Welke tuner bouwde deze brute 488?

Auteur: , 28 Reacties

Novitec? Liberty Walk? Kareltjes Knakentuning?

Effe scherp blijven op de maandagochtend! Dit is namelijk de 488 Challenge die uiteraard door Ferrari zelf is gebouwd. Helaas zal deze Ferrari het niet opnemen tegen de Porsche 911 RSR met z’n middenmotor. De Duitser komt namelijk uit in de endurance-racerij, waar de 488 Challenge, zoals je al vermoedde, geschikt is voor de Ferrari Challenge. Volgend jaar bestaat deze Challenge alweer 25 jaar en sindsdien zijn er 1.000 races verreden.

Onder de kap van deze bruut ligt de bekroonde 3,9 liter V8 met twee turbo’s. Vaak hebben racers minder pk’s dan de straatversies waar ze van zijn afgeleid, maar voor zover bekend is dat bij de 488 Challenge niet het geval. Dat betekent dat deze racer de beschikking heeft over 670 pk’s. Verder is dat systeem waarmee Ferrari de hoeveelheid koppel per versnelling doseert enigszins aangepast en uiteraard zijn de ‘bakverhoudingen een stuk korter.

488 Challenge

Alles bij elkaar moet de 488 op Fiorano een volle seconde sneller zijn dan de 458 Challenge EVO. Sterker nog: deze 488 is met een rondetijd van 1:15,5 sneller dan een FXX Evoluzione! Daarvoor zorgt niet alleen het blok, maar ook het Slip Slip Control-systeem dat nog heftiger bochtenwerk garandeert. Bovendien kreeg de Challenge maar liefst drie Manettino’s. Met eentje regel je de remmen, de andere voor de tractiecontrole en de laatste voor het elektronische sperdifferentieel.

De opzichtige aero doet uiteraard ook een duit in het zakje. De vraag of het mooi is wordt daardoor meteen een stukje minder relevant. Het is per slot van rekening functioneel.



28 reacties

Sneller dan de FXX, dat is serieus snel dus..
Sneller dan een FXX, dat is zeer indrukwekkend aangezien het bijna 200 PK scheelt. Knap!
@viezefreddyw: Het is indd bijna ongeloofwaardig. De FXX EVO heeft 190 pk’s meer en is neem ik aan ook een pak lichter (1155kg) dan de 488 Challenge. Ik heb m’n bedenkingen..
@baap: ik denk dat het met het koppel wel snor zit in deze auto dus dat dat wel weg wil
@lamborghinilp7504: Heeft ook met de banden te maken he, FXX rijdt dan ook op slicks maar een stuk hardere compound dan ”echte” race banden waar ze in de Challenge serie mee rijden. 488 EVO heeft ook meer aerodynamica.
@viezefreddyw: koppelboost van de turbo’s kan wel een boel schelen.
@dutchdriftking: Zat ik ook al aan te denken, maar die FFX EVO zal ook geen misselijk koppel hebben. Ik kan het gek genoeg nergens vinden hoeveel precies, maar ik gok op ongeveer 700. Dan doet ie niet veel onder voor het koppel van de 488.

Ik denk dat het grootste verschil zit in de aerodynamica en de ophanging.
@berlinetta: Je hebt het bijna goed. Ik kan me nog heugen dat de Evoluzione 690 NM aan koppel binnenboord had. Dat is erg veel voor een atmosferische V12, maar een stuk minder dan een standaard 488 GTB. Die draagt 760 NM koppel binnenboord…
@viezefreddyw: 70 Nm verschil is inderdaad een aardig verschil, maar het is dan wel de vraag hoeveel koppel de 488 vrijgeeft. Helaas staat er niet in de tekst wat Ferrari precies heeft aangepast aan de koppelrestrictor.
@berlinetta: we hadden het er graag bij gezet, maar Ferrari laat helaas niet het achterste van de tong zien.
Valt wel mee eigenlijk…
Hij kijkt wel een beetje slaperig uit z’n koplampen op die header foto
Mooi om te zien hoe snel de techniek vooruit gaat. Sneller dan een FXX EVO met 190 pk minder, dat is serieus spul.
De GT3 / GT2 komt ook nog en zal minstens zo wild van uiterlijk worden.
@w0o0dy: Goedemorgen, de gt3 is er al natuurlijk
De taartschep is verschrikkelijk, gelukkig niet terug te vinden op de straatversies. Lijkt me eigenlijk ook link in een binnenstad met veel voetgangers en fietsers..
Slip Slip control op je Turbo Turbo! Vette shit
Functionalteit is per definitie mooi.
Racers minder pks dan de straat variant?minder gewicht snap ik maar vermogen?
@rob5nismo:

Voor de straatvariant gelden geen restricties.
@rob5nismo: De racers moeten aan bepaalde regeltjes voldoen.
Nieuw dieptepunt. Booskijkers op je ferrari
Is dat nu een snowboard, dat zwart ding achterop?
Kan het me bijna niet voorstellen dat dit sneller is. Heb wel eens onboard die fxx evo gezien. Die teller leek wel een slotmachine. Gaaf ding en vooral mooie wielen!
Ik dacht even een PlayStation logo te zien boven de voorspoiler….
Ik zag aan de ‘fotografie’ (het zijn immers renders) al dat dit het werk van Ferrari zelf is. Gave racebak, vooral omdat elk frutseltje ook daadwerkelijk een functie heeft. Het enige wat ik minder vind, zijn die booskijkers op de koplampen.
Ik vind het neusje net een huracan.
Dikker dan normaal. Maar daar is dan ook alles mee gezegd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).