• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Mission R: elektrisch en sexy

Auteur: machielvdd, gepost 6 september 2021 om 15:20 – 19 Reacties

Porsche Mission R

De Mission R is een voorbode van een toekomstige raceauto, maar stiekem zou het ook wel eens een voorbode van een elektrische Cayman kunnen zijn…

Bij Porsche weten ze wel hoe ze elektrisch sexy kunnen maken. Dat begon in 2015, toen ze op de IAA het doek trokken van de Mission E. Een erg fraai gelijnde Porsche, die toevallig elektrisch was. De auto kennen we inmiddels als de Taycan.

Op de IAA van 2021, zes jaar na de Mission E, komt Porsche nu wederom met een ‘Mission’ concept car: de Mission R. En het is wederom een bloedgaaf apparaat. Dat kon ook bijna niet anders, want het een concept car voor een toekomstige raceauto. Die toevallig elektrisch is.

Dat het een elektrische auto is kun je bijvoorbeeld zien aan het ontbreken van uitlaten, maar óók aan de koplampen en achterlichten. Daarvoor heeft Porsche namelijk dezelfde designtaal gehanteerd als bij de Mission E, en dus de Taycan. Interessanter is dat de proporties en de daklijn van de auto associaties oproepen met de Cayman. Denk de heftige aerodynamica even weg en voila, je ziet een elektrische opvolger van de Cayman staan.

Dat is vooral onze eigen fantasie, maar Porsche vergelijkt in het persbericht wel de afmetingen met die van een Cayman (iets korter, maar wel breder en lager). Dat zou zomaar een hint kunnen zijn. Porsche spreekt echter vooral van “een kijkje in de toekomst van de raceauto”.

  • Porsche Mission R
  • Porsche Mission R
  • Porsche Mission R
  • Porsche Mission R

De Mission R krijgt daarom ook raceauto-waardige specificaties. Met een 435 pk sterke elektromotor op de vooras en een 653 pk sterk exemplaar op de achteras komt het totale vermogen uit op 1.100 pk. Daarmee zou de Mission R in 2,5 seconden van 0 tot 100 moeten knallen en een top van 300 km/u moeten halen.

Qua laden is de Mission R ook een snelle jongen, alhoewel je niet van je stoel zult vallen van de cijfers. Opladen van vijf tot tachtig procent moet in een kwartier gepiept zijn, met een maximum laadvermogen van 340 kW. Hoe groot het accupakket is wordt niet vermeldt. Net zo min als het gewicht overigens.

Racen is geen activiteit waar je Moeder Natuur een plezier mee doet, maar Porsche heeft deze auto toch zo milieuvriendelijk proberen te maken. Niet alleen met de aandrijflijn, maar ook met de gebruikte materialen. De body is bijvoorbeeld grotendeels opgetrokken uit met natuurlijke vezels versterkt kunststof.

Of de Porsche Mission R puur een voorbode is voor raceauto’s, of dat we ook een straatversie gaan zien: de tijd zal het leren, om er even een afgezaagde uitdrukking in te gooien. Over de designrichting van Porsche hoeven we ons in ieder geval geen zorgen te maken, afgaande op deze concept car.

Ook interessant!

  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
  • Volgende Porsche 718
    Volgende Porsche 718 krijgt het gewicht in het midden
  • Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
    Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

cayman, Elektrisch, IAA-2021, Porsche

Vorig bericht: « Manhart TM3 700 is opgevoerde Tesla Model 3
Volgend bericht: Volkswagen doet onnodig geheimzinnig met de ID.5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    6 september 2021 om 15:35

    Schitterende cleane Porsche lijnen! 340 kW laden….. pfffff! Nu maximaal 270 kW bij de Taycan. Prachtig!👍

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      6 september 2021 om 17:14

      @Charles Taycan 4S: zou ik ook zeggen met Tayvan in de nickname. Geintje, ik ben het absoluut met je eens, beter dan VW en Mercedes met hun design afdeling, Porsche snapt het tenminste.

      Login om te reageren
      • 571 PK zegt

        6 september 2021 om 18:15

        @marcomanta, kijk, jij begrijpt t!👍😉

        Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        6 september 2021 om 18:39

        @marcomanta, zo is dat!👍😉

        Login om te reageren
      • Wolflow zegt

        7 september 2021 om 12:42

        @marcomanta: Dus VW is beter dan VW?

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    6 september 2021 om 15:54

    Hij heeft heel veel vermogen en kan bizar snel laden. De vraag is alleen nog, hoeveel rondjes kun je doen voordat de accu leeg is?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      6 september 2021 om 16:33

      @dutchdriftking Dat ligt natuurlijk aan a) op welk circuit en b) wie zit er achter ’t stuur?
      In combinatie met de grootte van het accupakket en het gewicht.
      Kortom, te veel onbekende variabelen om daar iets zinnigs over te zeggen

      Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    6 september 2021 om 16:03

    Die gaat het goed doen onder de dominee’s. De Porsche Missionair.

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    6 september 2021 om 16:16

    Die achterkant, en dan heb ik het over het gedeelte boven de diffuser, zie ik zeer zeker wel op een toekomstige 911 of Cayman terugkomen. Die voorkant denk ik ook wel.
    Nu dat BMW me steeds meer teleurstelt begin ik toch wel steeds meer een Porsche fanboy te worden.

    Login om te reageren
  5. sportabgasanlage zegt

    6 september 2021 om 16:20

    Van een afstandje heeft deze dezelfde lijnen als de 981 en 718 Cayman, met het front van de Taycan. Dus het is inderdaad heel logisch dat dit de voorbode is voor een Cayman-E/Boxster-E. Zeker een Boxster-E zou uniek zijn, want voor zover ik weet bestaan er nog geen elektrische tweezits cabrio’s.
    Mooie concurrent voor de Tesla Roadster wellicht?

    Login om te reageren
  6. tvklarenbosch zegt

    6 september 2021 om 16:26

    Voorbode elektrische Cayman en Boxster

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      6 september 2021 om 16:34

      Dat staat inderdaad in de tweede zin van het artikel ja.

      Login om te reageren
  7. enrico88 zegt

    6 september 2021 om 16:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. Bella Macchina zegt

    6 september 2021 om 16:44

    Nog even langs een tuner voor andere koplampen.

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    6 september 2021 om 18:24

    24h van Le Mans wordt een trieste bedoening. Als men batterijen moet gaan laden duurt een pitstop 15 minuten!

    Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    6 september 2021 om 19:46

    Zo 2,5s naar de honderd met 1100pk, lekker Porsche conservatief, by Tesla was het 1,867s geweest…

    Login om te reageren
  11. mt03 zegt

    6 september 2021 om 21:54

    Haha best een uh …… bijzonder apparaat.

    Login om te reageren
  12. robertpassat zegt

    7 september 2021 om 22:09

    💙

    Login om te reageren
  13. ghini zegt

    8 september 2021 om 09:33

    Als je alle race elementen weg denkt zie je de toekomstige elektrische 911?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North