Inspecteurs Rijkswaterstaat steeds meer aangereden in 2018

Auteur: , 55 Reacties

Het creëren van veiligheid leidt soms tot hele andere dingen.

Beschonken trucker sloopt hulpvoertuigen op de A4

De weginspecteurs van Rijkswaterstaat zijn degenen die de veiligheid op de weg moeten herstellen, dat kan zijn de vluchtstrook afzetten voor als iemand motorpech heeft, of meerdere rijbanen afzetten als er een zwaar ongeluk is gebeurd. Dat de Nederlandse snelwegen dan toch af en toe een hel blijken wat betreft veiligheid, bewijst het aantal incidenten met de inspecteurs. In 2018 zijn er 18 gevallen geweest waarbij een voertuig van Rijkswaterstaat aangereden werd. Dat blijkt uit een onderzoek van De Telegraaf. Het gaat om een stijging van maar liefst 50% vergeleken met 2017.

En dat is niet het enige probleem. Ook pijlwagens en botsabsorbers (laatstgenoemde is er min of meer tegen beschermd, maar goed, het moet niet) zijn in 24 gevallen de dupe geweest en er waren zelfs meldingen van agressie tegen RWS-medewerkers. Het zorgt ervoor dat de inspecteurs naast het leveren van hun werk, constant moeten uitkijken voor andere calamiteiten. Een ander groot probleem is en blijft het negeren van rode kruizen. Al zo’n vijftig inspecteurs hebben een zogenaamde boa-status en mogen hierdoor boetes uitdelen, in 2018 deden ze dat 1.650 keer. Ook dat is weer een gigantische stijging (1.096 in 2017).

Inspecteur Marcel Hogenbirk vertelt zijn ervaringen aan De Telegraaf. Hij heeft het het zwaarst te verduren: zeven keer schrok hij zich kapot omdat zijn auto aangereden werd. “Het is er zeker niet veiliger op geworden. Het is natuurlijk drukker en mensen lijken steeds meer haast te hebben. Daarbij worden onverantwoorde risico’s genomen.” Ook bemerkt Hogenbirk toenemende agressie, variërend van schreeuwende mensen tot middelvingers. We snappen de agressie in een spits of als je haast hebt, maar deze mensen doen ook maar hun werk…

Een aanpak voor het toenemende aantal ongelukken heeft RWS (nog) niet, wel willen ze al langere tijd betere bescherming voor hun inspecteurs. Ook komt er een toename aan ‘boa-inspecteurs’ zodat meer kruisnegeerders een prent kunnen verwachten. Ook dat rode kruis is niet voor niks namelijk, hoe frustrerend dat ook kan zijn.



55 reacties

Waarom zou in vredesnaam boos worden op zo iemand. Die gene die op zijn kop in de sloot ligt wou precies hetzelfde als jij namelijk ergens heen zonder vertraging
@shalomleon: Je kunt toch boos zijn om zijn gebrek aan rijvaardigheid waar iedereen nu de dupe van is.
@alcantara: mee eens, je kan zeker boos zijn op de veroorzaker van een ongeluk, zo’n lul die de rest van de regio weer een uur vertraging bezorgd. Ondanks dat ik het af het toe graag wil, ga ik dan nog niet uit mijn raam schreeuwen. Ten eerste is dat nogal tokkie gedrag, en ten tweede staan er vaak onschuldigen bij, zoals de weginspecteur, hulpdiensten en andere slachtoffers die bij het ongeluk betrokken zijn buiten hun schuld om. Daarnaast zal uit je auto schreeuwen de veiligheid en doorstroming ook niet ten goede komen.
@r525: hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
@alcantara: net of iemand met opzet een ongeluk veroorzaakt….
@slickrick: Dat lijkt me ook niet maar soms is het wel iemand zijn eigen kutschuld omdat hij met vanalles bezig is behalve opletten op het verkeer.
Als je op zo’n grote opvallende RWS wagen klapt dan verdien je 9 van de 10 keer echt wel een stoot voor je harsus omdat je niet op zat te letten.
Rutte wil ze allemaal in elkaar slaan
@lekkerlinksrijden: Lol, dijkhoff heeft ook weer gesproken. Het lijkt wel alsof ze binnen de vvd wedstrijdje doen wie het meest ongeloofwaardig over kan komen!
@lekbak: zij tweeen zijn ook degene die uit het raam schreeuwen.
Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was (ik ben gek op al die technologische snufjes), maar men lijkt jaar na jaar wel steeds respectloze te worden. Ambulancepersoneel, Rijkswaterstaat… Laat ze toch rustig hun werk doen.
Over dit onderwerp maak ik liever geen grapjes. Een ex van mij haar vader was wegenwerker hier in België, triest als je hem hoorde vertellen over de collega’s en vrienden die hij regelmatig verloor in de loop van zijn loopbaan. Dat maakte bij mij wel een diepe indruk. Ik heb soms een zware voet, maar bij wegenwerken? Nooit van mijn leven! Waarschijnlijk maakt de smartphone het er niet beter op voor die wegenwerkers… Zelf ooit eens een appende automobiliste zien crashen toen ik een maat op de luchthaven hier in Charleroi ging halen. Da’s wederom zwaar indrukwekkend. Te snel rijden bij wegenwerken of spelen met je smartphone, dan heb je toch geen geweten?
@volvo_440_turbo: herkenbaar verhaal. Mijn pa was in z’n actieve loopbaan wegenwachter en was vaak als eerste ter plaatse bij ongevallen en calamiteiten, en daarom eerstverantwoordelijke voor het verlenen van eerste hulp e.d. totdat de overige hulpdiensten arriveerden. Zeker in de tijd dat de aanwezigheid van airbags en het gebruik van gordels nog geen gemeengoed waren, bracht dat soms de nodige porties nachtmerrie-materiaal met zich mee.

Ik heb er genoeg van geleerd: géén druppel alcohol als er nog moet worden gereden en ook zo veel mogelijk afleiding beperken – roken, eten en drinken valt daar net zo goed onder als bellen en/of appen achter het stuur. Helaas wordt daar ook nu nog weinig aandacht aan besteed tijdens de rijopleiding en (te) weinig op gehandhaafd in het verkeer. En dáár ligt toch de grootste bron van de ongevallen en overtredingen anno nu.
@Volvo_440_turbo: ik passeer vaak (paar keer per week) het bedrijf Steur Egghe in Sint Niklaas. Als je daar ziet hoeveel pijlwagens (van die wagens die banen afzetten op de weg) er in de kreukels liggen, en wat er bijkomt….
Ach ..
tis niet dat ze ooit weggekocht gaan worden door het bedrijfsleven zal maar zeggen ..
@lincoln: misschien wel, als crashtestdummy 🤭
@lincoln: ik vind jouw reactie walgelijk!
@punicaoase:

Ik wens je veel boa’s ..
@punicaoase: Neem @lincoln niet serieus.
@lincoln: spijker. kop. raak.
@lincoln: want?
Echt kansloos dit. Een bonnenboekje is leuk, maar daar ga je de roodkruisnegeerders niet mee voorkomen. Spijkermatten dan maar?
@dutchdriftking: handig voor de hulpdiensten die wel over die baan rijden ;)
@r525: Daar is ook nog wel een mouw aan te passen. Elektronisch aangestuurde spijkermatten die door de hulpdiensten op afstand te deactiveren zijn, net zoals ze stoplichten en dergelijke kunnen beïnvloeden bijvoorbeeld. Kan de overheid meteen weer een leuke tender uitschrijven voor het Nederlandse bedrijfsleven.
@edge: En wat als iemand met hoge snelheid (gebeurd vaak genoeg onder rode kruizen) over zo’n spijkermat heen rijdt, grote kans dat er nog een ongeluk gebeurd.
Dan zie ik meer in extra camera’s. Mensen die het rode kruis negeren gewoon het rijbewijs afpakken + dikke boete + ontzegging van uitkering bij verliezen baan omdat ze geen rijbewijs hebben.
@r525: dat “keihard aanpakken” en enorme straffen in het vooruitzicht stellen allemaal niet helpt zou nu toch wel een keer duidelijk mogen zijn.
@mashell: Nee, voor het voorkomen ervan heeft het inderdaad geen zin. Het gaat mij er meer om de overtreders gewoon een zo lang mogelijke lijdensweg te bezorgen.
@mashell: En wat wel dan?
@mashell: ik dacht zelf aan een “Verstappen Straf”. Mensen die doorrijden bij rode kruizen gewoon een nachtje laten meewerken langs de weg. In België heb je van die etalage poppen met een bewegende arm die het verkeer wijzen op wegwerkzaamheden. Dat dus gewoon een nachtje doen.
@r525: voor mijn part schiet je iedereen dood die rode kruizen negeert. Compleet respectloos volk, die rode kruizen zijn er niet omdat er een mannetje zich zat te vervelen in een hokje.
@dutchdriftking: de manier om rood kruis negeerders te voorkomen is dat rode kruis niet zoveel in te zetten. Op bijvoorbeeld zondagochtend is de plus/spitsstrook dicht en afgesloten met een rood kruis, haastige Max Emilian’s zien dus een prima rijstrook liggen waar niks mis mee is maar wel met een rood kruis er boven. Daardoor maken ze in hun breintjes de verbinding tussen rood kruis en onzin in plaats van tussen rood kruis en gevaar.
Ik denk dus dat we door de zure appel heen moeten bijten, plus- en spitsstroken altijd open moeten doen, de lagere snelheid van 100 moeten accepteren en handhaven, de omwonenden hun schade vergoeding moeten betalen die ze door de crisis- en herstelwet door de neus geboord is. Dan betekent het rode kruis weer gevaar.
@mashell: Ze hebben over camera’s die de maximale snelheid controleren waarna er automatisch een papiertje thuis komt. Dat die dingen nauwelijks iets toevoegen aan de veiligheid doet er voor de overheid niet toe want ze zijn lekker rendabel. Ze zouden deze techniek ook in kunnen zetten bij rode kruiden. Maarja, dat zal waarschijnlijk niet rendabel zijn…
@lekbak: het liefst zou ik zien dat we plus- en spitsstroken altijd open doen, er een maximum snelheid van 120 km/h laten gelden (dat kan veilig, is immers al jaren de dagelijkse praktijk) en dat we dat met trajectcontrole handhaven om te voorkomen dat het uit de hand loopt.
@mashell: ja en op zondagochtend is het ook zo ongehoord druk dat die strook ook echt nodig is. Als je die open stelt dan rijden de debieltjes die alleen maar op de linkerrijstrook blijven hangen dus ook weer op de linker rijstrook. Dat gedrag zal nooit wijzigen onder bestuurders. Ga ‘s avonds maar eens over de A2 rijden en verbaas je over de hoeveelheid auto’s welke op rijstrook 1 100 km/h rijden.
@dutchdriftking: haha, had heel even een andere associatie omtrent een rood kruis negeren: een echte schipper vaart ook over de rode zee. Ot: er wordt tegenwoordig standaard een extra rijstrook afgezet bij een on- of pechgeval. Is dus naast alle kijkers nog meer vertraging. Dat was vroeger niet zo, waardoor er nu meer en langere files ontstaan. En ook ik heb er de pest in dat hele snelwegen worden aangelegd met spitsstroken met een rood kruis er boven. Slaat werkelijk nergens op dat je zoveel geld uitgeeft voor iets dat je maar de helft van de tijd gebruikt. Terwijl het er ligt en prima gebruikt kan worden. Men ziet dat dus, en denkt dan toch dat het betreffende wegvak leeg is, en gebruikt hem zo af en toe toch. Rode kruizen worden daarom niet serieus genomen (😂). Daar zit denk een deel van het probleem. Kan aangepakt worden door die smallere spitsstroken iets breder te maken en als volwaardig wegvak te gebruiken. Dan betekend een rood kruis in het vervolg dat je er echt niet mag rijden en kunt rijden..
@enjoypunani: dat schreef Mashell ook al, kom jij na een halve roman tot de zelfde conclusie 😉
@hotze: haha, geen dank. Ik had em nog niet gelezen. Sorry!
@dutchdriftking: camera’s achter de signaleringsborden, gekoppeld aan hey symbool wat er in verschijnt. Rood kruis negeren, bam…boete, 70 en men rijd harder, hatsjeeee…boete op de deurmat. Het klinkt kinderachtig maar helaas rijden er blijkbaar zoveel kinderen in het verkeer op de snelweg dat het blijkbaar nodig is.
Het is echt zo triest om te zien hoe verdomme egocentrisch mensen tegenwoordig worden. Alles maar dan ook alles draait alleen nog maar om mij mij mij. Niemand wil ook maar 1 seconde voor rotonde, kruising, of wat dan ook wachten. Ook al moeten ze dan maar accepteren dat ze minder tijd hebben om de gehele situatie te overzien.

Maar niet alleen als het gaat om verkeersveiligheid, ook als het gaat om zaken als geluidsoverlast. Die gastjes die dan weer zo’n kachelpijp als uitlaat willen terwijl 100en mensen daar iedere dag overlast van hebben als ze rondcrossen. Zelfde overigens voor motorrijders die bv de dempers verwijderen en dan zelf met oordopjes rond gaan rijden. “Ja, ik vind dat mooi, dus dat moet kunnen en het interesseert me niet dat ik daarmee heel erg veel mensen tot overlast ben”.
@hiostu:

Volgens mij heb je dan meer last van COA’s dan BOA’s ..
@hiostu: het individualisme neemt toe, iedereen is belangrijk en voelt zich belangrijker dan de ander. Ik merk trouwens ook steeds dat er mensen in het donker met groot licht rondrijden en dat niet eens meer uit doen bij ander verkeer. Motorrijders zie je ook regelmatig met slecht afgesteld licht rijden, daarmee vallen ze natuurlijk goed op maar verblinden ze wel de minder belangrijke anderen.
@mashell: grappig dat je dat zegt want van de week viel me dat ook op! Nou is het vaak ook een probleem van verkeerde afstelling of verkeerde belading van een auto (+aanhanger) waardoor het lijkt alsof ze met groot licht rijden.
We gaan dit keihard aanpakken, we zijn al begonnen, het bord bij ROOD X rijstrook dicht is een succes en er wordt een nieuw bord ontwikkeld met de tekst : bij gele wagen met zwaalicht op de vluchtstrook deze NIET aanrijden !
@desjonnies:

Mag opzich wel ..
Vergunning is verkrijgbaar bij 1 van de 50 Boa status houders ..
“We snappen de agressie in een spits of als je haast hebt,…”

O ja? Ikke niet dus. Dat “ja maar, ik begrijp het wel…” mentaliteit is ook een probleem waardoor we als maatschappij maar dat soort gedrag door de vingers zien.
Ik zie zelf ook elke dag zulke eencelligen in het verkeer.
Als je agressief wordt in het verkeer omdat je ergens te laat komt dan moet je het eerst bij je zelf zoeken. Maar eigen verantwoordelijkheid is ook zoiets dat mensen maar niet willen dragen. Daarom is wat makkelijker om maar kwaad te worden op anderen die ook alleen maar op hun werk willen komen of hun werk doen.
“We snappen de agressie in een spits of als je haast hebt, maar deze mensen doen ook maar hun werk…”

Wie is we? Ik niet namelijk. Waarom zou je agressief worden op anderen terwijl je zelf het probleem bent. Want de file ben je zelf en als je haast hebt ben je te laat weggegaan.
Meer en vaker straffen voor het negeren van de rode kruizen. Echter, is het ook aan rijkswaterstaat om die kruizen niet onnodig aan te hebben staan. Voorbeeld: A27 ri Gorinchem heeft bij nieuwegein een derde rijstrook aan de linkerkant die op slot gaat buiten de spits. Why? Andere kant is het de vluchtstrook die soms open gaat, lijkt mij onveiliger en daar mag je 100. De logica ontgaat mij soms, en vind het rode kruis dan soms onnodig. Neemt niet weg dat ik nooit erop zou wagen om op een afgesloten baan te rijden.
@sleepyj: die rijstrook gaat dicht zodat de snelheid naar 100 kan. De rijbanen zijn op dat stuk te smal om daar iedereen 100km+ te laten rijden. De linkse 2 banen zijn ook voor max 2 meter breed. Door de linkerbaan te sluiten heeft iedereen net wat meer ruimte en kan dus de snelheid omhoog. Vaak is het buiten de spits rustiger en is er voldoende aan 2 rijstroken en rijden mensen liever veilig wat harder.
@hiostu: en hoe verklaar je dan de andere kant? Op de vluchtstrook rijden lijkt mij ook niet echt veilig. De logica blijft voor mij achter waarom ze beide richtingen dan niet gelijk trekken. Ik heb geprobeerd er 80 te rijden, maar t lukt me niet.
@sleepyj: de andere kant heeft gewoon brede rijstroken en dat zijn spitsstroken zoals dat gewoon overal in NL is. Dus buiten de spits zijn ze dicht. Er zijn aantal mogelijkheden om auto aan de kant te zetten en gebeurd het op een punt dat onveilig is dan gaat de rijstrook dicht. Dat is gewoon niet anders als elke andere spitsstrook.

Dat je jezelf niet aan de 80 kunt houden dat ligt toch echt gewoon 100% aan je eigen zelfbeheersing*.

*Ik ben niet roomser dan de paus en doe dat daar zelf ook wel.
@hiostu: ja ligt aan mij, maar ik zie t niet zitten om ingehaald te worden door vrachtwagens. Ik ben er gewoon niet mee eens dat als het asfalt er ligt, het niet goed gebruikt word. En, zo verliezen de rode kruizen voor sommige niet hun waarde. Rationeel is er geen speld tussen te krijgen, maar gevoelsmatig had het beter gekund.
@sleepyj: die vrachtwagens halen je echt niet in als je daar 85 rijdt. Sterker nog vrachtwagens rijden daar alleen op de rechterbaan als je daar 80 mag, want die mogen A niet inhalen en B zijn niet toegestaan op de middelste baan (max 2 meter breed). Ik rij daar elke dag en na oprit Houten rijden alle vrachtwagens daar uiterst rechts. Uitzondering soms bij oprit Nieuwegein, als het daar vast staat, maar dan rijdt het verkeer ook geen 80 meer.

Soms moet je als mens gewoon accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Er zijn redenen om dingen te doen waar je het niet mee eens bent. Soms ook omdat je niet alle redenen weet of kunt overzien. Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig alles moet kunnen begrijpen vanuit hun “onderbuikgevoel”. En als hun onderbuikgevoel over wat dan ook iets anders zegt dan de situatie dan is het meteen ruk/kut/fout. Terwijl niemand meer de moeite lijkt te nemen zich of er in te verdiepen of te accepteren dat anderen hun werk welleens gewoon goed kunnen doen.
@hiostu: ik rijd er ook elke dag en ik deel je mening niet. Maar beide andere visie, prima toch.
als ik zie hoe omstanders cq ‘als eerste ter plaatse’ burgers hun auto om een ongeval heen parkeren, dwz in een snelwegbocht op de rijbaan, de linkerstrook, op de rand rijbaan en vluchtstrook, ed, vraag ik mij af hoeveel van die auto’s in puin gereden worden…. die rode kruizen boven de spitsstrook staan op lege wegen aan omdat rijbanen smaller zijn en minder geschikt om harder op te rijden, dus wegvak dicht en snelheid omhoog. maar niet elke aardappel begrijpt dat….
Volgens mij staat wegwerker hoog in de top10 lijst van gevaarlijkste banen in NL.
Spijkermatten op de baan waar een rood kruis staat. Die dan wel leggen op voldoende afstand van de wegwerkzaamheden en niet vergeten weer weg te halen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).