1 miljoen kilometer met een Skoda Fabia? Eitje!

Auteur: , 71 Reacties

Je moet er maar zin in hebben: een volle miljoen kilometers in je Fabia-diesel nagelen. De Duitser Peter Kirchhoff had hier ogenschijnlijk geen moeite mee, want hij zette de zeven cijfers in 13 jaar op de klok. Let ook even op zijn Germaanse precisie.

Je klokje rond rijden, het gebeurt niet vaak, en wanneer de mijlpaal bereikt wordt is het meestal een noeste Mercedes-taxidiesel of iets in die orde. Dat de kleintjes ook hun partijtje mee kunnen blazen bewezen Kirchoff en zijn 100 pk sterke Fabia 1.9 TDI.

Dergelijke mijpalen zijn natuurlijk een dankbaar PR-object, en dus werd niets aan het toeval overgelaten. In Mlade Boleslav werd een feestje georganiseerd, en Kirchoff moest er voor zorgen dat zijn tellertjes netjes op allemaal negens stonden bij aankomst. Dat kan je een Duitser wel toevertrouwen natuurlijk. Overigens kwam hij exact 13 jaar na de aanschaf van zijn Fabia het Tsjechische Skoda-terrein oprollen. Cool planning, bro.

Overigens werd zijn tellerstand 70 jaar geleden al door een landgenoot voorspeld. Echt waar.

De allergrootste (bekende) kilometervreter? Dat is nog steeds Irv Gordons Volvo P1800. Onlangs passeerde hij de 3 miljoen mijl (4,8 miljoen kilometer). Er zijn altijd bazen en bovenbazen.



71 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Nette score, ben benieuwd naar de onderhoudshistorie. Mooie voorspelling!
“The car is in its original condition. The exhaust, engine, clutch and transmission are parts that were installed by the factory. Thanks to regular maintenance the vehicle has achieved this enormous mileage,”


-=edit: knip=-
@sir_smokalot: uit de tekst die jij hier boven aanhaalt kun je toch afleiden dat er van een motor wissel geen spraken is.

De oude 1.9 diesel staat volgens mij ook bekend om zijn betrouwbaarheid. Met maar 100pk uit een 1.9 wordt hij ook niet echt zwaar belast natuurlijk.
@sketcher: Ehm, ja, inderdaad…. Of ze hebben ’t ding steeds naar de fabriek gereden als een van de genoemde onderdelen stuk ging :)
@sir_smokalot: als je de foto’s bekijkt heeft de berijder een flinke vriendenkring opgebouwd bij de fabriek, wellicht waren die bezoekjes wel met enige regelmaat ;)
@sketcher: de 1.9 is zeer betrouwbaar, er word zelfs gezegd meest betrouwbare diesel. Ik heb zelf de 130 pk versie gehad in de Audi met een chip van Jeroen Dik waardoor er 175 pk uitkwam met 400 Nm. Reed er gemiddeld op een volle tank 5.2 op 100 mee. Verder nooit problemen mee gehad op thermosstaat na.
@sir_smokalot:
-=edit: knip=-

Dat is handig, die edit knop, die willen we allemaal wel. Nu slaat mijn reactie natuurlijk nergens meer op.
@sir_smokalot: Een koppeling die het 1.000.000 km en 13 jaar volhouden lijkt me stug… Het kán natuurlijk wel, maar ik gok dat er zo nu en dan onder het mom van ‘normaal onderhoud’ wel nieuwe platen in zijn gegaan…
En welke uitlaat houdt het 1.000.000 km vol? Zal toch ook wel eens een ander dempertje op gegaan zijn?
@sir_smokalot: Met zulke km’s p/jaar heb je minimaal slijtage aan je uitlaat lijn.
De grootste vijand van een uitlaat is condenswater van korte ritjes.
@MDA: & andere ongelovige Thomassen

Heb hetzelfde geflikt met een Passat TDI (130 pk) uit 2001 0f 2
Vier en een halve ton op de teller en de orginele uitlaat en koppeling.
Alleen de radiator ging een keer lek, twee straten bij de VW dealer vandaan.

De tips voor eenlang Diesel leven :

– rustig aan, zeer rustig aan als’ie koud is
– nooit wegtrekken als een idioot
– nooit je voet op de koppeling als je rijdt
– veel lange afstanden en cruise control gebruiken
– op tijd je beurten en er niet op besparen
( ging op het laatst om de twintigduizend olie verversen ipv 30000 kilometer. )

En normaal rijden.
Twee keer per jaar inhet voorjaar en najaar naar Piet de autopoetser brengen om hem helemaal schoon te laten maken .

Oh ja, ik heb hem nog heel goed kunnen verkopen en hij is niet als Taxi in Letland geëindigd, hij is nu van een mijnheer in Utrecht die zegt dat dit de aller beste Passat TDI is in vergelijiking tot de Passat’s waar zijn vrienden mee rijden.

En hij was nog gechipt ook, voor nog meer powerrr onderin.
@Maarten123: inderdaad dat lijkt me heel interessant naamgenoot ;-)
Dat lijkt me een nieuwe Fabia waard. De vraag is alleen of die ook het miljoen vol gaat houden.
Bij een maat op de zaak hebben ze een Sprinter lopen met 798.000 dr op (toevallig gister gezien). Op wat koude start problemen na loopt ie nog als een zonnetje.
Maar met je Fabia zoveel en zo lang rijden…. Respect.
@E34M5Touring: hoe kun je een mercedes met een skoda vergelijken
@timdrogt: Hoezo niet dan?
@timdrogt: De Sprinter is nog technisch gelijk aan de VW Crafter bovendien. Net als de Skoda is het een VAG-ontwerp.
@mout: Zeker van? VAG-ontwerp met MB-ster of MB-ontwerp met VW-schijf? Ik weet het niet hoor…
@Esprit_de_Flandre: Nou, zeker… Ik heb ‘m niet getekend.
Maar ‘ze’ zeggen dat Merc tegen de otnwikkelkosten aanhikte, en VW tegen de productiecapaciteit. En dat daarom VW tekende, en Merc bouwde.
Mocht dat niet kloppen: Van alle Mercs is toch de Sprinter het best te vergelijken met een Skoda. Als in: op het Skoda-platform rijdt een VW (en wel meer dan 1 ook…), op het Sprinter-platform rijdt ook een VW.
@mout:
Nee
Sprinter heeft een MB Diesel met ketting en Crafter een TDi met een nokkenas snaar.
@desjonnies: Dat klopt, de motoren zijn wel van de fabrikanten zelf. Sprinter heeft 2.2 liters en een 3.0 V6 (heerlijk) en de Crafter heeft de nieuwe 2.0 TDI’s.
@desjonnies: Klopt, maar ze rollen wel samen uit dezelfde Merc-fabriek.
@timdrogt: Een hoop staal en plastiek, met vier wielen onder en een motor erin…

Ja, volgens mij kan je ze zeker vergelijken…
@E34M5Touring: Welke motor? Wij hebben er op het werk nog 1. Een BE trailer (altijd dus met oplegger gereden) en die staat op iets van 760.000. Blijft rijden. Al heb ik er wel een paar keer mee stil gestaan, luchtcompressor stuk en lege accu. Dat is de 5 cilinder met 160pk, onverwoestbaar.
Erg netjes ook van die Fabia. Zo zie je wat goed onderhoud kan doen.
@lohran: Dit is een vroege 416CDI glaswagen. Wel met dubbel lucht achter. Wat je zegt, heeft wel is wat maar over het algemeen loopt ie prima.
@E34M5Touring: Die van m’n werk is ook een 416CDI inderdaad. Ding wordt echt misbruikt, moet zonder lading altijd al 5200kg vooruit slepen. In de bergen merk je ook wel dat ‘ie wat pk’s is verloren ;)
@lohran: Hahaha, dat wil ik wel geloven. Die van m’n maat loopt niet boven de 130km/h en lust best een slokje koelvloeistof. Maar hij pluimt nauwelijks en loopt erg mooi rond. Geen getik of geratel.
@E34M5Touring: Ja precies! Ding loopt gewoon netjes, stoot alleen wat roet uit. Starten duurt ook wat langer. Ik heb er weleens in Frankrijk 125 mee gereden, maar niet echt fijn met oplegger ;) Ben wel blij dat ik er niet meer mee rijd, nu lekker een busje zonder tacho, veel relaxter (Sprinter 319CDI).
@lohran: zijn jullie niet toevallig collega’s………?
@mar10us: Haha nee, sowieso is het een maat van @E34M5Touring en heeft hij het over een glaswagen en ik een BE trailer. Bij die Sprinters zijn hoge kilometerstanden vrij normaal.
@E34M5Touring: Bij een vroegere werkgever hadden ze 6 Toyota Hiace busjes in onderhoud, voor vliegveld vervoer. 4 daarvan hadden meer dan miljoen gelopen, allemaal nog met origine motor+bak, oerdegelijk dat spul!
@sajmun: Blijft toch leuk van die extreme km’s
Maar als het nou niet tegen de wet is om kilometertellers terug te draaien, dan is het vast ook niet tegen de wet om kilometertellers vooruit te draaien. Hmm als ik dan laat zien dat ik ook 1 miljoen kilometers heb gereden, krijg ik dan voor de moeite ook een nieuwe auto? Lijkt me een lucratieve handel.
@maferick74: Ik denk ook dat dit een hoax is.
@maferick74: Als hij nu nog 100m rijdt gaat de teller weer naar 0, dan zou je ‘m ook als nieuw kunnen verkopen ^^
@towi1989:

De km-teller van een Saab 9-5 blijft hangen op 999999:
http://www.autoweek.nl/klokjerond/281/saab-9-5-23t

Als ze er zelfs bij Saab geen rekening mee hebben gehouden dat een auto het miljoen kan halen, dan zullen ze het bij Skoda ook wel niet gedaan hebben.
Een beetje zoals milion mile joe in zijn honda accord. Die had ietsje meer. 1,6miljoen kilometer. Kreeg n splinternieuwe accord van honda :)
hoeveelste motorblok?
Aan de een kant leuk natuurlijk. Fijn ook om te weten dat sommige dingen gewoon degelijk zijn en lang meegaan.

Maar, de arme man heeft dus 13 jaar lang gemiddeld bijna 77k kilometer per jaar in een Fabia gezeten… da’s 210 km/dag. Elke dag zeg 2 uur van je leven in een Skoda Fabia…. Diesel….

Ik vind het zeker een nieuwe auto waard, die prestatie. Maar laat het alstublieft voor de beste man zijn geestelijke gezondheid geen Fabia zijn ;)
@ar156sw: Het duurt een paar reacties, maar dan is daar iemand die hetzelfde denkt! Dan zijn een hoop uren die je voor iets meer geld een stuk relaxter had kunnen spenderen!
@ar156sw:
wel eens over nagedacht hoe lang dat lopen is?
dan ben je zelfs blij met een buskaart.
Mooie prestatie. Mijn BMW diesel uit 2006 heeft bij 180K KM al zoveel kuren gehad, dat ik niet denk dat die zoveel kms halen :-(
niet zo verbaast allemaal , de koelkast doen we ook pas weg als deze 15 jaar heeft gedraaid.
@tweede_woning: En wat nou als die – voordat de 15 jaar bereikt zijn – de geest geeft?
@towi1989: Dan is het brol…
@towi1989: kopen we een nieuwe koelkast toch ? Een auto ruilen we na 3 jaar in , en duur dat autorijden …
hier nog een 1.6 benzine voorbeeld :

DS Online
De teller staat op 1.000.000

De Fiat Doblo van Ignace Decroos (61) heeft ruim één miljoen kilometer op de teller. ‘De auto bolt nog steeds heel goed.’
Ignace Decroos uit Boezinge werkt als koerier voor de firma Jetcar. In 2002 kocht hij een Fiat Doblo, een 1.6 benzineversie met 103pk en een lpg-installatie. Acht jaar later en ruim één miljoen kilometer verder doet de wagen het nog steeds uitstekend.

‘Jaarlijks rijd ik 120.000 kilometer’, zegt Ignace Decroos. ‘De wagen is soms zwaar geladen en geregeld trek ik ook een aanhangwagen mee. Maar het bakje heeft me nog nooit teleurgesteld.’

Decroos doorkruiste met zijn auto al een pak landen. ‘Ik toerde onder meer al rond in Noorwegen en Hongarije. Soms is het wel een race tegen de klok. Het aantal boetes voor overdreven snelheid dat ik tot nu kreeg, valt echter best mee. Maar ook urenlang in de file staan was al mijn deel. Ik gebruik de wagen alleen voor het werk. De gezinsuitstappen gebeuren met een andere auto. Ook een Fiat Doblo trouwens.’

Eén miljoen kilometer is niet niks. Dat is ongeveer 25 keer de omtrek van de aardbol.

‘De voorbije jaren moesten er wel al enkele onderdelen worden vervangen.’, zegt Decroos, die er even het piekfijn ingevulde onderhoudsboekje bijhaalt. ‘De koppeling gaf na 500.000 kilometer de geest. De versnellingsbak was na 820.000 kilometer aan vervanging toe. Maar de ophanging is nog steeds origineel. Net als de stoelbekleding.’

Het onderhoud van de wagen gebeurt bij garage Monteyne in Lo, sinds 1992 een officieel verkooppunt van Fiat. Ludo Monteyne en zoon Jeroen dienen de Doblo van Ignace de beste zorg toe.

‘Wagens met 300.000 of 400.000 kilometer op de teller, daar kijkt niemand nog van op. Al gaat het dan voornamelijk wel om dieselwagens’, zegt Jeroen Monteyne. ‘Een auto met een miljoen kilometer daarentegen is wel redelijk uniek. Zo’n pak kilometers haal je niet zomaar. Veel hangt af van de manier waarop je met de wagen rijdt. Respect voor de mechaniek en een nauwgezet onderhoud zijn dan onontbeerlijk.’

‘Ik hoop nog een tijdje met de wagen te kunnen rondrijden’, zegt Ignace Decroos. ‘Hij bolt nog steeds heel goed. Mijn volgende auto wordt zeker opnieuw een Fiat Doblo. Daar bestaat geen twijfel over.’ line”]
@tweede_woning: Die heeft in Autoweek gestaan geloof ik? Hoop alleen dat ze met Jetcars niet de louche garage in R’dam bedoelen ;)
@lohran: ja meen ik ook . Jet cars ? Nee toch …
@tweede_woning: Nee neem aan dat het wat anders is. Met beetje onderdelen rijden haal je geen 120.000km per jaar.
VAG dieseltjes zijn gewoon prima.. en uiterst betrouwbaar! Maar goed, 100 pk uit een 1900cc (diesel)blok krijgt natuurlijk ook niet op z’n donder! Die onderdeeltjes hebben een relaxte 1.000.000 km’s gehad.
@baap:
De 1.9 zijn wel goed maar de 2,5 5 cilinder uit mijn T5 is verre van degelijk.
Voor de rest wel prima, Gelukkig geen automaat zijn ook niet al te best.
in duitsland klokken ze gemakkelijk zo’n kilometers. afstanden zijn groot. als ’t afstand tussen zijn huis en werk 80km is, zit je al gemakkelijk aan 160km per dag
@bmwuberalles: maar in Duitsland is juist niet zo dat mensen ver weg van huis wonen (is bij een auto van de zaak ook erg ongunstig).
@mashell: In Nederland wonen mensen meestal ook niet ver van hun huis hoor :-P Das niet alleen ongunstig voor de auto van de zaak.
@bmwuberalles: Ik reed een tijd lang door heel Nederland voor werk, de ene dag maastricht, dan groningen en dan weer zeeland vanuit Rotterdam, zat rond de 80K per jaar en dan schiet het op
Bravo! Goede reclame voor Skoda nu.
Die 1.9 TDI’s zijn inderdaad niet stuk te krijgen, heb meerdere Passat’s gezien met 5 ton op de teller en nog het orginele blok.
Mijn 1.9 TDI hield het voor gezien bij 226.000…
@dadutchdude: Wel de juiste olie gebruikt en de EGR-toevoer gedicht? Zoniet, dan zijn ze snel versleten.
@Tommy2: Altijd de juiste olie er in, 3x per jaar onderhoud bij de dealer, netjes warmrijden en bij langere afstanden en hogere snelheden altijd de turbo laten nadraaien.

EGR afdichten zou gewoon niet nodig moeten zijn om de levensduur van een blok te verlengen.
Kutblokken zijn het!
@dadutchdude: De turbo moet na 250/300k sowieso vervangen worden, langer gaan die dingen vaak niet mee (de VGT-turbo’s tenminste). En als de EGR dicht zit komt er geen uitlaatgas meer in de inlaat binnen waardoor er minder roetvorming op de kleppen ed. zal zijn. Je kan gewoon een staalplaatje tussen de aansluiting van de buis zetten. Dat dit niet nodig zou zijn lijkt me sterk, wie wil er nou uitlaatgas terug in zijn motor hebben?
@Tommy2: Ik weet wat een EGR afdichten inhoudt. Ik doel meer op het feit dat dergelijke trucjes niet nodig zouden moeten zijn om betrouwbaarheid te verhogen.

Overigens, vaak is een EGR afdichten helemaal niet nodig. Als een EGR overbodig zou zijn dan had VAG hopelijk toch wel gekozen om die krengen gewoon niet in te bouwen. Toch?
@dadutchdude: VAG heeft zich maar te houden aan de Europese richtlijnen. Door al die milieu-eisen zijn ze genoodzaakt een deel van de uitlaatgassen te ‘hergebruiken’, wat natuurlijk ten koste gaan van de levensduur van de motor. Het is beter voor het milieu maar niet het beste voor je motor, en dat laatste is wat telt als eigenaar zijnde toch? :P Trouwens de standaard schrale afstelling van het motormanagement is vaak ook niet ideaal voor de motor.
Sorry hoor, maar hij heeft helemaal nog niet de 1miljoen km gehaald…
Mijn maat koopt alleen nog maar Skoda’s voor zijn personeel, prijs kwaliteit is dermate goed dat hij ze zelf koopt en onderhoud.
Geef die man een nieuwe Fabia, wat een held!
geef die man een superb, dat rijdt veel fijner..
Duidelijk een motor die afkomstig is van VAG..
Bots skoda :)
Als ik goed geknipt en geplakt heb dan staat hier ‘:n hele verhaal.
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/104416.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).