffendahl zegt

    14 september 2015 om 21:49

    Voorkant wel mooi, achterkant wel mooi… Zijkant, brr… Wat een lelijk ding, precies dat overgenomen van de Fisker Karma wat dat ding ook zo lelijk maakt.

    Login om te reageren
  19. retsok zegt

    14 september 2015 om 21:50

    Hoe kunnen ze een tijd claimen? Hebben ze hem soms al gebouwd? Ik vraag me af wat de range op de nordschleife is?

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:54

      @retsok: Gewoon een beetje schatten.

      Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      14 september 2015 om 21:55

      @retsok: heuvel op richting Karussell valt ie stil ;)

      Login om te reageren
  20. toyotafortuner zegt

    14 september 2015 om 21:53

    Wat een geil apparaat zeg!

    Login om te reageren
  21. eklasse zegt

    14 september 2015 om 21:53

    Mooiste van IAA (tot nu toe)

    Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      14 september 2015 om 21:55

      @eklasse: IAA is net begonnen dus er zal waarschijnlijk nog wat moois komen.

      Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    14 september 2015 om 22:04

    Ricardo je heb meer dan gelijk. Elektrisch rijden is opeens heel erg sexy (als jij echt komt, wat vast wel zo is)

    Login om te reageren
  23. gtwillem zegt

    14 september 2015 om 22:09

    Indrukwekkende verschijning, en de specs zijn zeer interessant. Dat het totaal niet op een Porsche lijkt, is een ander geval.

    Maar ik wil even graag een lans breken voor Tesla. Vanuit het niets zijn ze gekomen met de Roadster. Een speeltje op het 111 chassis van Lotus. Dat was geinig, maar natuurlijk gewoon een Elise met een elektromotor.

    Dat was voor Tesla voldoende om door te stoten met de Model S. Een zeer nette auto die zich als auto zelf redelijk goed kon meten met de Panamera, A7 en CLS. An sich een enorme prestatie.

    Maar Tesla heeft niet alleen in korte tijd een dealernetwerk opgezet, maar ook bij gedragen aan een infrastructuur om nadeel nummer 1 bij een elektrische auto aan te pakken: de Tesla Superchargers. Tuurlijk, ze hebben in sommige landen mazzel gehad met de overheidssubsidies, maar hey, daar moet je gebruik van maken, en het is de ‘P’ uit de DESTEP van de marketing, dus van geluk wil ik niet spreken.

    Ik heb de Volkswagen Group presentatie bekeken, en Winterkorn had het over innovatie, elektrisch rijden en alles: maar laten we eerlijk zijn, Tesla heeft elektrisch rijden salonfähig gemaakt. Tesla heeft gezorgd dat mensen er anders naar kijken, Tesla heeft het zelfs een beetje ‘cool’ gemaakt. Nu de Grote Merken de kat uit de boom hebben gekeken, komen ze met hun interpretaties van de blauwdruk die Tesla gelegd heeft.

    Er zijn een aantal grote innovaties en technische toepassingen geweest. Sommige auto’s zullen altijd blijven vanwege hun technologische innovatie. De Audi Quattro, de Citroën DS, Ford Model T, Mini, Honda NSX en Mercedes W124 zullen altijd bijblijven, maar de Tesla Model S hoort absoluut in dit rijtje thuis.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      14 september 2015 om 22:24

      @gtwillem: ‘interpretaties van de blauwdruk die Tesla gelegd heeft’

      Spot on weer, Willem. Als de auto-industrie niet verder was gekomen dan de elektrische droom van Ghosn en zijn Leaf, waren we vanavond op het VAG Event niet over de oplaadsnoeren gestruikeld.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        14 september 2015 om 23:19

        @Ricardo: thanks ;-). De hypocrisie is wel schrijnend. In 1997 had Audi de A4 Avant Duo. Een A4 met een elektromotor en een verbrandingsmotor. Prima concept. Is nooit iets mee gedaan. Een keertje gefacelift voor een beurs twee jaar later, maar van productie kwam het niet.

        Nogmaals, ik heb Winterkorn horen spreken, en alle andere Volkswagen Group bestuurders. Volkswagen zou de grootste en meest innovatieve fabrikant zijn van elektrische auto’s. Hun woorden. Maar toch, als ik nu een dealer inloop van een merk behorend tot de Volkswagen Group, zijn er bizar weinig auto’s die ik kan kopen als ik geen verbrandingsmotor in het vooronder wil. De e-Golf is de enige, terwijl er veel meer haalbare concepts waren. Een elektrische A3, R8, Passat, Leon, Superb: het is mogelijk. Maar omdat het noederconcern er (terecht) nog geen brood in ziet, komen die auto’s er niet.

        Technologische vooruitgang en voorsprong heeft niets te maken met te verwachten verkopen. Het gaat erom dat je als merk zelf ergens in gelooft. Dat heeft Audi en Porsche geen windeieren gelegd. Maar nu zijn ze vooral aan teren op successen uit het verleden, en maken ze te weinig gebruik van de beschikbare techniek. Met name de Japanners hebben laten zien dat het kan: de Prius en Leaf zijn goede voorbeelden. Maar Tesla heeft het elektrisch rijden acceptabel gemaakt. Met geslaagde styling. Aansprekende prestaties. Tesla is eigenlijk het nieuwe Saab.

        Saab. Het eens zo karakteristieke Zweedse merk. Kwam altijd te kort. Leuke auto’s, maar viercilinder turbo’s. Nee. V6’en heb je nodig. Extreem dikke diesels. Sinds Saab niet meer bestaat zijn de meeste 3/5-series, C/E-klasses en A4/A6 modellen uitgerust met een viercilinder turbomotor…

        Kortom: ‘Credit where it’s due’. Tesla, en alleen Tesla is de aanstichter geweest om voor merken volledig elektrisch aangedreven auto’s te bouwen.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          15 september 2015 om 00:43

          @gtwillem:

          Het Audi Duo concept is zelfs nog ouder dan 1997.
          Zeven jaar eerder kwamen ze met de Audi 100 Avant Duo, met smeuige 2.3 vijfcilinder.

          Login om te reageren
        • stfu zegt

          15 september 2015 om 09:26

          @gtwillem: het is ook grappig wanneer je bij een premiummerk showroom begint over Tesla. Gelijk komen ze met: “Nee, dat is niks joh. Onbetrouwbaar en onhandig”. En bij een dealer waar ze ook EV verkopen weet niemand er echt iets van…

          Login om te reageren
    • mout zegt

      14 september 2015 om 23:30

      @gtwillem: Zo is het!
      Over interpretatie van de blauwdruk gesproken: ik heb de specs ff naast elkaar gelegd.

      P ‘Meer dan 400 / 500 km’: T 491 km bereik (NEDC cyclus)
      P ‘Meer dan 600 pk’: T 262 + 510 pk
      P ‘0-100 in 3,5’: T 0-100 in 3,3
      tot aan de velgen toe: P 21 / 22 inch: T 21 inch
      Dus, als Porsche dit binnen drie jaar uitbrengt (check even hoe lang het duurde van prototype naar showroom om bij Audi een hybride uit te brengen…), lopen ze maar 5 jaar achter. Die verkorte ontwikkeltijd zal wel toe te schrijven zijn aan het feit dat Tesla zijn patenten heeft vrij gegeven. Het zou VAG gesierd hebben om net in een wat ander segment hun eerste stapjes te zetten.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 september 2015 om 23:32

      @gtwillem: Eveneens zijn er genoeg voorbeelden van innovators/pioniers die er uiteindelijk aan ten onder gaan. Ik vind het zeer begrijpelijk dat de groten de kat uit de boom kijken. In feite is Toyota de enige grote die iets gedurfd op de markt durft brengen, de Prius en nu de Miraj.

      Ik hoop maar dat Tesla ook niet ten onder gaat als Porsche, Audi, BMW, MB en vele anderen zich ook ten volle op die markt gooien. Of dat ze zich terugtrekken op alleen batterijen en home battery packs, zoals al door menig analist (maar wie gelooft die sukkels?) is voorspeld…

      Login om te reageren
  24. Donstil zegt

    14 september 2015 om 22:13

    Toch bizar dat Porsche dan aankomt met een concept als deze. Absoluut niet productie rijp terwijl Tesla de p90D heeft welke in elke opzicht behalve laden misschien wel beter is.

    De ouderwetse autofabrikanten hebben echt zitten slapen.

    Login om te reageren
  25. fit4fun zegt

    14 september 2015 om 22:21

    Ik las ergens dat Porsche en Audi hetzelfde EV platform gaan gebruiken. Dus beiden een crossover, of een soort kleinere Panamera op 1 onderstel?
    Elon heeft alle Germaanse “premium” jongens voorlopig stevig bij hun kloten :-)

    Login om te reageren
  26. thimochand zegt

    14 september 2015 om 22:31

    Tesla killer

    Login om te reageren
  27. blackmore zegt

    14 september 2015 om 22:31

    Mission E. E Mission.
    +1 voor de Zuffenhausen brand designers.

    Login om te reageren
  28. paulvtec zegt

    14 september 2015 om 22:45

    Tesla wie????

    Login om te reageren
  29. hansnoordsij zegt

    14 september 2015 om 22:45

    Dit is wel de beste erkenning die Tesla kan krijgen. Een mooier compliment dan als “benchmark” gebruikt te worden door “grote” merken is niet te bedenken. Denk eens in, een icoon, Porsche, kondigt een product aan dat over een aantal jaren (mogelijk) op de markt komt en dat vergeleken wordt met wat Tesla al vanaf 2012 levert. Terwijl voor Tesla de prestaties alleen maar meetellen om te laten zien dat het heel goed elektrisch kan, terwijl het verder en passant ook de meest praktische, de meest veilige en hoogst gewaardeerde auto is. Smullen van deze paniek zo rond de IAA.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      15 september 2015 om 00:32

      @hansnoordsij: Zo mooi dat je dacht “He ik zeg het gewoon een tweede keer”

      Login om te reageren
      • hansnoordsij zegt

        15 september 2015 om 08:45

        @Donstil: Tja, twee bijna identieke publicaties, beiden concepts en beiden toevallig net bij de opening van IAA . Men zal tot op het laatst bang zijn geweest dat Model X er toch gepresenteerd zou worden.

        Login om te reageren
  30. robinthecarguy zegt

    14 september 2015 om 22:48

    Ik moet wel zeggen dat ik hem een partij lelijk vind, maar de specs zijn schitterend

    Login om te reageren
  31. BaRa zegt

    14 september 2015 om 23:14

    Klik ik op de beelden, in de volle overtuiging dat het “concept” eigenlijk een “prototype” zou zijn. Niets van dat alles. Alleen maar nullen en eentjes. Tikje teleurgesteld. The proof of the pudding is in the eating, maar veel dessert is er nog niet aan… :-/

    Login om te reageren
  32. Esprit_de_Flandre zegt

    14 september 2015 om 23:27

    Prachtig smoelwerk, achterkant ook wel ok, op die onderkant na…

    Login om te reageren
  33. goreano zegt

    14 september 2015 om 23:45

    Ik mis de tijd van brullende V12’en…

    Login om te reageren
    • hansnoordsij zegt

      14 september 2015 om 23:53

      @goreano: Dat had ik vroeger ook. Maar na anderhalf jaar en 80.000 km Tesla rijden (incl. een tiental reizen over de Autobahn) schaam ik me dat ik dat ooit ook deed als ik weer zo’n klassieke auto gas zie geven met een herrie die honderden meters ver te horen is :) terwijl je met je Tesla moeiteloos en stil volgt binnen de aanvaardbare snelheden. Oh ja, dan heb je ook het hele gezin en giga vakantiebagage (voor en achter) in de auto. De knop is echt om.

      Login om te reageren
      • goreano zegt

        15 september 2015 om 10:00

        @hansnoordsij: Ik kan me het helemaal voorstellen, toch vind ik het jammer dat juist sportauto’s (waar het voor een groot deel om emotie gaat) volledig elektrisch worden. Ik vind dat het geluid van een motor een groot onderdeel is van deze emotie.

        Login om te reageren
    • clarkson zegt

      15 september 2015 om 01:07

      @goreano: Bij porsche?

      Login om te reageren
      • goreano zegt

        15 september 2015 om 09:57

        @clarkson: Nee lijkt me niet, in de gehele autowereld bedoel ik

        Login om te reageren
  34. Sir_Vmax zegt

    14 september 2015 om 23:46

    Autovisie beweert dat de vmax op maar 155km/h ligt

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    14 september 2015 om 23:52

    De 918 en nu dit… Mijn God hebben ze bij Porsche zoveel geld verdient dat ze opeens budget voor designers hebben?

    Login om te reageren
  36. erwh zegt

    15 september 2015 om 00:15

    Wat een gaaf ding! Los van het feit dat we wel elektrisch moeten gaan rijden (ja ik vind het ook jammer, maar over 20 jaar zullen we terugkijken en het beter snappen), is het met zo’n ontwerp in ieder geval een stuk aantrekkelijker!

    Login om te reageren
  37. EnthousiaST220 zegt

    15 september 2015 om 08:17

    Porsche, you just went full electric. Never go full electric.

    Login om te reageren
  38. vondudenstein zegt

    15 september 2015 om 09:28

    Zon gigantische Porsche fanaat ben ik niet, maar sweet damn wat een vette bak is dit zeg!
    Hoorde al wat gezeik over die neus, maar die vind ik juist alleen maar vet!
    En eindelijk een Porsche die uberhaupt iets anders bekt. Gaaf ding man

    Login om te reageren
  39. biohazardracer zegt

    15 september 2015 om 15:02

    Hadden ze hier niet de Panamera van kunnen maken!!!! Wat een super mooie wagen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North