• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hierdoor is de Mirai populairder dan de Camry in NL

Auteur: willeme, gepost 24 juni 2019 om 07:59 – 42 Reacties

Toyota Mirai


Het mysterie rondom de enorme hoeveelheid schone Toyota’s in Nederland is opgelost.

Ondanks dat verreweg de meeste automobilisten rijden met een auto met verbrandingsmotor, zien we her en der alternatieve aandrijflijnen voorbij komen. De meest populaire is op dit moment de elektrische auto.

Mede dankzij gul subsidiebeleid is in Nederland, net als in Noorwegen overigens, de elektrische auto een reële optie voor de leaserijder geworden. Maar er zijn meer alternatieven om jezelf duurzaam voort te bewegen. Wat te denken van aardgas (al dan niet via biomassa) en natuurlijk waterstof. Wil je op aardgas rijden, dan zijn er enkele opties bij andere andere Fiat en Volkswagen. Qua waterstof zijn de opties beperkt. Er rijden al jaren prototypes rond, maar op dit moment zijn er twee auto’s te koop die op waterstof rijden: de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai.

Toyota Mirai '19

Van die Toyota Mirai viel ons begin deze maand al op dat de verkopen enorm waren toegenomen. Dat is relatief gezien, uiteraard. Maar met 36 exemplaren was de Toyota Mirai zelfs populairder dan de nieuwe Toyota Camry, die aanzienlijk betaalbaarder is. De spreekwoordelijke aap is uit de mouw gekomen, want we weten nu hoe het komt.

Toyota Mirai '19

Importeur Louwman heeft namelijk 35 stuks afgeleverd aan een taxivervoerder in Den Haag. De auto gaat ingezet worden voor het WMO-vervoer in Den Haag. Toyota meldt dat de verkopen in ons land van waterstofauto’s in 2019 met 152 procent is toegenomen. Aan de ene kant is het natuurlijk een behoorlijke order, aan de andere kant geeft het aan dat er maar enkelen zijn die een auto op waterstof rijden.

Toyota Mirai taxi '19

De keuze voor de voorwielaangedreven Toyota Mirai lijkt door de ietwat tegenvallende cijfers heel erg bijzonder. Het taxibedrijf in kwestie geeft aan dat de Toyota Mirai drie grote voordelen biedt. Naast emissieloos rijden, heeft de auto een grote actieradius en is de Mirai in een paar minuten voorzien van een volle tank. De opdrachtgever van het taxibedrijf eist dat ze elke dag per direct beschikbaar zijn, dus een elektrische taxi was wat dat betreft geen optie. Mocht je je afvragen of zo’n innovatief meesterwerkje een beetje ruimte biedt, kunnen we je gerust stellen. Mede dankzij een behoorlijke wielbasis van 2,78 meter is de ruimte achterin prima voor elkaar.

Toyota Mirai '19

Ook interessant!

  • Ambtenaren in Groningen gaan aan de Toyota Mirai
  • Toyota Mirai haalt 1.000 km range in de praktijk
  • Deze Toyota Mirai haalde een praktijkrange van 1.300 km
  • 'Eigen' waterstof voor Toyota Mirai kost 5.000 euro per maand

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

louwman, Mirai, taxi, Toyota, waterstof

Vorig bericht: « Ga over de flos voor deze schitterende Heckflosse
Volgend bericht: Waarom de voorruit op deze 993 Speedster 60 mille kost »

Lees Interacties

Reacties

  1. johnwaters zegt

    24 juni 2019 om 08:30

    Emissieloos rijden met waterstof? De grootste ecologische leugen die er bestaat.

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      24 juni 2019 om 10:11

      @johnwaters: dat kan je dan ook zeggen van elektriciteit…

      Login om te reageren
    • technofreak zegt

      24 juni 2019 om 10:30

      @johnwaters: Net zo’n grote leugen als dat “accu-auto’s mileuvriendelijk” zijn…

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        24 juni 2019 om 19:57

        @technofreak: ben benieuwd naar deze leugen. Verklaar u nader. Enkel enkele omstreden onderzoeken kwamen tot een vergelijkbare conclusie. Dan werd er bewust bij een bev een welk to wheel en cradle to cradle analyse uitgevoerd en vergeleken met een tank to wheel analyse bij een conventioneel aangedreven voertuig.

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      24 juni 2019 om 11:21

      @johnwaters: Er wordt water geëmitteerd, dus technisch correct. Lokaal gezien zie ik echter geen vervuiling.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 juni 2019 om 11:55

        @karhengst: Waterstof wordt gemaakt van aardgas. Bovendien vergt de productie nog eens extra veel energie. Maar zolang de vervuiling niet in jouw straat gebeurt is alles OK.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 juni 2019 om 14:42

          @johnwaters: Yep, als je de vervuiling centraliseert, weg van de bewoonde gebieden is het een stuk minder schadelijk en veel meer beheersbaar.

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            24 juni 2019 om 18:36

            @mashell: NIMBY dus? Wat een kortzichtige mentaliteit.

            Login om te reageren
          • pramm zegt

            24 juni 2019 om 19:55

            @mashell: het blijft 4x meer CO2 dan rijden met een ev.

            Login om te reageren
  2. fransananas zegt

    24 juni 2019 om 08:31

    Ze rijden ook met E-Niro’s. Deze mirai is toch een aankoop die achteraf gezien niet heel best zal blijken en totaal niet emissieloos…

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      24 juni 2019 om 08:55

      @fransananas: waarom dat dan?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        24 juni 2019 om 09:44

        @rutgerg: Ik denk dat hij bedoelt dat veel waterstof nog niet emissieloos wordt gemaakt. Zo wordt het vaak met behulp van gas gemaakt, dan kan je net zo goed rechtstreeks op gas rijden.
        En de prijzen zijn behoorlijk. Nou heb ik ook geen idee wat een litertje waterstof kost, dus wat de kosten per kilometer zijn.

        Los van alle inefficientie problemen van waterstof geeft het bij dit bedrijf in ieder geval wel goed inzicht vanuit een intensieve gebruiker. Die ervaring op doen is mooi.

        Login om te reageren
        • fransananas zegt

          24 juni 2019 om 12:57

          @fanboy: dat bedoel ik. Waterstofgate.nl kan je er meer over vertellen. En nee, mijn aluminiumhoedje heb ik vandaag niet op

          Login om te reageren
    • technofreak zegt

      24 juni 2019 om 10:31

      @fransananas: Nee, een kolencentrale om je stakker-auto mee op te laden is lekker emissieloos ;-)

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 juni 2019 om 11:57

        @technofreak: kernenergie is de sleutel om de klimaatproblemen op te lossen. Maar daar zijn die groene jongens met hun bakfiets ook tegen.

        Login om te reageren
      • fransananas zegt

        24 juni 2019 om 13:05

        @technofreak: dus dan maar benzine of diesel rijden? Het is beter om de vervuiling te centraliseren en daar aan te pakken. De kolencentrales sluiten zou nog beter zijn uiteraard

        Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    24 juni 2019 om 08:33

    Elektrische auto’s zijn niet elke dag per direct beschikbaar? Euh, wat?

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      24 juni 2019 om 08:44

      @pomoek: elke dag beschikbaar is van 00:00 uur – 24:00 uur, eigenlijk dus permanent. Elektrisch laden duurt nu eenmaal langer dan waterstof tanken.

      Login om te reageren
      • hiostu zegt

        24 juni 2019 om 08:57

        @erik2907: dat ligt er ook maar net aan. Als er iemand voor je net waterstof heeft getankt, dan mag je toch ook eerst een half uur wachten voordat het systeem weer op druk is.

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        24 juni 2019 om 09:47

        @erik2907: Maar ze moeten wel steeds naar het waterstof tankstation toe. Terwijl tegenwoordig in steden de vaste taxi standplaatsen voorzien zijn van laadpalen.
        En de meeste taxi’s die in een stad opereren zullen niet zulke gigantische afstanden halen. In New York hebben ze die Nissan busjes, die hebben een bereik minder dan 200km.

        Login om te reageren
  4. gove zegt

    24 juni 2019 om 08:37

    denk niet dat hij de volle mep betaald heeft voor die hokken

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2019 om 08:53

    Ben benieuwd, in ieder geval een hele goede praktijktest over toepasbaarheid en betrouwbaarheid van waterstof.

    Login om te reageren
    • driek zegt

      24 juni 2019 om 22:31

      @dutchdriftking: de betrouwbaarheid van een Toyota testen is natuurlijk een no-brainer. ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 juni 2019 om 23:17

        @driek: 2.2 diesel……

        Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    24 juni 2019 om 09:05

    Dus er is een tankplaats in Den Haag? En is die ook voor het publiek beschikbaar?

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      24 juni 2019 om 10:09

      @Jochempie: ja, op de Binckhorst

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        24 juni 2019 om 11:48

        @geelbarrel: Cool! Ga ik een Riversimple Rasa regelen.

        Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    24 juni 2019 om 09:23

    Mysterie? Dit zei ik al in een reactie op het eerste bericht…

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      24 juni 2019 om 19:31

      @svenska_aeroplan_ab:

      Ik ook. Bedrijf is een klant van me en ik was er net na het eerdere bericht. Ze vertelden me toen dat zij al die dingen hadden gekocht.

      Login om te reageren
  8. sanderp zegt

    24 juni 2019 om 09:27

    Toevallig heeft een buurman van een paar huizen verder sinds januari ook een mirai. Krijg iedere ochtend pijn aan mijn ogen als ik die achterkant weer zie.

    Login om te reageren
  9. bmwfe zegt

    24 juni 2019 om 09:31

    https://waterstof-info.nl/waterstof-auto/

    Hier schrijft men dat er dit jaar een waterstofpomp in Den Haag (is) wordt geopend.

    Login om te reageren
  10. Bart_V zegt

    24 juni 2019 om 09:35

    tijdje terug 1 gezien in Helmond bij de Toyota dealer
    toen wisten ze me te vertellen dat er 3 tank stations waren in Nederland onder andere bij automotive campus in Helmond
    Nu ik zo een foto zie van het interieur valt me dat helemaal niet tegen zelfs tegen Lexus kwaliteit aan

    Login om te reageren
  11. schnhvn zegt

    24 juni 2019 om 10:19

    Kan me voorstellen dat men niet in de rij staat om ruim € 80.000 uit te geven voor zo’n …..

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      24 juni 2019 om 10:56

      @schnhvn: Zit vast wat subsidie op zo links en rechts…

      Login om te reageren
      • sanderp zegt

        24 juni 2019 om 22:30

        @svenska_aeroplan_ab: Ongeveer hetzelfde als elektrisch maar dan over het volledige bedrag 4% bijtelling.

        Login om te reageren
  12. tge1 zegt

    24 juni 2019 om 11:30

    Ludieke auto. Ik wil er eentje zodra er een H2 pomp in mijn woonplaats komt.

    Login om te reageren
  13. Teerdz zegt

    24 juni 2019 om 12:00

    WMO-vervoer, heb ik iets gemist?

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      24 juni 2019 om 12:04

      @teerdz: wet maatschappelijke ondersteuning. Gaat om transport van hulpbehoevende mensen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 juni 2019 om 14:44

        @stephane8200: laten we hopen dat deze taxidienst in slechtzienden vervoer gespecialiseerd is, want voor normaal zienden is het voor komen rijden van een Mirai wel een onnodige visuele belasting.

        Login om te reageren
  14. ghost zegt

    24 juni 2019 om 15:17

    Zonder subsidie is dit kansloos..

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      25 juni 2019 om 08:52

      @ghost: taxi bedrijven betalen sowieso geen BPM en de BTW is verrekenbaar. Koopje dus.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        25 juni 2019 om 09:01

        @erik2907: want ik ben een taxibedrijf ?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North