Alarm! Aantal snorfietsen in NL stijgt nog steeds

Auteur: , 87 Reacties

In welke provincies is "het" het ergst?

Op 1 juli jl. telde Nederland maar liefst 699.955 snorfietsen en ga er maar van uit dat de grens van 700.000 stuks inmiddels gepasseerd is. Dit jaar werden al 26.943 van die dingen verkocht en da’s een toename van 15,5 procent tegenover dezelfde periode van het vorige jaar.

Met name in de drukkere provincies (Noord- en Zuid-Holland en Utrecht) ging het rap met de verkoop met Zuid-Holland op kop. Daar groeide de verkoop met 17,8 procent. Verder hebben we nu in ons land 41 snorfietsen per 1.000 inwoners. Op dat vlak is Limburg de absolute koploper met 46 stuks per 1.000 mensen. In Friesland zijn het er relatief gezien het minst, met 29 stuks per 1.000 personen.

Volgens Bovag heeft de toename van het aantal snorfietsen te maken met de dichtslibbende steden en een nijpend tekort aan parkeerruimte. De snorfiets zou voor velen een prima alternatief zijn om toch van en naar het werk te kunnen komen.

Goed nieuws trouwens voor wie in Groningen woont. De verkoop van snorfietsen nam daar relatief gezien af en dat gebeurde verder in geen enkele provincie.



87 reacties

Snorfiets; Voor wie te lui is om te fietsen.
@bertorelli: en daarom gebruik ik een speedpedelec voor woon- werkverkeer.
Wel de snelheid van een snorfiets,maar de beweging van een fiets. En geen smerige uitlaatgassen van zo’n gare tweetakt,hoe leuk ze soms ook klinken
@crosscabouter: brommers klinken nooit leuk
@crosscabouter: De snelheid van een snorfiets? Toch wel zo’n 20 km/u harder mag ik hopen?
@Jochempie: valt tegen. Ik heb een enkele reis van 30km en met de huidige accu 500wh lukt het mij net om gemiddeld 38,8 km/u te fietsen (volgens Endomundo).
De top van 45 lukt bijna nooit. Met wind mee is 44,6 op de teller (42,5 gps) max haalbare zonder de ondersteuning compleet kwijt te zijn (zonder ondersteuning moet je een bouke mollema zijn met zo’n fiets).
@crosscabouter: Dat zal wellicht aan het vermogen van je motor liggen.. 250W?
@crosscabouter: Oké, ja dat is net-aan voor zo’n snelheid..
@crosscabouter: dus dat betekent in de stad dat je helmplicht hebt en de weg op moet. Soms levensgevaarlijk!!!
Aflevering van Radar gezien waar ze dus met een gangetje van 35 tussen de auto’s fietsen. Zo veel agressieve automobilisten
@theveenmeister: Ja, maar dat is simpel. Dat doe je dus gewoon niet. Gewoon een beetje verstandige snelheid rijden op basis van omstandigheden, dan is een helm niet nodig. Op de weg rijden is natuurlijk sowieso in de meeste gevallen onzin (kan soms handig zijn). Wat dan officieel volgens de regeltjes zou moet is dan niet boeiend. Zou ik compleet schijt aan hebben op een fiets (word al genoeg gestraft door op zo’n ding te gaan zitten).
@theveenmeister: Dat is de prijs van vooruitgang. Soms komt er iets nieuws op de markt waar de infrastructuur nog niet klaar voor is, aangezien deze heel traag verandert.
@theveenmeister: helmplicht vind ik persoonlijk prima. Doe ik ook op als ik op de racefiets stap. Mensen zijn in het algemeen toch niet op zulke snelheden berekend.

Op de weg kan in mijn geval ook prima. Woon en werk buiten de randstad en fiets buiten spitstijd (morgen bijv om 5:45 op de fiets en 17:30 weer naar huis). Mocht de accu toch bijna leeg zijn dan anticipeer ik op het fietspad door wat langzamer te fietsen.

Ik heb geleerd dat het verkeer een ‘relatie’ is van geven en ontvangen….. nemen is mij te gevaarlijk ;)
@crosscabouter: Heb ik ook naar gekeken. Woon-werk is zo’n 28km enkele reis. Maar omdat ik eigenlijk nooit files heb en parkeerruimte voldoende is het er nog niet van gekomen.
Vanmorgen dus maar de V8 gepakt. Niet milieuvriendelijk maar o zo lekker. ;-)
@bertorelli: Wat rijdt meneer?
@denniss00: Mercedes W126 500SEL (1984) voor de hobby, C-Klasse C280 (1995) voor dagelijks en een Batavus als het héél mooi weer is. ;-)
@bertorelli: je kijkt naar oplossingen voor problemen die je niet hebt?
@crosscabouter: tweetakt…. heb je dit bericht 10 jaar geleden al getypt?
@crosscabouter: Nieuwe snorfietsen zijn al enige jaren geen tweetakten meer hoor.
@baardmijt: helaas maar waar kun je nog steeds tweetakt kopen nieuw.
@lekbak: Oh ja… Tomosjes worden ook nog verkocht natuurlijk. Dacht dat het vooral AM6 en Derbi was wat er nog nieuw aan tweetakt te koop was.
Scooters, zowel 25- als 45 km/u zijn wel veelal 4 takt.
@crosscabouter: M’n oom heeft zijn ligfiets omgebouwd tot illegali-speed-pedelec met een chinese E-bike kit. Haalt zo’n 60 km/u met slechts 250W motor, op het fietspad naast de vast-staande snelweg. Ideaal voor 30 km enkele reis.
@Jochempie: ik heb proefgereden in de mango (flevobike) maar ik kreef enorm last van mijn knieën door de stand van mijn knieën.
Vandaar toch een gewone fiets. Racefietsen doe ik ook, maar door de aard van het werk is elektrische ondersteuning zeer welkom.
@crosscabouter: Grappig genoeg is die van m’n oom een oude flevobike, uit de 90’s, van Marktplaats geplukt. Wat rijd jij nu?
@Jochempie: sparta E-speed
@crosscabouter: Rare snuiter jij
@rydodrive: zal ik niet ontkennen….
@bertorelli: snorfiets en bromfiets iedereen zeurt, maar wat te denken van de elektrische fiets?
@bmwfreak038: Die moet je ook opladen, dus qua milieu kun je nog steeds beter zelf trappen.
Maar die elektrische fietsen maken in elk geval niet zo’n bak herrie. Vaak wordt zo gerotzooid met die snor/bromfietsen dat je ze 10 straten verderop nog hoort.
@bertorelli: ik heb het niet over 16 jarige die net hun rijbewijs hebben gehaald en er dikke terugloper onder proppen en de staat spekken. Er zijn wel degelijk normale snorscooters (snorfiets is in mijn ogen nog altijd een spartamet), die je niet van mijlen ver hoort aankomen. Daarbij is het ook meten met 2 maten, een snorscooter of fiets zo je wil mag 25 en zo’n elektrische fiets 45 terwijl je mijn optiek veiliger zit op een scooter dan een elektrische fiets.
@bmwfreak038: Nee, er zijn twee categorieën e-bikes. De eerste categorie is gelimiteerd tot 25 km/u, met bijv. een Shimano STEPS of Bosch Active Line aandrijving. Hierbij heb je geen rijbewijs, helm, verzekeringsplaatje en spiegels nodig. Net als bij snorfietsen. De tweede categorie zijn speed-pedelecs. Die halen 45 km/u, en vereisen wel die andere punten. Je bent daarbij dus gelijk aan een bromfiets.
@jochempie: Oh geinig, dit was mijn reactie nummer 8888
@bmwfreak038: Sorry, ik verwar verzekeringsplaatje met kenteken. Het verschil tussen een 25 km/u trapondersteuning-e-bike en een snorfiets is dat de laatstgenoemde een blauw plaatje moet voeren.
@bertorelli: Ligt eraan wat je gegeten hebt. Als je veel vlees eet, is een elektrische aandrijving beter voor het milieu dan een mens. Daarnaast stoot je adem relatief veel CO2 uit, meer dan de opwekking van de stroom.
@bertorelli: Je moet op een langzame e-bike wel zelf trappen hoor. Ik gebruik ongeveer 520Wh op een 100km, dat is ongeveer 50 keer minder dan een Tesla.
Een gezonde vent die de maximum snelheid wil trappen draait zeker wel 100-200 Watt zelf op een zware elektrische-stadsfiets. Ik denk dat je net zo hard trapt als een langzame wielrenner, maar je hoeft geen strak pakkie aan.
@bertorelli: als mountbiker wel prettig om achter te hangen, lekker uit de wind, achter de meestal gezette rug van de snorfietser
@kenner: ik heb wel eens fietsers (wielrenners) achter me gehad terwijl ik toch echt 50 op de teller reed. Indrukwekkend.
@bmwfreak038: 50 op een racefiets is nog wel goed te doen hoor. Als je een beetje geoefend bent kan je dat wel een tijdje volhouden.
@lekbak: Klopt, zelfs een dikkerd als ik haalt met een beetje aanzetten 56 km/u. M’n ouderwetse 23mm bandjes dan wel op 7 bar.
@bertorelli: Vaak wel, zelf heb ik een snorscooter omdat door pijn niet kan fietsen ook elektrisch niet. Zou ik graag wel willen hoor. Dus dit gaat niet altijd op die stelling.
@bertorelli: jullie rijden fiets, ik rijd mijn vrouw
Ah, dat plaatje herinnert me aan de jaren ’90 term ‘citta-del’ een synoniem voor pepsnol.
@doewap: haha, die goeie ouwe tijd. Toen de eerste Rapido’s op de markt kwamen werd de term scooter-slet ook behoorlijk populair…
Zie ik daar een LeoVince uitlaat?

In dat geval: “Like” vanwege jeugdsentiment. (en nee, zelf geen Citta gereden)
@escort77: nee is een Techno CC :-)
@escort77: heb er eentje! Gewoon voor de leuk. Beetje naar festivals rijden..
Ongelooflijk dat die dingen nog niet verplicht elektrisch zijn.
Nutteloze dingen, zitten alleen maar kinderen op die hun haar niet in de war willen hebben van een helm, en dikke luie mensen. De elektrische fiets is voor beide een prima alternatief.
@trustmeiamanengineer: inderdaad. Valt mij ook altijd op hoe dik die mensen vaak zijn.
@stephane8200: ik ben godnondejuu helegaar niet dik, en ja ik heb er ook 1. Voor in de stad ideaal. En ja ik ben lui buitenom mijn werk, ik werk wel 60 uur plus in de week dus vind ik dat ik af en toe lui mag zijn ;-)
@lekkerlinksrijden: oke oke, ze zijn niet allemaal dik dat klopt, er zitten ook zat graatmagere drugsverslaafden op :P
@stephane8200: net zo veel dikkerds op de scooter als in de auto heur.
@henk_he: op de snorfiets valt het in ieder geval meer op ;)
@trustmeiamanengineer: jij hebt de leeftijd van 16 overgeslagen begrijp ik?
@henk_he: Jep, ben meteen 18 geworden en een motor gekocht.
@trustmeiamanengineer: ja ik rij ook af en toe op mijn Vespa sprint s met Ducati ontsteking en zonder ring in de vario!

En nee ik ben niet dik en lui.
Vallen hier ook de snelle elektrische fietsen onder, dat dat de opkomst verklaart?
@fanboy: Nee, die mogen 45 km/u en staan geregistreerd als speed pedelecs. Snorfietsen mogen 25 km/u.
@Jochempie: belachelijk vindt je ook niet?
@bmwfreak038: Waarom? Ze zijn er op ontworpen, een spiegel is verplicht, alsmede een helm en een verzekeringsplaatje.
@Jochempie: wel een “gewone” fietshelm ipv minimaal een goedgekeurde jethelm. Wat ook vreemd is, is een snorfietskenteken terwijl ze 45km/u mogen.
@caferacer: Aha, hier in Zwitserland rijdt men met gele platen rond. En die helm.. Tsja, een speed pedelec weegt nog steeds maar 1/3e dat van een snorfiets.. Met een beetje doortrappen kun je met een fiets ook 45 halen, waarbij een helm niet eens verplicht is.
@Jochempie: Aha, ik dacht dat het een Nederlandse maas in de wet was! Dat is ook zo.
@caferacer: Volgens mij moeten ze sinds 1 juli ook gele platen hebben hoor. Wegens de onzekere juridische status van speed pedelecs hebben sommige eigenaren er de afgelopen twee jaar voor gekozen het ding op blauwe platen te registreren (gele zou ook meteen een helmplicht hebben ingehouden, en die waren er nog niet).

Een ‘normale’ bromfietshelm op een speed pedelec is niet echt handig – anders dan op een brommer ben je namelijk best wel in beweging, en dan is zo’n helm veel te warm. Daarom is er een nieuw soort fietshelm geïntroduceerd voor speed pedelecs, lijkt wel wat op een fietshelm maar veel sterker en ook veel duurder.
@potver7: Sinds 1 januari 2017 zelfs, volgens de website van Abus (helmenbakker)
Vreemd dat dat nog zo veel verkoopt. Een elektrische fiets is zoveel interessanter.
Ach..een Citta, die heb ik ook nog gehad.Een belg, dus het was eigenlijk een brommer met een oranje plaatje.13/13 erop en een leo en hij liep een keurige 65 km/u.Alleen een beetje jammer dat ik ‘m zo lang moest aanrennen dat ik vaak al bijna op school was voordat ie het een keer ging doen.M’n Honda Vision Met-in was toch een stukkie beter.
@noosaheads: haha, precies hetzelfde, maar dan niet in België. Zelfde uitlaat, zelfde carb. Mooi man
@henk_he: Ik ook niet in België, gewoon in Amsterdam.Ik had een Belg.In België verkochten ze ze als brommer in Nederland als snorfiets.Groot voordeel; als ie op de rollerbank ging kreeg ik alleen een boete voor het opvoeren en het oranje plaatje. De rest van m’n vrienden waren hun blok weer eens kwijt en konden naar huis lopen.24 jaar geleden was het leuk, nu moet ik niet meer aan denken.
Als je in de stad woont ga je toch gewoob fietsen!
@cloverleaf: niet als je 16 bent
Snorfietsen, hmm. Geef mij maar een mooie Zundapp CS50 uit de jaren 70 die gewoon geregistreerd staat als bromfiets. Ziet er beter uit én loopt ook nog eens harder.
Heb ook een cs50 uit 78,heerlijke dingenrijden heerlijk!! 13,5 liter tank, en rijdt als een tank!!
Aaahh, de Citta Gilera. Jeugdsentiment! Zelf een mooi exemplaar gehad toen ik 16 was en het nog geen Johnny/Anita-mobiel was. Custom antraciet metallic lak, LeoVince uitlaat, 13/13 carburateur en andere poulies. Ding ging als de brandweer en zo’n simpele techniek dat je alles zelf kon fixen. Terugkijkend was het onveilig, onverantwoord en veroorzaakte ik geluidsoverlast. Maar als je 16 bent heb je nou eenmaal andere prioriteiten. Iedereen hier die zeurt over de huidige jeugd is zelf zeker niet jong en rebels geweest? Als ik een opgevoerd brommertje zie moet ik altijd glimlachen en denk ik met weemoed terug aan de 90’s 😇
Wat mij betreft mogen ze de verkoop van nieuwe benzine scooters/snorfietsen verbieden vanaf 2020. Ik zie werkelijk geen goede reden om die dingen niet elektrisch te maken. Het verdwijnen van zowel de herrie als de lokale vervuiling zal een enorm positief effect hebben en reikwijdte is geen reëel probleem voor 99.9% van de gebruikers.
@erwh: en als ze dat voor auto’s ook doen? Je geeft groenlinks hun gelijk. Brandstofmotor is overbodig volgens jou
@erwh:
Yassin Khlaver? Jij hier? Dit is een website voor liefhebbers. Het domein Boomknuffelblog.nl is nog beschikbaar.
That is not a brommer, This is a brommer: http://i48.tinypic.com/34iftso.jpg
@pomoek: Prima blokjes, zuinig en stil als je wilt. Duurzaam ook. Maar een SS heb ik nooit mooi gevonden eerlijk gezegd. Een CD50 al een stuk leuker. Maar eigenlijk vind ik een C50 het meest hebben. Mits ze niet al te netjes is…

Niettemin, een SS50 is inderdaad een brommer. 😊
Voor het geld van een goede elec fiets koop je ook een brommer. Tel daarbij op dat de gemiddelde jonge knaap er liever uitziet als holleeder dan een oude hippie op een elec fiets en je hebt de oorzaak. Die speedbikes gaan ze nog wel aan banden leggen. En terecht. 40 op een fiets is veelste hard zeker als je zonder helm rijdt.
@jaso013: Waar heb je het over? Alleen maar omdat het pedalen heeft, is het nog niet geconstrueerd zoals een huis-, tuin- en keukenfiets.. Dit dingen zijn enorm stijf, op de krachten en op de snelheid berekend, en ook de banden en velgen zijn veel zwaarder uitgevoerd dan bij een normale fiets. 45 km/u op zo’n ding is een fluitje van een cent. Daarnaast moet men met zo’n snelheid uiteraard een helm dragen.
@Jochempie: het gaat ook niet om het materiaal. Het gaat om die proleten die zo’n fiets berijden. Geloof me: dit worden/zijn de nieuwe wielrenners…. en het worden er steeds meer.
@jaso013: Dus, volgens jou moeten ze dan maar gewoon een brommer of een auto kopen? Geen idee waar je heen wilt hoor, maar een proleet is een proleet, al rijdt-ie de mooiste auto. In het verkeer hoor je je gewoon te gedragen, punt. Geldt dus ook voor jou… blijkbaar moet je nog een beetje aan het verschijnsel wennen?
Ja het is gewoon het gevolg van de dicht slibbende randstad en idioot dure parkeer plekken. Tevens bespaar je naast euro’s ook ergernis en das ook wat waard!!
Ik wist niet dat zombies ook op een snorfiets konden rijden
Dus 26000 in een half jaar verkocht en er rijden er 700000 rond. Dat wil dus zeggen dat die dingen *gemiddeld* (!) 13,5 jaar meegaan? En dan rekenen we de groei nog niet eens mee. Make that the cat wise…
Het is tijd voor goede veilige fietssnelwegen. Hoe meer mensen fietsen hoe meer ruimte ik heb met de auto :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).