• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

14 grote automerken aangeklaagd in nieuw dieselgate-schandaal!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 14 oktober 2025 om 17:04 – 13 Reacties

Een variatie aan fabrikanten moet in rechtbank verschijnen.

Zolang als dat er dieselauto’s rondrijden op de wereld, zullen er rechtszaken zijn om de makers ervan te betichten van sjoemelsoftware. In het Verenigd Koninkrijk is deze week een nieuwe dieselgate-zaak begonnen. Er worden verschillende grote autofabrikanten waaronder een aantal Stellantis-merken (Citroën, Peugeot en Opel), maar ook Nissan, Renault, BMW, Mercedes-Benz en Ford.

Volgens de aanklagers zouden de fabrikanten de officiële emissietests hebben gemanipuleerd door speciale software of apparaten in hun auto’s te installeren. Die systemen zouden de prestaties van een auto kunnen aanpassen tijdens testomstandigheden – bijvoorbeeld door het vermogen te beperken – waardoor de uitstoot lager lijkt dan die in werkelijkheid is.

Flinke schadeclaim ligt op de loer

De Britse advocaat Martyn Day die de eisers vertegenwoordigt, noemt de zaak potentieel “een van de ernstigste schendingen van het vertrouwen in ondernemingen in de moderne tijd”. Volgens de aanklagers zou het totale schadebedrag kunnen oplopen tot bijna 7 miljard euro.

Een uitspraak wordt pas verwacht in het najaar van 2026, waarna eventueel over schadevergoedingen wordt beslist in een aparte rechtszaak. Het is ook mogelijk dat de partijen eerder tot een schikking buiten de rechtbank komen. Dat gebeurde in 2022 bij Volkswagen. Het merk moest destijds 193 miljoen pond betalen aan 91.000 Britse automobilisten om een vergelijkbare zaak te beëindigen.

Deze nieuwe procedure in het VK volgt op eerdere rechtszaken. Zo was er ook een zaak in Nederland. Met deze zaak lijkt opnieuw duidelijk: zelfs jaren na VW-dieselgate is het vertrouwen in de autowereld nog altijd niet volledig hersteld. To be continued…

Foto’s: Rijtest Mercedes-Benz GLS 450d
Via AutoExpress

Ook interessant!

  • Nieuwe Mercedes door Brabus is een hele grote jongen
  • Terugroepactie voor dikke AMG-modellen
    Terugroepactie voor dikke AMG-modellen
  • Gespot - Een überzeldzame Mercedes S600 Pullman
  • Video: Mercedes beukt 'm ertussen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Diesel, Ford, Mercedes, mercedes-dieselgate, Nissan, Peugeot, Renault

Vorig bericht: « Gespot – Mokerdikke M3 Touring (mét sleepoog)
Volgend bericht: Dit zijn de duurste auto’s die dit weekend zijn geveild in Knokke »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    14 oktober 2025 om 17:14

    Zullen we gewoon kappen met diesels. Reed van het weekend achter een Volvo V40, modern ding, wanneer waren die populair, 2016 ofzo? Stinken. Niet normaal. Ging je echt kapot aan.

    Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      14 oktober 2025 om 18:19

      Ik reed zonet achter een Mitsubishi Galant diesel. 1996 ofzo, oud barrel. Stinken man. In de schredder ermee.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        14 oktober 2025 om 20:38

        Ja doen aub. Oude diesels zijn helemaal om te janken.

        Login om te reageren
    • Stefje zegt

      14 oktober 2025 om 19:24

      Liever niet. Ik geniet nog teveel van mijn 3.0 6 in lijn diesel. Koop graag nog een nieuwe over als deze eruit gaat.

      Login om te reageren
    • KennOne zegt

      14 oktober 2025 om 20:40

      Die hadden ook massaal een zuigerveer probleem. Toendertijd reden er 3 op de zaak, allemaal 2.0 diesels (D2 en D4) en bij alle 3 was er al vrij snel een force olie verbruik. 1 liter op 1 tankbeurt zelfs bij twee van de drie.

      Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      16 oktober 2025 om 02:39

      Oeh, de AB huiskleuter heeft weer wat nietszeggends te melden. Mooi man!
      Hoe is het met je baan van 100K per jaar?
      Hoe gaat het met die oude barrels van je, aangezien je zeurt over een andere oude auto?
      Heb je nog wat te melden over auto’s van anderen of waar je toevallig weer in hebt gereden vanwege je werk? Hoe is het met de fiets van Piet van pa? Is Sinterklaas al in aantocht?

      Login om te reageren
  2. anthwan zegt

    14 oktober 2025 om 18:52

    Ik zie hier dat Frans T. en Jesse K. Goed met elkaar eens zijn.
    95% van de aannemers en onderaannemers zullen voorlopig gewoon nog diesel blijven rijden omdat er geen ander GOED! alternatief is. dus niet zo zeuren en je roomser dan de Paus gaan gedragen hier.

    Login om te reageren
    • mattr zegt

      14 oktober 2025 om 19:23

      95% van de aannemers vertegenwoordigen 0,00001% van de Nederlandse bevolking dus lekker boeiend

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        15 oktober 2025 om 18:18

        95% van de busjes en bestelwagens zijn diesel. Dus haal maar een paar nullen achter de komma weg

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 oktober 2025 om 08:03

      Leuk dat je goed met hoofdletters schrijft. Het geeft precies aan wat er mis is met de Nederlandse ondernemerscultuur, ze zijn niet bereid om zich aan te passen, ondernemen niet en verwachten alles op een presenteerblaadje aangeleverd te krijgen. Aannemers kunnen zich door zich anders ter structureren prima zonder diesel, je hoeft bijvoorbeeld echt niet als Twents bouwbedrijf voor klussen in Amsterdam te gaan.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        15 oktober 2025 om 09:10

        Dit. Maat van mij is electricien. Rijdt diesel want de volledige markt voor 2ehands bussen is diesel. Hij heeft helemaal geen diesel nodig. Maarja was het goedkoopste als je een bus koopt waar de kop van af is.

        Login om te reageren
  3. verdebosco zegt

    15 oktober 2025 om 05:40

    Diesel-techniek is nu helemaal uitgekristalliseerd. Jammer dat het stopt. Een kleine diesel zou tegenwoordig gewoon 1 op 40 rijden. Zeg 1600 km op een tank.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      15 oktober 2025 om 18:19

      Welke diesel in welke auto en met wat voor een presentatieniveau?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North