
Krijg je meer vermogen aan boord van de toekomstige BMW M2 xDrive?
Hij komt, hij komt. Sinterklaas is nog ver weg, maar er zit honderd procent een BMW M2 met xDrive in de pijplijn bij M. Zelf willen ze het nog niet toegeven natuurlijk, maar er komt steeds meer informatie naar buiten over deze nieuwe variant. Met vandaag: het vermogen.
Volgens een doorgaans goed geïnformeerde insider op het Bimmer Post-forum krijgt de M2 xDrive een aangepaste versie van de bekende S58-motor. Daarover bericht BMW Blog.
Minder vermogen?!
Dat is geen verrassing natuurlijk, want met vierwielaandrijving staat de deur open voor meer power. Als M2 xDrive zou de auto in deze configuratie naar verluidt 475 pk (PS) krijgen, Dat is vijf pk minder dan de achterwielaangedreven M2 en zelfs 55 pk minder dan de nieuwe CS.
Raar, want met xDrive zou je tenminste hetzelfde vermogen of zelfs meer verwachten. Er is immers meer veiligheid aan boord. BMW doet dit waarschijnlijk om de M2 xDrive niet te snel te maken. Mensen moeten immers de CS kopen als ze écht de snelste M2 willen.
De speculaas is dat er dan ruimte zou overblijven voor een M2 CS met xDrive, om zo de dikke 2 Serie Coupé nog verder uit te melken. Klinkt plausibel. Waar de vorige generatie bleef hangen op M2, M2 Competition en M2 CS lijkt BMW M met de tweede generatie alle registers open te willen trekken om de verkopen te maximaliseren.
De M2 xDrive vraagt wel geduld. Bronnen melden dat de productie pas in augustus 2026 begint. De officiële onthulling kan dan ergens in het voorjaar of begin zomer van dat jaar worden verwacht.
Het goede nieuws is dat de M2 nog wel wat jaren deel uitmaakt van het gamma bij BMW. Het slechte nieuws is dat je nog even moet wachten op de xDrive-variant. Maar die xDrive in combinatie met een tune op de S58? Boy, dit kan een bizarre raket worden zo.





Beetje offtopic: hoe zit dat nu met die ‘ster-banden’ speciaal voor xDrive: gaat je BMW of MINI nou echt kapot als je niet voor die extra dure banden gaat?
Nee hoor, banden met de * zijn door Michelin en BMW samen ontwikkeld en hebben een iets andere rubber-compound samenstelling die een iets betere wegligging zouden hebben. Ik heb ze eronder liggen en ze doen het prima maar buiten het circuit zal je weinig verschil merken. Xdrive problemen kunnen ontstaan door te grote verschillen in profieldiepte voor en achter. Probeer het binnen de 1-2mm te houden en dan maakt een * of niet niks uit..
Dat kapotgaan geldt voor modellen welke in basis RWD zijn en middels een ’transfer case’ (bijv. ATC 400 bij de E83 X3 is een goed voorbeeld) aandrijfkrachten over alle 4 de wielen verdeelt.
De voertuig voorgeschreven banden (welke een ster-codering krijgen) geven aan dat die banden geschikt zijn voor het specifieke voertuig, met in dit geval xDrive.
Dat houdt mede in dat de afrolomtrek van de banden voor het voertuig geschikt is, ook bij combinatie van verschillende velg-/bandbreedtes tussen voor- en achteras. De aandrijflijn is namelijk gevoelig voor afwijking in die afrolomtrek.
Als je banden gebruikt welke een te grote afwijking in omtrek hebben, dan treedt er een wringend moment op in de aandrijflijn, welke samenkomt in de transfer case en deze op zijn falie geeft. Dat kan schade tot gevolg hebben (bijv. verbrande platen in sprocket clutch).
Je hoeft niet per se banden met ster-codering te gebruiken, maar zorg er – bij dit soort xDrive – dan wel voor dat de banden een gelijke afrolomtrek hebben (max. afwijking mag meen ik maar 1% bedragen). Het valt dan ook aan te bevelen 4 banden tegelijk te verwisselen, met maatvoering conform voorschrift BMW.
En zelfde bandenmerk en model voor em achter, de werkelijke omtrek kan best wat verschillen tussen verschillende bandenmodelle ook al is het dezelfde maat!
Doe mij de M240i maar
Het is niet alleen concurrentie voorkomen binnen eigen modelnaam. Een goed gebouwde M2 xdrive zou weleens de hele M range het nakijken kunnen geven. Dat mag natuurlijk niet. Maarja door door dit interne concurrentiegedoe concurreert een 4×4 M2 slechter met de echte concurrentie..
De M240i met 400 pk zou fijn zijn!
OTS map erin en bent klaar…
Vanaf 2026 is Alpina volledig Im Hause. Snik. Maar een M2 CS Xdrive Alpina Touring package in Alpen Grün II met crèmebeige interieur en volledig panoramadak: dat is mooi.
Meer veiligheid is relatief. Je zal minder snel een ‘mustang’ doen met het esp af….
Aan de andere kant als er minder grip is, zul je sneller kunnen rijden voordat je doorhebt dat het glad is, en je kunt helemaal niet sneller remmen…
Altijd zo jammer als een marketing afdeling meer te zeggen heeft dan de ingenieurs. Expres het vermogen een beetje knijpen, ik haat het.