Deze goudeerlijke en karaktervolle rouwdouwer mag met pensioen

Auteur: , 21 Reacties

Mag ook wel na 30 (!) jaar.

Kijk uit wat je beweert, zo veel is duidelijk. Eergisteren oreerde we over het feit dat de Subaru WRX STI nog onder ons is, maar dat hadden we niet later moeten schrijven. Zoals te verwachten viel, nadert het einde van deze legendarische auto.

Of het het laatste WRX STI speciaaltje is, weten we niet zeker, net als een gitaarsolo in de jaren ’80 komt er geen einde aan bij Subaru als het aan komt op speciale uitvoeringen. Maar de Special Edition is wel een bijzondere, het is namelijk de WRX STI EJ20 Final Edition. EJ20 is een motorcode voor de viercilinder boxermotor.

Subaru WRX STI EJ20 Final Edition '19

Dit blok debuteerde in 1989 in de Legacy. Als de WRX STI uit productie gaat, betekent dat automatisch het einde van de EJ20-motor. De motor blonk nooit uit in extreem weinig benzine verbruiken, waardoor de CO2-taks op deze auto legendarisch hoog was. Ondanks dat de importeur er niet zo veel aan verdiende, was de WRX STI duurder dan een CLA45 AMG met alle opties erop. Dat beide gewoon 1 op 7 rijden laten we even in het midden.

Subaru WRX STI EJ20 Final Edition '19

De EJ20 Final Edition is gebaseerd op de WRX STI Type S en is lekker luxe uitgerust met alle items die je je maar kunt wensen zoals een alcantara stuurwiel, Recaro sportstoelen, navigatiesysteem en nog wat kleinigheden. Qua kleurstelling is de WRX STI helemaal historisch correct: WR Blue Mica met gouden wielen en een enorme spoiler.

Subaru WRX STI EJ20 Final Edition '19

De EJ10 Final Edition is te bestellen tot 23 December 2019, daarna is het over en uit (waarschijnlijk). Er worden slechts 555 stuks van gebouwd, een historische verantwoord aantal auto’s. In Japan kost deze uitvoering omgerekend zo’n 37.500 euro. In Nederland werd de auto al eerder dit jaar van de markt gehaald. De laatste nieuwprijs was 105.000 euro.



21 reacties

34k in Japan! Ik bestelde er onmiddellijk eentje als dat hier in Belgie ook zo was.
Hier zit die ook al ver boven de 50k, zonder BIV nog maar te tellen.

Maar wel de beste auto die ik ooit had, eentje van 2003. Ook een EJ20. Een huizenhoog cliché, maar had em nooit mogen wegdoen…
Zag van de week nog een video op yt waar een gast op het circuit de porches e.d. aan alle kanten voorbij ging in een sti die gekieteld was naar +-785pk. Bijzonder toffe auto’s, net als de lancer evo.

Om Jeremy Clarkson (20 jaar geleden) te citeren:
These cars go just as quick around a track as every Ferrari or Porche, except when it rains. Then, they are much, much quicker.
Wat blijven het toch heerlijke auto’s. Die kleurencombi en de onmiskenbare roffel die al duidelijk herkenbaar is al lang voordat je de auto ziet. Ja, ik heb vrijwel elke generatie kunnen waarderen. Alleen dat prijsverschil is natuurlijk om te janken zo groot.
Als de Golf eruit gaat en ik ga nog niet naar de US neem ik er 1. Geen nwe, een 2001 model. Stond echt een dikke op Marktplaats, met een supergave, subtiele widebody. Had ik maar….
@E34M5Touring: als ik de staatsloterij win……
Een dikke Impreza voor de helft van een Golf R met het zelfde vermogen, niet gek dat dit 20 jaar geleden een joekel van een hit was.
Wat zou @ej20g van t nieuws vinden?
@willeme: volgens mij heb je de prijs van de gewone Type S genomen. De Final edition is er vanaf 4,5 miljoen Yen. Kom ik op €37,4k.
@torsen: Weet je dat zeker, want ik meerdere bronnen die deze prijs communiceren, namelijk.
@willeme: de website van Subaru Japan lijkt me vrij betrouwbaar =P
Wel even de versie zonder alle optionele goodies selecteren. Anders kom je op 4.8m.
@willeme: https://www.subaru.jp/wrx/sti_ej20finaledition/
@torsen: Je hebt volkomen gelijk, ik heb het direct even aangepast. Dankjewel!
@willeme: dit is het hopelijk niet het einde van een legendarische auto, maar motor. Volgens mij is dit Japans nieuws, gezien de rest van de wereld al langer wordt bediend met de ej25.
Huh, wat, kan zo’n ding desgewenst 8.000 toeren draaien ?
@amghans: zelfs een dikke ouderwetse V8 zoals een ls kan 8000rpm draaien.
Jammer! Iconische motor. Maar wat komt er voor terug?
@baklava: zo’n elektromotor op zonne-energie…..
Kunnen ze die motor niet gewoon nog een tijdje als crate engine verkopen? Het is een leuk blok voor zelfbouwprojecten en kitcars bijvoorbeeld.
@willeme, waar is Subaru specialist @desjonnies gebleven?
@jack_abarth: ja dat vraag ik me ook al een tijd af… weet iemand dat???
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-

OT erg jammer dat ook deze nu verdwijnt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).