
Na 1 komt 2, ook bij BMW. Toch is de BMW 2 Serie niet in makkelijk in een hokje te plaatsen.
De BMW 2 Serie is eigenlijk een verzamelnaam voor BMW’s die boven de 1 Serie, maar onder de 3 Serie vallen. Dat klinkt erg logisch, maar ondanks het feit dat ze dezelfde naam delen zijn de meeste 2 Series behoorlijk afwijkend van elkaar.
Inhoudsopgave
2 Serie Coupé

Het begint in 2014 nog vrij overzichtelijk. De BMW 2 Serie wordt geïntroduceerd als opvolger van de BMW 1 Serie Coupé. Zoals de opvolger van de 3 Serie Coupé nu 4 Serie heet, heet de 1 Serie Coupé nu 2 Serie. In het interieur is het verwantschap met de 1 Serie (F20) duidelijk te zien. De 2 Serie heeft immers het zelfde dashboard. Wel is de achterbank nog krapper dan bij de al niet al te ruime 1 Serie.
Een groot verschil is echter het koetswerk. De 1 Serie is erg eigenwijs, maar valt niet bij iedereen in de smaak. De 2 Serie heeft juist een bijzonder strak front, met platte koplampen en geen rare vouwen in het koetswerk. Ook het achterzijde is nu niet Polo-esque, maar zoals je verwacht bij een BMW: met L-vormige achterlichten en een Hofmeister-knik.
2 Serie motoren
De BMW 2 serie is leverbaar met de motoren uit de 1 Serie. De instapper is een 218i, met een 1.5 driecilinder. Deze is met 136 pk op zich krachtig genoeg, maar de 220i viercilinder met 184 pk past beter bij de 2 Serie coupé. De 228i is nog leuker, deze 2 liter viercilinder turbo levert 245 pk. Voor de veelrijders is er keuze uit een 218d, 220d of 225d.
BMW M235i

Het voorlopige topmodel is de M235i. De M235i is net als de M135i een soort tussenmodel. De M235i staat boven de reguliere M-modellen, maar is niet zo hardcore als een echte M model. Het stilt de voorlopige honger naar meer, want de 3 liter zes-in-lijn met turbo is goed voor 320 pk en 450 Nm. De M235i is leverbaar naar keuze met handbak of automaat en achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
2 Serie Cabriolet

In 2015 komt er nog een 2 Serie bij, namelijk de cabriolet. Deze is in principe gelijk aan de coupé, op het dak na. De 2 Serie Cabriolet is wat zwaarder, dankzij de extra verstevigingen die nodig zijn om de stijfheid te waarborgen. De auto is een welkome aanvulling voor degenen die een BMW cabriolet willen met soft-top, want de 4 Serie heeft net als zijn voorganger een hardtop, waar niet iedere cabrio rijder van gecharmeerd is. Qua motoren is de Cabrio leverbaar met dezelfde blokken als de coupé.
2 Serie Active Tourer

In 2015 gebeurt er nog iets: BMW voegt namelijk de 2 Serie Active Tourer aan het leveringsprogramma toe. De 2 Serie Active Tourer is een BMW zoals we deze tot nu toe nog niet hadden gezien: het is een vijfdeurs en vijfzits midi-MPV. Maar het wordt erger, de 2 Serie Active Tourer is in technisch opzicht niet gebaseerd op de BMW 2 Serie (of 1 Serie), maar op het UKL2-platform, waar de MINI Countryman op staat. De motor ligt overdwars en drijft de voorwielen aan. Ondanks dat het voor BMW rijders een ware cultuurshock is, is deze lay-out gemeengoed in deze klasse. Daarnaast is de 2 Serie Active Tourer een directe concurrent van de B-Klasse van Mercedes-Benz, ook een Duits merk dat normaliter premium achterwielaandrijvers bouwt.
2 Serie Gran Tourer

De 2 Serie Active Tourer wordt een paar maanden later bijgestaan door de 2 Serie Gran Tourer. In feite is dit dezelfde auto, maar dan met een langere wielbasis. Hierdoor is het mogelijk om tot zeven personen te kunnen huisvesten. Gebruik je deze ruimte voor de twee extra passagiers dan staat er 645 liter klaar (tegen de 468 liter van de Active Tourer). Ook met alle banken neergeklapt is de Gran Tourer veel groter: 1.905 liter is bijna E-Klasse Estate-niveau. Gezien de geringe meerprijs en het meergewicht van 100 kilogram krijg je bij de 2 Serie Gran Tourer veel auto, alhoewel de Gran Tourer heel erg ver staat van de merkwaarden van BMW.
225xe iPerformance
Voor Nederland is de komst van de 225xe iPerformance Active Tourer van groot belang. Aan de buitenkant is het een gewone Active Tourer, maar onderhuids is de auto voorzien van een plug-in hybride aandrijving. Aan de voorzijde is er een 1.5 driecilinder met 136 pk, aan de achterzijde een elektromotor. Gezamenlijk leveren deze motoren 224 pk en 385 Nm. Belangrijker is het (mogelijk) lage verbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot, waardoor de 225xe erg gunstige bijtellingsvoorwaarden kent.
M2 Coupé

Het contrast tussen de 225xe Active Tourer en de andere aanvulling van de 2 Serie range, de M2 Coupé, kan niet groter zijn. Deze auto is de opvolger van de 1M Coupé. Net als die auto is het een bijna volledige M. Het chassis en koetswerk zijn ingrijpend veranderd, de motor is de bekende N55B30T0, met slechts één turbo. Zijn voorganger had er twee. Echter, met 365 pk en 465 Nm (500 tijdens overboost) is de nieuwe motor alsnog sterker dan de oude. Er is keuze uit een handbak met zes versnellingen en DCT-automaat met zeven voorwaartse verzetten.
Update

In 2017 worden de 2 Serie Coupé en Cabriolet voorzien van een update. Een ingrijpende facelift is het niet, de auto’s worden visueel even strak getrokken. Het dashboard wordt vernieuwd en er zijn nieuwe kleuren en wielen leverbaar. Qua motoren gebeurt er niet zoveel. Hetzelfde geldt voor de 2 Serie Tourer-modellen die in 2018 worden opgefrist. Compleet anders is de M2 Competition met S55-motor, eindelijk een ‘echte’ BMW Motorsport-motor met maar liefst 400 pk.
2 Serie Gran Coupé


Aan het einde van 2019 wordt er nóg een 2 Serie voorgesteld, het betreft de nieuwe 2 Serie Gran Coupé. Deze ‘vierdeurs’ coupé moet het op gaan nemen tegen de Mercedes-Benz CLA. De Gran Coupé is gebaseerd op het nieuwe platform van BMW en derhalve voorzien van een overdwars geplaatste motor met voorwielaandrijving. De 306 pk sterke M235i is het topmodel en heeft standaard vierwielaandrijving. Dat BMW het niet is verleerd om potente achterwielaandrijvers te maken, bewijzen ze met de M2 CS, met een strakker onderstel, sterkere motor (450 pk) en een navenant prijskaartje.
Tweede generatie BMW 2 Serie
In 2021 onthult BMW de tweede generatie 2 Serie coupé. In tegenstelling tot de eerste generatie 2 Serie, is de tweede generatie uitsluitend verkrijgbaar als coupé. Het basisrecept is hetzelfde gebleven. Een compacte coupé met achterwielaandrijving.

Het voorlopige topmodel is de M240i met xDrive. Deze uitvoering haalt 374 pk en 500 Nm koppel uit een 3.0-liter zes-in-lijn turbo benzinemotor. Dat is meer power in vergelijking met de uitgaande BMW M2. De M240i xDrive sprint in 4,3 seconden naar de honderd. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De line-up bestaat bij de aftrap verder uit onder andere de 218i, 220i, 220d. Later komt er ook een M240i met enkel achterwielaandrijving en er volgt een M Performance-pakket.

BMW M2 (G87)
De tweede generatie BMW M2 verscheen in 2022 en zet de traditie voort van kleine BMW’s met grote spierballen. Al is “klein” inmiddels relatief: met een lengte van 4,58 meter is de nieuwe M2 119 mm langer dan z’n voorganger. Ook het gewicht liegt er niet om: 1.725 kilo. De M2 is daarmee zwaarder dan de eerste generatie M4.
Qua uiterlijk kiest BMW voor een hoekige vormgeving, met nadruk op kracht in plaats van subtiliteit. De uitgeklopte wielkasten, fors ogende voorbumper (zonder mistlampen) en de druk vormgegeven achterkant maken direct duidelijk dat dit geen gewone 2 Serie is. Subtiel is het allemaal niet, maar je kunt moeilijk zeggen dat het saai is.

Onder de motorkap ligt een 3.0-liter M TwinPower Turbo zescilinder, goed voor 460 pk en 550 Nm koppel. Het maximumtoerental ligt op 7.200 tpm en de 0-100-tijd bedraagt 4,1 seconden. Standaard is de topsnelheid begrensd op 250 km/u, tenzij je extra betaalt voor het M Drivers Package — dan mag je door naar 285 km/u. De motor is standaard gekoppeld aan een achttraps M Steptronic automaat, maar wie nog weet wat een koppelingspedaal is, kan kiezen voor een handgeschakelde zesbak. Dat mag in deze tijd een zeldzame luxe heten.
De M2 krijgt veel van zijn hardware rechtstreeks mee van de grotere M3 en M4, waaronder het chassis en de aandrijflijncomponenten. Het remsysteem bestaat uit M Compound-remmen met zes zuigers en de remgevoeligheid is instelbaar in twee standen. Voor de liefhebber van fine-tuning zijn er bovendien 10 standen voor M Traction Control. Dat zijn er 9 meer dan de meeste mensen ooit zullen gebruiken.
BMW 2 Serie Gran Coupé (F74): grote 1
Naast een kleine update van de coupé laat BMW ook in 2024 de Gran Coupé los. De F74-generatie is in de basis gewoon een verlengde en iets flamboyanter vormgegeven 1 Serie. Niet dat BMW dat luid verkondigt, maar met voorwielaandrijving, vergelijkbare aandrijflijnen en dezelfde techniek is de link moeilijk te missen. Sturen moet dan wel weer leuk zijn dankzij een verhoogde stijfheid van de carrosserie en een nieuw onderstel.

De line-up start met de 216 Gran Coupé, die een 122 pk sterke driecilinder aan boord heeft. Daarnaast zijn er varianten zoals de 220i (170 pk) en 218d (150 pk), allemaal gekoppeld aan een 7-traps Steptronic-automaat met dubbele koppeling.
De 223 Gran Coupé voegt vierwielaandrijving toe én mild-hybrid tech met 218 pk. Voor wie er nog iets van moet komen, is er altijd nog de M235 xDrive, het topmodel met 300 pk, vierwielaandrijving en een 0-100-sprint van 4,9 seconden. Of je dat als een echte “M” moet zien, is een kwestie van perspectief.
BMW M2 CS
In mei 2025 trok BMW op het Concorso d’Eleganza het doek van de langverwachte M2 CS — de overtreffende trap van de toch al niet bepaald ingetogen M2. Met 530 pk en 650 Nm levert deze versie 70 pk meer dan de meeste M2’s op de weg. De motor is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie, een handbak is helaas geen optie.
Sprinten naar de 100 km/u doet de CS in 3,8 seconden, de 200 aantikken duurt 11,7 seconden. En de topsnelheid? 302 km/u, zonder BMW-zegening via een optioneel pakketje.

De M2 CS is 30 kg lichter dan de reguliere M2, vooral dankzij gebruik van CFRP (koolstofvezelversterkte kunststof) voor onder meer het dak en kofferdeksel — inclusief ducktail. Die ducktail is nog een slag groter dan voorheen, net als de koolstof voorsplitter.
Het onderstel is verlaagd met 8 mm en voorzien van stuggere veren, met bijpassende wijzigingen aan stuurbekrachtiging, differtieel en remmen. De velgen zijn afkomstig van de M3/M4 CS, net als de rood omlijnde badges en het kenmerkende koolstofvezel kruispatroon in het interieur.
BMW 2 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 2 Serie.






