De auto mag dan wel vierwielaandrijving hebben. Een onvoorziene glijpartij kan niet altijd voorkomen worden.
Gisteravond is op de A7 bij Scheemda (provincie Groningen) een BMW M5 tegen een vangrail gebotst. Het gaat om het huidige type M5. De First Edition om precies te zien. Van deze versie worden slechts 400 exemplaren gebouwd. De First Edition heeft een meerprijs van bijna 20.000 euro ten opzichte van een gewone M5. Daar krijg je onder meer de exclusieve Frozen Dark Red Metallic kleur voor terug.
De F90 M5 is de eerste M5 met vierwielaandrijving. Desondanks kan 600 pk op vier wielen lastig te bedwingen zijn. Het eenzijdige ongeval gebeurde in een flits. De bestuurder verloor, mogelijk door lokale gladheid, de macht over het stuur en de neus van de BMW werd in de vangrail geprikt.
De schade aan de auto van 212.000 euro valt te repareren en lijkt op het eerste oog niet dramatisch. Toch is het een smet op de waarde van de auto. Een performance auto met een schadeverleden is wat anders dan een Kia Picanto die ooit een ongelukje heeft gehad. De bestuurder raakte niet gewond bij het ongeluk.
Fotocredit: De Vries Media
Ik vraag me wel af wat er voor iets boeiends er in de achterbak ligt.
@pomoek: een donut.. haHAa
@pomoek: ik vermoed de accu die ze afkoppelen
@eelco74: Same here…staat aardig wat ampere op zo’n ding.
@skinnybmw: spanning staat, stroom loopt.
@mashell: je hebt helemaal gelijk natuurlijk: er loopt aardig wat ampere door zo’n ding. Denk dat er minimaal een 120 ampere accu in zit.
@skinnybmw: accu’s zijn in Ampere uur. Overigens denk ik dat als je motor stop zet, een paar seconden wacht zo’n BMW 5 serie nog maar heel lage stromen zal trekken. Alle electronica wordt gemaakt om in rust vrijwel niets te gebruiken (anders is je batterij na een weekje op Schiphol parkeren helemaal leeg).
@mashell: Is ook zo, toch koppelen ze hem los. Kortsluiting/brand kan altijd nog optreden.
@skinnybmw: waarschijnlijk heeft de eigenaar gewoon nog iets uit de kofferbak gehaald en hem niet dicht gedaan.
Kortsluitingsverhaal is onzin bij zo’n kleine schade.
En ik heb ondertussen al heel wat schadeauto’s binnen zien komen.
Dus ik zal het wel weten toch?
@hplh: ps wel knap dat de lichten nog branden met een losgekoppelde accu.
@hplh: Normaal reageren moet je blijkbaar dan nog leren, wijsneus. Maar je hebt een punt, al heb ik nooit gezegd dat je er niks vanaf weet. Bedankt voor de uitleg.??
@mashell: uiteraard zal na het stoppen van de motor en contact uitzetten al een beduidend lager stroomverbruik zijn. Alleen kan het zeker nog een half uur of langer duren voordat zo’n auto in slaap valt (zoals BMW dit noemt)en op een heel laag verbruik over gaat.
@skinnybmw: wat een onzin.
@hplh: Jouw reactie bedoel je?
@hplh: goed onderbouwd en lekker kort
@eelco74: Bam! weer wat geleerd en het is net 10 uur! Laptop dicht en aan het bier!
Mooie gelegenheid voor een ander kleurtje.
@lompey: De velgen en raamomlijsting zijn vrij van schade…
Ik denk dat er gruwelijk veel ongelukken gebeuren met al deze 600 pk plus monsters, er zit een Mercedes dealer hier in de industriewijk en we tellen iedere keer wanneer weer hetzelfde grijze C- klasse AMG monster weer door de takelwagen naar de werkplaats wordt gebracht. Iedere keer weer goed in de prak gereden.
Dit soort auto’s zijn volkomen maar dan ook echt volkomen nutteloos en onberekenbaar, een ‘ wie heeft de grootste piemel van de Duitse auto industrie auto’ , de M5 is al jarenlang zijn doel van een prettige sportievere snelle reiswagen voorbij geschoten in een gorgelend nutteloos ding dat je ondanks alle electronica aan boord constant probeert te vermoorden tot snelheden in staat waarmee de meeste bestuurders nauwelijks kunnen omgaan en waarvan het overige verkeer zich constant doodschrikt als zo’n bolide met 490 km/uur ineens achter je opdoemt.
@desjonnies: dat ben ik met je eens(!?). Het is een volkomen losgeslagen, onzinnige en nutteloze pk race aan het worden. Als je lekker wil sturen, koop dan een Lotus Elise, een F86 of desnoods een MX-5. Goedkoper, veiliger en meer lol.
@pomoek:
Een F86 vind ik dan ook wel een beetje het andere uiterste, daar zit helemaal geen gang in naar moderne maatstaven !
http://www.oldaussievolvos.com/pdfs/Volvo%20F86%201975.pdf
@pomoek: Daar rij je niet comfortabel 310km/u in op de autobahn.
@skinnybmw: comfortabel 310 op de Autobahn rijden bestaat helemaal niet, daar zorgen het slechte wegdek, de andere verkeersdeelnemers en de Baustellen die je bij zulke tempo’s elke paar minuten tegenkomt wel voor.
@mashell: Hangt er vanaf waar je rijdt, welk tijdstip en hoe snel je op die 300+ zit:
https://youtu.be/j3d72LWXOwQ
Check dit filmpje maar eens en zie hoe relaxt het met die snelheid rijdt in een F90 M5.
@pomoek: niet geheel mee eens ik rij qua veiligheid liever hard in een M5 of bv dikke AMG dan in zo’n kart. Dat die auto’s goedkoper te rijden zijn en lekker mee kunt sturen ja dat wel, veiliger nee zeker niet.
@desjonnies: Machtig apparaat dus!? Altijd al geweest.
@desjonnies: Wat mooi gesproken weer. Ik ben ook meer gecharmeerd van de iets minder snelle jongens. S6 550i etc. Dat is meer dan snel zat op de openbare weg. Als je 70k meer kunt spenderen aan iets wat op een circuit alleen vol kan. Kun je beter een track auto aanschaffen met 15000 pk.
@desjonnies: mwa, ligt gewoon aan de bestuurder, er zit zoveel elektronika en veiligheidssystemen in tegenwoordig, fool proof. En ja, als er een M5 crashed staat ‘ie uiteraard op de voorpagina
@lekkaah: http://www.wreckedexotics.com
@garp: bedankt voor de versterking van mijn punt
@desjonnies: het grootste probleem is de persoon met geld.
Dan denk je meteen goede smaak te hebben en goed te kunnen rijden
@juniorclk: heerlijk die simpele oer ollandse plebiaanse gedachtegang
@desjonnies: zoals bij computers zit het probleem meestal tussen de stoel en de interface…
Binnenkort te koop bij Jetcars. 100 euro meerprijs voor de velgen.
Ik wil mijn grap terug @phr34k:
@t5power: Deze grap heeft geen eigenaar.
@phr34k: wel een baard van een jaar of 5
Ach de wagen moest toch nog terug naar de dealer om de laatste laklaag te laten aanbrengen.
If you can’t handle the horses, don’t ride them!
Ik blijf het vreemd vinden dat de M5 een ander typenummer (F90) heeft dan de reguliere 5 (G30).
Voor de bestuurder: leer rijden man…
Misschien een gevalletje “vochtige weg na een lange tijd van droogte, gladdigheid, DSC er (deels) af”. In zo’n geval moet je van geode huize komen om zo’n PK-beul in bedwang te kunnen houden.
@amghans: je hoeft niet al dat vermogen te gebruiken.
@spideriv: Inderdaad…E63 AMG’s en M5’s zijn juist auto’s die prima rustig te rijden zijn…
@skinnybmw: kan inderdaad. En als je niet kunt omgaan met dat vermogen dan is het vragen om schade.
Uitstekend hoor, goed voor de schadehandel al die “ik wil wel maar kan het niet jongens en meisjes”!
@spideriv: Ik zie 206-jes met 1.4 grasmaaierblokjes ook wel in de vangrail geparkeerd anders.
@skinnybmw: er zijn inderdaad ook jongens en meisjes die zelfs niet met een grasmaaier kunnen omgaan. Ach elk weekend worden er een paar opgeruimd door dat niet kunnen rijden (auto’s en berijders), stukje natuurlijke selectie.
@spideriv:
Jij weet ’t, ik weet ’t, maar deze F90 meneer (of mevrouw) wellicht niet.
@amghans: juist met die omstandigheden weet je als goede chauffeur dat je rustig moet doen, ben je geen goede chauffeur da krijg je dit
Volgens de lokale dorpsbode heeft het strooien van zout er misschien mee te maken (of ze wilden graag peper én zout in één artikel verwerken om een weddenschap op de redactie te winnen): http://oldambtnu.nl/peperdure-auto-van-twee-ton-botst-op-vangrail/
@MartijnGizmo: Smeltend asfalt?? Kan je dan de overheid niet laten opdraaien voor de schade??
@zarco: haha, de overheid aanklagen.. veel plezier
Lekker laten zo. Gratis hoodlift, kan de motor zijn warmte goed kwijt
He bah, er gaat één tesla tegen de vangrail en het is gelijk nieuws, bij andere merken nooit. Oh wait…
‘Om precies te zien’ is het niet ‘zijn’ ipv ‘zien’?
Kan heel goed met onverwachte gladheid zijn door de regen gisteravond. Heb daar eerder een waarschuwing voor voorbij zien komen ivm de lange droogte.
@tttijn: Idd, precies dit is er gebeurd.
Op dit model kun je toch de xDrive van 4-wiel naar uitsluitend achterwielaandrijving instellen?
@iphonistvongates:
Ja dat kan.
Heb te horen gekregen dat hij de snelweg op draaide, en meteen de grip op alle wielen kwijt was. Het was super glad. Ook de politie auto’s gleden bijna van de weg….
“…De First Edition heeft een meerprijs van bijna 20.000 euro ten opzichte van een gewone M5. Daar krijg je onder meer de exclusieve Frozen Dark Red Metallic kleur voor terug.”
En wat krijg je voor die andere €19.500? ?
@nathanael: first (vd 200) edition stickertje..
@nathanael: oa de optionele carbon-keramische remmen ;-)
@nathanael: Een bioscoopkaartje voor het dichtsbijzijnde IMAX theater om de film Mission Ultra Impossible; Fallout te zien (Mega Heavenly Sponsored by BMW A.G.), speciale ventielknoppen met Smiley’s gegraveerd, een 3-jaar voorraad anti-wagenziekpillekes voor eventuele achterbankpassagiers, sjieke kotszakjes met print “Just Let It All Out”, 10 behandelingen bij een masseur/masseuse naar keuze en de altijd wakkere assistentie van Siri.
Zo’n First Edition was pas toch ook al tot schroot gereden, dat exemplaar voor journalisten
Ik zag hem toevallig ook staan, en wat bleek, uit respect geen foto gemaakt , het asfalt was echt spekglad daar. Ik gleed ook bijna de oprit af, (met 535Xd). Gewoon dikke pech door het warme weer (35 graden bij Scheemda).