Na een kietelbeurt van ABT is de Golf R nog lekkerder

Auteur: , 46 Reacties

Kan niet anders.

Terwijl wij nog geduldig wachten op een krachtigere Golf R Plus van Volkswagen, die wél met de concurrentie kan strijden, heeft de huistuner van het concern besloten met een gepeperde versie van de auto op de proppen te komen. ABT heeft de Golf R een aangename upgrade in het vermogen gegeven, zodat hij de tijd tot hij vervangen wordt met plezier kan uitzingen.

De Golf VII wordt nog eens door ABT bij de kladden gegrepen, met als gevolg dat de normaal gesproken 300 pk sterke viercilinder ineens beschikt over 350 pk. Het koppel stijgt naar 440 Nm. Ondanks de opwaardering, die de Golf R ongetwijfeld iets sneller gemaakt zal hebben, wil ABT niet spreken over verbeterde prestatiecijfers. Met een DSG-versnellingsbak is de auto in staat in iets meer dan 4,5 seconden naar de 100 km/u te snellen, na de behandeling van de tuner zal dit hoogstwaarschijnlijk lager uitvallen.

ABT heeft zich niet alleen met de motor beziggehouden, maar ook met de ophanging. De Duitsers geven de Golf R nieuwe veren, een pakket waarmee de rijhoogte versteld kan worden en een zogenaamde ‘sport’ anti-rollbar; allemaal met het doel de wegligging van de wagen bij te spijkeren. Daarnaast krijgt de auto nog een nieuw uitlaatsysteem met vier pijpen en kunnen nieuwe velgen in de maten 18″, 19″ en 20″ worden geselecteerd.



46 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt, ik zat te slapen-
Trap die vier uitlaten eraf en schroef er normale velgen onder en je hebt een aardige sleeper. 350 pk is niet mis.
@berlinetta: Ziet er nog steeds uit als een lease bak met rline. Elke golf is een sleeper
Bescheidenheid siert de ABT-mens! Ze hadden ook een semi-dikke middelvinger naar de Merc. A45 AMG kunnen maken door ‘m 450 PK te geven. Het glas is immer halfvol.
@iphonistvongates: misschien kan het technisch niet om nog een redelijke levensverwachting te hebben…
@boomhauwer: wel mogelijk maar dan moet er een andere turbo op. Mighty car mods is bezig met een golf r naar 450pk te modden op standaard zuigers/drijfstangen.
@civicfk3: is dat niet 450kw wat ze aan het doen zijn?
@civicfk3: Volgens mij ging het om 500pk. Aan de wielen…
@civicfk3: ik kan ook mijn motor opdrijven tot hemelse waarden, maar zou graag nog de 300k km halen.
@boomhauwer: het probleem is de GPF. De oudere versies die deze restrictie niet hebben worden al jaren getuned naar ~500pk en 600Nm zonder onmiddelijk noemenswaardige problemen. Lange termijn iets anders natuurlijk…
Een golf van haat reacties in 1…2…
@vagtroep: Alleen van jou??? Denk dat de meesten jouw gebash beu zijn.
@dijan: ik denk dat de meeste mensen jouw PON advocatuur “beu” zijn. Dit is een blog waar je je mening over auto’s mag uiten. Je ziet mij boven nergens VW bashen of is begrijpend lezen een apart vak wat jij niet al te best begrijpt? Je vergelijkt elke keer BMW met VW alsof het gelijkwaardige producten zijn. Dat mag maar blijf wel realistisch en ga niet over je natte dromen praten over VAG
Ik dacht dat de Golf Plus een MPV was…?
@sirprize: die heet tegenwoordig sportsvan
@sanderp: tnx. Verwarrend.
Waarom niet gewoon bij VAGTechniek langsgaan, zelfde vermogen of meer…en niet die overdreven uitlaten erop….
@henkieauto: golf 7 R heeft sowieso 4 pijpjes hoor
@peke: dan blijft het nogal overdreven
Mmm…kennelijk (door WLTP leert Google mij) heeft de Golf R nu 300pk i.p.v. 310pk. Kennelijk haalt de firma Abt er nu een (veilige?!) 350pk uit waar dat eerst 370pk was. Ik snap alleen totaal niet waarom het nu ineens 20pk minder is. Iemand een idee?

Overigens kan je bij JD Engineering wel gewoon de 370pk krijgen stage 1 en zelfs 400pk met een andere inlaat en uitlaat.
@ghost: Het laatste model, dus na WLTP, heeft een extra partikel filter in de uitlaat zitten. Mogelijk dat daardoor de vermogenswinst wat kleiner is geworden. Het pre WLTP model gaat inderdaad makkelijk naar 370pk, en met een inlaatje / downpipe naar 410+.
@visje66: zo is dat. Ik met downpipe en inlaat maar met een JB1 en niet veel extra boost hou het op een bescheiden ~370pk, leuk genoeg en mag graag lang meegaan.
@Visje66: thanks, wist ik niet zozeer, rijd zelf een Audi S3 (310pk/400Nm), dus dit soort waardes maken wel weer hebberig.
@ghost: van de week stond er een R op de site van jd met 479 pk.

Alleen een andere turbo en luchtinlaat en uitlaat.

Mechanisch niets veranderd. Dus 350pk is magertjes.

Een standaard doet al meer als 310pk op goede brandstof >=RON98
@gtveej: klopt helemaal idd, de eigenaar is een goede vriend van mij, spreek ik wekelijks, maar daar is wel al het nodige aan aangepast en ik weet ook over wat voor bedragen we dan praten. Geen kattenpis. Gaaf is het zeker!
@ghost: mooi speeltje inderdaad!!
@ghost: wie verschuilt er achter de naam ghost?😉
@gtveej: Je praat dan wel over dik 6000 euro hoor wat daar in is gegaan. Enkel een chipje geeft voor het minste geld de meeste winst. Ik heb een R blok in mijn CS zitten, pre WLTP, enkel chip is goed voor 386pk/515nm op RON102.
@Visje66: ik snap het. Ik weet wel het een en ander over het tunen van een VW

Kan er over mee praten. 😉.



@gtveej: Dat is die van mij😉 Kijk maar eens op Instagram onder Nigel_GolfR

Ik zal binnenkort eens wat foto’s plaatsen hier😇
@nigelbennisphotography:
Ik moet toch eens met wezl mee gaan naar een meeting. Zodat ik vw fanaten leer kennen.
Petjes gonna petje
@alcantara: Tegenwoordig raakt iedereen zijn rijbewijs liever kwijt in een A45 dan in een Golf R. Althans, die eerste zie je bij de fleet, de Golf R wat minder.
@RickB: ik kom ze allebei (te) vaak tegen, snap niet dat mensen hier zoveel geld uitgeven aan een snelle Golf of A-klasse
@theblazerunner: mwah, tijdje de luxe gehad er met enige regelmaat in te mogen sturen.

Ben geen VW fan, maar de R is echt een heel goede wagen zeg!!
Vind iemand dit een mooie auto, of had die motor beter in een ander model kunnen zitten?
@dreetje: een S3 Sportback is nieuw goedkoper..sla je slag zou ik zeggen.
lekker bakkie
Een Golf R die wel met de concurentie kan strijden??? De gewone Golf R kan dat! DCC op comfort en je hebt een comfortabele cruiser (welke andere hothatch kan dat even goed????) DCC op Race en je hebt de efficientste hothatch van het moment. Welke hothatch kan dezelfde kwaliteiten voorleggen?? OK, hij is mss iets minder hardcore dan enkele van zn concurenten, maar juist DAT maakt m als auto veel beter.
@saxoke: kijk eens op Carwow op Youtube hoe vaak andere merken het beter doen dan Golf. Zonder dat quattro systeem van Audi af gekeken te hebben zou een golf een golf zijn nu is het gewoon een best snelle golf niks bijzonders aan.
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen voor dit geld een vw golf zouden kopen. T’zal best een leuke auto zijn maar als je voor dat geld gaat zoeken naar een (naar mijn mening) leukere en snellere (licht) gebruikte auto.
Ipv hem naar ABT te brengen kun je hem ook naar MCM brengen in AUS, die gaan voor de 600pk volgens mij.
@gulli: Volkswagen Plof R
Ik krijg trek in een chip kuur…. rij nu zo’n 26.000 km met standaard vermogen ( 310 pk ) hoor ook goede verhalen over die externe chips zoals RaceChip uit Duitsland.
@timd: als je zelf controle wilt behouden, JB1 of JB4.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).