• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is waarom de BMW M2 CS geen handbak heeft

Auteur: Loek, gepost 17 juni 2025 om 19:10 – 7 Reacties

Sommige liefhebbers knappen af op de BMW M2 CS vanwege het gebrek aan handbak. BMW legt uit waarom de keuze voor een automaat gemaakt is.

Je kunt BMW van een hoop betichten, maar het is een feit dat je de M2, M3 en M4 nog met handbak kan krijgen. Een uitstervend ras, helemaal in die segmenten. Het gevoel van zelf roeren is natuurlijk top, maar rationeel heeft een automaat erg veel voordelen. Sneller, zuiniger, je hoeft minder te doen en klaar voor meer geweld. Dat laatste is een dingetje bij BMW.

Handbak-beperkingen

Je merkt het al in het aanbod van de BMW M’s met handbak. In de M3 en M4 is de handbak de versie zonder Competition, met 480 pk. De Competition heeft 510 pk, de CS(L) 550 stuks. Bij de M2 heeft nu zowel de automaat-versie als de handbak 480 pk, maar krijg je met de automaat 600 Nm en bij de handbak blijft het bij 550 stuks. Om die extra upgrade naar 530 pk te krijgen, heeft dus ook de BMW M2 zijn handbak in moeten leveren. Waarom is de keuze altijd tussen handbak of vermogen? Dirk Häcker, R&D-baas bij M, legt uit.

Over het algemeen is het heel simpel: de handbak kan zo veel vermogen niet aan. Daar is in principe wat aan te doen, het is echt niet zo dat de auto bij vol vermogen zijn bak laat opblazen. Maar BMW is ervan bewust dat je het niet moet willen. Het gevoel dat hoort bij de vermogen-bakcombinatie, klopt niet. En het is gecompliceerder dan wat optimalisatie om het gevoel wel te laten kloppen. Dan moet je een hele nieuwe transmissie ontwikkelen, wat gezien de gelimiteerde aard van de CS-modellen niet de moeite waard is. Bovendien blijkt dat het grootste deel van de kopers toch voor de automaat gaat, dus je haalt de winst ook niet uit een Competition-model met handbak.

3.0 CSL

Wacht even. Er is namelijk een BMW M met handbak die ook op 550 pk uitkomt. Dat is de hypergelimiteerde 3.0 CSL. Deze in oplage van 50 stuks gebouwde hommage is gebaseerd op de M4 en diens S58B30-motor, met het vermogen van een M4 CSL. Maar dan dus met handbak. Hoe kan dat? Häcker legt uit: omdat deze auto speciaal is. Zoals gezegd, de bak kan het wel aan, alleen de beloofde topprestaties als circuitauto die een CS moet kunnen beloven, ga je niet krijgen met deze handbak aan deze motor. Oftewel: volgens Häcker zitten klanten van een 3.0 CSL helemaal niet te wachten op heftige circuitprestaties en willen die gewoon genieten van een speciale BMW.

Kortom: voor de CS-modellen hebben ze moeten kiezen tussen handbak en power, en om het gat tussen de normale versies te vergroten is gekozen voor power. Voor de verkoopcijfers ook wel zo mooi. (via BMWBlog)

Ook interessant!

  • Kijk nou, het is de BMW M2 CS Racing (G87)
    Kijk nou, het is de BMW M2 CS Racing (G87)
  • BMW kiest voor oude bekende kleur op de M2 CS
  • BMW M2 CS: de specs én de Nederlandse prijs
  • Move over, M4: de BMW M2 CS is hier

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, handbak, m2, m2-cs

Vorig bericht: « Ja, echt: je kan nu een 1.250 pk sterke V8 af fabriek krijgen
Volgend bericht: Kan een populaire uitvoering de nieuwe Prius redden in Nederland? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    17 juni 2025 om 19:26

    Vroeger was het vaak andersom, dat de automaat minder koppel aan kon dan de handbak. Maar automaten zijn flink doorontwikkeld en handbakken veel minder.

    Login om te reageren
  2. ggj1987 zegt

    17 juni 2025 om 20:54

    Het kan dus wel maar ze vinden het te duur.

    Login om te reageren
    • marh zegt

      18 juni 2025 om 11:28

      Wie bedoel je met “ze” want ik denk dat de klant afhaakt als de versnellingsbak net zoveel als de auto kost.

      Een 5-traps sequentiële handgeschakelde versnellingsbak (vaak van merken als Sadev of Xtrac) kost al €30000,- als bmw er dus een paar wil maken dan zit je incl ontwikkelkosten al snel op €150000,- per versnellingsbak.

      Login om te reageren
  3. ponnie zegt

    17 juni 2025 om 23:53

    Het blijft toch apart want de zf 6 bak heeft zich toch wel bewezen om heel te blijven bij werkelijk bizarre vermogens en abuse.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juni 2025 om 11:11

      Maar als ZF op een papiertje heeft gezet: geschikt tot 550Nm dan kan BMW er wel meer doorheen jagen maar kunnen ze eventuele garantie gevallen niet op ZF verhalen en dat risico gaat BMW gewoon niet aan.

      Login om te reageren
  4. KennOne zegt

    18 juni 2025 om 08:58

    Zijn er zat die al veel kilometers hebben gedaan met een flinke tune met handbak..

    Login om te reageren
  5. Bobbie zegt

    18 juni 2025 om 15:44

    Ik zie echt niet in waarom je een handbak zou willen hebben. Buiten de nostalgie dan is het onconfortable in de stad, in de file niet handig, met rijhulpsystemen niet te doen. Denk ook dat de vraag dermate laag zal zijn dat het gewoon niet lonend is om sat aan te bieden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North