• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10.35 liter blok is compleet nieuw zonder turbo’s

Auteur: willeme, gepost 21 oktober 2021 om 12:01 – 39 Reacties

10,35 liter blok

Ja, je leest het goed. Een 10.35 liter blok zonder turbo of supercharger. Die kun je later nog erop schroeven, uiteraard. Waar wil jij het in monteren?

Nu verbrandingsmotoren uit de gratie raken en elektromotoren het gaan over nemen, is er nog iets dat speelt. De verbrandingsmotoren die er wél zijn, zijn niet altijd even denderend. Van een direct ingespoten viercilinder turbomotor met OPF (en soft limited…) gaat je bloed nu niet echt sneller stromen, nietwaar? Sterk en zuinig: ja! Loopt het mooi en klinkt het geweldig? Neuh. Vaak niet.

Wat je wil is een motor die zijn vermogen uit cilinderinhoud haalt. Hubraum, zoals de Duitsers het zo mooi kunnen zeggen. Nu worden die motoren wel gebouwd, maar nauwelijks geleverd in auto’s. In veel gevallen voldoen de motoren namelijk (nog) niet aan geldende emissie-eisen. Maar deze motoren koop je dan meestal ook voor andere redenen. Denk aan competitie-doeleinden, bijvoorbeeld.

10,35 liter blok

10.35 liter blok

Deze Chevrolet crate-engine (vrij vertaald: ‘motor uit krat’) is zo’n blok. Het is de compleet nieuwe ZZ632/1000. Dat 632 staat voor het slagvolume in cubic inches. Dat is 10,35 liter. 10,35! Het blok is van gietijzer gemaakt, dus da’s lekker sterk. De krukas is van gesmeed staal, evenals de drijfstangen. De kop (eigenlijk 2 natuurlijk) is van aluminium. De zuigers zijn van gesmeed aluminium en het inlaatspruitstuk is CNC-gefreesd.

Koppen

De power die het 10.35 liter blok eruit perst is bijzonder indrukwekkend. Het vermogen bedraagt namelijk 1.018 pk bij 6.600 toeren. Het koppel is 1.118 Nm bij 5.600 toeren. Maximaal kan de motor alsnog 7.000 toeren draaien. De ZZ632 motor is de grootste en sterkste motor die General Motors bouwt.

Vermogen

De motor is ook meteen de maatstaf in zijn klasse. De motor is sterker dan de Hellaphant-motor van Dodge. Ook is de ZZ632 sterker dan de Megazilla van Ford. Dat is een 7.3 Twin Turbo, en op deze kunnen GM V8 kun je nog een supercharger of wat turbo’s monteren voor nóg meer vermogen.

10,35 liter blok

Compact

Ondanks dat 10.35 liter veel groter klinkt dan de 1.4T die jij in je auto hebt liggen, is de motor niet bijzonder groot. Natuurlijk is de V8 groter dan een viercilinder, maar de setup van het blok is vrij eenvoudig. Geen vier bovenliggende nokkenassen of 32 kleppen. Gewoon een centrale nokkenas én twee kleppen per cilinder. Hierdoor kan het blok vrij compact gemaakt worden.

Camaro

Dan rest nu nog de vraag: waar leg jij de motor in? Reken er maar op dat we ‘m tegen gaan komen in COPO Camaro’s in de dragscene. Maar wellicht is het ook de ideale motor voor een ’96 Chevy Impala SS. Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Chevrolet Bolt EUV is echt een nieuw model

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, dragrace, General-Motors, motorsport, tuning, V8

Vorig bericht: « Gewicht Tesla modellen gaat ernstig omhoog
Volgend bericht: Porsche 992 GT3 RS showt zijn belachelijk grote spoiler »

Lees Interacties

Reacties

  1. koeberg zegt

    21 oktober 2021 om 12:34

    > Waar wil jij het in monteren?
    Een trekker (tractor voor de Randstedelingen)

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 oktober 2021 om 13:37

      Niet alleen in de Randstad zeggen ze tractor. Ook in het zuiden van het land komt dat veel voor.

      Login om te reageren
      • golf1985 zegt

        21 oktober 2021 om 15:04

        @berlinetta: nee hoor! Is gewoon trekker hier hoor

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          21 oktober 2021 om 19:18

          @golf1985: Ik zeg ook niet dat iedereen in het zuiden tractor zegt.

          Login om te reageren
    • Pallas zegt

      21 oktober 2021 om 15:00

      @koeberg: Een trekker is ook wezenlijk wat anders dan een tractor.

      Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    21 oktober 2021 om 12:34

    Mooie MX5 swap!

    Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    21 oktober 2021 om 12:35

    Een Weineck Cobra met kapotte motor is de ideale donor voor dit blok! Dan hoef je ook maar 1200kg mee te slepen. Lekker goed voor ’t verbruik dus.

    Login om te reageren
  4. deepep zegt

    21 oktober 2021 om 12:40

    Leuk voor in een oude chevrolet el camino.

    Login om te reageren
  5. boomhauwer zegt

    21 oktober 2021 om 12:52

    Past dit in mijn transit?

    Login om te reageren
    • kuip zegt

      21 oktober 2021 om 17:17

      @boomhauwer: Achterin plek zat? 😎

      Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    21 oktober 2021 om 13:04

    20″ wiel op de krukas, zadel er op en gaan!

    Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    21 oktober 2021 om 13:04

    Electromeuk uit de Tesla Plaid en die motor erin 👍

    Login om te reageren
    • papa zegt

      21 oktober 2021 om 13:05

      Leuk voor Rich Rebuilds idd

      Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    21 oktober 2021 om 13:49

    Dit is wel een leukere optie dan het M50 turbo blok die ik heb liggen voor in mijn E36 projectje..

    Wat weegt zo een blok?

    Login om te reageren
  9. dalmore zegt

    21 oktober 2021 om 13:52

    +-100pk per liter motorinhoud, dat is ingeblazen al best knap. Maar met dit volume en maar twee kleppen per cilinder? Wauw, waarom moeten we hier alles zo extreem ingewikkeld maken..

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      21 oktober 2021 om 14:52

      Waarschijnlijk voldoet dit nog niet eens aan de Euro1 eisen. Bij de Hellephant was de disclaimer ook dat je hem alleen in straatauto’s van voor 71 oid mocht inbouwen. Gok dat hier iets vergelijkbaars voor geldt.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 oktober 2021 om 21:33

      Ingeblazen al best knap? Er zijn genoeg atmosferische motoren die dit al doen…en beter.
      Renault Clio R.S.: 2.0 liter 4-cilinder, 200 pk. Honda S2000: 2.0 liter 4-cilinder, 240 pk. BMW M3 CSL: 3.2 liter 6-in-lijn: 360 pk.
      Het is dat de focus verschoven is naar geblazen motoren, om aan de uitstootnormen te voldoen: Mercedes A45 S AMG: 2.0 liter 4-cilinder: 421 pk…
      Sterker nog, genoeg diesels halen deze waarden tegenwoordig: BMW 525d: 2.0 liter 4-cilinder diesel: 231 pk.
      Enz…

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        22 oktober 2021 om 08:46

        @SimonMc: uit een 1250cc per cilinder 100pk/L halen is wel knapper dan een hoogtoerige 4 cilinder met 500cc per cilinder.

        Login om te reageren
  10. DeGoudenRaket zegt

    21 oktober 2021 om 13:57

    Wat betaal je nou eigenlijk voor zo’n crate-engine?

    Login om te reageren
    • rikv99 zegt

      21 oktober 2021 om 15:44

      @degoudenraket : Voor zijn kleine broertje(ZZ572) met maar 9,4L slagvolume en 612pk kost je 16304,82 Amerikaanse zeearend munten in de USA. zal dus wel tegen de 20K aanlopen voor deze ZZ632.

      Login om te reageren
  11. Edge zegt

    21 oktober 2021 om 14:06

    Als ik het geld en de kennis/kunde ervoor had, zou ik dit blok (of een ander blok met veel power) in een compacte hatchback leggen en er een moderne interpretatie van de Clio V6 of R5 Turbo van maken.

    Login om te reageren
  12. petroldrinker zegt

    21 oktober 2021 om 14:09

    In een EV natuurlijk!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 oktober 2021 om 17:11

      @petroldrinker: om naar de sloop te brengen voor de ijzerprijs?

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        25 oktober 2021 om 11:12

        juist, met zoveel plezier is desbetreffende EV nog nooit bereden dan! is er ooit toch nog plezier in een EV gemaakt.

        Login om te reageren
  13. anakiet zegt

    21 oktober 2021 om 14:12

    Hang maar in een TVR Griffith 500, ligt al een V8 in, moet lukken. Pensioen kan ik toch niet betalen. :)

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2021 om 14:46

    Hij is wel erg gaaf. Kan dit in een Corvette? Een C6 kan dit goed hebben, maar de C7 ZR1 met dit blok zou helemaal humor zijn.

    Login om te reageren
  15. n54coupe zegt

    21 oktober 2021 om 15:39

    Leuk voor in een speedboat. Of een andere oude Amerikaanse sloep. Die hebben genoeg ruimte onder de motorkap

    Login om te reageren
  16. ericc zegt

    21 oktober 2021 om 17:19

    Iets amerikaans…

    Login om te reageren
  17. sabrerator zegt

    21 oktober 2021 om 17:25

    In een Jensen Interceptor!

    Login om te reageren
  18. turbotoll zegt

    21 oktober 2021 om 18:31

    ’59 Cadillac Eldorado Coupe. Om BMW’s op te duwen…

    https://www.wallpaperflare.com/cadillac-cadillac-eldorado-1959-cadillac-eldorado-lowrider-wallpaper-qrssd

    Login om te reageren
  19. por100 zegt

    21 oktober 2021 om 19:33

    Wat zijn de regels voor een andere motor in NL?

    Login om te reageren
    • rammillius zegt

      21 oktober 2021 om 20:50

      @por100: enige dat ik weet is dat bij 30% meer vermogen dan standaard, dat je auto dan moet worden herkeurd. Waarschijnlijk moet je dan ook de remmen aanpassen. Maar verder valt het volgens mij mee

      Login om te reageren
      • shalomleon zegt

        21 oktober 2021 om 21:47

        @rammillius: klopt maar ivm uitstpot kun je het beste gaan voor een auto ouder dan 1997

        Login om te reageren
  20. notsobig zegt

    21 oktober 2021 om 20:13

    Achterin een Alto lijkt mij wel lachen!

    Login om te reageren
  21. unknown32 zegt

    21 oktober 2021 om 21:01

    AC Cobra!

    Login om te reageren
  22. mustang750supersnake zegt

    21 oktober 2021 om 21:38

    in een 70’ er surburban…

    Login om te reageren
  23. arta zegt

    21 oktober 2021 om 21:51

    Te laat voor NL en zelfs in Amerika worden veel van de leuke auto’s (eind jaren 60) al onbetaalbaar.

    Dit buiten de dragstrip op de weg krijgen en houden is onbetaalbaar.
    1 op…..

    Login om te reageren
  24. niekie1999 zegt

    21 oktober 2021 om 23:07

    Past t ook in een mx-5?

    Login om te reageren
  25. sparks zegt

    23 oktober 2021 om 09:46

    Tesla model S of 3

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North