• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse rechter: ook Opel en PSA sjoemelden

Auteur: machielvdd, gepost 30 juli 2025 om 17:59 – 8 Reacties

The saga continues…

Zeg je sjoemelsoftware, dan zeg je Volkswagen. VAG heeft alle imagoschade opgevangen, maar zij waren natuurlijk niet de enige sjoemelaars. Ook Mercedes, BMW en een rits Stellantis-merken hebben zich schuldig gemaakt aan deze milieuzonde.

Eerder deze maand schreven we al dat er in Frankrijk een zaak loopt tegen Stellantis, maar ook in Nederland is het concern voor de rechter gesleept. Deze zaak is aangespannen door drie stichtingen. Toen het dieselschandaal speelde bestond Stellantis nog helemaal niet, maar het gaat om de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS. Die vallen nu allemaal onder de Stellantis-vlag.

De rechter heeft geoordeeld dat zowel Opel als PSA destijds gebruik maakten van “verboden manipulatie-instrumenten”, oftewel sjoemelsoftware. Het gaat om dieselauto’s die tussen 2009 en 2019 gebouwd zijn.

Er is sowieso gesjoemeld met de Euro 5-motoren van Opel en met de Euro 6b-motoren van alle genoemde merken. Dat ook de Euro 5-motoren van het toenmalige PSA sjoemelsoftware bevatten is nog niet helemaal een uitgemaakte zaak. Stellantis krijgt nog de kans om hiervoor tegenbewijs te leveren.

Om deze reden is er nog geen definitief vonnis geveld. Als Stellantis tegenbewijs heeft moeten ze dat 8 oktober in de rechtbank presenteren. Het duurt dus sowieso nog een paar maanden voordat de rechter verdere uitspraken doet. Maar dat er gesjoemeld is, staat vast. Voor zover dat nog niet duidelijk was.

Stichting Emission Justice loopt al op de zaken vooruit en zegt dat alle gedupeerden zich aan kunnen melden voor schadevergoeding via dieselgate.com. Je kunt je wel afvragen: was de consument nu echt de dupe van dit gesjoemel? We willen het sjoemelen niet goed praten, maar de gemiddelde consument kijkt alleen naar de portemonnee. De daadwerkelijke uitstoot zal ze een worst wezen.

Ook interessant!

  • Oostenrijker sleept Nederlandse verkoper van Porsche voor de rechter
  • Opel onthult hun snelste straatauto
  • Opel Mokka Cofe-e heeft koffiezetapparaat in kofferbak
    Opel Mokka Cofe-e heeft koffiezetapparaat in kofferbak
  • Nederlandse anti-autovereniging wil autobezit uitroeien!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, dieselgate, Opel, Peugeot, rechtszaak, Stellantis

Vorig bericht: « Gespot – Lando Norris met zijn McLaren 765LT
Volgend bericht: Jij raadt nooit waar ze alle flitspalen hebben uitgezet »

Lees Interacties

Reacties

  1. p3r0x zegt

    30 juli 2025 om 18:16

    Was er destijds voor oa de Zafira niet een recall/update voor de elektronische parkeerrem en werd er meteen in de motor computer niet iets herschreven?

    Login om te reageren
  2. wimof zegt

    30 juli 2025 om 19:41

    Dit weten we (mensen uit het vakgebied) al lang.
    Oh BTW, dat liet de koper destijds Siberisch koud (wat niet wil zeggen dat we het moeten goedpraten)

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    30 juli 2025 om 22:17

    De consument die meent recht te hebben op een schadevergoeding omdat hij een sjoemel diesel reed verdient een boete van ongeveer twee keer dat bedrag omdat deze het met een sjoemel diesel het milieu vervuilde.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      30 juli 2025 om 22:37

      Hulde

      Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    30 juli 2025 om 22:41

    De hamvraag is: welke schade dient er vergoed te worden? Als er niet gesjoemeld zou zijn was dezelfde auto vermoedelijk duurder geweest want dan hadden er andere motoren ontwikkeld moeten worden. Dus eigenlijk is het een plus voor de kopers. Schade, amehoela.

    Login om te reageren
  5. numpty zegt

    31 juli 2025 om 07:59

    Dan nu ook graag net zo breed uitmeten in de pers als destijds met de VAG Diesels werd gedaan.
    En dan ook gelijk de onwerkelijke WLTP actieradius claims van alle elektrische auto’s er achteraan op de zelfde manier. We worden al decennia voor het lapje gehouden met dergelijk cijfertjes. Boeie !

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 juli 2025 om 16:58

      De e enige die voor het lapje gehouden wordt ben je zelf en de dader ben je ook zelf.
      Als je rijdt zoals de WLTP cyclus voorschrijft dan haal je die cijfers gewoon. Maar dat is natuurlijk van niemand de dagelijkse praktijk, dat moet je wel begrijpen.

      Login om te reageren
  6. lekkaah zegt

    31 juli 2025 om 10:58

    Tsja, als je concurrent het doet moet jij het als bedrijf ook doen, anders kun je inpakken.

    Beetje net als de Tour de France toendertijd, je gaat natuurlijk niet op 20 minuten achter ’t peleton eindigen met je nuchtere harses.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North