1.400 pk sterke Koenigsegg One:1 wordt in maart onthuld

Auteur: , 58 Reacties

De Zweedse hypercarboetseerder komt naar de Autosalon van Genève met het extreemste dat ze ooit hebben gebouwd. Een asfaltwapen om zelfs de Bugatti Veyron SS mee naar de kroon te steken, fluistert men.

Stel je voor: je bent een puissant rijke Chinees, hebt onlangs 2 miljoen USD op de bedrijfsrekening van Christian von Koenigsegg gestort en wordt ’s ochtends in je verwarmde garage begroet door een ruwweg 1.400 kg wegende Koenigsegg op je marmeren vloer, met achterin een V8 die evenzoveel pk’s produceert. Hoe groot wordt die grijns op je gezicht dan? Zoiets?

Zes stuks

Achterin 2012 hoorden we voor het eerst over dit project, gevolgd door een interview met de CEO zelf waarin meer details wereldkundig werden gemaakt. De Koenigsegg One:1 – waarbij de naam slaat op de verhouding tussen gewicht en vermogen – zal in een oplage van zes stuks worden gemaakt, richt zich voornamelijk op China en is al stijf uitverkocht. En winst maken is er niet bij; Koenigsegg maakt er keihard verlies op.

450 km/u? Really?

Qua topsnelheid mikken ze op 450 km/u, alleen is het zeer de vraag of dit technisch mogelijk is. Qua vermogen zal het Zweedse beest niets te kort komen, maar een set banden die bij dergelijke snelheden heel blijft, dat wordt een ander verhaal. Wat een stuk waarschijnlijk is, is dat de records op de 0-100, 0-200 en 0-300 km/u aan diggelen worden gereden. Voor de sprint van 0 naar 400 km/u mikken ze zelfs op 20 seconden, een fenomenale verbetering ten opzichte van de 45 seconden die de Veyron daarvoor nodig heeft. Maar goed, dat moet Koenigsegg wel eerst even laten zien.

Koenigsegg One:1

De aanpassingen aan het uiterlijk zijn behoorlijk extreem. De voorbumper heeft een splitter gekregen waar het complete F1-circus met jaloezie naar kijkt, achteraan is een stellage verantwoordelijk voor de bevestiging van een brede spoiler. Het is niet duidelijk of dit beweegbare (actieve) aerodynamica-onderdelen zullen zijn. De One:1 krijgt wielen van carbonfiber en een centraal geplaatste uitlaat.

GTspirit weet vandaag te melden dat Koenigsegg de Autosalon van Genève heeft uitgekozen om de One:1 aan het publiek voor te stellen. Dat betekent dat we op 4 maart alles te weten zullen komen over dit ronduit bizarre apparaat. Zin in.

Roept u maar: is Koenigsegg in staat om de snelste productieauto ter wereld te maken, of zal Bugatti onder auspiciën van Piëch dit niet laten gebeuren?



58 reacties

20 Seconden naar de 400! Diep respect voor Christian & Koenigsegg indien het ook maar bij de 20 seconden in de buurt komt :o
Koenigsegg is ongetwijfeld in staat Bugatti naar de tweede plek te verwijzen. Maar Ferdinand Piech zou Ferdinand Piech niet zijn als hij daar geen antwoord op geeft.
@joostm91: Veyron is de Concorde en de rest/concurrenten zijn fighter jets, dus dom vergelijk die zelfs Cristian en Horacio niet maken
@thierryvth: ben het heel erg met je eens! De Veyron die met alle gemak de 400 haalt, en doet dat ook nog eens in alle luxe! Haal die luxe weg, waarmee je hem in principe meer als de ‘concurrenten’ maakt, zodat hij veel lichter wordt, en hij haalt de 450 ook wel… Een echte concurrent is er nog niet, al komt de Koenigsegg nog het meest dichtbij!
@guusboum: Er is een mooi filmpje waar ze met die open veyron een 400+ run doen en als de auto stil staat daarna valt het Harry Metcalf op dat niet 1 fan nog draaid en er geen enkele tinkeling onder de motorkap vandaan komt. Iedereen met een beetje verstand van (auto) techniek weet wat dat in houd.
De technische exersitie is van een andere orde dan wat dan ook, helaas begrijpt niet iedreen dat. jammer want dan zouden ze weten, zoals alle gerenomeerden auto magazines dat je niets moet vergelijken met een veyron, de auto is in een “league on it’s own”
@thierryvth: “Iedereen met een beetje verstand van (auto) techniek weet wat dat in houd.”

Inderdaad. Het antwoord is “niets”.
@guusboum: Raar maar waar, maar gewicht heeft op topsnelheid praktisch geen invloed. Sterker nog, maak de Veyron lichter, en het kan goed zijn dat hij zelfs een lagere topsnelheid heeft. Op zo’n snelheden, zal de auto door de wind als het ware lichtjes opgetild worden, zoals een vleugel, en kunnen de banden het vermogen niet goed meer kwijt.

In dit geval dus, meer gewicht is beter, omdat het gewicht er voor zorgt dat die auto aan de grond blijft, en de banden nog voldoende grip hebben. Vraag je maar eens af. Hoe komt het anders dat een 600 lichtere Koenigsegg, met meer pk, niet eens sneller is? Precies, omdat gewicht op topsnelheid geen invloed heeft, enkel op het acceleratievermogen. ( en deceleratievermogen wat dat betreft )
@SimonMc: *600 kg lichtere
@SimonMc:
Wel als je o.a. de 4WD “ballast” ook als luxe beschouwt (en het moet gezegd, het maakt het op het asfalt brengen van het vermogen ook een stuk comfortabeler…). Dan blijft er meer vermogen aan de wielen over dankzij minder interne verliezen.
@SimonMc: Jeetje man… Als je een top speed run met de veryon inzet, dan moet je die ‘tweede’ sleutel gebruiken waardoor de spoiler niet meer omhoog komt. Daardoor heeft veyron 350kg minder downforce. De stuuruitslag is ook verminderd, want minder downforce betekend minder grip. Oftewel, de veyron is in essentie ‘lichter’ in top speed mode als je hard gaat.

Je zegt dat de veyron door zijn gewicht op top snelheid aan de grond blijft, maar dat is downforce. Net voldoende om grip te houden, onvoldoende om flink te sturen (en dat kan dus ook niet).

Als ze de spoiler van de Koenigsegg afhalen zal die wel sneller gaan. Maar dat doet er gewoon niet toe. Een Koenigsegg wint van de Veyron elke dag op elk circuit ter wereld. Het aandeel 400+km/pu rijden op de wereld is simpelweg laag door het ontbreken van ook maar enig praktisch nut of mogelijke toepassing. Persoonlijk zie ik liever R&D gaan in sturen dan in 400+ en verder.
@thierryvth: Ik ben het met je eens als je zegt dat de Veyronen andere klasse is qua luxe. Maar qua vermogens zijn het zeker dezelfde klassen. En wanneer Koenigsegg Bugatti daarmee naar het tweede plan verwijst, zal Ferdinand Piech daar zeker antwoord op geven.
Ik dacht ”ergens” te horen gekregen te hebben, dat de ”superVeyron” op een laag pitje stond althans tot 2015 http://www.autoblog.nl/nieuws/bugatti-baas-de-superveyron-komt-er-definitief-niet-61136. In dat geval, kom maar op met Koenigsegg One! Ik hoop dat ze het waar kunnen maken, al zou dat geen makkelijke opgave zijn.
Het verbaast me dat Koenigsegg verlies kan maken op dit model.
@partimarti: Ontwikkelingskosten zijn natuurlijk gigantisch hoog, kijk maar naar de Veyron, daar wordt geloof ik ook niet bepaald winst op gemaakt.
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-de-meest-verliesgevende-autos-uit-europa-61969
Maar toch denk ik dat het te simpel is om te zeggen dat Koenigsegg hier verlies op draait. Natuurlijk, op de auto zelf zullen ze wel geld moeten toeleggen, maar dit kunnen ze commercieel geweldig uitmelken. Plus; het vergroot de naamsbekendheid verder waardoor hun potentïele klantenkring verder toeneemt en ook is het natuurlijk fantastisch om te kunnen zeggen dat je de snelst accelererende auto te wereld bouwt. Dat is ook een punt waarvoor de superrijken die een auto willen kopen voor kunnen vallen.
Netto zou het dus zomaar kunnen dat Koenigsegg hierdoor veel meer auto’s kan gaan bouwen.
@mdemooistelettervanhetalfabet:
Ik kan nu al zeggen dat dat onzin is omdat Koenigsegg helemaal niet in de financiele positie is om ook maar 1 euro op een auto toe te leggen. Lul verhaal van de onwtwikkelings kosten terwijl de auto al ruim 10 jaar word doorontwikkeld vanaf de ccx Kijk naar de maten en sporing en oja ze zien er ook voor 90% het zelfde uit, kan Christian wel zeggen dat de auto helemaal nieuw is maar dat is overduidelijk niet zo.
Koenigsegg zou in 500 jaar nog niet in staat zijn om de kosten van een veyron project te kunnen betalen/finacieren, dat is geen schande want buiten toyota zou niemand dat kunnen/willen waarschijnlijk.
Die verhalen kloppen simpelweg ook gewoon niet
@mdemooistelettervanhetalfabet:
en als die theorie van jou klopt, waarom verkoopt pagani dan wel veel meer auto’s zonder steeds te willen claimen dat ze sneller zijn dan Bugatti ?
Denk je dat er 1 iemand is die 5+ supercars heeft en niet weet wie/wat Koenigsegg is ?
Zou het kunnen dat het kopen en gebruiken van een koenigsegg een tegenvaller is in de praktijk en dat ze nog een hoop kunnen leren van Pagani ?
@thierryvth: So what. Je doet alsof ik een gigantische Koenigsegg-fanboy bent en je haalt Pagani erbij. Ik snap niet helemaal wat je hiermee wil zeggen.
@thierryvth: Absoluut kunnen ze wat leren van Pagani, Pagani heeft een AMG blok liggen achterin en Koenigsegg niet. Met andere woorden Pagani is veel betrouwbaarder ook, wat ook een belangrijk reden is om een Pagani te komen.
Zinloze wedloop, ik amuseer me wel (hopelijk evenwel niet te pletter) met een vijfde van dat aantak pk’s…
Alsof alle chinezen zoals jackie chan lachen, zoo super racistisch
@trbn: Huilen?
Inderdaad, thatswasis.gif
Dat wordt een bruut beest! Nog een reden om naar Genève te gaan!
Waarom verlies maken op een auto waarvan er maar 6 worden gemaakt en die al is uitverkocht? Als ze er 4 miljoen dollar voor hadde
n gevraagd, was hij waarschijnlijk evengoed uitverkocht en hadden ze misschien wel winst gemaakt. ..
@boxster: Bij een kale prijs van 4 miljoen zou de betreffende Chinees dik 7 miljoen hebben moeten aftellen (25% import, 17% BTW en -voor auto’s met een 4+ liter motor- 40% CO2 taks), is misschien wel een beetje te.
Vergeet die 0-100 records maar. Met 2WD en een vermogensafdracht die nog minder lineair wordt dan hij al was, gaat die tijd eerder omhoog dan omlaag (zie diverse tests van dit soort 2WD monsters van Koenigsegg, 9FF, Ariel, etc.).
Als we even naar de source gaan, is het dus niet dat ze op die 6 exemplaren verlies maken, maar de winst op deze exemplaren dekt de ontwikkeling van het model niet.
Ze zullen zichzelf wel niet in de vingers willen snijden met oog op de volgende special version: die moet je ook nog kunnen verkopen; aan de potentiele kopers nummer 7 – 30.

Maar goed, test dat ding. Haal die Guiness jongens erbij en in de boeken ermee. Dan hebben we dat ook weer gehad.
@gregorius: De ontwikkelling van het model ? die paar aanpassingen ? sterk overdreven, maar daar zijn ze goed in bij koenigsegg
De specs zijn heerlijk maar het design hebben we nu wel gezien, het loopt hoog tijd voor iets nieuws.
@sketcher: *wordt (ik dacht waarschijnlijk aan mijn edels bruggetje voor d+t LOL)
@sketcher: *ezelsbruggetje
@amglover: faceplate @ myself
@sketcher: *facepalm
@baasbas: faceplate is de overtreffende trap van een facepalm :-)
@sketcher: zware dag gehad? haha
@560pkferrari: lol, nee nacht heb een kleine met koorts, ben iets minder scherp en was al niet zo een held met spelling en nalezen.

Het nieuwe Xperia toetsenbord waar je de invoer taal niet meer kunt selecteren waardoor hij, in mijn geval, 3 talen probeert te raden helpt ook al niet.
Hopelijk wel een pomp met Ethanol in de buurt anders stokt het bij 750 pk en 300 km/h
Was de Agera R niet al sneller?
@Rhyo: Die was al een stukje vlugger dan de SS inderdaad. En deze nog eens wat vlugger. Compleet onzinnig, maar supergaaf!
@Vincegail: Ja dus klopt eigenlijk dit hele artikel niet.. Haha
Hoe zinloos die PK-race ook is, ik heb zeker wel sympathie voor de kleinere fabrikanten zoals deze Koenigsegg en bv. Pagani. En deze One:1 is helemaal gestoord natuurlijk. 1PK per kilo, complete waanzin gewoon. Ook lovenswaardig is dat ze er bij Koenigsegg etc. in slagen om zoveel kwaliteit te leveren voor een fractie van het budget van Bugatti (VW). Ben ten zeerste benieuwd naar de meetresultaten, en naar hoelang het ding heel blijft bij extreem gebruik. 20 seconden van 0 km/u naar 400 km/u, total madness :) Een mens wordt er spontaan vrolijk van hehe :)
Wat ik mij afvraag is, waarom zie ik regelmatig in verzamelingen, road trips, meetings ect ect wel Pagani’s maar nooit een Koenigsegg ?
Mensen zien graag de veyron verslagen worden terwijl iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dat geen vergelijk is en de veyron een auto klasse appart is (400 en naar de supermarkt kunnen iedere dag)
Als koenigsegg fans kan je je beter concentreren op Pagani en als ze een betere auto maken dan Horacio en ze dan ook nog eens auto’s daadwerkelijk gaan verkopen zoals Pagani dan word het misschien is tijd om naar Bugatti te gaan kijken maar voorlopig gaat het nergens over. Ik vind dit niet veel anders dan die Amerikaans meuk zoals Hennessy, knap gedaan, prima in elkaar gezet maar toch echt niet de finesse en bruikbaarheid van ferrari, McLaeren, Bugatti ect ect
@thierryvth: iedere keer dat er ook maar iets over koenigsegg op AB staat kom je af met hetzelfde gezaag. We weten ondertussen al dat de veyron u God is maar aub zeg.
@thierryvth: Ergens heb je een punt, in je eerdere reactie daarboven noemde je de Veyron een Concorde. Gelijk moest ik denken aan de quote van JC in TopGear magazine top-100 van vorig jaar, de editie weet ik nu niet meer waarin de Veyron een Concorde werd genoemd. Tot die tijd had ik niet veel met de Veyron, maar hoe de auto werd omschreven riep veel bewondering bij mij op. Niet alleen qua techniek, Bugatti gaat in alles tot het extreme om zijn klanten tevreden te houden. Met veel plezier las ik het artikel in Topgear magazine over de Veyron. Een tip aan iedereen om dit artikel te lezen om de Veyron beter en beter te kunnen begrijpen, want dan besef je dat je een dergelijke vergelijk niet moet maken. De Veyron is een mijlpijl in de auto-industrie. Wat deze auto zo bijzonder maakt is dat de wagen tegen alle weersomstandigheden geschikt is, van extreme kou tot aan extreme hitte.
We moeten ons realiseren dat er misschien nooit meer een auto zal worden gebouwd als de Veyron. Uniek in alles.
Ik ken iemand die van plan is hem te kopen. Dacht eerst dat het een agera r-s zou worden dat was namelijk eerst het plan.
@sls63amg: Cool, mag ik je aanraken?
@sls63amg: “De Koenigsegg One:1 … zal in een oplage van zes stuks worden gemaakt … en is al stijf uitverkocht.”
@Vincegail: Je hoeft het niet te geloven… Ik heb er geen euro meer me als je me gelooft of niet xD
@sls63amg: ik was ook van plan om hem te kopen. Totdat ik erachter kwam dat ik dan waarschijnlijk geld te kort ga komen om de benzine te kunnen betalen.
@sirmustang: haha mij boeit het echt 0 wat jullie er van vinden, ik heb het alleen van hem gehoord, hij heeft nemelijk net zijn cc8s verkocht… En nee je hoeft me niet aan te raken ik ben hetero;)
@sls63amg: *raakt je aan*
Ze zaten laatste tijd al aardig in de buurt van de Veyron dus denk ik wel dat het dit lukt. Maar of je hem ook wil hebben in deze extreme versie? Nee, doe dan maar een ‘gewone’ Agera R.
Ik ben benieuwd naar de rondetijden van dit kanon.
Ik snap dat Zweden een soort van socialistische heilstaat is maar dat Koenigsegg hier niets mee verdient lijkt me de grootste flauwekul. Als het al zo is dan doen ze iets niet goud bij Koenigsegg.
Waarom deze mooie auto zo snel maken? Ik wil hier wel poosje naar kijken. Laat de VW maar snel uit mijn ogen rijden. Ik zit eigenlijk te wachten tot 4×4 bij Mercedes ook meer gaat komen en een soort sls 4×4 met brabus power.
@gerjan: haha. Hear hear. Maar geef toe, een auto met de looks van een Koenigsegg en dan vervolgens een 1.0 EcoBoost onder de kap zou wat lullig wezen, nee? ;)
Vag marketing Veyron stelt al tijden niets voor. Een pure marketing auto waar verlies op gemaakt wordt die gepositioneerd wordt als de snelste auto ter wereld.. echter wordt hij op elk gebied al zoek gereden door de Agera R.

De Veyron is zeker een lelijke luxe bak vergeleken bij de Koenigsegg, je kunt ze niet vergelijken als het daar op aan komt.. echter op de snelheid is de koenigsegg een stuk rapper, nu al! Ja ook dan de SS. Verschrikkelijk dat een bedrijf dat vervoermiddelen maakt zoals VAG, VAG’s mag produceren en als established naam plaatje Bugatti mogen gebruiken. Iets wat ze met de huidige producten zwaar schade aan brengen.

De Veyron kent geometrisch wel duidelijk zware aanpassingen om het geval in rechte lijn zo goed te laten zijn, bij Top gear kwam het ding ook het circuitje niet rond, en de geoefende kijker ziet waarom. Helaas heeft vag daar ook te veel invloed zoals ze dat bij de ADAC ook hebben en in zovele autobladen etc etc.. Helaas bouwen ze de meest onbetrouwbare autos op dit moment en dat moet natuurlijk gedekt worden.

Go koenigsegg.. een merk dat staat en doet zoals het bedoeld is, zonder een audi, seat, vw, bentley, lambaudi te zijn waar alleen het badge verschilt
de Veyron lichter maken helpt niet, daar rijdt een auto niet sneller mee, het helpt enkel bij de versnellingen, zowel positieve als negatieve.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).