Ga over de flos voor deze schitterende Heckflosse

Auteur: , 37 Reacties

Hebb0n!

Voor de okkazie van de dag reizen we vandaag af naar Santa Cruz, California. Daar staat namelijk deze Mercedes-Benz 280SE 3.5 Coupe uit 1971 te koop. Het is zo’n auto waarvan je misschien ooit gehoord hebt, maar die je makkelijk weer vergeten kan zijn. In dat geval is bij deze het geheugen weer volledig opgefrist, want dit wil je natuurlijk hebben.

De Merc in kwestie betreft een W111 uit 1971, het laatste jaar dat de W111 van de band liep. Dat wil zeggen, de cabrio en de coupé versies van de W111, want de sedan werd al in 1968 opgevolgd door de W108. De coupé en cabrio werden in 1971 ‘opgevolgd’ door respectievelijk de SLC (C107) en de nieuwe SL (R107), hoewel dat eigenlijk (relatief gezien) wat sportievere auto’s waren. De W111 coupé en cabrio waren veel meer de voorlopers van de huidige S-Klasse coupé en cabrio: grote sloepen met minstens net zoveel luxe als hun vierdeurige broers, alleen dan met veel meer stijl.

Die stijl kwam uit de pen van de onvolprezen Paul Bracq. Deze designheld heeft tot in de jaren ’90 veel goeds voor Mercedes betekent. Naast de gebruikelijke simpele elegante vormen, vielen in geval van de W111 vooral de ‘vinnen’ aan de achterkant in het oog. Deze waren natuurlijk niet zo extravagant vormgegeven als op sommige Cadillacs, maar voor een Mercedes desalniettemin vrij frivool. Ze waren ook verantwoordelijk voor de bijnaam van de auto, die Heckflosse luidt.

Als klassiekerfan ken je vast wel de 280SE 3.5 Cabrio, die zie je namelijk nog wel eens op veilingen, meetings en in autoblog-rijtests (rijtest). De coupé daarentegen is niet zo bekend. Op basis van de poductiecijfers is dit niet te verklaren, want van alle W111’s waren er 338.003 sedans, 21.098 coupé’s, en slechts 5.143 cabrio’s. Als je nu naar deze coupé kijkt, is het eigenlijk wel begrijpelijk dat men er destijds graag een wilde hebben.

Onder de kap huist een 3.5 liter grote M116 V8, gekoppeld aan een viertraps automaat en een optioneel Limited Slip Diff af fabriek. De auto is tien jaar geleden voorzien van nieuwe lak in de originele donkerrode kleur, afgezet met een subtiel gouden streepje over de flank. De zijkant wordt gekenmerkt door een open B-stijl, zoals we dat nu nog terugzien op S-klasse coupé’s. Je hebt daardoor goed zicht op het pindakaas-kleurige interieur met de Becker radio Europa. Genieten.

De auto wordt momenteel aangeboden op Bring a Trailer, met een hoogste bod van 87.500 Dollar. Je hebt nog een dag de tijd om daar overheen te gaan. Ik zou het doen, maar ik heb in maart geen bitcoins gekocht vanwege studiekosten. Dus aan jou de eer…



37 reacties

Het is waarschijnlijk omdat ik de 40 gepasseerd ben nu, maar ik ga Mercedes-Benz met de dag meer begrijpen en waarderen. Hiervoor ook een hoedtik naar mijn S124 die ik eigenlijk enkel gekocht heb om als liefdeloos trekpaard te dienen, maar waar ik me nu toch ondanks mezelf ergerlijk aan gehecht heb.
@vaakbenjetebang: Ik heb een S124 gehad en begrijp je volkomen.

Had een 250D die heerlijke 5 cilinder, gekoppeld aan een 4 traps automaat, die bij rustig rijden heerlijk comfortabel in z’n 2 wegreed.

Heb hem bij een km.st. van 640.000km weggedaan en kwam er toen achter dat hij 200.000km was teruggedraaid voordat ik hem kocht.

Magnifieke auto, werkelijk.

Het motorgeluid herken ik uit duizenden, als ik nu nog weer zo’n diesel langs hoor rijden dan denk ik met heimwee aan m’n S124 terug.
@phevtreb: Heb zelf een 300-TE24 met automatische vijfbak. Rijdt altijd in II weg, tenzij je de bak in ‘S’ zet – maar dat is nergens voor nodig. Onthaasten met 220pk, het kan gewoon. En het is heerlijk.
@vaakbenjetebang: bij (bijna) volgas wegtrekken zou hij wel in z’n 1 moet vertrekken.
@phevtreb: De vijfbak dus niet, althans, niet in deze uitvoering. Tegen de tijd dat-ie snapt dat het volgas is, heb je al te veel snelheid en is II precies goed. Maar nogmaals: volgas, dat doe je niet. Driekwart gas, maximaal, ook met de ambulance er achter. De neus verheft zich een beetje, en op soevereine wijze vergaar je snelheid. Fijn gevoel.
@vaakbenjetebang: machtig ja.
@vaakbenjetebang: ik ben de 40 nog niet gepasseerd, maar begrijp je. Soms mis ik de rust van mijn oude W202 250d nog wel eens
@shibby: dan rij je wel heul langzaam
Gewoon kunst op wielen. Dit is zoveel mooier dat al dat emotieloze design van heden ten dage. Kijk alleen al eens naar de houten behuizing om de tellers heen. Het zijaanzicht met zonder die Bstijl en dan die prachtige langgerekte lijn. Hier kan een mens toch oprecht blij van worden, ik wel in ieder geval!
Wat een vreselijk mooi automobiel. Toen bij Merceds-Benz de marketingafdeling nog niet de baas was.
De coolste vloermatten ooit! Verder een schitterende auto zeg!
Wat een beauty. Die achterruit maakt het een esthetisch object ipv slechts auto.
Supergaaf! Kende deze persoonlijk niet!
Hoopte op een foto schuin van voren. Dan is ze namelijk op het mooist. Maar helaas. Het is wel een schoonheid!
@viezefreddyw: Nee joh. Driekwart van achteren, dat is de ‘Schokoladenseite’. Maar potverdomme, wat een ingetogen fraaie auto, vanuit welke hoek dan ook.
@vaakbenjetebang: Je hebt zeker gelijk. Maar schuin van voren, dan vind ik haar echt het mooist.
@viezefreddyw: er is iets misgegaan met de gallery kennelijk. Kan het nu even niet 1-2-3 fixen helaasch, maar via de link onderin (onder de prijs) kan je de auto in volle glorie begluren. Edit: fixed.
@jaapiyo: Thanks Jaap!
1981 stond deze al op mn shortlist. Maar ja. Arm studentje dus had geen 25000 gulden voor een mooie. Nu in 2019 verdien ik een tikkie meer maar nog niet genoeg. Fuck de klassiekerhype!
@schreute01: Ellendig hè. Op deze manier blijft ook voor mij menig jongensdroom eeuwig precies buiten bereik.
@vaakbenjetebang: en dat is maar goed ook, want bezit van de zaak, is het einde van ‘t vermaak. Nu kun je blijven verlangen.
M’n oom kocht er 1 eind 70er jaren. 8 jaar oud, zo gaar als boter. Betaalde er een habbekrats voor, maar daarna betaalde hij zich scheel aan reparaties. Snel weer weggedaan. Denk er nog wel eens aan terug als ik de huidige veilingprijzen zie. Maar we maken, denk ik, allemaal de fout om de kwaliteit van MB altijd op het niveau van de 124 serie te zien; ervoor, en zeker erna, is deze nooit meer gehaald. (En zelfs de 124 had z’n issues: mijn nieuwe 124 250 TD is aan het eind van z’n garantieperiode 5 weken terug naar Duitsland geweest om de roestproblemen op onder meer de lassen van de deurscharnieren op te lossen)
@560pk: de 1e 124’s waren bar slecht
@406_v6: dat viel nou ook wel weer mee: ik heb er 300000km mee gereden, verkocht aan m’n zwager, die er 250000km mee deed en hem daarna verkocht aan een kennis die er nog eens 150000 op zette. Een comfortabele 700K kilometers. Alleen de bekleding van de bestuurdersstoel een keer vervangen (er kón ook niet veel kapot gaan, want er zat niets op om kapot te gaan: zelfs de buitenspiegel linksvoor was handmatig verstelbaar, zelfs tegen bijbetaling niet elektrisch verstelbaar te bestellen)
@560pk: je moet het ook relatief zien. In de tijd van deze w111 lag de sloop vol met auto’s van nog geen 5 jaar oud. Ze waren misschien niet zo goed als de w124 maar ze waren bizar veel beter dan al het ander (Europees) spul uit die tijd.

Daarbij vind ik de w123 toch echt beter in elkaar zitten dan de 124. Ik heb veel aan beide gewerkt en de w123 is technisch volgens mij beter. Alleen is de w124 een flink stuk moderner en daardoor geschikter om dagelijks mee te rijden, en blijft die wat beter bestand tegen roest.
@lekbak: ik heb zelf ook vaker gehoord dat de 123 “beter” is dan de 124. Ik heb respect voor de 123 maar voor mij kan die niet tippen aan een w124 qua uitrusting, motorisering en onderstel. Mijn favoriet blijft de 300E van na ’89.
Ongelofelijk fraaie wagen, het enige waar ik altijd een beetje huiverig voor ben als ik ‘voorzien van nieuwe lak’ lees in combinatie met ‘aangeboden op Bring a Trailer‘ is dat deze restauratie hoogstwaarschijnlijk wel op traditioneel-Amerikaanse wijze is ‘afgewerkt’ met een royale portie body filler onder diezelfde hooggepolijste laklaag.

Mocht die ster op de grille je trouwens gestolen kunnen worden, z’n concurrent uit die jaren wordt er ook aangeboden: https://bringatrailer.com/listing/1973-bmw-3-0cs-27/ ; het hoogste bod is minder dan de helft als wat nu voor deze Heckflosse is geboden.
@RRRobert: heb je die wel eens bij elkaar gezien? Die BMW kan nog niet in de schaduw staan van die Benz. Fraaie auto hoor, maar van een hele andere klasse.
@lekbak: inderdaad de BMW is veel mooier?
@emping: dat kan helemaal niet. Er is maar één auto mooier dan een w111 coupé en dat is een w111 cabrio.
poah! mooi zeg! dit doet me denken aan die heckenfloss die ik een aantal jaar geleden tegen kwam op Mobile.de, die moest toen iets van 100.000 opbrengen en had een E55 motor erin. het beste van 2 werelden was dat.
Ik word daar stil van.

Hier een restomod voor de liefhebbers. Ikzelf zou alleen een 100% origineel exemplaar willen.

http://www.thecoolcars.nl/mercedes-benz-w111-m-coupe-5-5/
Wat een plaatje zeg! Dit maakt mij hebberig!
Mooi. Ik zag vanochtend toevallig nog de cabrio versie van deze rijden, ook erg mooi.
Een van de mooiste na de 300sc 1956 directe inspuiting.
Het is niet lelijk, het interieur is zelfs prachtig. Maar ik word er niet warm of koud van.
Prachtig

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).