Bewijs: plug-in hybrides rijden we niet voor het milieu

Auteur: , 71 Reacties

Onderzoek van het CBS toont aan dat er op 1 januari van dit jaar twee keer zoveel plug-in hybrides rondreden als een jaar eerder. Maar dat is niet omdat we zo van het milieu houden.

Outlander PHEV is een verkooptopper

Waarom niet? Simpel. De best verkochte auto met een vorm van elektrische aandrijving (hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch) is de Mitsubishi Outlander. Het aangegeven normverbruik is volgens Mitsubishi nog net geen 2 liter per 100 kilometer. In de praktijk verbruikt zo’n Outlander echter zes liter brandstof. Een plug-in hybride SUV is natuurlijk ook gewoon de grootste rijdende middelvinger naar ons verknipte belastingstelsel.

Het bewijst maar weer eens dat we helemaal geen flikker om het milieu geven, en des te meer om onze portemonnee. En die portemonnee dwong ons afgelopen jaar (toen we nog 7% bijtelling kregen) om twee keer zoveel auto’s met een vorm van elektrische aandrijving te kopen, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal kwamen er 60.000 (plug-in) hybride en elektrische auto’s de Nederlandse wegen op. En om even extra te onderstrepen dat het alleen maar om de centjes gaat: een derde van al deze auto’s werd in december verkocht! Het totaal aantal (plug-in) hybride en elektrische auto’s komt nu uit op 211.000 stuks, rekening houdend met im- en export en sloop. Ongeveer 5% van deze auto’s is volledig elektrisch, ruim 36% is een plug-in en de rest is een hybride zonder stekker.

De populairste was dus de Outlander PHEV, daar werden er vorig jaar 8350 van toegevoegd aan ons wegennet. De tweede plek is voor de Golf GTE (8100), gevolgd door de Auris Hybrid (7050), A3 e-tron (4350) en Mercedes C 350 E (4150). De verkoop van conventionele hybrides nam overigens veel minder snel toe: met 10% ten opzichte van het jaar ervoor.



71 reacties

De Auris Hybrid is overigens wel écht zuinig (mits je ook enigszins je best doet om zuiniger te rijden)
@mikehaans: en je steelt ook nog eens de blits bij de Nordic walking club!
@wimpster: go for it
En hoeveel Mercedes C350e’s zijn dat dan?
-edit: check-
@pomoek: Toen riep er iemand op de AB redactie dat de koffie klaar was denk ik…
@pomoek: ja ik vind het onderwerp nou ook niet echt spannend
@pomoek:
Spann0nd of niet.
Het is wel een enge constatering die gemaakt wordt.

De outlander is een auto, die zich niet bepaald onderscheid op
-Rijeigenschappen.
-Afwerkingsniveau
-Prijs
-Kwaliteit
-Betrouwbaarheid
-Zuinigheid
-Milieuvriendelijkheid

Een auto, die in een gezonde markt-economie, dus niet of nauwelijks verkocht zou worden.

Helaas leven we in Nederland niet in een gezonde markteconomie als het gaat om auto’s, maar het blijkt dat we in een volledig geleide economie leven. Deze auto wordt kunstmatig fiscaal keihard bevoordeeld, en de invloed van de belastingdruk in Nederland is schijnbaar ook zo groot dat dat al het verschil maakt of deze auto verkocht wordt of niet.

We leven in een land, waar niet de kritische consument, maar de grote enge overheid bepaald welke auto’s mensen kunnen rijden. De grote domme overheid doet dat ook nog eens op basis van een ‘norm’ (NEDC) waar heel makkelijk mee te sjoemelen is.

Gevolg, Nederland waar auto’s rijden die vooral op papier minder uitstoten, in de praktijk nog netzoveel CO2 als tig jaar terug produceren, maar vooral meer giftige fijnstof en NOx uitstoten.
@martinus: Klopt helemaal.
Ik woon in Wenen, en telkens als ik weer in Nederland ben valt het me op hoe veel klein blik op de weg rijdt (Aygo, C1, Yaris, Picanto) en elektrische meuk (i3 bijvoorbeeld), echt niet normaal! Ik denk dat Nederland daarin wel zo’n beetje voorop loopt, en dat komt vooral door de hoge benzineprijzen (wij betalen hier €1,00 voor diesel, €1,10 voor benzine-95).
Al met al effecten van de regelgeving van de roverheid, erg jammer. Geeft wel weer aan hoeveel “de EU” ons brengt, maar alleen als het in hun voordeel is.
@fapfap: ..en door al dat onveilige kleine blik liggen de zorgkosten hier ook een stuk hoger..
-edit: check-

En wat een onzinnig artikel. Is het niet mogelijk om een financieel verstandige keuze te maken, waarbij je het ook belangrijk vind dat het beter is voor het milieu!?
En een Outlander PHEV is nog altijd zuiniger dan conventionele auto’s in dat segment.
Ook zie ik ze regelmatig aan openbare laadpalen staan…

Dat het belastingvoordeel de aankoop stimuleert is trouwens ook de bedoeling van die lagere bijtelling…
@reactief: Dat is precies wat de auteur ging schrijven na het “Uiteraard is de…”
@reactief: “Ook zie ik ze regelmatig aan openbare laadpalen staan…”
Waarschijnlijk de enige vrije parkeerplaats in de buurt.
@reactief: Mits die laadpaal gebruikt wordt, is die -denk ik- inderdaad zuiniger dan een conventionele auto.

Om het verhaal in een ander daglicht te zetten: Mijn vriendelijke buurman heeft een outlander , maar laadt hem nooit op. Tankpas van kantoor dus de persoonlijke incentive om te tanken is er ook niet. Het ergste is nog, is dat die er trots op is dat hij op deze manier een Maas in ons ‘systeem’ heeft ontdekt en er trots over loopt te brallen.
@reactief: Als ze echt om het milieu geeft dan rijd je geen auto.
@robert110: Ik gaat het nog een keer proberen:
Als iemand echt om het milieu geeft dan rijd die geen auto.
@robert110: Probeer nog maar eens.. rijdt😀 volgende keer eerst je koffie leeg drinken :)
Met we bedoel je de gemiddelde koper van een 7% auto? Want er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het echt wel voor het milieu doen. Maar toegegeven, die zijn denk ik wel in de minderheid. Wat mij betreft is het niet een middelvinger naar het belastingstelsel maar juist naar het milieu. En de overheid middelvingert lekker mee…
Haha ja en mocht iemand een hybride rijden voor het milieu dan is dat voor om zijn eigen emotie te strelen aangezien bij de productie van die auto het milieu toch al flink belast is geraakt! Om nog maar te zwijgen over het produceren van de stroom.
@VeniVidiVici: alles is egoïsme, maar dat wisten we al toen we 12 waren….
@VeniVidiVici: Produceren van stroom vind ik een non-argument. Benzine en diesel stroomt namelijk ook niet op magische wijze uit de pomp. Dat spul pompen ze ergens in het Midden-Oosten uit de grond (dat oppompen kost al 1 vat olie per 20 vaten), wordt met gigantische oliestokers deze kant op getransporteerd, raffinage kost om het op zijn zachts te zeggen aardig wat energie, en moet daarna nog met vrachtwagens naar de pompstations worden getransporteerd.

Natuurlijk komt stroom ook niet zo maar uit het stopcontact, en ik heb het verstand niet om conclusies te trekken wat nu de betere manier is, maar op een of andere manier wordt bij elektrische auto’s altijd het energie-productieverhaal aangehaald, terwijl dat bij conventionele brandstoffen lijkt te worden vergeten.
@motoragent: Heb je helemaal gelijk in, maar als het gehele wagenpark elektrisch gaat worden zal er ook veel meer stroom moeten worden geproduceerd. En die stroom hoort dan wel groen te zijn. Dat mag ook niet worden vergeten.
@berlinetta: Klopt. Voordeel is dat het helemaal groen kán, dat gaat je met fossiele brandstoffen niet lukken. Vraag is dan weer, waar gaat die stroom vandaan komen en kan het netwerk het aan.

Het lijkt misschien onwaarschijnlijk dat alle auto’s elektrisch aangedreven kunnen worden. Maar aan de andere kant, als je in 1900 had gezegd dat we tegenwoordig zo’n 90 miljoen vaten olie per dag oppompen (1.43 miljard liter per dag, oftewel zo’n 170 duizend liter per seconde, laat dat even bezinken!), hadden ze je ook voor gek verklaard.
@motoragent: Het lijkt nu inderdaad nog onrealistisch dat we genoeg stroom kunnen opwekken om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen, maar dat is mijns inziens wel haalbaar.

Had laatst gelezen dat als we een gebied ter grootte van Duitsland in de Sahara volbouwen met zonnepanelen, we genoeg stroom opwekken voor de hele wereld. Nu is zoiets nog financieel en wellicht technisch niet haalbaar, maar ik verwacht dat in de toekomst goede oplossingen komen. En wind, water en zonnekracht zijn bovendien niet de enige bronnen waaruit elektriciteit kan worden gehaald.
@berlinetta: In Saoedi-Arabië zijn ze al behoorlijk bezig met dergelijke zonnepanelen-velden. Daar hebben ze zelfs al netpariteit bereikt waardoor ze groene stroom kunnen aanbieden voor een zelfde/lagere prijs dan grijze stroom.
@motoragent: Precies, je hebt die docu ook gezien op tv ;-). Daar werd door een paar serieuze mannen toch echt gesproken over een energierevolutie die gaande is. Zonnestroom die goedkoper is dan fossiele stroom. En die transitie komt door de investeringen van China in zonnecellen in een stroomversnelling terecht.
@motoragent: Nou kijk eens aan. Het begin is gemaakt. De olieboeren worden noodgedwongen groene stroomboeren. Lijkt me een goede ontwikkeling.
@VeniVidiVici: Heel leuk dat het produceren van stroom ook uitstoot geeft, maar denk er wel aan dat elke KwH die je auto verbruikt een mechanisch rendement heeft van 95%. Benzine heeft een mechanisch rendement van hooguit 30%. Stroom is makkelijke om te produceren, het geeft minder gifstoffen, en je hoeft niks meer met het midden-oosten te verhandelen.

Het enige probleem is nu nog energie-opslag, waar benzine natuurlijk nog hard wint van stroom.
De outlander is inderdaad niet zo milieuvriendelijk. Maar kan wel beduidend schoner gereden worden dan een auto met reguliere verbrandingsmotor. Wat dat betreft zouden werkgevers elektrisch gebruik van een phev moeten stimuleren en benzine rijden moeten ontmoedigen. Maar ook met 1 op 17 wat het praktijk verbruik van de outlander is, is ie volgens mij beduidend zuiniger dan een andere SUV, zeker een 4 wiel aangedreven. Wat is het praktijk verbruik van een gewone outlander, rav4, tiguan etc.
“Uiteraard zijn de…” WAT?!?!
POTVERDOMME! Laat ons niet in spanning! Ik kan het niet meer aan!

OT:
Tja, is dit echt nieuws? Iedereen zag dit toch al lang aankomen? Falende overheid wat mij betreft…
Haha zou er over een paar jaar een persbericht uit denk Haag komen dat wanneer ze terugkijken op deze bijtellingsshit er teveel geld blijkt te zijn uitgegeven zonder dat dit effect heeft gehad?
In mijn geval klopt het ook wel grotendeels. Ik rijd een BMW 330e omdat het voor mijn geld de dikste, lekkerste en snelste BMW is die ik nu kan rijden. Maar tegelijk laad ik hem wel op, ook als ik daarvoor een eind moet lopen naar mijn eindbestemming (max 10 min. dan he..)
Vriend van mij heeft hem zelfs omgebouwd naar lpg… iets met belasting ;)
@CasperH

Oud Rotterdams spreekwoord :

‘Een ons komedie weegt meer dan een kilo waarheid ‘
@desjonnies: Lol, 4 jaar geleden was het nog Chinees… ;)
Alles beter dan een Prius!
Sinds ik mijn M3 verruild heb voor een I3 houd ik zoveel (benzine) geld over dat ik regelmatig met het vliegtuig een stedentripje doe. Kijk dat is nu eens groen bezig!
@aikon1694: jij bent helemaal van de kaart
@aikon1694: sinds ik mijn 4.2 V8 TDI op buitenlands kenteken heb gezet kan ik nog een keer op vakantie
Laatst met een C350e gereden, wat een kanon! Maar is de auris geen HEV inplaats van een PHEV? Iemand ervaring met een Smart e-drive (cabrio)
@henkhupelschoten: een kanon is het zeker. Maar het sturen met die belachelijke elektrische stuurbekrachtiging, het onnatuurlijke gedrag van de motor icm de elektromotor en het remmen icm de elektromotor irriteert me mateloos. Er is nog een hele lange weg te gaan voordat het net zo soepel en prettig werkt als een conventionele Mercedes. En dat is toch best wel jammer.

Wellicht overbodig om nog te zeggen, maar ik ben dus wel een beetje kieskeurig. Een ander die er niks om geeft ervaart het wellicht anders.
@lekbak: het sturen wordt al beter wanneer je ‘m aanpast en in sport+ zet. Wat het remmen betreft is het ook gewoon wennen, eerst was het klote, maar nu als je het een beetje door hebt is het prima te doen. Ik weet niet of jij er dagelijks in rijdt, maar zoals ik al al aangaf is dat iets wennen. Wel moet ik toegeven dat m’n vorige BMW dit alles veel beter deed en ik die graag terug zou willen. Mits die 7% natuurlijk 😉
@rvds15: ik rij er een enkele keer in, gelukkig maar. Je zegt het zelf al: “prima te doen”. Voor mij als veeleisende mierenneuker is dat dus één grote ergernis waar ik vrij letterlijk vloekend gek van wordt.

Als een auto zo persee iets moet doen waar ik geen absolute controle over heb dan wil ik er echt helemaal niks van merken, maar dan ook ècht niks. Moderne auto’s, en met name elektrische en hybride auto’s doen van alles automatisch en alles merk je. Van airco (ik kan prima zelf bepalen hoe hard het blaast) tot ruitenwissers tot schakelen tussen aandrijflijn, alles is irritant.
In ander nieuws: stoppen met roken doet een roker niet ten behoeve van de volksgezondheid.
Captain Obvious conclusie ook, iedereen ziet toch in dat niemand de verantwoording neemt voor een collectief probleem en dat alleen stimulans van de overheid zorgt voor verandering*. Het is natuurlijk krom dat het belastingvoordeel voort komt uit onrealistische cijfers.

*Ik ben niet links, heb nog nooit daadwerkelijk op zuinigheid gereden. Eerder hypocriet..
Nou ik rij zelf in een v60 pih en zit op een gemiddelde van 2.3L op de 100KM en rij dus wel zo groen mogelijk, je bent een dief uit eigen portomonnee als je niet op stroom rijdt.

Ik merk het wel degelijk dat op stroom rijden voordeliger is dan op diesel, dus ook al doe je het niet voor het mileu op je centen letten is onbewust rijden voor het milieu.
@B3nk0: Dat is dus in sommige gevallen niet waar: want veel van die PHEV huurders, daar wordt de peut ook voor betaald. Die voelen het dus helemaal niet aan hun eigen portomonee. En als je ’s avonds 15 minuten langer bezig bent om een paal te vinden: dan snap ik t wel dat deze huurders het niet doen.
Kortom, halve maatregelen van de overheid. Goed bedacht, slecht uitgevoerd.
@gregorius: Die mensen zag ik over het hoofd, maar de ZZP’ers betalen wel voor hun eigen brandstof en dan zou je stom zijn dat de pih enkel is aangeschaft vanwege het belastingvoordeel helemaal in het geval van de outlander die op bezine rijdt itt de volvo v60.
@B3nk0: dan rij jij voornamelijk korte stukken, met je v60
ik rijd de hele week elektrisch op en neer, maar met 250Km rijden in het weekend zonder laden sta ik op 5,5ltr/100. af en toe een wintersport of ritje naar het buitenland en hij schiet weer terug naar de 7,5ltr/100.
al met al niet heel indrukwekkend.
@wimbers: het duurt ff maar ik rij als een echte centenpikker, vlakke en dalende stukken diesel en wanneer ik moet klimmen schakel ik over naar pure anders schiet mijn verbruik omhoog, ik heb er zelf een spelletje van gemaakt ;) Zo leg ik grote afstanden af en ja je hebt gelijk, dagelijks rij ik maximaal 60KM heen en terug dus dat kan op pure.
@B3nk0: hier kan ik me helemaal in vinden. Puur een stuk bewustwording.

Het zal nog tijd nemen, maar een volgende V60 met méér reikwijdte, voldoet beter in het geheel. Dan te kijken naar goedkopere en groenere stroom, mijn inziens een optelsom.
‘Surprise!’ – niemand

Ik mis de open-deur tag
Mensen geven inderdaad weinig om het milieu maar ze worden wel ‘gedwongen’ om er aan mee te helpen. Win win toch?
@stfu: Dwang is nooit een win.
@robert110: Daarom ook tussen haakjes…
Wij wisten het al jaren. CBS en Den Haag komt er nu, na een tonnen kostend onderzoek achter. En maar zeiken over geld te kort. Typisch.
Meest schrikbarende vind ik eigenlijk de link naar de vrienden van Travelcard; als je daar een Golf GTE vergelijkt met een Golf 1.4 TSI 110 KW ACT DSG (exact dezelfde motor, maar dan zonder de elektro unit), kom je op een verschil van maar 0,3 liter per kilometer in het voordeel van de GTE. 0,3!!
@camber24: en toen kwam de factuur binnen van benzinekosten vs. gecombineerd stroom + benzine.
En daar verklaarde zich het voordeel…

Dat gemiddelde verbruik is puur afhankelijk van je rijstijl én laadmogelijkheden. Iets dat je natuurlijk ook al had geweten, toch?
@v60germany: uiteraard. Maar je kan lang of kort lullen; een verschil van slechts 0,3L per 100 km is echt absurd slecht van de GTE.
Altijd lees ik wat het de overheid gekost heeft, volgens mij valt dat wel mee.
De meesten met een stekkerauto hadden anders een goedkopere auto gekocht waarover dan dus minder bijtelling betaald word.
De stekkerauto’s gebruiken meer brandstof dan voorspeld dus er komt meer accijns binnen.
Wat kost het dus onder de streep voor de overheid?
Vind het niet raar dat mensen het voor het geld doen. Autorijden is in NL veel te duur en zogenaamd zuinige auto’s worden financieel aantrekkelijk gemaakt. Iedereen weet dat die auto’s alleen zuinig zijn als je ze gebruikt zoals de fabrikant voorschrijft, maar de subsidie ontvang je sowieso. Ongeacht je rijstijl.

Ik zou voor woon-werk-verkeer ook graag een zuinige bijteller willen hebben. Filerijden op de snelweg is toch kut, ongeacht in welke auto je zit. Het is dan wel fijn als dat zo goedkoop mogelijk kan. Hou je nog geld over voor wat leuks.
Ja, ik ben zo’n GTE rijder, zo dat is er maar alvast uit! En nee, ik vind hem niet zuinig rijden, ik ben geen milieu fascist, rij hem dan ook puur op de bijtelling (gebruik maken van de voordelen die je tot beschikking krijgt). Persoonlijk vind ik de GTE wel een mooie auto, ondanks je hem zelf wel een beetje moet aankleden (de mijne is voorzien van 18″ en verlaagd), rijd hij super en is misschien nog wel sneller dan een GTI als we sommige testen mogen geloven. Maar om te zeggen dat hij zuinig is / milieuvriendelijk… nou nee.
@roberto: wat ik me afvraag; als je accu leeg is, is ie dan niet gewoon een pak langzamer dan een 1.4 TSI 150 PK?
Verdiend dat hele hybride idee niet een facepalm? Is het kleine beetje wat het oplevert aan minder verbruik en uitstoot niet allang achterhaald? Als je je bedenkt dat ipv 1 motor er 2 motoren gefabriceerd moeten worden. Daarnaast er een veel grotere vraag naar accu’s is ontstaan, welke aantoonbaar veel milieuproblemen veroorzaken (lithium meren) . En dan te bedenken dat de meeste stroom gewoon uit bruinkoolcentrales afkomstig is… Daarnaast één grote aftroggelmachine voor de overheid. Ga gewoon lekker diesel rijden. De echte grote revolutie in autotechniek moet nog komen.
@hadsjikidee: gaap…

Een paard voor de wagen loopt ook met oogkleppen op.
Nee, de plug-in types zijn geen revolutie, maar een start van een beginnende evolutie.
Net zoiets als het paard met wagen, toen kregen we de truck met trailer, auto met aanhanger.
Kortom, zet je oogkleppen eens af!
@v60germany: gaap? Er is misschien veel te zeggen voor autofabrikanten dat ze nieuwe technieken ontwikkelen … Maar vooralsnog lijkt het erop dat het niet echt wil lukken om auto,s veel zuiniger te maken. Daarnaast begin jij over evolutie.. Ik heb het over revolutie. Als ze bij tesla een betaalbare auto maken en met 2 x zoveel range als ze nu hebben.. Dan gaat het ergens op lijken. Maar dan heb je het ook over volledig elektrisch. Maar die hybrides zijn in de praktijk alleen leuk als je korte afstanden moet overbruggen, zodat je maximaal gebruik kan maken van de elektra. Daarnaast waren mijn argumenten vooral gericht op milieu. Nu moet ik eerlijk zijn en aangeven dat ik nou niet bepaald een bomenknuffelaar ben, maar dat hybrides nou veel milieuvriendelijker zijn.. Dat lijkt er nou niet echt op. Elke auto die aangekondigd wordt dat ze zo zuinig zijn, blijken in de praktijk altijd het driedubbele te verbruiken.
Wat een vreemde stelling. We kunnen het geld maar 1x uitgeven dus waarom niet op een zo gunstige manier? En dat we daarmee ook nog het milieu besparen is alleen maar meegenomen. Mijn V60 twin engine hangt dagelijks aan de stekker en ik tank ongeveer 1x per 6 weken (woon-werk 15 km).
Hier ook een GTE rijder, December 2015 op kenteken gezet.

Bij een overstap naar nieuwe werkgever, zeer dicht bij huis, werd het mogelijk om een plugin hybride te gaan rijden.

Ik ben best wel te spreken over de auto, en kan 70-80% van mijn kilometers volledig electrisch doen. De rust van de electromotoren, ik ben positief verrast.

Of ik op deze manier echt aan de natuur bijdraag, is me inderdaad om het even. Ik vond het wel een mooie kans om wat terug te krijgen van de (r)overheid, voor al mijn afgedraagde belastingcentjes.
Als ondernemer betaal ik zelf de aanschaf en brandstofkosten. Rijdt nu sinds december 2015 de Volvo xc90 t8. Dijk van een auto , en in sportstand een meer dan vlotte auto 😉. Heb wel laadpunten zowel thuis als op de zaak laten aanleggen en overall verbruik ligt na 11500 km op 7.3 L/ 100 km (tripje naar Frankrijk waar ik niet kon bijladen van 1000 km heeft het gemiddelde nogal omhoog gebracht). Met regelmatig laden zit ik de laatste weken meer richting de 5 L/100 km, voor een auto van dit formaat een prima verbruik lijkt me.
Binnenkort komen er zonnepanelen op de garage en wek ik zelf mijn kw’s op om te rijden. Zowel milieu- als portemonnee bewust dus😏
Ik laad thuis via een Lolo (The New Motion) incl installatie door m’n werkgever.
Op het werk dmv de Volvo laadkabel, pand ligt vol met zonnepanelen.
Ondanks mijn foute jaarlijkse kilometrage (60dkm) voor een plug-in hybrid, ben ik tevreden met m’n V60.

Thuis laden is je eigen stroomtarief ruim voordeliger dan de kostprijs per een liter diesel.
Al rij ik een gelijkwaardig verbruik t.o.v. een conventionele diesel van gelijke klasse, dan nog zijn de kosten lager!
En die kosten die ik maak zijn daarmee ook groener en naar mijn persoonlijke mening ook milieubewuster.

Het is dat de reikwijdte minimaal is per cyclus, maar het voldoet naar de verwachting.
Bij 40/45km reikwijdte electrisch met een totale rit van 200/250km is er een voordeel. Rij je minder veel, loopt het voordeel op.
Mijn verbruik na 20dkm is nu 6.0L/100km.
De volgende auto (wellicht weer Volvo) gaat de techniek zeker bijdragen aan minder toekomstige verbruikskosten.

Waarom de V60? De km’s, de BPM (Duits kenteken), de geringe vooroordelen tov andere gelijkwaardige modellen (BMW 330e/Mercedes C350e). En de diesel-combi wegens de vele km’s. M’n Duitse werkgever is tevree; vooruitstrevend als buitenlander.

P.s. Voor de mensen die openbaar parkeren, via http://www.elaad.nl staat uitgebreid vermeld hoe je een laadaansluiting kunt aanvragen bij je gemeente voor een openbare parkeerplaats.
Nja, logisch maakt iedereen een keuze voor zichzelf en is in 99% van de gevallen de portemonnee leidend. Ik heb daarom ook zo’n Auris Hybride gekocht (geen leuke auto om te rijden, wel effectief en zuinig).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).