11-jarige rijdt 1000cc-motor over boulevard Zandvoort

Auteur: , 100 Reacties
11-jarige rijdt 1000cc-motor over boulevard Zandvoort

What would possibly go wrong?

De hitte van gisteren schakelt blijkbaar hersencellen uit bij sommige mensen. De boulevard van Zandvoort werd gisteravond opgeschrikt door een wel heel bizar tafereel. Een motorrijder leek het een goed idee om een 11-jarig meisje op de motor mee te nemen. Niet achterop, maar op ‘schoot’, op de benzinetank. Vervolgens nam ze het stuur over en plaatste de man zijn handen op haar schouders. Het kind had volledig de macht over de rappe tweewieler. De twee gingen vervolgens in de richting van Bloemendaal

Zowel de motorrijder als het meisje droegen geen beschermende kleding, maar badkleding met slippers. Dit verhaal had zo anders kunnen aflopen. De politie Bloemendaal, Heemstede & Zandvoort was gelukkig daar om in te grijpen. De man werd proces verbaal opgemaakt. Hij kreeg een artikel 5 aan zijn (zwem)broek.

Dit betekent dat hij zijn gedrag tegenover een officier van justitie mag gaan uitleggen. Op een artikel 5-overtreding staat een maximale celstraf van twee maanden en een geldboete van maximaal 4.100 euro. Ook is het mogelijk dat er een (voorwaardelijke) rijontzegging volgt van maximaal twee jaar.

Fotocredit: Politie Bloemendaal, Heemstede & Zandvoort via Facebook



100 reacties

Is een beetje het zelfde als bij je pa op schoot vroeger en dan sturen in de auto. Best een dure grap voor iets wat best wel een beetje onschuldig is vind ik.
@kennone: kwamen je voeten bij de pedalen en ging die auto in 3 seconden naar de 100 als het gas werd ingetrapt? Dit is wel wat anders dan een beetje onschuldig sturen.. 1x per ongeluk te wild aan die gashendel en zo’n fiets schiet ervandoor
@rubenpriest: En dan drukt papa zijn rechter voet naar beneden en stopt de acceleratie.
@lekbak: en in die 1-2 seconden die papa nodig heeft om te reageren kan er niet al van alles gebeurd zijn? De gedachte dat je dit enigszins veilig of gecontroleerd kan doen is echt hoogmoed of stoerdoenerij.
@tom_hanekamp: ik hoop dat je geen 1 a 2 seconden nodig hebt hiervoor…
@tom_hanekamp: mijn pa en ik deden dit niet op de A15.
@lekbak: Deels met je eens. Als je dit doet weet je wel wat je doet denk ik. Met 11 jaar kon ik zelf prima een lichte motorfiets besturen, dus zo anders is t niet als je verstand hebt. Alleen zou t lekker in de polder doen als ik hun was.
@fmgarcia: lichte motorfiets? Je vergelijkt nu appels met peren.
@bmwfreak038: Bedoel echt gas geven op 125 of 250 cc. Je hebt dan echt wel door wat je doet. Qua doseren, das op een 1100 hetzelfde. Blijft onverstandig door de locatie, maar het kan gewoon wel.
@lekbak: die achterrem maakt het alleen maar erger bij gas geven. Dit is simpelweg een mega onverantwoordelijke actie die extreem uit de hand had kunnen lopen voor hen en voor anderen.
@stefan82: why? Een motor is achterwiel aangedreven, dus met de voetrem kun je de aandrijving toch stoppen? Waarom maakt die rem het erger dan? Of bedoel je een remingreep met alleen achter in bocht op hogere snelheid? Dat zou niet heel handig zijn nee.
@galgootje: de achterrem op motoren is niet in staat om hem af te remmen, de remkracht zit voor
@apriliarsv: Ook de achterrem van een motor is sterk zat om een motor af te remmen in 90% van de gevallen.
@lekbak: niet bij vol gas. Beter weter
@lekbak: ligt aan de motor, mijn S1000RR ga je echt niet tot stilstand dwingen met enkel de achterrem bij volgas…
@racerx: Hangt van het toerental af. Als je op maximaal vermogen zit zal het tegenvallen maar onder de powerband denk ik dat je al snel de motor dood remt.
@lekbak: je gaat iemand tegenspreken die zelf zo’n motor rijd bravo meest eigenwijze van de dag.
@bmwfreak038: huh hij heeft gewoon gelijk hoor. Als ik een burnout zou willen trekken lukt me dat bij geen enkele auto bij 1000rpm. Bij een koppelkromme wordt het wat anders. Oh en bij zo’n motor is het nog een hoogtoerig karakter ook, dus de voetrem is onder de 3k rpm prima voldoende…
@peug206: lees de reactie van racerx ook even dan.
@lekbak: je hebt dus verkeerd gedacht. Die achterem doet hoegenaamd niets bij gas geven. Gaat alleen wat dieper in de veren achteraan. Als je dan weer de rem lost maak je een mooie wheelie. Probeer het eens zou ik zeggen.
@racerx: Video?
@lekbak: Mijn motor remt harder af op de motor dan op de achterrem. Die gebruik ik dus ook nagenoeg nooit.
Misschien ervaringsdeskundigen hier met een kawa z1000?
@stefan82: Want als je de achterrem intrapt gaat hij nog harder ofzo? Wat voor onzinnige logica is dit?
@lekbak: die achterrem gaat dat ECHT niet houden hoor 😂
@kaymommer: Jawel hoor. Die motor zit echt niet hoog in de toeren als zo’n kind erop zit, en ook niet in de eerste versnelling. Met andere woorden: Dat ding heeft totaal geen kracht en die acceleratie rem je er zo uit.
@lekbak: dus jij kan uit bovenstaand verhaal halen dat hij niet in z’n 1 of 2 zat en op zo’n 7000 rpm?
@gjvp: Ja, want dan had hij niet losjes met zijn handen op haar schouder kunnen zitten.
@lekbak: oh nee? Ik kan in zn 2 dat ding op 8000 rpm houden zonder te versnellen, constante snelheid. Dus dan hoef je je niet vast te houden. Totdat je aan het gas draait en dan zit hij precies in zn ideale powerband.
@lekbak: jullie hebben allemaal zo ongelofelijk weinig verstand hiervan…. Lees je eens in, Guy Martin zegt zelfs de achterem bij wegrijden te gebruiken omdat je dan sneller gaat dan zonder. Je maakt dan namelijk geen wheelie, bij loslaten ga je wel omhoog. Als dat kind het gas opentrekt is die motor in de eerste voordat jij de achterrem intrapt in de 3000+ toeren.
@tuutertuuter: Hij zegt vast niet dat je die rem vast moet houden. En deze persoon heeft echt niet in de eerste gereden want dan is zo’n motor veel te listig. Je moet toch een beetje gang hebben om rechtop te blijven bij zoiets.
@lekbak: toch nog ff reageren omdat je maar onzin bleef spuien. Een minimale gasbeweging, zorgt dat zon enorm motor stijgt in toeren. Blijkbaar rijdt je zelf geen motor en weet je niet hoe zon apperaat reageert. Ok. Maar neem dan aan van mensen die er wel ervaring mee hebben dat dit echt een domme onverantwoorde en gevaarlijke actie was.
@kle500: Ik rij wel degelijk motor, van een superblackbird tot r26. En ik weet ook dat zoiets echt niet gaat als je met een 1000cc in een lage versnelling in de toeren zit, dan lig je op je gat voordat je het stuur overgegeven hebt. Als een motor laag in de toeren zit heeft deze helemaal niet zoveel te vertellen en is juist de achterrem ervoor om de boel onder controle te houden. Ik doe niet anders als ik langzaam bochten maak.

Overigens vind ik deze actie volkomen onverantwoord, zoals elders ook te lezen is. Maar daar gaat deze discussie nu ff niet om.
@lekbak: meen je? Dat is alleen de achterrem, die tegelijk indrukken bij vol gas heeft weinig nut…
@gjvp: Vol gas is een loze term en zegt niks over de kracht die er geleverd word.
@lekbak:
Toch denk ik dat een 1000cc motor ook bij lage toerentallen wel zó bruusk accelereert dat haar handen van het stuur schieten. Zeker wanneer haar vader door de plotselinge acceleratie ook nog eens aan haar schouders trekt.

Dus absoluut levensgevaarlijk. Invordering rijbewijs waardig.
@lekbak: Typisch geval van iemand met grotere mond dan hersenen. Praat nou eens niet zo’n onzin, wil je? Je haalt koppel met vermogen door elkaar, rijdt klaarblijkelijk zelf geen (echte) motor en hebt geen besef van acceleratie. Joe!
@pogostick: Hier op autoblog zit hooguit een handvol mensen die snappen wat koppel en vermogen is. Het overgrote deel snapt er eigenlijk niks van. Zo te lezen snap jij er ook niks van.
@lekbak: Hoe lees jij dat? Knap. Ik heb er in elk geval voor gestudeerd, geloof dat ik het verschil ken. Heb je een glazen bol?
Maar laten we het erop houden dat we elkaar laag inschatten, dan kunnen we door.
@pogostick: Als jij hiervoor gestudeerd hebt dan had je geweten dat het koppel van de motor er totaal niet toe doet en dat dat altijd een loze eenheid is zonder het toerental. En dan heb je? Juist…
@lekbak: Ja, leuk man. Koppel*2*pi*n is vermogen. Weet ik, ken er nog meer. Ging daar de discussie over? Wil je het over wobble en weave gaan hebben, of gaan we weer ontopic? Als jij motorrijder, ongeacht de theorie, weet je dat een r1 rapper uit je handen glipt dan een r125. Waarom? Omdat bij het zelfde toerental meer koppel, dus meer vermogen geleverd wordt. Sorry, je hebt niet de grootste.
@pogostick: ja hehe leg het die zaadlozing maar even uit.
@lekbak: wordt je niet moe van jezelf? En ga aub je motorrijbewijs halen. Of leer fatsoenlijk motorrijden. Jij bent zeker diegene met een fluorvestje over zijn pak en wat rechtop door de bocht gaat. En met schuurpapier zijn kneepads “versleten” maakt. Held
@lekbak: dat is echt onzin wat je daar zegt
@rubenpriest: precies dit inderdaad. Daarnaast deed mijn vader dat laten sturen in de auto altijd op een rustig afgelegen plekje, niet op de boulevard van Zandvoort.
@kennone: Niet echt wat mij betreft. Levens gevaarlijk man, als dat kind een klein rukje aan die gashandel geeft lanceert die motor zich ergens in het publiek (neem aan dat het druk was daar, met ‘t mooie weer).
Ik heb vroeger ook vaak zat met m’n opa stukjes met de auto gereden, maar altijd op een verlaten en veilige plek.
@kennone: Nou op een 1000cc motor vind ik toch anders dan in een auto. Zij had de handen aan het stuur, als ze iets te hard aan het gas draait liggen beide op straat.
@kennone: ergens wel, ergens niet. Jij en ik hadden toen der tijd in de auto geen controle over het gas, bij een motor heb je dst wel zodra je je handen op het stuur zet. 1 hengst aan die hendel en de motor ligt in het publiek.. that being said, je kunt dit je kind natuurlijk prima leren, maar doe het dan wel op een afgelegen parkeerterrein en met minimaal een helm op..
@2wheeler: ik ben te laat zie ik al😂
@2wheeler: Ik neem aan dat je met 11 jaar zelf ook wel pedalen kon gebruiken. Je bent niet achterlijk op die leeftijd.
@fmgarcia: achterlijk niet, wel kort.
@2wheeler: Das waar, lukte ook maar net bij mij. Maar wel met 10 jaar op een kleine Deutz waar ik het type niet van weet. Dan leer je pas echt een voertuig beheersen. Puntje vd stoel. Koppeling was bijna niet naar beneden te krijgen. Door de hoge zitpositie en open wielen ben ik van mening dat je heel goed kunt leren wat je grootte, draaicirkel en positie op de weg zijn. Ik heb al 15 jaar geen trekker meer van binnen gezien, maar kan door die periode altijd met zekerheid een kar ergens naar binnen plempen. Vind mezelf op de weg ook veel beter dan de rest van Nederland;). Affiniteit gaat het gewoon om. Net als jij en de rest van dit gezelschap hoor ik bij de elite op Neerlands wegen. Puur door de interesse vanaf jonge leeftijd. Hoe sexy is het als dit meisje over 7 jaar op een Triumph Daytona 675 in een strak pakje naar haar studie gaat!
@fmgarcia: tegenwoordig dan wel een terug getunede met iets van 35pk :-(
@f31bmw320d: Tegen die tijd zal ze wel op een Vespa met halo rijden ja. Zonde
@2wheeler: “toentertijd”
@2wheeler: en misschien is een 50cc dan wel een iets handiger keus.
@kennone: vind jij misschien, ik vind het erg dom om het kind op schoot te nemen, wat als je een noodstop moet maken lekker een krakende schedel tussen jouw en het stuur? Nee dankje
@kennone: onschuldig ? Misschien moet jij een dagje meelopen in een ziekenhuis. Kijken wat de gevolgen zijn als je geen beschermende kleding draagt op een motor. En dan vooral nog op zo’n gruwelijk snel monster. 1 foutje en je ligt
@kennone: ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt. Als je hier het gevaar en de gevolgen al niet van kan inschatten dan eil ik jou zeker niet op de openbare weg tegenkomen.

De koppeling zit aan het stuur, de gashendel in je stuurvat. Dat betekent dat papa geen controle heeft. Papa kan alleen de achterrem gebruiken. Die rem houdt dat niet, die rem is er on de motor uit te balanceren, de echte stopkracht zit in de voorrem. Bet als bij een auto de schijven voor ook altijd groter zijn dan achter.

Ze zitten in badkleding. Een schuiver bij 30km/h betekent in het beste geval een hoop schaafwonden en kneuzingen en wonden, in het ergste geval raakt zo’n kind met der hoofd een stoeprand en is ze dood.

Denk alsjeblieft na voordat je zoiets post.
Volledige controle had dat kind niet natuurlijk. De man had een voetrem waarmee hij eventuele acceleratie kan stoppen. Maar onverantwoord is het zeker. Niet alleen dat het kind van 11 de motor bestuurde maar ook dat ze het in badkleding deden. Als je dan valt lig je ook behoorlijk in de kreukels.
@lekbak: hahaha, jij denkt dat je acceleratie kan beïnvloeden en controle over de motor kan houden door alleen je voetrem te gebruiken? Zij heeft het stuur vast he, niet hij…
@tristan114: Ik zeg niet dat je volledige controle hebt, maar de acceleratie rem je zo weg. Die motor zit echt niet in de eerste versnelling in z’n powerband dus die heeft totaal geen kracht. Ook een 1000cc supersport is zo mak als een lammetje als je het vermogen niet opzoekt.
@lekbak: hier de held weer.
@lekbak: zal het zo eens uitproberen, u hoort van me.
@racerx: Wel ff ook lager in de toeren proberen bij verschillende versnellingen. Ik ben benieuwd. Als een die fiets van jou stil geremd kan worden kan het bij elke fiets.
@lekbak: Hangt allemaal van de afstelling en type fiets af. Ik kan bij 50 (met koppeling in) m’n achterrem intrappen en dan voel je minimale vertraging. Als ik gas bij ga geven trek ik ‘m waarschijnlijk gewoon door de achterrem heen op die snelheid ook al zit ik in z’n drie.
Het is me niet gelukt bij deze fiets om m’n achterwiel te blokkeren (met de rem).
Maar ik vind het niet erg. Dat betekend dat ik ook niet zo makkelijk m’n achterwiel blokkeer als ik dan een keer flink moet afremmen terwijl al het gewicht op het voorwiel zit.

Bij de superbikes gebruiken ze de achterrem overigens als wheelie control zodat ze optimaal kunnen versnellen zonder dat het voorwiel (teveel) het luchtruim kiest.
@torsen: zou je niet eens je rem laten maken? Zit toch ook gewoon een schijf op? Of heb je een anderssysteem, moet makkelijk je hele wiel kunnen blokkeren
@bitd: 1x220mm schijf. Bij 50 in z’n drie trekt hij ‘m langzaam maar zeker er doorheen wat gezien het gebrek aan koppel van de 600cc erg makkelijk is.
Maar betwijfel of de blokken achter uberhaupt goed ingesleten zijn.
Als ik de afgelopen 12k km m’n achterrem 10 keer gebruikt heb is het veel.

Overigens heb ik liever niet dat m’n achterwiel makkelijk blokkeert.
@lekbak: Komt goed, zal een eerlijk oordeel vellen 👌🏼
@lekbak: In de eerste versnelling geen kracht? 1 sec het gas vol opendraaien en je ligt achterover.
@lekbak: Nou, in de tweede versnelling onderin de toeren spant het erom, maar ik trek ‘m rustig door de versnelling heen met de achterrem. In de eerste versnelling maakt de achterrem geen schijn van kans, al helemaal niet bij een 1000 naked bike die iets meer op koppel afgesteld is…
@racerx: welke motor?
@peug206: BMW S1000RR
@racerx: das idd serieus spul. De ouwe kawa van mn pa van 900cc trekt hem namelijk niet door de achterrem heen onderin de toeren maar geeft beleid ;)
@racerx:
Nou, ik heb het vanavond ook even geprobeerd.
Honda V65 Sabre, 120pk, 100Nm koppel. Met een V4 die al helemaal onderin trekt als een malle.
En remmen zoals je gewend bent van een Honda uit 1985. Niet bijster geweldig dus.

Maar….
Ik kreeg hem zelfs in zijn 1 niet door de achterrem heen geaccelereerd.
Tot mijn stomme verbazing overigens. Op wat snelheid in 3 ook met volle acceleratie de achterrem ingetrapt en ook daar versnelde de motor niet verder. Ook niet vertragen, trouwens.

Het was een interessant experiment.

Jammer dat mijn Triumph Trophy 900 nog stuk is, daarvan vind ik de achterrem helemaal niet geweldig en ik ben benieuwd wat die had gedaan. Is wel minder krachtig met nog geen 100pk.

Maar met de juiste fiets en juiste achterrem kan het dus wel.
@sabrerator: Heb het ook even getest net. Ik kan hem in alle versnellingen doodremmen. Achter zelfs een eenvoudig trommeltje, waarmee ik overigens wel bij alle snelheden makkelijk kan blokkeren. Specs: 50cc, pktje of 5, 15nm?, bouwjaar 1970..
@racerx: De z1000 heeft wel weer een grotere schijf achter zitten.
Denk toch dat @lekbak wel een punt heeft dat het ding er niet zo makkelijk als een raket vandoor zal gaan als je de achterrem er goed op houdt.
Stel ze reden 30-40 in z’n drie dan al helemaal.

En ach. Wie weet racet het kind wel elke week op een crossmotor en is ze zich prima bewust wat er gebeurt als ze hard aan die gashendel trekt en maken we ons allemaal druk over een situatie die eigenlijk wel mee viel qua gevaar.
Op zoiets hoop ik dan maar bij dit soort berichten.
@lekbak: ligt een beetje aan de motorfiets die je hebt. Welk type heb jij? Geen 1000 CC denk ik?
Ik krijg al koude rillingen als ik weer zo’n motormuis in zijn blote bassie, op zijn slippers en in korte broek zie rondrijden in de stad. Afgelopen week zag ik nog een grapjas, waarschijnlijk vanwege de warmte, met een skihelm op zijn eierkopje rond rijden. Niets voor mij.
@pomoek: ik noem ze gewoon donoren. Die hebben we hard nodig. Genoeg goede onderdelen, behalve de hersenen.
@gregorius: als ze in de vangrails hebben gelegen zit er soms weinig bruikbaars meer tussen…
@peug206: Als je in de vangrail komt heeft een helm en volledig pak ook weinig zit.
Die had in zijn hoofd alweer zijn Dad of the year award op de schoorsteenmantel staan. Had ook zomaar een Darwin-award kunnen zijn (ondanks dat hij zichzelf al had voortgeplant had het kroost het misschien ook slecht gehad)
Jong geleerd is oud gedaan… maar dan wel op een afgelegen stuk terrein natuurlijk.
Voetrem volledige controle? Op je scooter/brommer wel ja. Een beetje 1000cc machine controleer je niet volledig met je achterrem.

Maar sowieso, zonder beschermende kleding motor rijden…. dan ben je geen motor rijder. En dan groet ik ook niet terug.
@dakloosinmx5: Probeer het maar eens. Tenzij je in de powerband zit rem je de motor dood met de achterrem (en in een hogere versnelling sowieso).

Overigens denk ik niet dat die half naakte idioten zich druk maken dat jij niet terug zwaait hoor.
ach komop, doet hij niet als zn dochtertje nog nooit op de motor heeft gezeten, kan prima alleen niet handig dat je dat in een druk gebied doet, kun je beter f industrieterrein opzoeken
@gove: je bent niet wijs.
@bmwfreak038: hoezo niet? Afgesloten terrein reed ze misschien al wel alleen? Ik ken iemand die reed op zn 10e op een 125cc crossbrommer, en die lopen ook gewoon 130 .
Vreem. Het artikel zegt niets over onder de invloed van alcohol zijn dus dan zou die persoon nuchter zo’n geweldig goed idee hebben gehad? Onwaarschijnlijk. Zal wel een zonnesteek geweest zijn.
De eigenaar van deze motor is ook een idioot, heeft meerdere malen zijn rijbewijs moeten inleveren. Maar dit is een hele nieuwe manier van achterlijk zijn!
In Indonesië is dit helaas dagelijkse kost:
Zag het vaak genoeg dat ze daar gewoon een gezin van 5 vervoeren op 1 motor: vader, moeder, 3 jonge kinderen voor en achter de ouders. Hoopte natuurlijk altijd dat de rit goed afliep.

Maar daar moet echt wat aan gedaan worden, gezien de rijstijl van de gemiddelde Indonesiër
@toyotafortuner: Azië zie je de gekste dingen. Maar zo gaat het daar. Dat kan je niet vergelijken met ons. Hun zwaarste motor is daar 250 cc. Toen ik daar in China vertelde dat ik een 750 cc gsxr had gehad vielen ze bijna van hun stoel af. Dat is iets wat ze nauwelijks kennen of kenden daar. Het is een aantal jaar terug.
Ik zou het met mijn kids niet in het hoofd halen. Of het verantwoord is of niet hoort de beste man straks wel van de rechter. Laat die dat maar bepalen. De dienstdoende agenten hebben hun werk in ieder geval prima uitgevoerd.
Volkomen achterlijke actie.
Als motorrijder ben ik me ontzettend bewust van de risico’s van zo’n apparaat.
Zo’n ding trekt ontzettend snel op, hoewel een 4 in lijn zijn vermogen en koppel vaak wat hoger in de toeren heeft.
Een kind voorop zetten en controle geven over het stuur en het gas is vragen om ongelukken en gelukkig is dit op tijd gestopt door de politie. En dan ook nog in badkleding.

Ik betwijfel of je met de voetrem de acceleratie stopt. Ik ken het type motor niet uit eigen ervaring en er is best verschil in remkracht in de achterrem per type motor. Wellicht heeft dit ding een integraal remsysteem dat met het pedaal ook 1 van de voorschrijven bedient.

Maar dan nog. Kom op zeg, een 11 jarig kind de controle geven over een straatraket in badkleding. Hoe stom ben je dan?

Uit eigen ervaring weet ik hoe je beschermende kleding er aan toe is na een klein schuivertje met 40 per uur. De spijkerbroek met protectie kon de vuilnisbak in en dankzij de geheel doorgesleten protector op de knie had ik daar alleen een minuscuul schaafwondje en geen knie open tot op het bot. De helm was ook volkomen geschaafd en mijn leren jack is op de schouder bijna door.

Mensen die zonder beschermende kleding op een motor rijden zijn voor mij geen motorrijders. Een motorrijder weet wat hij doet en is zich bewust van de risico’s en handelt daarnaar.
Mensen in korte broek en t-shirt op slippertjes zijn idioten die toevallig op een motor zitten.
Die groet ik dus ook niet. Dat zal ze leren!
@sabrerator:
Inmiddels getest: op mijn eigen Honda V65 Sabre kan ik de acceleratie stoppen met de achterrem. En dat is best een tamelijk krachtige motor.
@sabrerator: dat groeten is ook zo’n onzin.
Die 2 jaar rijontzegging is nog het pijnlijkst voor het meisje in kwestie. Een vriend van mij kreeg er 3 toen hij op zijn 14de met een brommer reed. Kon hij mooi wachten tot zijn 21ste om te mogen autorijden toen hij op zijn 18de zijn rijbewijs ontving, terwijl al zijn vrienden al een auto hadden.
@shiva: ik gok dat het meisje zelf geen rijontzegging heeft gekregen
Wat een idioot om je 11 jarige zo mee te laten rijden, laat staan überhaupt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).