Feest vieren doe je met de nieuwe Jaguar XJ50

Auteur: , 15 Reacties

Het is altijd feest met een Jaaag.

XJ50 (lees: XjayFifthayy). Dat klinkt lekker premium in de mond zeg. De Britten staan stil bij het feit dat de XJ dit jaar Abraham is geworden. De XJ Series 1 stond in 1968 aan de wieg van maar liefst acht generaties. Al na vier jaar presenteerde men ’s werelds eerste in serie geproduceerde twaalfcilindermotor voor een vierdeurs auto. Met een topsnelheid van 225 km/uur was het in die tijd de snelste vierzitter ter wereld. Vele modellen volgden, in Standard of Long Wheelbase en met twee of vier deuren. Van de Series 2 kwam er in 1975 ook een 2-deurs coupémodel en op de XJ40, die acht jaar in productie was vanaf 1986, introduceerde Jaguar de kenmerkende ‘’J-gate’ voor de pook van de automaat en een onderstel met automatische hoogteregeling.

Jaguar XJ

Het vijftigjarige bestaan van de sedan viert men niet alleen met gebak bij de tea, maar uiteraard komt er ook iets voor de klanten van Jaguar. Op de Beijing Motor Show heeft Jaguar de XJ50 gepresenteerd. Een speciaaltje om het lange bestaan van het model te vieren. De auto komt er zowel als een regulier model, maar ook als een verlengd model. Men kan kiezen uit de 340 pk sterke drieliter benzinemotor of de 300 pk sterke diesel. Het speciale model is onder meer te herkennen aan diverse XJ50-badges, een zwarte grille en de Autobiography voor- en achterbumpers. Daarnaast krijgt de XJ50 jetsers van 20-inch. De speciale XJ komt in de kleuren Fuji White, Santorini Black, Loire Blue en Rosello Red op de markt.

Ian Callum, Jaguar Director of Design:

Spanning half a century, the Jaguar XJ remains true to its heritage with a wonderful balance of beautiful design, intelligent performance and indulgent luxury that ensures it stands out from the crowd. This is a car worth celebrating and the XJ50 pays homage to a giant within the Jaguar brand that we believe is one of the world’s most stylish sporting saloons.

In Nederland is de XJ50 er vanaf 132.770 euro. De sedan kan vanaf heden worden besteld.



15 reacties

Ik heb dit altijd een ontzettend mooie wagen gevonden. Heb een paar honderd kilometer kunnen sturen in een diesel en dat deed hij naar behoren. Infotainmentsysteem was vrij snel al gedateerd en traag, maar verder was het een ontzettend mooie wagen om te rijden. Fraai interieur ook. Het ding raakt naar mijn mening ook niet snel gedateerd.
@viezefreddyw: Inderdaad, toen hij op de markt kwam verkoos ik deze boven de MB/BMW/A8, maar als ik het nu met de huidige S-klasse o.i.d. vergelijk, wordt hij gedateerd. Neemt niet weg dat het nog steeds een mooie en fijn rijdende auto is!
@roberto: Eens, maar ik denk dat die S-klasse uiteindelijk sneller gedateerd is dan deze XJ. De laatste vind ik echt tijdloos, de S niet. Vooral van binnen niet. Neemt niet weg dat het wel fraai is hoor.
@berlinetta: Heb je inderdaad gelijk in!
@viezefreddyw: dat mooie gestrekte silhouet zie je goed op foto 7, dat maakte de vorige XJ’s ook zo elegant! Gister nog in de meer klassieke, vorige generatie gereden, met al dat hout geeft dat een warm gevoel. En Brits, ook door de combinatie van BRG met zandkleurig interieur
@viezefreddyw: Wij hebben hem thuis rijden. Hij moet zijn eerste beurt nog krijgen maar dat word niet meer bij ons.
Die auto is zo slecht dat na een hoop ellende Jaguar Nederland hem terug gaat kopen. Echt bizar gewoon!
Motorisch (3.0sc met een krachtkuurtje) is serieus niets mis maar de software is echt bizar slecht en ze krijgen het niet opgelost.
Vaak springen de schermen in het dashboard pas aan na dat je al 10min onderweg bent. Geld ook voor alle hulp middelen (parkeer sensoren, blindspot, tractiecontrole etc.) Deuren die niet meer open willen, geen airco, DVD speler voor en achter in werken niet..
Ergens wel jammer. Want het is een serieus mooie bak om te zien
@kennone: Dat zijn akelige dingen zeg! Zo raak je heel snel het vertrouwen kwijt in een auto natuurlijk. Mijn ervaring met de XJ is dan wel weer positief. Alles werkte en bleef ook werken. Al was het allemaal wel snel gedateerd in vergelijking met auto’s van de directe concurrenten.

Maar spijtig zeg. Zonde van zo’n mooie auto!
@viezefreddyw: Ja dit is inderdaad jammer. Wij hebben ook het model van voor de facelift gehad en die was wel goed. Dus het vertrouwen is niet helemaal weg. En gelukkig maar, want voor de vervanger kunnen we met deze terug neem deal enkel bij Jaguar of Landrover een nieuwe aankoop doen.
Wel lekker makkelijk, Jaguar. Net als die 300 Sport van een paar dagen geleden. Plak er wat badges op, spuit wat delen en je hebt een “special” edition.
Daarbuiten blijft het imo een van de mooiste sedans op de markt!
@chimaera: Ze passen eindelijk de BMW-Audi-Mercedes strategie toe. Veel ‘versies’ van hetzelfde model. Zo voelt iedereen zich speciaal.
Het is gewoon slim.

Ok, vroeger was het simpel: Sovereign, Sport, Daimler en R.

Ik heb nog altijd spijt dat ik mijn Jaguar XJ6 (X300, maar met de laatste 6-in-lijn motor van Jaguar erin) heb weggedaan.

Wat een fantastische wagen!
Nog altijd een fantastisch mooie wagen die er nog modern uitziet. Alle multimedia zal ondertussen wel wat verouderd zijn, maar dat mag de rijpret in ieder geval niet drukken. Ook een erg fraaie uitvoering zo. Ik kan zelfs het wortelhout wel waarderen en dat komt ook niet vaak voor.
@viezefreddyw: Inderdaad, toen hij op de markt kwam verkoos ik deze boven de MB/BMW/A8, maar als ik het nu met de huidige S-klasse o.i.d. vergelijk, wordt hij gedateerd. Neemt niet weg dat het nog steeds een mooie en fijn rijdende auto is!
Het is en blijft een schitterende auto!
Prachtige auto, zeker zo in het blauw en vrij van zwarte velgen en raamomlijstingen.

Wel jammer dat het interieur wat gedateerd oogt. Als dat grote blok plastic even overtrokken wordt met wat kunstleer een wat fijne stikseltjes valt er echter niks op aan te merken. Gemiste kans voor een speciaal model, terwijl het op standaard C-klasse ook gewoon kan.
Toch wel jammer dat je het jubileummodel niet eens in British Racing Green kan bestellen met crème lederen interieur. Tekenend voor het huidige Jaguar.

De auto’s missen tegenwoordig de gratie die de oude wel hadden. Grace, Space and Pace was het motto. De Grace is verdwenen. Jammer.
Ik kijk nog steeds om als ik een X300 / X308 zie. Zo mooi worden ze nooit meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).