Rijkswaterstaat wil weginspecteurs beter beschermen

Auteur: , 38 Reacties

De medewerkers van Rijkswaterstaat moeten soms vrezen voor hun leven.

Rijkswaterstaat wil weginspecteurs beter beschermen

Ieder jaar heeft Rijkswaterstaat te maken met serieuze incidenten op de weg. De medewerkers van de organisatie zijn op de weg te vinden als er bijvoorbeeld een ongeluk heeft plaatsgevonden of als er onderhoud gedaan moet worden. Niet iedere automobilist houdt hier rekening mee, met soms levensgevaarlijke situaties tot gevolg.

Zo komt het nog steeds vaak voor dat automobilisten een rood kruis negeren. Hier staat een boete van 230 euro op, exclusief administratiekosten. Ondanks de hoge boete hoor je nog geregeld in het nieuws dat er zich ongelukken hebben voorgedaan. Automobilisten negeren het rode kruis om een file tijdelijk te ontwijken. Ook komt het voor dat mensen denken dat er niets aan de hand is. Een weginspecteur zegt tegenover de Telegraaf dat het soms doodeng is als de auto’s met hoge snelheid voorbij razen.

In de eerste zes maanden van 2017 zijn acht voertuigen van Rijkswaterstaat aangereden. Dat zijn net zoveel incidenten in vergelijking met het eerste halfjaar van 2016. Om medewerkers beter te beschermen wil de politie meer gaan controleren. Ook zijn sommige weginspecteurs van Rijkswaterstaat een BOA. Dit betekent dat ze de bevoegdheid hebben om een boete uit te schrijven, bijvoorbeeld voor het negeren van een rood kruis. 2014 staat bekend als het ‘rampjaar’. In dat jaar sneuvelden 21 auto’s van Rijkswaterstaat door onoplettende automobilisten die op de auto’s klapten.

Foto via Rijkswaterstaat op Twitter



38 reacties

We vinden dat we ‘recht’ hebben op alles, we worden niet meer gecorrigeerd door een draai om onze oren als we vervelend zijn dus worden er generaties gecreeėrd die totaal onaangepast gedrag tentoon spreiden omdat ze nooit een vette lederen laars van een agent onder hun reet hebben gekregen.
Het is toch te bezopen voor woorden dat er een verkeersbord is met de tekst ” Bij rood X rijstrook dicht” moet bestaan.
Debielen die dit niet begrijpen zijn wegens een aangeboren ernstige verstandelijke beperking niet in staat om een motorvoertuig te besturen.
@desjonnies:
Volledig mee eens. Tegenwoordig gaat het alleen nog maar over welke rechten we hebben, plichten zijn uit het woordenboek geschrapt. En dan wordt ’t een janboel. QED.
@desjonnies: ik zag gisteren een man van een jaar of 60. Gooide een leeg sigaretten doosje over zijn schouder op straat. Kids van tegenwoordig.
@pomoek: 60 is het nieuwe 30.
@desjonnies: 100% mee eens. Pleur toch op met die schatkist boetes van €230,- voor negeren rood kruis. €1500 vol op je toeter en huppa. Dat spreekt zich vanzelf rond op Facebook onder het volk en dan bereik je een stuk meer dan dit soort flauwekul. Ik word non stop ingehaald in wegwerkzaamheden maar ze staan liever onder de brug bij Ravenstein (A50) te flitsen in plaats van echte verkeershufters te pakken 20km verderop in de wegwerkzaamheden. Maar goed daar komt geen verandering in want niemand in de politiek zit er voor ons.
@meritocraat: maar hoe ga je dat volksgericht organiseren? En waar? Op de snelweg of in de berm? Als een D66 hippie?
@desjonnies: en toch… Worden er niet veel te veel rijstroken afgekruist? Waardoor mensen er langs rijden en zien dat er niks is. Waardoor kan de indruk ontstaan dat die kruizen er vooral ter decoratie hangen. Je kunt die mensen verwijten dat ze de regels niet volgen maar het zijn wel mensen die zelf nadenken over de situatie en dat in het verkeer wel noodzakelijk. Slaafse robots zijn een gevaar, die rijden bij mist ook 130, want dat staat immers op de borden.
Ik vind dus dat Rijkswaterstaat ook zelf aan een oplossing moet gaan werken door het afkruisen tot een minimum moet beperken. Als je bijvoorbeeld bij mist twee rijstroken open laat maar de spitsstrook afkruist omdat je in het controle centrum niks op de camera’s kunt zien heb je het niet begrepen.
We zouden ook kunnen besluiten de spits- en plusstroken niet meer op basis van de klok te sluiten maar gewoon altijd open laten, snelheidslimiet op 120 zetten (dat wordt er nu ook al gereden). Op die manier krijgt het rode kruis weer de betekenis van “hier kun je echt niet rijden”.
@mashell: ik ben een behoorlijk rebels persoon als het om het blindelings volgen van regels gaat. Maar zelfs ik heb nog nooit de behoefte gehad een rood kruis te negeren.

En dat ze bij mist de spitsstrook afsluiten is volkomen logisch. Die strook is namelijk ook nog steeds een vluchtstrook en krijgt die functie zodra er een auto stil komt te staan. Iets wat dus niet kan bij mist.

Daarbij is er een bepaalde drukte waarbij het beter doorstroomt met minder rijstroken ivm minder wisselen door bestuurders. Ook dan heeft het rode kruis dus gewoon zin.
@lekbak: Misschien moeten ze voor afgesloten spits- en plusstroken een ander “boord” verzinnen om zo de waarde van het rode kruis niet te devalueren. Zet desnoods bij echte calamiteiten waar een rood kruis nodig is de flashers aan om onderscheid te maken.
@wijsneus: ze moeten gewoon niet het rode kruis negeren. Het is verder goed zoals het is. Op de extra handhaven na dus.
@lekbak: niet zeuren en in het gareel lopen, die dat niet dan pakken de handhavers je! Krijg je daar een leuke maatschappij van? Ik ben bang van niet.
@mashell: handhaven op de dingen die gevaarlijk zijn en minder handhaven op de dingen die ongevaarlijk zijn. Dan krijg je een leuke maatschappij. Het rode kruis negeren is gevaarlijk.
@wijsneus: dat zou inderdaad helpen.
@lekbak: Vaak is er een extra rijstrook die alleen in de spits gebruikt mag worden. Buiten de spits afgekruist. Dat klinkt betuttelend, echter het alternatief is, geen extra rijstrook. Want er is alleen toestemming voor de spitsstrook, en ook alleen onderhoud budget voor.
Stop met die domme boetes. Verhoog de pakkans, en pak de echt gevaarlijke dingen aan met: 1ste keer boete, 2e keer hoge boete, 3 keer rijbewijs twee maanden in nemen, en rijden zonder rijbewijs: ogenblikkelijk 2 maanden cel. Gaat onmiddellijk in. Geen 3 maanden wachten op rechtszaak of zo, nee gaat onmiddellijk in. O ja, en voortaan eigen eten betalen in gevangenis.
@mashell: spitsstroken staan niet permanent open om het wegdek te sparen….minder verkeer, minder slijtage , minder onderhoud.

Ja ik weet dat het absurt klinkt maar deze info heb ik direct van Rijks Water Staat gekregen.

@slickrick: de ware reden is een heel andere. Veel van de spits- en plusstroken zijn aangelegd onder de crisis en herstelwet. Zouden ze permanent open gaan kunnen omwonenden plan schade claims indienen. Inmiddels vind ik dat we dat maar gewoon moeten doen. De huidige situatie werkt gewoon niet.
@mashell: helemaal met je eens. Zo onzinnig om 1 van de stroken af te sluiten buiten de spits. Ook buiten de spits is het bijv op de A1 druk.
@desjonnies: Maar welke generatie heeft nou gefaald. Zij die niet opgevoed zijn of zij die niet opgevoed hebben?
@lekbak: volgens mij de generatie die de opvoeders die de opvoeders die de opvoeders die de opvoeders van de opvoeders niet opgevoed hebben. Karel de grote was een slappe zak.
@pomoek: Karel de grote weer dus. Het is ook altijd die jeugd van tegenwoordig hè.
@desjonnies: volledig gelijk, want vroeger was het beter. Je weet wel, heel erg veel vroeger, toen er nog geen mensen waren.
Misschien moeten we de auto’s knalgeel maken en grote lichtgevende pijlen erop monteren zodat ze beter zichtbaar zijn.
@gulli: het sarcasme druipt eraf hahaha
Hebben we geen Leopard 2 tank meer over van het leger, zetten we die op de afgekruisde rijstrook met de loop naar achteren gericht. En dan een bord plaatsen. Rijdt u over de strook schieten wij u er af
@lekkerlinksrijden: nope, die hebben we aan Indonesië gegeven…
@lekkerlinksrijden: Al eens geroepen, bij plaatsen rood kruis, ook een Tsjechische egel op de weg plaatsen. Is dat gedrag snel over, of gewoon domweg natuurlijke selectie
Houd eens op met die belachelijke administratiekosten. Het is inmiddels 9 euro?! Wtf, zou moeilijk is het toch niet om een (bijna) volledig geautomatiseerd systeem te laten werken.
@ghost:
Lieverd daar gaat het niet om, ’t zou op zich al een brevet van onvermogen zijn als het innen
€ 9,00 zou kosten, ik zou het graag doen voor € 1.50 en mijn tokus uit mijn broek lachen.
Dit is een verkapte verhoging van een monopolist die door gebrek aan controle rücksichlos kan doen wat’ie wil.
De meeste lol heb je eigenlijk door te zorgen dat je zo min mogelijk met hun contributie brieven wordt geconfronteerd.
@desjonnies:
Het bedrag van 9 euro administratiekosten is als volgt opgebouwd:
Personeelskosten 5,52
Apparaatskosten 2.53
Gerechtskosten 0,59
Rente en Afschrijving 0,36
Totaal 9,00
Bron: rijkswaterstaat

Duur personeel daar bij het CJIB.
@occasiefapper:
Ik moest er erg om lachen, dit noemen ze creatief boekhouden, ben ik in de scheepvaart meester in geweest, posten verzinnen en posten opblazen, iets over een ouwe aap leren klimmen.
Ze zijn het volgende vergeten -als we toch bezig zijn:
– Calibratie kosten Gatsometer
– Certificatie kosten
– reinigingskosten camera
– transportkosten/vervangingskosten film
– ontwikkelkosten film materiaal
– milieubijdrage

Ik bedoel maar, gelul in de ruimte, ik doe mee!
@desjonnies: Hulde voor je comment. Ze zouden jou daar moeten neerzetten. Dan kunnen ze pas echt geld verdienen. Budgetteren van de staat -opgelost-
@desjonnies: natuurlijk is het een verkapte verhoging. Zou de regering de boetes verhogen dan geeft de Telegraaf en de 2e kamer daar kritiek op. Maar de administratie kosten kunnen gewoon verhoogd worden vanwege kosten stijgingen. En dat terwijl het juist zo logisch zou zijn de kosten van het uitschrijven van de boetes uit de opbrengsten te betalen. De boete is immers geen schadevergoeding dus van €60 uitgeschreven boete bedrag hoeft er geen €60 in de schatkist te landen. Het is er jammer (en disrespectvol naar de burger toe) dat ze het onmogelijk gemaakt hebben de administratiekosten aan te vechten. Een beetje nadenkde rechter had die meteen ongeldig verklaard.
@ghost: Machines zijn heel duur wat allerlei extra kosten met zich meebrengt
@ariif: het meubilair van die machines is ook erg kostbaar heb ik eens gehoord…
@lekbak: het functioneel testen vd machines… man wat een kosten, daar kunnen geen Jetcars velgen tegenop.
@ghost: Is gewoon huisartsentarief. Zo moeilijk is het dus.
Kansloos eigenlijk dat dit een issue moet zijn.
Meer in ‘onopvallende’ eenheden de weg op. Hufters eruit pakken en in het zicht van overige weggebruikers staande houden. Tevens in Duitsland het geval.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).