
Van computerplaatje tot echte auto. De Aston Martin Valhalla in actie.
Tot op heden hebben we de Aston Martin Valhalla alleen op renders gezien. Afgezien van een gecamoufleerd testexemplaar dan. Een computerauto, zou je kunnen zeggen. Dan klinken de specs toch niet zo indrukwekkend. Wij mensen zijn visueel ingesteld. We willen de auto in het vlees zien.
Nou, dat moment is eindelijk daar. Het nieuwste speeltje van Aston Martin wordt momenteel finaal aan de tand gevoeld als onderdeel van een testprogramma. Zo krijgen we voor het eerst de plug-in hybride hypercar in het echt te zien. Ziet er toch best bruut uit.

Aston Martin test de Valhalla zowel op de openbare weg in het Verenigd Koninkrijk als op het IDIADA-testcircuit in Spanje. Er zijn 999 gelukkigen die straks een exemplaar in hun garage mogen zetten. De productie van het monster start in het tweede kwartaal van dit jaar.

Geen atmosferische V12 zoals met de Valkyrie het geval is, maar de Valhalla heeft ook een indrukwekkende aandrijflijn. Een 4.0-liter twin-turbo V8 met vlakke krukas is van zichzelf al goed voor 828 pk. Alsof dat nog niet genoeg is, helpen drie elektromotoren de auto naar een systeemvermogen van 1079 pk en 1.100 Nm koppel te brengen. Daarmee doet de Aston Martin Valhalla de 0-100 km/u sprint in slechts 2,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 350 km/u. Begrensd? Ja, begrensd.

Testcoureur en drievoudig Le Mans-winnaar Darren Turner mocht alvast met de Valhalla spelen en stuurde het beest over het IDIADA-circuit. Daar worden onder andere de stuurinrichting, actieve aerodynamica en remkoeling afgesteld.
In het Verenigd Koninkrijk wordt de demperafstelling op de openbare weg fijngeslepen. Het is fijn dat Aston Martin de UK neemt als testgebied. Het land staat niet echt bekend om gladde wegen. Dat moet de Valhalla alleen maar een betere auto maken voor op de openbare weg.

Primeur voor Aston Martin Valhalla
Aston Martin stopt veel nieuwe technologie in de Valhalla. Het is hun eerste productieauto met een middenmotor. Het is de eerste plug-in hybride van het merk en daarmee het eerste model die volledig elektrisch kan rijden.

Ook nieuw is de introductie van een 8-traps Dual Clutch Transmission (DCT) met geïntegreerde elektromotor en elektronisch sperdifferentieel. De twee elektromotoren op de vooras zorgen voor torque vectoring en maken van de Valhalla een vierwielaangedreven auto.

De eerste exemplaren rollen in 2025 uit de fabriek. Hij is praktischer dan de Valkyrie, dus misschien dat eigenaren deze Valhalla wat vaker gaan gebruiken. Laten we het hopen.





Blijft een PHEV… Heb je dus maar zo’n 250 electrische pk’s ter beschikking 99% van de tijd, en kan je alleen op lange ritten volluit blazen op de Autobahn met benzine. Want daar is de PHEV voor bedoelt toch?
Qua uiterlijk toch een beetje een rommeltje.
Geweldig ding om te zien, heeft wel wat meer kleur nodig dan dit. Overigens de enige auto die nieuw te bestellen is die mij hebberig maakt naast een Ferrari Purosangue…
Ik gun Aston het beste maar het doet mij echt weinig. Ik vind hem niet mooi, ik vind hem niet indrukwekkender dan de Valkyrie en als je de mooiste uit de line-up wil moet je de veel goedkopere Vanquish hebben (met V12).
Ze zien de allemaal uit alsof ze al een zijdelingse aanrijding gehad hebben…
Ik weet niet. Het begint stilaan ‘eenheidsworst te worden’. Ze beginnen allemaal op mekaar te lijken, lijkt het. Ferrari, lamborghini, AM. Mclaren, Pagani en ga zo maar door. Misschien is dat de reden voor de vraagprijs.
Neem voorbeeld aan Angelelli die met hun hatch back iets van art hebben gevestigd.
Ik vind hem best gaaf, maar ik vind het toch ook wel jammer dat ze het originele design niet hebben behouden. De Valhalla zoals ‘ie als eerst werd aangekondigd, als “Son of Valkyrie” vond ik toch origineler qua design en ook een stuk agressiever ogen dan deze derde versie van het design.