
De Mission R is een voorbode van een toekomstige raceauto, maar stiekem zou het ook wel eens een voorbode van een elektrische Cayman kunnen zijn…
Bij Porsche weten ze wel hoe ze elektrisch sexy kunnen maken. Dat begon in 2015, toen ze op de IAA het doek trokken van de Mission E. Een erg fraai gelijnde Porsche, die toevallig elektrisch was. De auto kennen we inmiddels als de Taycan.
Op de IAA van 2021, zes jaar na de Mission E, komt Porsche nu wederom met een ‘Mission’ concept car: de Mission R. En het is wederom een bloedgaaf apparaat. Dat kon ook bijna niet anders, want het een concept car voor een toekomstige raceauto. Die toevallig elektrisch is.
Dat het een elektrische auto is kun je bijvoorbeeld zien aan het ontbreken van uitlaten, maar óók aan de koplampen en achterlichten. Daarvoor heeft Porsche namelijk dezelfde designtaal gehanteerd als bij de Mission E, en dus de Taycan. Interessanter is dat de proporties en de daklijn van de auto associaties oproepen met de Cayman. Denk de heftige aerodynamica even weg en voila, je ziet een elektrische opvolger van de Cayman staan.
Dat is vooral onze eigen fantasie, maar Porsche vergelijkt in het persbericht wel de afmetingen met die van een Cayman (iets korter, maar wel breder en lager). Dat zou zomaar een hint kunnen zijn. Porsche spreekt echter vooral van “een kijkje in de toekomst van de raceauto”.
De Mission R krijgt daarom ook raceauto-waardige specificaties. Met een 435 pk sterke elektromotor op de vooras en een 653 pk sterk exemplaar op de achteras komt het totale vermogen uit op 1.100 pk. Daarmee zou de Mission R in 2,5 seconden van 0 tot 100 moeten knallen en een top van 300 km/u moeten halen.
Qua laden is de Mission R ook een snelle jongen, alhoewel je niet van je stoel zult vallen van de cijfers. Opladen van vijf tot tachtig procent moet in een kwartier gepiept zijn, met een maximum laadvermogen van 340 kW. Hoe groot het accupakket is wordt niet vermeldt. Net zo min als het gewicht overigens.
Racen is geen activiteit waar je Moeder Natuur een plezier mee doet, maar Porsche heeft deze auto toch zo milieuvriendelijk proberen te maken. Niet alleen met de aandrijflijn, maar ook met de gebruikte materialen. De body is bijvoorbeeld grotendeels opgetrokken uit met natuurlijke vezels versterkt kunststof.
Of de Porsche Mission R puur een voorbode is voor raceauto’s, of dat we ook een straatversie gaan zien: de tijd zal het leren, om er even een afgezaagde uitdrukking in te gooien. Over de designrichting van Porsche hoeven we ons in ieder geval geen zorgen te maken, afgaande op deze concept car.
Schitterende cleane Porsche lijnen! 340 kW laden….. pfffff! Nu maximaal 270 kW bij de Taycan. Prachtig!👍
@Charles Taycan 4S: zou ik ook zeggen met Tayvan in de nickname. Geintje, ik ben het absoluut met je eens, beter dan VW en Mercedes met hun design afdeling, Porsche snapt het tenminste.
@marcomanta, kijk, jij begrijpt t!👍😉
@marcomanta, zo is dat!👍😉
@marcomanta: Dus VW is beter dan VW?
Hij heeft heel veel vermogen en kan bizar snel laden. De vraag is alleen nog, hoeveel rondjes kun je doen voordat de accu leeg is?
@dutchdriftking Dat ligt natuurlijk aan a) op welk circuit en b) wie zit er achter ’t stuur?
In combinatie met de grootte van het accupakket en het gewicht.
Kortom, te veel onbekende variabelen om daar iets zinnigs over te zeggen
Die gaat het goed doen onder de dominee’s. De Porsche Missionair.
Die achterkant, en dan heb ik het over het gedeelte boven de diffuser, zie ik zeer zeker wel op een toekomstige 911 of Cayman terugkomen. Die voorkant denk ik ook wel.
Nu dat BMW me steeds meer teleurstelt begin ik toch wel steeds meer een Porsche fanboy te worden.
Van een afstandje heeft deze dezelfde lijnen als de 981 en 718 Cayman, met het front van de Taycan. Dus het is inderdaad heel logisch dat dit de voorbode is voor een Cayman-E/Boxster-E. Zeker een Boxster-E zou uniek zijn, want voor zover ik weet bestaan er nog geen elektrische tweezits cabrio’s.
Mooie concurrent voor de Tesla Roadster wellicht?
Voorbode elektrische Cayman en Boxster
Dat staat inderdaad in de tweede zin van het artikel ja.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nog even langs een tuner voor andere koplampen.
24h van Le Mans wordt een trieste bedoening. Als men batterijen moet gaan laden duurt een pitstop 15 minuten!
Zo 2,5s naar de honderd met 1100pk, lekker Porsche conservatief, by Tesla was het 1,867s geweest…
Haha best een uh …… bijzonder apparaat.
💙
Als je alle race elementen weg denkt zie je de toekomstige elektrische 911?