Heilige oplaadstekkers, wat een achterlijk dik apparaat!
Op de jaarlijkse meeting voor sportieve hoofddeksels aan de Wörthersee heeft Volkswagen zojuist nóg een hete Golf gedropt. Naast de Golf GTI Clubsport en de Golf GTI Performance tonen ze een deels geëlektrificeerd pk-kanon: de Golf GTE Sport Concept.
Hybride porno
Hij heeft op het eerste oog weinig gemeen met de originele Golf GTE. Wat hij wel heeft is de 1.6-liter viercilinder uit de Polo WRC onder de kap, goed voor 299 pk en 400 Nm koppel. Deze wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Eén tussen de motor en de DSG-bak, goed voor 115 pk & 330 Nm, en één achterin, die 115 pk en 270 Nm op de achterste rubbers afvuurt. Via een magische optelsom komt het totale vermogen daarmee uit op 400 pk, met een maximum koppel van 670 Nm.
Aan de buitenkant van dit milieuriddertje op anabolen – in hybrid modus doet ‘ie 2l/100km – gaat het er nog heftiger aan toe. Met een carbonfiber body, extreem brede wielkasten, vleugeldeuren, flinterdunne lichtunits en een centraal geplaatste dubbelloops uitlaat. Als dit de broek van Wörthersee-gangers niet doet bollen weten wij het ook niet meer. Binnenin is het niet veel minder extreem. De twee zitplaatsen zijn van elkaar gescheiden en sturen gaat met een half stuurtje, waarachter de info wordt getoond op drie transparante displays.
Als alle krachtbronnen in de Volkswagen Golf GTE Sport Concept op maximaal vermogen staan (“GTE-Mode”) stuift deze stekkerraket in 4,3 seconden naar de 100 km/u, om bij de 280 km/u pas te stoppen met accelereren. Je kunt hem ook volledig elektrisch rijden, dan komt ‘ie 50 kilometer ver op één acculading.
Gaat dit in productie? Nee, dat niet, maar wellicht zien we de basis van deze aandrijflijn ooit nog eens terug in de Golf.
donvincenzo zegt
Hij bestaat alleen nog maar als render?
trustmeiamanengineer zegt
Leuk al die dik gepimte concepts van VAG, maar uiteindelijk maken ze toch niks spannends.
meridian zegt
@trustmeiamanengineer: Net als Peugeot zeg maar, die maakt ook al zolang ik het merk ken de mooiste concepts, die ze niet eens in afgeslankte vorm uitbrengen.
lekbak zegt
Ding heeft een wegligging van niks, zelfs op de foto’s staat ie al dwars op de weg.
jrk68 zegt
@lekbak:
Uitgegleden over zijn eigen olie…
michaelcorleone zegt
Bovenstaande render ziet er gewoon heel dik uit vind ik jammer hopelijk dat het ooit terugkomt eventueel. Wie weet.
bouwvakkert zegt
Dik ding hoor, maar bouw al die spannende concepts dan ook!
meridian zegt
Ziet er mooi uit en stel je voor dat ze dit ding in productie zouden nemen. Dan kost ie misschien wel 100.000 euro of meer of niet?
maferick74 zegt
@meridian: of niet
brainfear zegt
Verdomd jammer dat die niet in productie gaat! Wat een fantastisch lekker apparaat!
agera zegt
Veel concepts maar ik heb alleen nog maar de golf w12 zien terugkomen in het echt
Dutchdriftking zegt
Heerlijk apparaat dit. Kom maar door!
mrrallycross zegt
Komt toch niet in productie!
simppa zegt
Kan er een persoon opstaan die even een automerk opzet die concepten produceert. (Nee, niet jij Victor!)
stekel01 zegt
Komt deze ook in aanmerking voor 7% bijtelling?
philipf zegt
Stop die nieuwe W12 hierin alsjeblieft!
pudi zegt
Gaat m niet worden ;)
wilbertg zegt
Leuk hoor, die renders. Ik zou mn auto niet zo graag daar op de Nordschleife parkeren.
tarquesh zegt
Lijkt me op een platgeslagen R8 in een Golf achtig jasje. Desalnitemin dé hothatch.
biohazardracer zegt
Oké het kan aan mij liggen maar ik lees: een 1.6 met 299pk en 400nm, een elektromotor tussen de motor en de versnellings bak a 115pk en 330 nm en nog een elektromotor achterin a 115pk en 270 = in mijn ogen nog altijd 629 pk en 1000nm koppel en dan levert hij maar 400pk een 670nm koppel? Mis ik iets?
ricksmits zegt
@biohazardracer: als je over vermogens praat werkt de optelsom 1+1=2 niet.. dan is het meer 1+1=1,5
audirs3 zegt
@biohazardracer: al die motoren leveren dat vermogen op andere toerentallen of snelheden, vrijwel nooit 1+1. Als je 2 gelijke motoren aan elkaar koppelt met zelfde vermogen op het zelfde toerental, dan mag je wel die rekensom maken.