Koenigsegg One:1 krijgt 1.400 pk en haalt 450 km/u

Auteur: , 52 Reacties

Vorig jaar doken de eerste verhalen op over een super exclusieve nieuwe Koenigsegg die de Agera zou moeten laten verbleken. In een interview heeft Christian von Koenigsegg meer details bekendgemaakt. En het lijkt erop dat Bugatti zich zorgen moet gaan maken.

Koenigsegg One:1

Het idee van de One:1 is afkomstig van de Chinese Koenigsegg dealer FFF. Bij de ontwikkeling heeft Koenigsegg het doel gesteld om een pk-gewichtsverhouding te bereiken van 1 op 1. De One:1 zal zo’n 1.400 kilo wegen, inclusief vloeistoffen en bestuurder, en krijgt dus ook een 1.400 pk sterke V8 achterin.

Deze auto zal in een oplage van 6 exemplaren gebouwd worden en alle One:1’s zijn inmiddels al verkocht. Wat die mensen betaald hebben wil Christian von Koenigsegg niet verklappen, maar hij wist wel te melden dat het fors meer was dan wat je voor een Agera S neer moet leggen. En aangezien die al meer dan een miljoen kost zal de prijs waarschijnlijk fors over de 2 miljoen euro gaan. En dan verliest Koenigsegg ook nog geld op deze auto.

Als de computersimulaties die gedaan zijn kloppen dan worden de prestaties fenomenaal. De topsnelheid zou op 450+ km/u liggen en voor de sprintjes van 0 naar 200 km/u, 0 naar 300 km/u en 0 naar 400 km/u worden recordtijden verwacht. Koenigsegg mikt op een tijd van 20 seconden voor het sprintje van 0 naar 400 km/u. Een Veyron heeft daar 45 seconden voor nodig.

Eind dit jaar moet het eerste prototype gereed zijn en waarschijnlijk zien we volgend jaar de eerste productieversie. (via: businessweek.com)



52 reacties

Waauw… 20s tov 45s voor de Veyron…
Mooi man. En de achterbanden? 625/30/19ZR zeker.
@E34M5Touring:
Die 625/30 heeft misschien toch iets te hoge wangen om nog stabiel te zijn bij zulke snelheden. Een zijwang van 18,75cm is meer iets voor een Land Cruiser.
@tupperware: Handig voor de beoogde kopersgroep.
@tupperware: ik zag de instinker ook :) leuk foutje :)
@tupperware: 0 – 400 in het bos?
Wat een BEEST !
Krijg je er ook een weg bij waar je die snelheid überhaupt kunt halen?
@Brokkenpiloot:
De gemiddelde Koenigsegg heeft genoeg centjes om hem even naar een of andere zoutvlakte te laten vliegen. Heeft hij tenminste de ruimte om het te proberen.
@tupperware: op zout haal je die snelheden niet met een gewone auto
@Brokkenpiloot: je vergeet dat hoe sneller je op een snelheid zit, hoe korter de weg kan zijn.. Dus deze wagen zou minder dan de helft aan weglengte nodig hebben dan een veyron om 400 te halen. Koppie koppie gebruiken
Eerst zien dan geloven, maar het zal dicht in de buurt komen van het gewenste resultaat.

Op het plaatje ziet het er bruut uit, alleen die onderlip is afgrijselijk om te zien.
Nu nog een plek om die snelheid te testen……
Hoezo zal hij daar verlies op maken???
@av_diver: Omdat deze auto’s zo uit de lucht komen vallen.
@kaasboerin: schrijf dan niets
@av_diver: omdat hij er maar 6 verkoopt?

Kennelijk geen idee hoeveel het ontwikkelen van zoiets kost?:p
@bottestudent: natuurlijk wel, maar er zullen voldoende mensen zijn die wel een belachelijk bedrag willen betalen voor een auto met belachelijke specs. Koenigsegg heeft volgens mij niet voldoende middelen om dit even als een “PR stunt” te doen door er geld op bij te leggen.
Het wordt zonder onderbouwing in de tekst geschreven, dat is waar mijn vraag over ging en waar ik graag een antwoord op wil. Niet op aannames, maar op feiten.
@av_diver: er vanuitgaand dat die auto 2,5 miljoen kost en er 6 verkocht worden. Verdienen ze 15 miljoen totaal. Om alles te realiseren en testen enz zal meer kosten dan die 15 miljoen die ze binnenhalen.
@jweelden: precies, maar waarom zou je dat doen??? En waar is die uitspraak op gebasseerd.
@av_diver: om aandacht te krijgen/ bekendheid en de trouwe kopers te trakteren? Verder geen idee.
@av_diver: denk t verteld is bij de bekendmaking door deze beste man.
@av_diver: wist je overigens waar ferarri grootste deel van zn winst van moet hebben? Shirtjes, oortjes petjes eb stickers en die rotzooi.
@av_diver: ze hoeven/willen er geen winst op maken, want als ze daadwerkelijk een recordauto neerzetten is dat hele goede reclame.
@robbie: dacht ik ook al.
@robbie: Reclame waarvoor? ’t Is niet dat zo’n Koeniggsegg een massaprodukt is. Een paar miljoen verliezen op 6 van deze dingen (ik neem tenminste aan dat het niet om een paar tientjes gaat) gaan ze niet zomaar terugverdienen met de verkoop van hun ‘bread-and-butter’ modelletjes.
Te en overdreven zijn 2 dingen die me binnenschoten. Maar 10 seconden later wat moet t vet zijn zo een bruut beest!
Beoordeling op basis van computersimulaties.

Doet me sterk denken aan de JSF. Kopen op grond van de beloftes in de brochure.
Eben afwachten wat het werkelijk doet. En of het een beetje heel blijft zou ik zeggen.
@glashelder:

zou ongeveer kunnen, vermogen is ongeveer met 3e macht gerelateerd aan topsnelheid. als je met 1000pk 400 haalt is dus:

1000*(450/400)^3 =1420pk..

dat is mijn computersimulatie…

maar goed, volstrekt nutteloze auto dus (tenzij je een rus of arabier bent)
Christian kan het verlies dat ie maakt met deze auto(‘s) niet zo boeien, want de technieken die hij daarmee ontwikkelt, kan ie weer gebruiken op z’n ‘standaard’ auto’s. Ik ben erg benieuwd!
Hebben ze wel gekeken naar een makkelijk inschakelbare N stand op de bak. Anders kan ie niet revven in London. Toch het natuurlijke habitat van deze auto straks
@E34M5Touring: De eigenaren moeten goed op hun rechtervoetje gaan passen dan, even het gas iets te diep intrappen en ze vliegen met 375km/u over Piccadilly Circus…
@E34M5Touring: Voor Lambo’s is het allebei de flippers indrukken, dan gaat ie naar N en dan kan je revven. Kind kan de was doen. Vandaar dat de meeste rev boys Lambo ventjes zijn :p
@rubenpriest: idem voor ferrari en lamborghini hoor ;)
“En het lijkt erop dat Bugatti zich zorgen moet gaan maken.” Is hier al vaker geroepen ja. Maar vooralsnog door niemand waargemaakt
@melkkoe: Denk niet dat zo’n kleine fabrikant ooit aan het totaalplaatje Veyron kan komen. Misschien kan ie harder/sneller etc. Maar denk niet dat zo’n bestuurbare en gebruikersvriendelijke auto neer kunnen zetten. Dat is, vind ik, het knappe van de Veyron.
@E34M5Touring:
Ach, als je 4,6 miljoen per auto verlies kan lijden is dat ook weer niet zo’n enorme prestatie.
@melkkoe:
Kuch, door niemand waar gemaakt? Kuch.
http://www.autoblog.nl/nieuws/hennessey-venom-gt-is-met-4276-kmu-de-snelste-video-58177
Dat ze het geld er niet voor hebben om de dames en heren van Guinness niet uitgebreid te fêteren betekent nog niet dat ze die snelheid niet gereden hebben.
@tupperware: 431,072 dat ging de veyron SS. Sneller dus dan die eendagsvlieg van hennessey
@tupperware: Dat zal geen kwestie van geld zijn, zo heel veel kan zo’n keurmeester van Guiness niet kosten; die recordpoging is toch al niet helemaal gratis lijkt me.

Maar Guinness had toen al 431 voor de Veyron in de boeken; je kunt de geldigheid van dat record betwijfelen, maar een feit is dat Hennesey niet aan die 431 kwam dus Guinness had die 427,6 simpelweg niet als record erkend.
@potver7:
Pssst, die 431 is door Guinness ongeldig verklaard. het officiële record van de Veyron staat op 408.84km/u
http://www.autoblog.nl/nieuws/video-bugatti-veyron-gs-vitesse-vestigt-wereldrecord-58735
@melkkoe: Inderdaad eerst zien dan geloven, maar van Koenigsegg neem ik een ambitie als deze wel serieuzer dan bij een willekeurige kitkar-bouwer. De ‘gewone’ modellen sprinten volgens mij ook al sneller naar de 300 dan de veyron, en komen qua top een eind in de richting. We gaan het zien.
Denk eigenlijk dat 1400pk te weinig is om 450 the halen en 20s naar de 400km/u lijkt mij ook erg optimistisch. Desalniettemin hebben ze met >440km/u en 30s ook een topprestatie!
En 2WD. De “gewone” kon zijn vermogen al zo goed kwijt op straatrubber…..
0-100 in 3,9 sec voor z’n record run. Dat gaat niet sneller worden, eerder langzamer door groter turbogat etc.
@macready: groter turbogat?! Waar baseer je dat op dan?!
Ooit wel eens de filmpjes gekeken wat voor techniek ze allemaal in deze blokken stoppen?!

Ot: echt een erg lelijke auto met wel monsterlijke prestaties!
Persoonlijk vind ik een “normale” Agera (R) mooier!
Ben benieuwd naar de eerste filmpjes. Rijtesten zullen er wel niet komen ben ik bang ;-)
Wordt dit dan de GTR onder de hypercars? :)
Geloof der helemaal geen zak van!! In 20s naar de 400 km/u met 200 pk meer dan een Veyron die er meer dan 2x zo lang over doet!! Jaddiejaddiejaddieblablabla!
@baap:
Bij acceleratie is het gewicht heel belangrijk, de One:1 weegt rijklaar met bestuurder 1400kg, de Veyron weegt leeg 1880kg, rijklaar dus een ruime 2 ton.
In de tekst wordt gerefereerd aan de Veyron (de 1001pk versie dus), maken we dan het pk/kg sommetje dan komt de One:1 op 1/1 en de Veyron op 1pk/2kg.
Misschien begrijp je hem nu iets beter.
@baap: Moet het eerst nog zien om te geloven, maar vergeet niet dat die Veyron wel even een halve ton meer weegt, en 400 pk minder heeft… ( De gewone Veyron natuurlijk )
Wie noemt z’n auto nou One:1 ??
Belachelijke naam :S
@JaxDryke: Mijn telefoon heet ook al one. Ik denk dat ik deze maar ga aanschaffen om de serie compleet te maken.
Klinkt ongeloofwaardig, maar t blijft een Koenigsegg,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).