• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Blijf koel en vermijd deze ontzettende airco-blunders

Auteur: jaapiyo, gepost 25 juli 2018 om 16:59 – 104 Reacties

Skelet


Het kwik knalt uit de temperatuurmeters, maar autoblog zorgt ervoor dat je je hoofd koel kan houden.

Het is al enige tijd ongelooflijk lekker weer in Nederland. Het zonnetje schijnt en de temperatuur doet vermoeden dat we het nieuwe Spanje zijn. Misschien zijn we dat ook, dankzij de opwarming van de aarde. Leve de dikke veelcilinders! Op sommige momenten kan de hitte echter een beetje teveel worden, bijvoorbeeld als je achter een laptop zit en af en toe geacht wordt een leuke woordspeling te verzinnen, of als je na een lange dag op kantoor in je loeihete auto stapt voor de terugreis. Airco is in zulke gevallen een uitkomst.

Airco

De Amerikanen hadden dat al lang door, waardoor mijn ‘Muricaanse 944 uit 1984 zelfs voorzien is van een vrij goed werkende airco *klopt op hout*. Terwijl het hier een zeer zeldzame optie was, was dat in Amerika gewoon standaard. Mijn dank is greaut, Donald Trump.

In Europa werd de automotieve koelkast pas gemeengoed in de tweede helft van de jaren ’90. Je zag op sommige auto’s toen zelfs het woord ‘airco’ verschijnen op de buitenkant, zoals op bovenstaande Nissan Almera. Standaard airco was toen echt nog een Unique Selling Point. Zelfs een crisas-BMW E46 3-serie had eind jaren ’90 niet altijd een ijsvlokje op de middenconsole.

Inmiddels zijn we 20 jaar verder en heeft bijna elke auto standaard airco. Alleen in de segmenten van de koekblikken vind je nog weleens een uitgeklede versie zonder. Toch weten sommige mensen nog steeds niet hoe ze het beste met hun airco om moeten gaan. Hieronder een aantal punten waar je rekening mee moet houden in het kader van de juiste airco-etiquette:

  • Ram je airco niet direct vol aan als je instapt
    De verleiding om dit te doen is natuurlijk groot. Met de juiste destinatie in het navigatiesysteem zetten wacht je immers ook niet. Toch is het, als je auto loeiheet is, beter om eerst even een stukje te rijden met de ramen open (‘jaren ’80 airco’) alvorens de klimaatbeheersing vol aan het werk te zetten. Een auto die in de zon staat kan van binnen namelijk makkelijk een temperatuur hebben van 60 graden of meer. Door een minuutje te rijden met de ramen open of door simpelweg de deuren open te zetten kan je dit al flink terugbrengen. Als je daarna pas je airco aanzet, belast je het systeem net wat minder.
  • Word niet verliefd op de luchtrecirculatie stand
    Sommige mensen willen het zo snel mogelijk koud hebben in hun auto. Dat kan door de luchtrecirculatie stand in te schakelen, want er komt dan geen nieuwe (warme) lucht van buiten binnen. Je kan dit echter beter niet doen. In de ‘Auto’-stand (als je climate control hebt) kan het systeem (met een beetje frisse lucht) de luchtstromen beter regelen. Tevens is het wel handig als je wat warme doch frisse lucht van buiten laat aanrukken in plaats van de hele tijd je eigen ingeademde lucht te recycleren.
  • Zet de airco ook aan op een koele zomerdag
    Momenteel niet zo’n issue, maar als de ochtenden weer koeler worden, kan het nog handig zijn om de airco aan te zetten. Je voorkomt daarmee dat de ramen beslaan naarmate het kwik stijgt.
  • Zet de airco niet direct op je harsens
    Je reptielenbrein zegt je dat de beste manier om die zweetpareltjes op je hoofd weg te krijgen de uitstroomopening van de ventilatie pal op je harsens te zetten is. Gevoelsmatig zorgt dat wellicht voor de beste directe verkoeling, maar als je een lange reis maakt is het verstandiger de ventilatie ‘naar boven’ te laten wijzen voor een correcte luchtstroom.
  • Tijdig onderhoud is niet alleen goed voor de beurs van je dealer, maar ook echt voor je airco
    Zoals alles kan ook een airco kapot gaan, zeker bij ‘onjuist’ gebruik. Af en toe is het goed om te checken of de aircopomp nog in goede conditie is. Al is het maar omdat er gemeen spul inzit dat enorm slecht is voor het milieu en we weten dat je dat aan het hart gaat. Een filtertje vervangen op zijn tijd kan ook geen kwaad.
  • Ook bikkels moeten af en toe de airco aanzetten
    Misschien ben je een bikkel en zoek je het niet om de airco te gebruiken. Immers, als je ‘m niet aanzet heb je toch vaak weer een paar pk extra tot je beschikking en/of verbruik je minder. Dan nog is het echter een goed idee om eens per week de airco een minuutje of tien aan te zetten. Dat voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen.
  • Zet de airco tien minuten voor aankomst uit
    In sommige gevallen wil je zo koel mogelijk op de plaats van bestemming aankomen, maar toch is het een goed idee de airco iets voor aankomst uit te zetten. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en onaangename geuren.

Dat was ‘m. Mocht je zelf nog tips & tricks hebben, schroom dan vooral niet ze te delen in de comments.

Ook interessant!

  • goedkoopste EV van Europa
    Goedkoopste EV van Europa heeft airco (en 44 pk)
  • Nieuwe airco van Ferrari discrimineert op basis van gender
  • Honda blijf tóch motoren leveren aan Red Bull!
  • Lezersvraag: houd de sneeuw jou thuis vandaag?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

airconditioning, lijstjes, onderhoud

Vorig bericht: « Ricciardo ziet ‘onzinnige sessies’ liefst verdwijnen
Volgend bericht: Autonoom rijden, deze Mercedes deed het al in 1986 »

Lees Interacties

Reacties

  1. balboni zegt

    25 juli 2018 om 17:22

    Kijk dit zijn leuke, informatieve artikelen

    Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      25 juli 2018 om 20:52

      @balboni:
      Met een kanttekening over de laatste punt, die is bij dagelijks gebruik overbodig……

      Login om te reageren
  2. trust zegt

    25 juli 2018 om 17:23

    Houd ook het temperatuur verschil, binnen met buiten, in de gaten. Probeer niet een te hoog (- 10°) verschil te creëren.

    Login om te reageren
    • trust zegt

      25 juli 2018 om 17:26

      @trust: en vergeet nooit: ’s avonds is het kouder dan buiten

      Login om te reageren
      • FieRo zegt

        25 juli 2018 om 17:49

        @trust: en de buitenkant van de binnenband is de binnenkant van de buitenband

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          25 juli 2018 om 17:55

          @fiero: wat voor een oud barrel rijd jij dat je nog een binnenband hebt :-)?

          Login om te reageren
          • FieRo zegt

            25 juli 2018 om 18:16

            @erik2907: naast 2 auto’s nog een barrel van een fiets ;)

            Login om te reageren
      • marinepower zegt

        25 juli 2018 om 18:19

        @trust: en tussen de buien door is het droog.

        Login om te reageren
      • marinepower zegt

        25 juli 2018 om 18:20

        @trust: en tussen de buien door is het droog.

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          25 juli 2018 om 18:42

          @marinepower: en voor niets komt de zon op

          Login om te reageren
        • rijnounsdoor zegt

          25 juli 2018 om 18:49

          @marinepower: en als het regent in september, valt kerstmis in december

          Login om te reageren
          • FieRo zegt

            25 juli 2018 om 20:23

            @rijnounsdoor: afwachten dus dit jaar..

            Login om te reageren
      • potver7 zegt

        25 juli 2018 om 20:40

        @trust: en als maandag is het groen

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 juli 2018 om 17:27

      @trust: Precies. Dat ding op 16gr zetten heeft geen enkele zin.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        25 juli 2018 om 18:28

        @e34m5touring: ik had hem net op 14 en mijn tepels begonnen toch een beetje hard te worden hoor

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          25 juli 2018 om 18:34

          @2wheeler: Pas maar op dat ze niet bevriezen. Straks raak je nog in een Nippleslip ;)

          Login om te reageren
        • Gulli zegt

          26 juli 2018 om 13:36

          @2wheeler: airco op je Goldwing?

          Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      25 juli 2018 om 18:52

      @trust: En in tegenstelling tot wan de locals zeggen, in Nevada kun je de airco gewoon op 20C / 69F zetten.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 juli 2018 om 20:14

      @trust: deze miste ik inderdaad. Tot een graad of 25 hou ik zelf de temperatuur binnen gelijk aan buiten. Aircolucht is zo droog, dat 25gr prima te doen is.

      Login om te reageren
      • simon91166 zegt

        25 juli 2018 om 23:22

        @dondeboer: je airco op 25 graden zetten? Dan is het toch verwarming?

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          26 juli 2018 om 05:37

          @simon91166: als ’t buiten kouder is dan 25 graden wel ja. In de winter staat ie op 19 graden. Beetje meebewegen met de seizoenen.

          Login om te reageren
        • trust zegt

          26 juli 2018 om 15:48

          @simon91166: vergeet niet dat de auto opwarmt dus ondanks 19 graden buiten kan het zo 26 graden binnen worden ;)

          Login om te reageren
  3. fiattotal zegt

    25 juli 2018 om 17:23

    Leuke tips. Al heb ik er in mn oude panda weinig aan ;) lekker mn raampjes open en mn arm op de deur. Het is redelijk uit te houden zo!

    Login om te reageren
    • renegade zegt

      25 juli 2018 om 19:09

      @fiattotal: Dan is het te hopen dat je wél City Steering hebt ;)

      Login om te reageren
      • fiattotal zegt

        25 juli 2018 om 19:15

        @renegade: haha nee ook niet, een echte oude ;)

        Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      28 juli 2018 om 22:43

      @fiattotal: mijn 318is uit 1993 heeft ook geen airco, ik vind het wel redelijk om te janken nu

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    25 juli 2018 om 17:27

    In de Aston zit echt een budsysteem. Met de kap dicht gaat het net. Maar open heeft het geen enkele zin. Terwijl er zat cabrio’s zijn die dat wel kunnen. Wel een nadeel in de file bijv. vind ik. Misschien maar eens kijken naar zo’n Vintage Air systeem oid. Die maken echt mooie dingen. Dan lijkt het tenminste stock.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      25 juli 2018 om 18:01

      @e34m5touring: butt

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        25 juli 2018 om 18:38

        @ikleesookoverautos: Hier zeggen we bud.

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      25 juli 2018 om 18:06

      @e34m5touring: Je rijdt in een Aston Volante? Dan heb je nevernooitniet reden toch klagen ;)

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        25 juli 2018 om 18:37

        @87sandyd: Mwoah, als t buiten fors boven de 30gr is en (hij staat in de US) het is ook nog eens flink luchtvochtig is airco wel fijn. T’is een DB7 en daar lopen de uitlaten onder de dorpels door. Dus je hebt flink wat hitte in het interieur. Dan is een iets sterker systeem wel fijn.

        Login om te reageren
    • rogers zegt

      25 juli 2018 om 18:20

      @e34m5touring: wees blij dat je airco hebt in je cabrio. Ik moet het in mijn 205 CTI zonder airco doen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        25 juli 2018 om 18:35

        @rogers: Ja goed, dat zeg ik. Het zit er wel in maar in feite heb je er geen reet aan. Dus grofweg dezelfde ervaring vrees ik.

        Login om te reageren
      • 123bat zegt

        25 juli 2018 om 18:52

        @rogers: wees blij dat je een 205 CTI hebt, ik mocht willen dat het dak van mijn 205 open kon met dit weer ;-)

        Login om te reageren
        • stationcar zegt

          25 juli 2018 om 20:24

          @123bat:
          Wedden dat ik het dak van jouw 205 wel open krijg ?

          Login om te reageren
          • 123bat zegt

            25 juli 2018 om 21:25

            @stationcar: dan gaat ie denk ik niet meer dicht.. haha

            Login om te reageren
  5. tom_hanekamp zegt

    25 juli 2018 om 17:29

    Met betrekking tot de punten 1 en 6, met een moderne auto (bouwjaar 2017) en volautomagische climate control mag je er denk ik toch wel vanuit gaan dat dit systeem dat zelf regelt of niet? Mits je hem op de auto stand laat staan natuurlijk.
    Of denk ik er nou te simpel over?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2018 om 18:36

      @tom_hanekamp: dat is precies wat een automatische airco doet. Als je de auto regelmatig gebruikt en de airco gewoon altijd aan laat staan dan krijgen de enge schimmels ook geen kans en hoeft de onhandige 10 minuten voor aankomst uitzetten ook niet, dus bij volautomatische airco is het advies gewoon aanzetten en nooit meer aankomen.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        25 juli 2018 om 20:44

        @mashell: Daar zat ik dus ook over na te denken. Heb m’n huidige auto nu 2 jaar en climate control staat altijd 19 graden met airco aan. Altijd, ook in de winter. Nog geen enkel schimmel geurtje..?

        Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        25 juli 2018 om 21:48

        @mashell: ik doe het juist andersom, 10 min voordat ik vertrek start ik de auto en set de A-C aan, dan stap ik lekker in een koele auto

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      25 juli 2018 om 18:49

      @tom_hanekamp: Inderdaad. 1x instellen en met de klauwen eraf blijven. Soms voor onderhoud weg en meer niet.

      Login om te reageren
  6. dromedaris zegt

    25 juli 2018 om 17:29

    Aircopomp? Bestaat niet. Je bedoelt compressor?

    Bijkomende tip: airco vullen is afgeript worden. Geen/weinig freon meer in je systeem (dwz koelt weinig of niet meer)= ergens een lek. Er bestaan speciale soorten vloeistof die je in je airco pompt die bij aanraking met lucht stollen en zo de lek dichten.=> veel duurzamere oplossing. Denk ik niet bij de lokale Auto5 mogelijk, moet je best bij een airco installatiebedrijf informeren aan 95€/uur.

    Login om te reageren
    • simonbv zegt

      25 juli 2018 om 18:01

      @dromedaris: als je je het complete systeem naar de klote wil helpen moet je vooral dit soort tips geven.

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        25 juli 2018 om 18:29

        @simonbv: inderdaad, das echt gerommel.. leuk voor bij jet cars.

        Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        25 juli 2018 om 20:19

        @simonbv @blo3to3t
        Lol ? als je er niks van kent kan je beter zwijgen

        Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      25 juli 2018 om 18:32

      @dromedaris: freon?? Wordt al heel lang niet meer gebruikt. Als het systeem lek is moet de lekkage verholpen worden en daarna moet het systeem weer worden afgevuld.

      Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        25 juli 2018 om 20:22

        @blo3to3t: R1234yf is nog steeds.. jawel, freon beste vriend.

        Login om te reageren
        • simon91166 zegt

          25 juli 2018 om 23:25

          @dromedaris: zou je niet gewoon het lek zoeken en verhelpen, nieuwe pakkingen of condensor steken ipv die telsell troep in je systeem te pompen?

          Login om te reageren
          • simon91166 zegt

            25 juli 2018 om 23:28

            @simon91166: owja bijna vergeten:
            Freon 12® (ook bekend als R-12) was een populaire koelvloeistof voor het werd verboden. Wanneer men over freon spreekt bedoelt men dan ook meestal freon-12. De chemische formule is CCl2F2, en de chemische benaming van de stof is dichloordifluormethaan.

            Suva 134a® (ook bekend als R-134a) is het meest gebruikte vervangproduct van R-12. R-134a is echter een fluorkoolwaterstof. De chemische formule van R-134a is CH2FCF3. Zijn chemische naam is 1,1,1,2-tetrafluorethaan. De ODP factor (ozone depletion potential) = 0 maar de GWP-factor (global warming potential) = 1480. Ter vergelijking: de GWP-factor van koolstofdioxide = 1.

            Oftewel R134a is geen freon, dat goedje wat Fred Flinstone in zn waggie gooide wel

            Login om te reageren
            • theblazerunner zegt

              28 juli 2018 om 22:50

              @simon91166: Maaarrr.. Wat zijn de ODP en GWP-factor van R-12 dan?

              Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    25 juli 2018 om 17:29

    22 graden, op auto en nergens last van! In de SL 320 zit een airco in uit een industrievriezer! Niet normaal zoals dat ding koelt. Die van de 330ci en RS2 kunnen het net aan.

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      25 juli 2018 om 18:33

      @maxidyne: jii zit in een auto onder 0 begrijp ik ?

      Login om te reageren
  8. tjongejongejonge zegt

    25 juli 2018 om 17:42

    Ach, regent het in mei is april voorbij

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      25 juli 2018 om 17:48

      @tjongejongejonge: en leggen alle vogels een ei, behalve een dooie mus

      Login om te reageren
      • FieRo zegt

        25 juli 2018 om 17:55

        @lekkerlinksrijden: yes, een bottle is een fles

        Login om te reageren
  9. FieRo zegt

    25 juli 2018 om 17:42

    Dat van op tijd uitzetten scheelt ook in de klap die je krijgt als je uitstapt. Verder gebruik ik de airco minder dan ik had verwacht (1 jaar auto met airco in NL). Ik druk ‘m er af en toe even bij als het echt even te warm is.

    Login om te reageren
  10. smoked zegt

    25 juli 2018 om 17:57

    Even met de ramen open rijden om de ergste warmte uit de auto te krijgen zodat de airco er minder moeite mee heeft

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 juli 2018 om 18:20

      @smoked: Jij hebt het artikel niet zo goed gelezen he? ;)

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        25 juli 2018 om 19:13

        @berlinetta: he’s smoked

        Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      25 juli 2018 om 18:41

      @smoked: ja, eerst arko en dan airco.

      Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    25 juli 2018 om 18:05

    Wat een onzin. Nog nooit deze aanbevelingen opgevolgd in landen waar het nog extremer is dan in NL en nog nooit problemen gehad.

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      25 juli 2018 om 18:24

      @ikleesookoverautos: inderdaad, hoezo wachten met het aanzetten van de airco? Die zit toch niet in het passagiersgedeelte? En daarnaast.. een beetje moderne auto met climate control kun je de airco niet eens uitschakelen.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        25 juli 2018 om 18:42

        @blo3to3t: De meeste moderne auto’s hebben nog altijd een knopje om de airco uit te zetten.

        Al zie ik liever een dergelijke knop op zeurmiepen die koste wat kost de airco uit willen hebben.

        Login om te reageren
        • henk_he zegt

          25 juli 2018 om 20:30

          @karhengst: die gaan maar lopen. Mijn auto, mijn regels.

          Login om te reageren
      • hiostu zegt

        25 juli 2018 om 19:20

        @blo3to3t: meeste auto’s die ik heb gehad met climate control hebben nog steeds een knop met AC off.

        Login om te reageren
    • FieRo zegt

      25 juli 2018 om 18:39

      @ikleesookoverautos: andere landen, andere omstandigheden en andere prioriteiten. Als je ergens hebt gewoond waar het 40-50 graden wordt, de lucht droog is, de auto’s en de benzine goedkoop dan maak je andere keuzes dan hier..

      Login om te reageren
      • Jochen zegt

        25 juli 2018 om 20:43

        @fiero: verhuizen bijvoorbeeld

        Login om te reageren
  12. 87sandyd zegt

    25 juli 2018 om 18:06

    Header van Terminator? ?

    Login om te reageren
    • 335istage1 zegt

      25 juli 2018 om 19:23

      @87sandyd: Sarah bij het hekje van de speeltuin.

      Login om te reageren
  13. flutterby zegt

    25 juli 2018 om 18:07

    Airco op de voetjes en alle ramen open en na 5 minuutjes de bestuurders kant op een kier. Wel zo prettig bij 150.

    Als ik alle ramen sluit kan de airco van mn Clio de auto niet koud krijgen..

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      25 juli 2018 om 18:26

      @flutterby: misschien wordt het tijd om naar de garage te gaan? Lijkt erop alsof je Koelcapaciteit niet gehaald wordt.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        25 juli 2018 om 21:25

        @blo3to3t: is al sinds ik hem bij de dealer heb opgehaald en collega’s er ook over gehoord. Verwarming en airco van de Clio IV is gewoon ondermaats. Nog 4 maanden..

        Login om te reageren
  14. dailydriver zegt

    25 juli 2018 om 18:09

    En wat als je nou clima hebt. En hem de gehele week niet gebruikt? Alleen in het weekend?

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      25 juli 2018 om 18:09

      @dailydriver: ??

      Login om te reageren
  15. toyotavenray zegt

    25 juli 2018 om 18:25

    Ik gebruik hem altijd. Warm of koud maakt niet uit. En voordat ik op bestemming aankom de airco uitzetten.

    Login om te reageren
  16. arjontje zegt

    25 juli 2018 om 18:41

    Als je een goed systeem hebt hoef je hem niet uit te zetten iets voor je eindbestemming.
    Als ik mijn motor uit zet tik ik even op het auto knopje en dan blaast de ventilator de verdamper droog.
    Geen schimmels en lekker de hele route een aangename temperatuur.

    Login om te reageren
  17. evdw zegt

    25 juli 2018 om 18:42

    In mijn E30 van ’88 had ik al airco, toen idd een hele dure en bijzondere optie.
    Tegenwoordig heb ik liever gewoon mijn ramen open dan vol die airco aan.

    Login om te reageren
  18. supertjeduc zegt

    25 juli 2018 om 18:42

    Staat bij mij altijd aan , doet het gewoon

    Login om te reageren
  19. vroaaar zegt

    25 juli 2018 om 18:42

    Het is of hersens of harses, niet harsens…

    Login om te reageren
  20. ruben_vandenberg zegt

    25 juli 2018 om 18:58

    Als ik de hele dag in een warme hal me de klaplazurus zweet, en eindelijk vrij ben om de 6km naar huis te rijden…. gebruik ik alle tips juist tegen draads…

    Login om te reageren
  21. volvoturbo zegt

    25 juli 2018 om 19:16

    Precies. Leuk bedacht, maar als t bloedje heet in je zwarte auto, wil je gewoon veel en snel koude lucht!

    Login om te reageren
  22. hiostu zegt

    25 juli 2018 om 19:19

    “Zet de airco tien minuten voor aankomst uit”

    Dat is bij heel veel nieuwe autos helemaal niet meer nodig. Die blazen de airco nog schoon en droog als je hem geparkeerd en uit hebt gezet. Je hoort dan de ventilator nog nablazen.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      25 juli 2018 om 20:33

      @hiostu: inderdaad. Ik heb dit nog nooit gedaan en ook nog nooit problemen gehad met m’n airco. Ik ken ook niemand bij wie dit ooit een probleem is geweest. Ben benieuwd naar bronnen waaruit blijkt dat dit een veelvoorkomend probleem is.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 juli 2018 om 20:38

      @hiostu: grapjas

      Login om te reageren
      • hiostu zegt

        25 juli 2018 om 20:54

        @potver7: hoezo grapjas? Dat is gewoon een feit. Mijn auto hoor je nog 10 minuten nadat hij uitstaat gewoon nog nablazen. Dat is juist om het airco systeem schoon te houden.

        Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      25 juli 2018 om 22:22

      @hiostu: Dat zal niet de fan zijn van je airco maar die achter je radiator zit van de motorkoeling…..

      Login om te reageren
  23. 335istage1 zegt

    25 juli 2018 om 19:24

    Alle ramen open en de airco vol aan voor extra frisse wind!

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      25 juli 2018 om 20:21

      @335istage1: zal vast lekker zijn maar niet efficiënt.. is waarschijnlijk ook niet het doel.. ;)

      Login om te reageren
  24. davelepeef zegt

    25 juli 2018 om 19:59

    Ik merk toch behoorlijk aan de motor dat de airco aanstaat. Heb ff terug het systeem laten vullen, was praktisch leeg, merk nu dus goed het verschil. Dat betekent dat ik bij voorkeur de raampjes open draai. Maar misschien is de aandrijving van de compressor wel gaar, bij afremmen richting stationair heeft het ding moeite om goed te blijven lopen :/

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      25 juli 2018 om 20:34

      @davelepeef: klein motortje? Ik merk nauwelijks verschil tussen ac aan of uit.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        25 juli 2018 om 20:49

        @henk_he: Ik rijd wel eens in de Agila van m’n oma. Het ding heeft inderdaad een klein motortje (1.0L driecilinder met een PK of 60) en daar merk je het enorm. Als je op de snelweg wil inhalen, kun je beter even de airco uitzetten want gevoelsmatig scheelt het 10 tot 15% power.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          25 juli 2018 om 22:31

          @edge: Een compressor op volle belasting gaat wel met +- 5 kw lopen.

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        25 juli 2018 om 20:57

        @henk_he: 1.6/100pk, niet bijzonder wild maar moet voldoende zijn. Bedoel, merkte altijd wel of ie ingeschakeld is, maar het lijkt nu erger. Heb me er nog niet in verdiept.

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        25 juli 2018 om 20:59

        @henk_he:Je wilde de grootste hebben?

        Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      25 juli 2018 om 23:14

      @davelepeef: als er (veel) te veel koudemiddel in zit kan dat voor enorme weerstand in je compressor zorgen. Normaal hoor je het niet of nauwelijks te merken of die aan staat

      Login om te reageren
    • siebren zegt

      26 juli 2018 om 00:21

      @davelepeef: Misschien dat de ventilator (uitwendig) kapot is waardoor hij de hitte niet kwijt kan. Bij afremmen krijg je minder rijwind waardoor de performance minder kan zijn

      Login om te reageren
  25. wimof zegt

    25 juli 2018 om 20:58

    We gaan er aan beginnen.
    Airco regelmatig op volume laten controleren, koelgas neemt ook de olie mee doorheen het systeem dat ergens op een punt in het circuit de compressor smeert, minder olie betekent dat er minder olie in de compressor terecht komt.
    Waarom gaan in grote wagens , stijl Sharan en konsoorten airco’s stuk, wel, het systeem, is zwaarbelast zowie zo, we zetten de motor en de compressor uit, de drukken stabiliseren maar verhogen in de verdamper door het grote zwarte oppervlak en bereiken te hoge waarden met alle gevolgen.
    Als ik kijk welke onderdelen het meest stukgaan denk ik eerst aan de compressor en op zijn hielen de verdamper.
    Dus, laat met (grote) regelmaat het koelmediumniveau kontroleren zo voorkom je dat je compressor vroegtijdig de geest geeft.
    Zet het dashboard in de schaduw zodat de druk niet onnodig in de verdamper oploopt.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      9 augustus 2020 om 07:58

      *sowieso

      Login om te reageren
  26. archiebald zegt

    25 juli 2018 om 21:09

    De laatste tip is echter onnodig als je genoeg airco-km maakt per dag/week/jaar. Diverse airco specialisten en ook taxi chauffeurs hebben hem altijd loeien en zetten de auto gewoon zo weg. Doe ik zelf ook al 4jaar en 125000km met onze Bora. Niks mis mee!

    Login om te reageren
  27. sparks zegt

    25 juli 2018 om 22:23

    Is dat niet een typefout?
    “jaren ’80 airco” – Moet dat niet arko zijn? ?

    Login om te reageren
  28. Ultimora zegt

    25 juli 2018 om 23:25

    Een heleboel mensen hebben trouwens het volgende niet goed in de gaten:
    Als je Climate control hebt, dan regelt die een aantal dingen automatisch bij het drukken op de “auto” knop.
    Hij zal zijn best doen de ingestelde temperatuur zo snel en zo behagelikl mogelijk te behalen met:
    De aanjager snelheid
    De airco aan of uit
    Welke uitstroomopeningen gebruikt worden
    En in bepaalde mate of er gerecirculeerd moet worden.

    Op het moment dat je bijvoorbeeld de uitstroom stand verandert nadat je hem op automatisch hebt gezet, gaat het lampje auto uit, maar wordt alleen de uitstroomstand manueel. De rest van de functies zoals aanjagersnelheid en airco blijven automatisch gaan. Om maar die ingestelde temperatuur te bereiken.

    Alle functies blijven namelijk automatisch gaan tot je de individuele functie verandert.

    Login om te reageren
    • yvesx90 zegt

      26 juli 2018 om 11:22

      @ultimora: ik heb een ford c-max. Ook met climate control. Ik zet de airco altijd op handmatig. Op de automatische stand blijft de ventilatie veel te hard blazen. Ook als de ingestelde temperatuur bereikt is.

      Login om te reageren
  29. Robert zegt

    25 juli 2018 om 23:34

    In dit soort periodes ben ik toch blij dat ik vorig jaar de defecte aircopomp heb vervangen. “Zou je dat nog wel doen bij een auto van 12 jaar oud?” Ja dus.

    Login om te reageren
  30. ikkewirja zegt

    26 juli 2018 om 08:05

    Mijn Clio (2003) heeft binnen arko :) de banden hebben wél airco: stikstof :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North