Porsche-tuners 9ff en Speedart in de problemen [insolvent]

Gepost op 17-09-2013 om 18:15 door - 40 Reacties »

Porsche-tuners 9ff en Speedart in de problemen [insolvent]
Er hangt een faillissement in de lucht voor twee grote tuningnamen. Zowel 9ff als Speedart hebben insolventie aangevraagd.

Er vallen niet alleen rake klappen bij kleine autofabrikanten als Gumpert en Wiesmann, ook veredelaars ten oosten van Nederland hebben het zwaar. Het in Dortmund gevestigde 9ff Fahrzeugtechnik GmbH, dat we kennen van extremen als de 1.400 pk sterke GT9 Vmax, heeft op 6 september insolventie aangevraagd.

Dit betekent in feite dat de rekeningen niet meer betaald kunnen worden, maar een definitief faillissement is het nog niet. Voor de Porsche-fröbelaars van SpeedArt geldt hetzelfde verhaal. Zij deden op 4 september jongstleden een beroep op de insolventiestatus. HIER in te zien.

Naar de reden voor het gebrek aan cashflow bij beiden bedrijven is het nu alleen nog maar gissen, maar de Europese economiedip zal er absoluut een rol in spelen. Of hebben Porsche-klanten simpelweg teveel keus aan tuners en personalisatiemogelijkheden?

Met dank aan Ginger voor de tip!


40 reacties   toon alles
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
Als speedArt problemen heeft, dan heeft TechArt ze volgens mij ook.
Zelfde bedrijf, andere naam volgens mij.
@awesome: klopt. Techart staat ook al te koop. Probleem is dat Techart op de zwarte lijst staat bij Porsche, dus is het niet echt interessant om over te nemen.
@china:

? hoezo?
@Hupke: omdat verkoop aan resellers contractueel niet wordt toegestaan. Techart is zo’n reseller en Porsche wil zich distantieren van hun. Techart moet hun auto’s dus van de markt halen en is daarom niet zo interessant om te kopen, omdat iedereen dat zonder Techart ook kan. Van de verkoop van Techart parts alleen, is het moeilijk om te overleven. Bovendien zijn de prijzen van Techart relatief aan de hoge kant en is de dealer korting laag.
Tja zuur voor de werknemers als het echt zover komt, maar persoonlijk vind ik elke vorm van tuning walgelijk! ik ga voor volledig OEM.
@bofkont: Je bent gewoon jaloers op mijn Alpina.
@alcantara: ah is de 323ci weg? nu een Alpina?
Maar beste als je altijd goed gelezen had weet je dat ik dol ben op Alpina’s!!
En Alpina is een officiële autobouwer geen tuner ;)
@alcantara:
Alpina is geen tuner maar een fabrikant, dat zou je toch moeten weten als je claimt er één te hebben.
@alcantara: Dat was een garp, heb natuurlijk geen Alpina. De 323Ci nog wel overigens. Was alleen maar om aan te geven dat er ook goede tuning mogelijk is. Maar als Alpina niet aan ‘tuning’ doet, dan geldt dat dus ook voor Brabus en RUF? Terwijl RUF toch zeker wel extreem foute modellen heeft uitgepoept. Waar ligt precies de grens tussen tuner en autofabrikant?
@alcantara: Bmw heeft Alpina erkend als autobouwer daar zit hem de kneep.
Ruf en Brabus zijn tuners.
@bofkont: RUF is ook een autobouwer, geen tuner. 9ff en Techart zijn wél tuners.
@ej20g:
9ff is/was sinds 2008 geregistreerd als autobouwer.
Bron: de 9ff site.
Ik moest het ook even checken daar ik niet 100% zeker was.
@bofkont: Waar het mij omgaat is dat je ‘elke vorm van tuning’ walgelijk vindt. En vervolgens Alpina weer wel kunt waarderen, terwijl dat natuurlijk ook een vorm van tuning is.
@alcantara: Ja zit natuurlijk wel wat in wat je zegt.
Laten we het er maar op houden dat ik Alpina zeer kan waarderen.
Komt ook omdat ze al zo lang met bmw bezig zijn.
@bofkont: Gisteren reed er een Alpina B5 BiTurbo (nieuwste) een lange tijd achter me, de eerste die ik in het echt zag, in het blauw met die klassieke velgen. Wat een ontzettend mooi ding!
@bofkont: Brabus is geregistreerd als autofabrikant voor kleine series. Zij zijn daarom ook bevoegd om eigen chassisnummers te maken. Volgens mij mag een tuner dit niet doen voor zover ik weet.
@alcantara: Een verschil is wat mij betreft, dat Alpina vaak de technieken die BMW wil gaan toepassen in een vroeg stadium mag gebruiken, en zodoende iets van ‘BMW van morgen’ is.
Een tweede verschil, dat je bij RUF en Brabus een donor-auto moet achterlaten als basis. Alpina plukt uit de onderdelenrekken van BMW.
Topje van de ijsberg in Duitsland.

Merkel wil herkozen worden dus is het opvallend stil rond de kwestie Griekenland.
Als deze dame herkozen wordt hebben we binnen twee maanden weer volop miljarden “leningen” -lees donaties- aan hen te voldoen.
Want we moeten ze redden – waarom in vredesnaam- komt iemand jou redden als je een Porsche op de pof hebt gekocht en blijkt dat je hem niet kunt betalen?

Het best voor Duitsland is de splinterpartij Alternative für Deutschland, geleid door echt intellect en echte economen.

Het noorden kan eenvoudig weg het zuiden van Europa niet blijven steunen.
En we zitten allemaal gevangen in de Euro en daardoor kan een individueel land zijn munteenheid niet meer devalueren.

En dit soort bedrijfjes zijn de eerste haarscheuren in het Duitse economisch bastion.
@desjonnies: ik ben het met je griekenland kwestie eens, er blijven lijken uit de kast vallen. Daarnaast vertrouw ik die Duitse economie ook niet helemaal. Als je maar lang genoeg op je borst klopt en herhaald dat het goed gaat geloof je dat. Op zich niet verkeerd maar je moet wel realistische blijven.

Als we in nederland geen telegraaf hadden zou de dip misschien minder zijn. Ongefundeerd zeiken is slecht voor mensen die alleen koppen lezen (1 miljoen).
@desjonnies:

Een interessant artikel erover:
http://www.social-europe.eu/2013/04/are-germans-really-poorer-than-spaniards-italians-and-greeks/

Nu moet je natuurlijk even verder kijken dan de agenda die het artikel heeft dus negeer alles dat jankt over ongelijkheid en dat de welvaart binnen de EU verdeelt moet worden etc.
Maar de gegevens die gebruikt worden in het artikel zijn wel interessant.

Punt is een groot deel van de Duitse belanstingbetalers werkt hard en is toch minder welvarend dan de Zuid-Europeanen en toch vloeit het geld van de Duitsers naar het Zuiden.
@Hupke: Hoe kun je er nog meer naast zitten met gebruik van statistieken. Er staat juist dat Duitsland zelf figuur 1 gebruikte om te proberen minder te hoeven betalen. De latere statistieken laten juist zien dat Noord Europa veel rijker is (ook per hoofd van de bevolking) dan Zuid Europa…

Zie op internetdiscussies tegenwoordig steeds meer ‘argumenten’ waar iemand een link aandraagt en dan gaat vertellen wat daarin staat, waardoor de geloofwaardigheid toe moet nemen. Maar 9 van de 10 keer moet je niet echt op de link klikken om het te lezen, want dan blijkt er heel wat anders te staan. Die achterlijke posts op nu.nl bijvoorbeeld over Sirië…

Maar jah, dit was een autoblog toch? OT: Jammer van 9ff, doet me meer dan Speedart… Maar gelukkig hebben we RUF nog!
@sardukar:

Ik zeg toch wat de schrijver wil vertellen ben ik het niet mee eens maar de data die hij gebruikt is interessant.
Mijn advies:
Als de wiedeweerga aan de slag en experimenteren met het inbouwen van dikke electromotoren als aandrijflijn. Dat is naar mijn idee ook de toekomst voor de tuners.

Er is een tuner in Duitsland die je klassieke 911 electrisch laat rijden, weet ff niet meer welke.
Original soll es sein! Toch jammer, zeker 9ff was toch een bedrijf wat de grenzen verkende. Speedart ook maar dan de grenz en van de goede smaak…
Gauw aandelen plastic verkopen….
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!