
The saga continues…
Zeg je sjoemelsoftware, dan zeg je Volkswagen. VAG heeft alle imagoschade opgevangen, maar zij waren natuurlijk niet de enige sjoemelaars. Ook Mercedes, BMW en een rits Stellantis-merken hebben zich schuldig gemaakt aan deze milieuzonde.
Eerder deze maand schreven we al dat er in Frankrijk een zaak loopt tegen Stellantis, maar ook in Nederland is het concern voor de rechter gesleept. Deze zaak is aangespannen door drie stichtingen. Toen het dieselschandaal speelde bestond Stellantis nog helemaal niet, maar het gaat om de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS. Die vallen nu allemaal onder de Stellantis-vlag.
De rechter heeft geoordeeld dat zowel Opel als PSA destijds gebruik maakten van “verboden manipulatie-instrumenten”, oftewel sjoemelsoftware. Het gaat om dieselauto’s die tussen 2009 en 2019 gebouwd zijn.
Er is sowieso gesjoemeld met de Euro 5-motoren van Opel en met de Euro 6b-motoren van alle genoemde merken. Dat ook de Euro 5-motoren van het toenmalige PSA sjoemelsoftware bevatten is nog niet helemaal een uitgemaakte zaak. Stellantis krijgt nog de kans om hiervoor tegenbewijs te leveren.
Om deze reden is er nog geen definitief vonnis geveld. Als Stellantis tegenbewijs heeft moeten ze dat 8 oktober in de rechtbank presenteren. Het duurt dus sowieso nog een paar maanden voordat de rechter verdere uitspraken doet. Maar dat er gesjoemeld is, staat vast. Voor zover dat nog niet duidelijk was.
Stichting Emission Justice loopt al op de zaken vooruit en zegt dat alle gedupeerden zich aan kunnen melden voor schadevergoeding via dieselgate.com. Je kunt je wel afvragen: was de consument nu echt de dupe van dit gesjoemel? We willen het sjoemelen niet goed praten, maar de gemiddelde consument kijkt alleen naar de portemonnee. De daadwerkelijke uitstoot zal ze een worst wezen.





Was er destijds voor oa de Zafira niet een recall/update voor de elektronische parkeerrem en werd er meteen in de motor computer niet iets herschreven?
Dit weten we (mensen uit het vakgebied) al lang.
Oh BTW, dat liet de koper destijds Siberisch koud (wat niet wil zeggen dat we het moeten goedpraten)
De consument die meent recht te hebben op een schadevergoeding omdat hij een sjoemel diesel reed verdient een boete van ongeveer twee keer dat bedrag omdat deze het met een sjoemel diesel het milieu vervuilde.
Hulde
De hamvraag is: welke schade dient er vergoed te worden? Als er niet gesjoemeld zou zijn was dezelfde auto vermoedelijk duurder geweest want dan hadden er andere motoren ontwikkeld moeten worden. Dus eigenlijk is het een plus voor de kopers. Schade, amehoela.
Dan nu ook graag net zo breed uitmeten in de pers als destijds met de VAG Diesels werd gedaan.
En dan ook gelijk de onwerkelijke WLTP actieradius claims van alle elektrische auto’s er achteraan op de zelfde manier. We worden al decennia voor het lapje gehouden met dergelijk cijfertjes. Boeie !
De e enige die voor het lapje gehouden wordt ben je zelf en de dader ben je ook zelf.
Als je rijdt zoals de WLTP cyclus voorschrijft dan haal je die cijfers gewoon. Maar dat is natuurlijk van niemand de dagelijkse praktijk, dat moet je wel begrijpen.
Tsja, als je concurrent het doet moet jij het als bedrijf ook doen, anders kun je inpakken.
Beetje net als de Tour de France toendertijd, je gaat natuurlijk niet op 20 minuten achter ’t peleton eindigen met je nuchtere harses.