Deze Maxi Cosi is voorzien van heuse plofzakken

Auteur: , 28 Reacties
Maxi Cosi

En daarmee bijzonder veilig!

Laten we beginnen met een leuk airbag weetje. Wat is de eerste auto die met een airbag was uitgerust? Dat moet wel de Mercedes-Benz S-Klasse zijn, toch? Bijna. Het was de eerste Duitse auto met een airbag in 1981. Het was al rond 1973 dat General Motors aan het experimenteren was met het zogenaamde ACRS, het Active Cushion Restraint System. Het was een luchtzak die zichzelf opblies bij een aanrijding, precies waar we tegenwoordig aan denken bij het concept van een airbag.

Oldsmobile Toronado '73

Het heeft even geduurd, maar na verloop van tijd verzonnen fabrikanten allerlei plaatsen om een airbag te plaatsen. Zo kwam Toyota in 2003 met een airbag voor de knietjes. Er zijn zijairbags, gordijnairbags en een hoop varianten op dat thema. Een compleet nieuwe variant komt van Maxi Cosi. Zij zagen een gat in de markt en brengen de eerste babystoel met airbag op de (Britse) markt.

Maxi Cosi

De Maxi Cosi AxissFix is het nieuwe topmodel van de specialisten op het gebied van kroost-vervoer. De AxissFix is ontwikkeld met airbagspecialist Helite, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van compacte, mobiele airbags. Het stoeltje is gemaakt voor Roel van Velzen en Wesley Sneijder kinderen tussen de 61 en 105 centimeter groot. Uiteraard is een ISOFIX-aansluiting aanwezig, evenals dus de genoemde plofzakken. Wanneer er een aanrijding plaatsvindt, wordt dit gedetecteerd door een sensor die de twee airbags opvult middels een CO2-cartridge. De duur van het proces? Ongeveer 0,05 seconden.

Maxi Cosi

Dan rijst natuurlijk de vraag: hebben die airbags daadwerkelijk zin? Of is het een gevalletje: “Wij praten je een probleem aan en toevallig hebben we ook de oplossing”? Maxi Cosi heeft tests gedaan met gelijkwaardige en vergelijkbare babystoeltjes. Het resultaat is aanzienlijk. Tijdens frontale botsingen nam de druk op het hoofd en de nek van het kind af met 55%. Wil jij ook dat je kind veiliger is in zijn Maxi Cosi, dan kun je in Engeland al de AxissFix kopen. De verkoopprijs is 550 pond, een kleine 650 euro. Kinderen, je moet er wat voor over hebben.



28 reacties

Interessant, maar wist je al dat we weer een nieuwe driftcursus organiseren? Check het HIER!
De pond is flink in waarde gestegen?
@sjonniedeluxe: Nee, ik was aan het rekenen met Belgische Euro’s. Het staat nu goed, thanks!
Yeah right, weetjewat? Laat maar zitten. Mijn ervaring met kinderen is dat ze bijzonder flexibel zijn, letterlijk. Als een kind valt heeft het aanzienlijk minder schade dan wanneer een volwassene valt. Dus die druk op het lichaampje bij een aanrijding is echt niet gaaf, maar daar komen ze ook wel weer overheen. Belangrijkste is dat je met een kind in de auto een beetje aan je rijstijl denkt, je verantwoordelijkheid is immers groter. Natuurlijk kan je altijd aangereden worden door een andere dombo, maar het leven is nou eenmaal niet zonder risico’s.
@stationcar: Probleem is alleen dat het nekje nog iets te flexible is voor het relatief grote hoofdje…
@notsobig:
Ja dit soort dingen gebeuren echt dagelijks, weetjewel. Hou toch op man, iedereen moet anno 2018 het idee hebben dat je niks kan gebeuren. Wat een onzin, denk liever 3 seconden na voor je iets roept, welk probleem wordt hier nou echt mee opgelost? Ik kom ze niet tegen in ieder geval, de kindjes met een geknakt nekje. Maar nee, daar denken we niet over na, voor onze kindjes het beste! Alle kindjes zijn prinsjes en prinsesjes, en hun mag niks overkomen. Jij bent zeker ook van de huilie huilie generatie die hun kinderen opsluit met een tablet zodat ze niet uit een boom vallen. Pffffff….
@stationcar: Waarom stapel je je niet nog wat meer aannames en vooroordelen op elkaar, als je nu toch al zo lekker bezig bent….
@stationcar: sorry maar je kraamt echt onzin uit. Ik krijg de indruk dat je geen kids hebt… Het is gewoon een feit dat een kindernek/wervelkolom een sterke decceleratie aankan. Waarom denk je dat baby’s achterstevoren zitten, en dat dat tegenwoordig tot 1,5 wordt geadviseerd/voorgeschreven?? Omdat iemand dat uit z’n duim zuigt?
Ook bij volwassenen is de nek een zwakke plek. Als ik me niet vergis is daar in de motorsport het HANS systeem voor bedacht. Of wacht; coureurs zijn natuurlijk ook mietjes…
@davelepeef: -decceleratie niet aankan
@stationcar: plus: dan heeft hij/zij het ongeluk overleeft, dankzij het flexibele maar de rest van het leven zo doof als een kwartel…..
Wat een zielige zin dat de stoel gemaakt is voor Roel en Wesley… Doet het niveau weer dalen. Echt van die Dumpert taal. Wanneer is er nou eens een serieus geschreven artikel in ‘volwassen’ taal
@shadowbroker: http://www.autoweek.nl
@2wheeler: Autoweek is saai. Ik vind het anders erg prima hier op Ab. Maar ik vind dat er vaak nogal flauwe grapjes gemaakt worden
@shadowbroker: Die flauwe grapjes maken die gortdroge kost nog enigszins draagbaar man ;-).
@shadowbroker: Hallo Shadowbroker. We proberen altijd te zoeken naar zoveel mogelijk afwisseling. Dat kan zijn droog nieuws, verslag van een Formule 1 race of kwalificatie, een rijtest of een aankoopadvies. In sommige nieuwsberichten houden we de toon wat luchtiger, andere momenten gaan we dieper op de materie in. Soms zit er een klein tussengerechtje bij, zoals dit artikel. Dat geeft ons ruimte en tijd om te werken aan uitgebreidere artikelen.

Ook is het vorige artikel van @ikschrijfookoverautos dan absoluut verplichte kost voor jou:

https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-de-audi-die-ontsnapte-aan-de-sovjets-108428

Een uitgebreid, serieus doch onderhoudend verhaal. Eigenlijk verplicht leesvoer ;-)
@willeme: Absoluut met je eens. Ik ben verder ook erg tevrden hier op Ab. Maar vaak toch van die kleine ‘grapjes’ die helemaal niet nodig zijn..
@shadowbroker: haal @willeme nou niet van z’n werk af, eeuwig zonde…
Zijn allang te koop, ook in NL… Of gaat het nu om een nieuw soort Airbags?
Tegen de rijrichting in is altijd nog het veiligste. Zelfs tot 5 keer veiliger dan met de rijrichting mee.

Maar als de koters daar op een gegeven moment te groot voor zijn en ze meer beenruimte nodig hebben is dit kinderzitje een goed alternatief. Juist omdat de kans dat kinderen hoofd- en nekletsel oplopen bij een ongeval al groter is vanwege hun lichaamsbouw.

En als de prijs nog een stuk daalt als dit soort zitjes in grote aantallen geproduceerd worden lijkt me de keuze niet zo heel moeilijk.
@moveyourmind:
Zelf zit ik ook tegen de rijrichting in, echt superveilig. Wel irritant dat de stoelen dan verkeerd om staan, maar kleine geitjes houd je toch hé.
@stationcar: Slim!

Zo heb je toch nog iets van het gevoel van achterwielaandrijving in je moderne voorwielaangedreven BMW…
Daarna gelijk gehoorbeschadiging? Lijkt me niet zo handig zo vlak naast de oortjes.
Doe mij de plofzakken van mama maar.
@powerofdreams: Ik heb erover nagedacht. Maar grappen over kwarktassen durfde ik niet te maken ;-)
In een reiswiegje slapende op de gordel-loze achterbank: wie is er niet groot mee geworden?
@postzegel: zoek maar eens op hoeveel meer auto’s (en randdebielen) er vandaag op de baan zijn… dan vind elke veiligheidsmaatregel extra ten behoeve de kids eentje die er al lang had moeten zijn. Jammer maar het is nu eenmaal zo…
Als een maxicosi voorin staat mag dat alleen wanneer je de airbag(s) kan “uitzetten”…
Altijd ene veilig idee, explosieven (om de airbags op te blazen) dichtbij je baby.
Zou handig zijn als je die dingen ook gewoon kan opblazen… heb regelmatig een slapende dochter achterin met slap voorover bengelend hoofdje😴

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).