15 Nederlandse autodesigners die internationaal meetellen

Auteur: , 39 Reacties
Ivo van Hulten

Iedere autofan kent de namen Harm Lagaaij (Porsche), Adrian van Hooydonck (BMW), en Laurens van den Acker (Renault). Er is echter veel meer designtalent van Nederlandse bodem.

Zo klein als ons land is, zo veel dragen wij bij aan de designstudio’s in de automotive wereld. Van Hooydonck volgde Chris Bangle op, en zwaait al jaren de designscepter binnen de BMW Group. Van Den Acker maakte furore binnen Mazda/Ford, en zijn inspanningen werden bekroond bij Renault. De innmiddels gepensioneerde Lagaay kent iedereen tot slot als de man die mede-verantwoordelijk was voor de renaissance van Porsche in de jaren ’90.

Naast deze usual suspects is er nog voldoende Nederlands designtalent dat wellicht iets minder in de spotlights staat, maar wel degelijk zijn stempel drukt op de industrie.

Fedde Talsma
Telg van de TU Delft. Was bijna 10 jaar lange Volvo’s Chief Exterior Designer, totdat hij afgelopen augustus afzwaaide en als onafhankelijk designadviseur verder ging.

Fedde Talsma

Ivo van Hulten
Afkomstig van de Eindhovense Design Academy, en gespecialiseerd in interieurdesign. Begon in 2003 bij Audi, maar wisselde in 2011 naar Opel, waar van Hulten als Assistant Chief Designer, en later als Chief Designer aan de slag ging. Op de vorige IAA legde hij Wouter de Opel Monza nog uit.

Afgelopen september verhuisde zijn kantoor een uurtje zuidelijker, want van Hulten voegde hij zich bij Porsche, als hoofd interieurdesign.

Ivo van Hulten

Emiel Burki
Burki deed zijn truukje voorheen bij Daimler, maar is tegenwoordig werkzaam bij Porsche. HIER zie je hem de Smart For-Us pickup duiden.

Emiel Burki

Bertrand Janssen
Een oudgediende in het vak. Werkte vanaf 1979 als designer in Nederland voor Volvo en DAF. Ging in 2002 in Duitsland aan de slag als Senior Manager Design bij Daimler bedrijfswagens. Sinds augustus 2014 is Janssen er Senior Manager Design Brands.

Bertrand Janssen

Doeke de Walle
Nog een alumnus uit Delft. Begon in 2006 als Senior Designer bij Pininfarina, en stapte 5 jaar later over naar de BMW Group, alwaar hij de post Senior Interior Designer bekleedt.

Doeke de Walle

Matthijs van Dijk
Bekende in de academische wereld: studeerde werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, en richtte designconsultancy Reframing Studio op (1992).

Dit werk combineert van Dijk met een deeltijdaanstelling als docent aan de TU Delft. In 2005 werd hij benoemd tot hoogleraar Industriële Vormgeving, een positie die hij tot de dag van vandaag in deeltijd bekleedt.

Matthijs van Dijk

Wouter Kets
Eveneens afkomstig van de TU Delft, en eveneens interieurdesigner, bij Audi. Legt zich sinds 2011 toe op het voor Audi belangrijke China, waar hij in Beijing de Audi Design China Studio (mede-) opzet.

Wouter Kets

Alexander Pothoven
Over deze oudgediende, die Overall Vehicle Design & Package is bij Daimler, weten wij niet heel veel, doch het is geen onbekende in de autowereld. Op de foto zit Pothoven links naast van Hooydonck. (foto: TU Delft)

Alexander Pothoven

Sarkis Benliyan
Werkzaam bij Smart. Was onder andere verantwoordelijk voor de carrosserie van het Crosstown Concept, dat hierboven staat afgebeeld (Sarkis zelf staat hier op de foto)

Smart Crosstown

Maarten de Bruijn
Bij het grote publiek bekend als grondlegger van het moderne Spyker. Na bonje met Victor Muller vertrok hij echter, en ging aan de slag met zwaar gemotoriseerde bootjes (Silvestris), zoals Sacha heel vroeger, toen de Masters of Luxury nog gewoon de MilFair heette, mocht ondervinden.

Maarten de Bruijn

Corien Pompe
De enige dame in de lijst. Werkt al geruime tijd voor Volvo, als Chief Designer Colour & Material Strategic Design.

Corien Pompe

Ramon Ginah
Ginah werkte jarenlang voor Alfa-Romeo, waar hij als interior chief designer verantwoordelijk was voor de cabines van het 4C concept en de Giulietta. Dit jaar zag hij in dat er bij Alfa weinig eer meer te behalen viel, verliet het zinkende schip, en voegde zich in China bij Great Wall, wederom als interior design director. (Foto credit: techietonics)

Ramon Ginah

Rik de Reuver
Werkte na een studie Industrieel Ontwerpen (TU Delft) bij DAF Trucks en is tegenwoordig mede-eigenaar bij een designbureau dat onder andere een toerbus heeft ontworpen voor VDL.

Rik de Reuver

Geert-Jan Schellekens
Begon, ondanks een studie vliegtuigbouw, bij DAF Trucks en werkte net als De Reuver aan reisbussen. Studeerde daarna aan het prestigieuze Royal College of Art in Londen en kreeg een baan aangeboden bij Mercedes, alwaar Schellekens onder andere verantwoordelijk was voor het exterieur van de CLK (C208/209). Kwam daarna in dienst van General Electric, waar hij werkte aan de Hyundai QarmaQ concept. Inmiddels is hij Manager Automotive Emerging Technologies bij SABIC. Een uitgebreid interview met deze designer check je hier.

Geert-Jan Schellekens

Mattijs van Tuijl
Ging na een studie aan de Design Academy in Eindhoven aan de slag bij het merk met de vier ringen. Is onder andere verantwoordelijk voor het minimalistische doch fraaie interieur van de Audi A3.

Mattijs van Tuijl

Ivo Groen
De Nederlandse designer Ivo Groen ontwierp onder andere de nieuwe Peugeot 108 (hier op video) en werkt al bijna 30 jaar in Frankrijk. Hij is in dienst bij PSA Peugeot Citroën en inmiddels verantwoordelijk voor het design van de DS-lijn.

Ivo Groen

UPDATE (nr 16): Amko Leenarts
Het dashboard van de nieuwe Ford Fiesta (2017) is ontworpen door de Nederlander Amko Leenarts. Daarvoor werkte hij oa aan het dashboard van de Ford GT en de i-Cockpit van de Peugeot 208. Meer info in dit interview.

Amko Leenarts



39 reacties

En Ugur Sahin dan?
@exotic: rijden er auto’s van hem op de weg?
@autoblogger: Ja, de Soleil Anadi.
@exotic: ok, daar rijden er hooguit een handjevol van rond? Mooi werk hoor, en no offence, maar bovenstaande gaat om grotere merken/producties.
En niet alleen Nederlandse designers. Zou het wel leuk vinden om ook eens een lijstje met (hoge) Nederlandse techneuten/ingenieurs te zien.
@trustmeiamanengineer: Eens, al hoeven ze van mij niet per se 2.00 > meter te zijn.
@frietjemet: nee, gewoon niet
@frietjemet:
Ba-dum, tsss!
@frietjemet: En nu de grap?
@frietjemet: geeft het niveau hier, van tenminste 20 mensen, wel weer aan…. Bedoel je trouwens niet: > 2 meter?
Nogmaals bevestiging voor mij dat de TU Delft een goede keuze was.
@coenijn: Oh ja, want je schoolt geeft jou talent.
@coenijn: Welke studie doe je?
En Ivo Groen, designer bij PSA, dan? Ontwierp oa. nieuwe 108.
@bnrautoshow: check, staat er inmiddels bij!
Ik ken iemand die heeft gewerkt bij Peugeot persoonlijk. Verantwoordelijk voor alle interieurs van 2008 tot 2014. Werkt nu bij Ford. Doet het vrij goed, vind ik persoonlijk.
@mercedesclk350: ’t wordt wel heel persoonlijk…
@Smokey: euh, haha, denk ik?
Ik mis nog een behoorlijk aantal op het lijstje die aan de genoemde criteria voldoen. Onze zuiderburen hebben eveneens veel invloed in automotive design. Zou wel netjes zijn als zij ook een lijstje krijgen. ;-)
@AutomotiveDesigner: goed plan.
Leuk artikel! Overigens ben ik de enige Nederlandse designer met een schets op deze pagina :P.
Mooi dat Ginah bij Alfa weg is. De dashboards van de Giulietta en 4C zijn nou niet bepaalt hoogstandjes.
Tsja…design is zo subjectief, ik heb het idee dat dat nog meer dan veel andere carrière paden ook een kwestie is van geluk hebben dat iemand je de kans biedt.

Maar desalniettemin leuk om te zien dat er weer een paar Nederlanders aan de weg timmeren. Als ik het lijstje zo zie zijn de highlights toch wel het interieur van de A3 (het enige aspect aan die auto dat ik echte meerwaarde vind hebben) en de 1ste gen CLK die veel mooier was dan de 2de gen IMO.

En Harm Lagaay blijft toch wel een held, vooral vanwege de 924/944. De speigelei 911 was dan weer een missertje maar hij is wel de enige Porsche designer die het lef heeft gehad die ronde lampjes eens te veranderen.

van Hooydonck is wat lastiger om positief over te zijn ondanks dat ik een BMW fan ben, de designs die hij daadwerkelijk op zijn naam heeft staan (dus niet alleen als verantwoordelijke maar ook als tekenaar) zoals de E65 Siebener vind ik nou niet bepaald de mooiste BMWs. Hij heeft het wel handig gedaan want Bangle is daarvoor uiteindelijk zwaar bekritiseerd en vervolgens heeft v. Hooydonck die functie overgenomen terwijl die Bangle juist oa een van de mooiste/meest ‘BMWste’ BMWs ooit (mede)getekend heeft in de E46…

Maar ja dat tekent dit werk dan ook weer, lijkt me een grillige wereld.
@jaapiyo:
Voor mij is Lagaay vooral een held door de Cossie Sierra en de BMW Z1.
Ieder zijn meug, toch?
Als iemand nog zeikt dat de duitsers audi saai maken moeten ze in vervolg ff bedenken dat de Nederlanders daar verantwoordelijk voor zijn
@87sandyd:
Lees even goed, hij deed de interieurs en doet nu Audi China. Wat in de praktijk betekent dat hij verantwoordelijk is voor het in de rekbank plaatsen van de A4 en A6.
Beide zijn in mijn heimat ontworpen en goedgekeurd door 1 van mij landgenoten….
Update: lijst is uitgebreid met 3 namen.
Tof artikel!
En hier sta ik dan… Met mijn grafische opleiding, dozen vullen in een drukkerij -_-‘
@nasty: Hoeft niet zo te blijven :)
Prima, maar voor de belgische lezers er ook nog eens wat belgische vormneukers tussen smijten de volgende keer.
@Hupke: Suggesties? :)
@JordyS:
Luc Donckerwolke?
Deed iets bij Lamborghini geloof ik. Wat hij nu doet, i have no idea….
@JordyS: Luc Donkerwolcke komt gelijk bij mij op. Verantwoordelijk voor de Gallardo, en nu bij Seat de nieuwe lijn aan het ontwerpen o.a. de laatste Ibiza.
Hmm mis toch wat namen in de lijst die er wel bij hadden gehoord wat mij betreft..

Sven Delcour; Werkt bij Ford Pacific in Melbourne
Bart van Lotringen; Design Director van DAF met Volvo ervaring

Naast deze heren zijn er nog genoeg andere te noemen. Overigens is Matthijs van Dijk niet echt een designer zoals de andere dat zijn, al doet dat niets af aan zijn kunde.

Sinds 2011 is Sarkis Benliyan werkzaam bij Audi als Senior Interior designer als ik het goed heb….

:)
Toevoeging: Bob Romkes werkt bij Citroen en maakte oa de DS5, was net bij Klokhuis:
http://netwerk.autoblog.nl/gebruikers/autoblogger/activity/1757386/

Hij is de zoon van een garagehouder en kreeg zo de liefde voor auto’s met de paplepel naar binnen geschoven. Na opleidingen Industrieel Ontwerp in Den Haag en aan het Royal College of Art in Londen, kwam hij na een stage bij Yamaha uiteindelijk bij Citroën terecht.
Rob Koch is een oud gediende maar leeft nog en heeft een automotive & aviation adviesbureau. Hij is dus nog actief.
Heeft o.a. de Volvo 480 ontworpen.
https://www.linkedin.com/in/rob-koch-595a7726
Tom Tjaarda thumbs up. Amerikaanse designer van Nederlandse afkomst. Telt dus niet in deze lijst.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).