• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ga over de flos voor deze schitterende Heckflosse

Auteur: jaapiyo, gepost 23 juni 2019 om 21:55 – 37 Reacties

Afbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende HeckflosseAfbeelding Ga over de flos voor deze schitterende Heckflosse

Merc
Hebb0n!

Voor de okkazie van de dag reizen we vandaag af naar Santa Cruz, California. Daar staat namelijk deze Mercedes-Benz 280SE 3.5 Coupe uit 1971 te koop. Het is zo’n auto waarvan je misschien ooit gehoord hebt, maar die je makkelijk weer vergeten kan zijn. In dat geval is bij deze het geheugen weer volledig opgefrist, want dit wil je natuurlijk hebben.

De Merc in kwestie betreft een W111 uit 1971, het laatste jaar dat de W111 van de band liep. Dat wil zeggen, de cabrio en de coupé versies van de W111, want de sedan werd al in 1968 opgevolgd door de W108. De coupé en cabrio werden in 1971 ‘opgevolgd’ door respectievelijk de SLC (C107) en de nieuwe SL (R107), hoewel dat eigenlijk (relatief gezien) wat sportievere auto’s waren. De W111 coupé en cabrio waren veel meer de voorlopers van de huidige S-Klasse coupé en cabrio: grote sloepen met minstens net zoveel luxe als hun vierdeurige broers, alleen dan met veel meer stijl.

Die stijl kwam uit de pen van de onvolprezen Paul Bracq. Deze designheld heeft tot in de jaren ’90 veel goeds voor Mercedes betekent. Naast de gebruikelijke simpele elegante vormen, vielen in geval van de W111 vooral de ‘vinnen’ aan de achterkant in het oog. Deze waren natuurlijk niet zo extravagant vormgegeven als op sommige Cadillacs, maar voor een Mercedes desalniettemin vrij frivool. Ze waren ook verantwoordelijk voor de bijnaam van de auto, die Heckflosse luidt.

Als klassiekerfan ken je vast wel de 280SE 3.5 Cabrio, die zie je namelijk nog wel eens op veilingen, meetings en in autoblog-rijtests (rijtest). De coupé daarentegen is niet zo bekend. Op basis van de poductiecijfers is dit niet te verklaren, want van alle W111’s waren er 338.003 sedans, 21.098 coupé’s, en slechts 5.143 cabrio’s. Als je nu naar deze coupé kijkt, is het eigenlijk wel begrijpelijk dat men er destijds graag een wilde hebben.

Onder de kap huist een 3.5 liter grote M116 V8, gekoppeld aan een viertraps automaat en een optioneel Limited Slip Diff af fabriek. De auto is tien jaar geleden voorzien van nieuwe lak in de originele donkerrode kleur, afgezet met een subtiel gouden streepje over de flank. De zijkant wordt gekenmerkt door een open B-stijl, zoals we dat nu nog terugzien op S-klasse coupé’s. Je hebt daardoor goed zicht op het pindakaas-kleurige interieur met de Becker radio Europa. Genieten.

De auto wordt momenteel aangeboden op Bring a Trailer, met een hoogste bod van 87.500 Dollar. Je hebt nog een dag de tijd om daar overheen te gaan. Ik zou het doen, maar ik heb in maart geen bitcoins gekocht vanwege studiekosten. Dus aan jou de eer…

Ook interessant!

  • 'Mercedes EQS komt er niet als coupé of cabrio'
  • Mercedes GLC door Manhart maakt zijn voorliggers bang
  • Hoe veel duurder is de nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door?
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, Klassiekers, Mercedes, Paul-Bracq, rood, veiling, w111

Vorig bericht: « Max Verstappen neemt Pierre Gasly in bescherming
Volgend bericht: Hierdoor is de Mirai populairder dan de Camry in NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    23 juni 2019 om 22:03

    Het is waarschijnlijk omdat ik de 40 gepasseerd ben nu, maar ik ga Mercedes-Benz met de dag meer begrijpen en waarderen. Hiervoor ook een hoedtik naar mijn S124 die ik eigenlijk enkel gekocht heb om als liefdeloos trekpaard te dienen, maar waar ik me nu toch ondanks mezelf ergerlijk aan gehecht heb.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      23 juni 2019 om 22:57

      @vaakbenjetebang: Ik heb een S124 gehad en begrijp je volkomen.

      Had een 250D die heerlijke 5 cilinder, gekoppeld aan een 4 traps automaat, die bij rustig rijden heerlijk comfortabel in z’n 2 wegreed.

      Heb hem bij een km.st. van 640.000km weggedaan en kwam er toen achter dat hij 200.000km was teruggedraaid voordat ik hem kocht.

      Magnifieke auto, werkelijk.

      Het motorgeluid herken ik uit duizenden, als ik nu nog weer zo’n diesel langs hoor rijden dan denk ik met heimwee aan m’n S124 terug.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        23 juni 2019 om 23:03

        @phevtreb: Heb zelf een 300-TE24 met automatische vijfbak. Rijdt altijd in II weg, tenzij je de bak in ‘S’ zet – maar dat is nergens voor nodig. Onthaasten met 220pk, het kan gewoon. En het is heerlijk.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          23 juni 2019 om 23:06

          @vaakbenjetebang: bij (bijna) volgas wegtrekken zou hij wel in z’n 1 moet vertrekken.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            23 juni 2019 om 23:10

            @phevtreb: De vijfbak dus niet, althans, niet in deze uitvoering. Tegen de tijd dat-ie snapt dat het volgas is, heb je al te veel snelheid en is II precies goed. Maar nogmaals: volgas, dat doe je niet. Driekwart gas, maximaal, ook met de ambulance er achter. De neus verheft zich een beetje, en op soevereine wijze vergaar je snelheid. Fijn gevoel.

            Login om te reageren
            • Homer55 zegt

              24 juni 2019 om 22:30

              @vaakbenjetebang: machtig ja.

              Login om te reageren
    • shibby zegt

      23 juni 2019 om 23:20

      @vaakbenjetebang: ik ben de 40 nog niet gepasseerd, maar begrijp je. Soms mis ik de rust van mijn oude W202 250d nog wel eens

      Login om te reageren
      • wokpan zegt

        24 juni 2019 om 03:45

        @shibby: dan rij je wel heul langzaam

        Login om te reageren
  2. rhellema zegt

    23 juni 2019 om 22:11

    Gewoon kunst op wielen. Dit is zoveel mooier dat al dat emotieloze design van heden ten dage. Kijk alleen al eens naar de houten behuizing om de tellers heen. Het zijaanzicht met zonder die Bstijl en dan die prachtige langgerekte lijn. Hier kan een mens toch oprecht blij van worden, ik wel in ieder geval!

    Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    23 juni 2019 om 22:11

    Wat een vreselijk mooi automobiel. Toen bij Merceds-Benz de marketingafdeling nog niet de baas was.

    Login om te reageren
  4. jorden zegt

    23 juni 2019 om 22:14

    De coolste vloermatten ooit! Verder een schitterende auto zeg!

    Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    23 juni 2019 om 22:15

    Wat een beauty. Die achterruit maakt het een esthetisch object ipv slechts auto.

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    23 juni 2019 om 22:19

    Supergaaf! Kende deze persoonlijk niet!

    Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    23 juni 2019 om 22:30

    Hoopte op een foto schuin van voren. Dan is ze namelijk op het mooist. Maar helaas. Het is wel een schoonheid!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      23 juni 2019 om 22:36

      @viezefreddyw: Nee joh. Driekwart van achteren, dat is de ‘Schokoladenseite’. Maar potverdomme, wat een ingetogen fraaie auto, vanuit welke hoek dan ook.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        23 juni 2019 om 22:47

        @vaakbenjetebang: Je hebt zeker gelijk. Maar schuin van voren, dan vind ik haar echt het mooist.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 juni 2019 om 22:38

      @viezefreddyw: er is iets misgegaan met de gallery kennelijk. Kan het nu even niet 1-2-3 fixen helaasch, maar via de link onderin (onder de prijs) kan je de auto in volle glorie begluren. Edit: fixed.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        23 juni 2019 om 22:48

        @jaapiyo: Thanks Jaap!

        Login om te reageren
  8. schreute01 zegt

    23 juni 2019 om 23:05

    1981 stond deze al op mn shortlist. Maar ja. Arm studentje dus had geen 25000 gulden voor een mooie. Nu in 2019 verdien ik een tikkie meer maar nog niet genoeg. Fuck de klassiekerhype!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      23 juni 2019 om 23:15

      @schreute01: Ellendig hè. Op deze manier blijft ook voor mij menig jongensdroom eeuwig precies buiten bereik.

      Login om te reageren
      • pignon zegt

        24 juni 2019 om 05:11

        @vaakbenjetebang: en dat is maar goed ook, want bezit van de zaak, is het einde van ‘t vermaak. Nu kun je blijven verlangen.

        Login om te reageren
  9. 560pk zegt

    23 juni 2019 om 23:32

    M’n oom kocht er 1 eind 70er jaren. 8 jaar oud, zo gaar als boter. Betaalde er een habbekrats voor, maar daarna betaalde hij zich scheel aan reparaties. Snel weer weggedaan. Denk er nog wel eens aan terug als ik de huidige veilingprijzen zie. Maar we maken, denk ik, allemaal de fout om de kwaliteit van MB altijd op het niveau van de 124 serie te zien; ervoor, en zeker erna, is deze nooit meer gehaald. (En zelfs de 124 had z’n issues: mijn nieuwe 124 250 TD is aan het eind van z’n garantieperiode 5 weken terug naar Duitsland geweest om de roestproblemen op onder meer de lassen van de deurscharnieren op te lossen)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      24 juni 2019 om 08:11

      @560pk: de 1e 124’s waren bar slecht

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        24 juni 2019 om 11:59

        @406_v6: dat viel nou ook wel weer mee: ik heb er 300000km mee gereden, verkocht aan m’n zwager, die er 250000km mee deed en hem daarna verkocht aan een kennis die er nog eens 150000 op zette. Een comfortabele 700K kilometers. Alleen de bekleding van de bestuurdersstoel een keer vervangen (er kón ook niet veel kapot gaan, want er zat niets op om kapot te gaan: zelfs de buitenspiegel linksvoor was handmatig verstelbaar, zelfs tegen bijbetaling niet elektrisch verstelbaar te bestellen)

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 juni 2019 om 08:44

      @560pk: je moet het ook relatief zien. In de tijd van deze w111 lag de sloop vol met auto’s van nog geen 5 jaar oud. Ze waren misschien niet zo goed als de w124 maar ze waren bizar veel beter dan al het ander (Europees) spul uit die tijd.

      Daarbij vind ik de w123 toch echt beter in elkaar zitten dan de 124. Ik heb veel aan beide gewerkt en de w123 is technisch volgens mij beter. Alleen is de w124 een flink stuk moderner en daardoor geschikter om dagelijks mee te rijden, en blijft die wat beter bestand tegen roest.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        24 juni 2019 om 23:04

        @lekbak: ik heb zelf ook vaker gehoord dat de 123 “beter” is dan de 124. Ik heb respect voor de 123 maar voor mij kan die niet tippen aan een w124 qua uitrusting, motorisering en onderstel. Mijn favoriet blijft de 300E van na ’89.

        Login om te reageren
  10. Robert zegt

    24 juni 2019 om 00:10

    Ongelofelijk fraaie wagen, het enige waar ik altijd een beetje huiverig voor ben als ik ‘voorzien van nieuwe lak’ lees in combinatie met ‘aangeboden op Bring a Trailer‘ is dat deze restauratie hoogstwaarschijnlijk wel op traditioneel-Amerikaanse wijze is ‘afgewerkt’ met een royale portie body filler onder diezelfde hooggepolijste laklaag.

    Mocht die ster op de grille je trouwens gestolen kunnen worden, z’n concurrent uit die jaren wordt er ook aangeboden: https://bringatrailer.com/listing/1973-bmw-3-0cs-27/ ; het hoogste bod is minder dan de helft als wat nu voor deze Heckflosse is geboden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 juni 2019 om 08:46

      @RRRobert: heb je die wel eens bij elkaar gezien? Die BMW kan nog niet in de schaduw staan van die Benz. Fraaie auto hoor, maar van een hele andere klasse.

      Login om te reageren
      • emping zegt

        24 juni 2019 om 09:23

        @lekbak: inderdaad de BMW is veel mooier?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 juni 2019 om 10:01

          @emping: dat kan helemaal niet. Er is maar één auto mooier dan een w111 coupé en dat is een w111 cabrio.

          Login om te reageren
  11. rikv99 zegt

    24 juni 2019 om 07:01

    poah! mooi zeg! dit doet me denken aan die heckenfloss die ik een aantal jaar geleden tegen kwam op Mobile.de, die moest toen iets van 100.000 opbrengen en had een E55 motor erin. het beste van 2 werelden was dat.

    Login om te reageren
  12. doewap zegt

    24 juni 2019 om 07:26

    Ik word daar stil van.

    Hier een restomod voor de liefhebbers. Ikzelf zou alleen een 100% origineel exemplaar willen.

    http://www.thecoolcars.nl/mercedes-benz-w111-m-coupe-5-5/

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2019 om 09:01

    Wat een plaatje zeg! Dit maakt mij hebberig!

    Login om te reageren
  14. fanboy zegt

    24 juni 2019 om 09:40

    Mooi. Ik zag vanochtend toevallig nog de cabrio versie van deze rijden, ook erg mooi.

    Login om te reageren
  15. silverback zegt

    24 juni 2019 om 10:00

    Een van de mooiste na de 300sc 1956 directe inspuiting.

    Login om te reageren
  16. cossiekiller zegt

    24 juni 2019 om 10:09

    Het is niet lelijk, het interieur is zelfs prachtig. Maar ik word er niet warm of koud van.

    Login om te reageren
  17. supercarboy zegt

    24 juni 2019 om 10:45

    Prachtig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North