17-jarigen zijn de allerbeste automobilisten

Auteur: , 66 Reacties

Het recent ingevoerde rijbewijs voor 17-jarigen was qua aantallen al een succes te noemen, nu blijkt ook nog eens dat ze bovengemiddeld scoren wat betreft het slagingspercentage.

17-jarigen zijn de allerbeste automobilisten

Jep, we kunnen er niet meer omheen. Kinderen achter stuur, een vrij grote kans op een certificaat van slagen aan de muur. Uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) blijkt namelijk dat 56 procent van de 30.000 17-jarigen die in 2012 examen deed in één keer slaagde voor zijn of haar rijbewijs. Beter dan welke leeftijdsgroep dan ook. Gemiddeld ligt het slagingspercentage op 46 tot 48 procent.

De acne-deelnemers aan het 2toDrive-programma, die met 16,5 jaar al mogen beginnen met lessen en kunnen afrijden vanaf de dag dat de 17 zijn, mogen tot hun 18e alleen nog de weg op met een begeleider naast zich, die dan expliciet op de begeleiderspas vermeldt moet staan. Maar dat zal die 17-jarige petrolheads in de dop een zorg zijn natuurlijk, zij mogen alvast sturen, dit keer zonder op schoot te hoeven zitten bij paps. En maken daarbij ook nog eens minder brokken dan verkeersdeelnemers die op hun 18e zijn begonnen, zo claimt het SWOV.

Han Tonon van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zegt:

“Deelnemers aan 2toDrive zijn 30% minder betrokken bij ongevallen en krijgen 20% minder boetes dan jongeren die op hun 18e begonnen zijn met rijlessen.”

Daar kunnen we eigenlijk maar één ding op zeggen: Kiele kiele kiele, een auto heeft vier wielen.



66 reacties

Nog 2,5 jaar dan mag ik eindelijk
@rsvbf1: Tip: draai alvast zo veel mogenlijk uurtjes op goeie rijsimulators als GTR, rFactor en simraceway( https://www.simraceway.com/ ). Natuurlijk zal je verkeersinzicht er niet echt mee geholpen worden maar je zelfvertrouwen en je plaatsing van de auto op de weg weldegelijk wat je dus wel meer tijd en rust geeft om je op het verkeer te focussen. ;-)
@lemans96: Ik speel zowat elke dag rFactor met stuur enzo echt leuk spel, en alle driving aids uit. Veel mensen zeggen ook dat ik gevoel heb voor het rijden, en dat ik de snelheid heb met racen in de karts dus ik denk dat het wel goed moet komen
@rsvbf1: Uitstekend ! Die drivingaids zet ik zelf alleen aan als ik weet dat een auto het in werkelijkheid ook aan heeft staan, anders altijd zonder. Zo leer je zo’n auto veel beter in de hand te houden.
Dat gaat bij jou wel goed komen, als ik ’t zo lees. ;-)
@rsvbf1: en als je bij een elite eenheid in het leger wip moet je vooral veel black ops, modern warfare en battlefield spelen. Dan kom je er wel
@sjon: Ik begrijp dat we hier iemand hebben aan wie het verschil tussen ‘games’ en ’s ims’ nog moet worden uitgelegd?
@lemans96: Nee, maar hij heeft wel een punt. Het is en blifjt een scherm waar je het op speelt. Snelheidsgevoel diepte en inzicht heb je niet in een game. Dat leer je pas op de weg. En ik speel zelf al jaren GTR en rijd minstens net zovaak op de openbare weg.

Het is gewoon een feit dat het iets kan helpen met plaatsing voertuig en logisch nadenken maar het is altijd anders achter het stuur van een echte auto.
@lemans96: Stuur en schakel gevoel weersinvloeden zul je nooit krijgen op een computer.
Dus grotendeels onzin!
@bofkont:
Nope, alleen met de weersinvloeden heb je een punt.
Met de huidige flipperbakken en electrische stuurbekrachtiging rijden die auto’s net zo gevoelloos als de playstation. Die kids lessen nu eenmaal niet in ouwe meuk….
@jrk68: Precies. En zolang ik met deze mening verkeer in o.a. het goede gezelschap van dHr. Walter Rohrl en Peter Kox, laat ik de zure ‘nee, wij weten het beter’ meninkjes netjes van me af glijden. ;-)
@lemans96: Ik begrijp dat we hier iemand hebben aan wie het verschil tussen leren racen en leren autorijden op de openbare weg nog moet worden uitgelegd?
@sjon: Leren racen kan best in een simulator, rFactor word oa. gebruikt door RedBull Racing en Mclaren en een aantal GP2 teams nutuurlijk voel je de G krachten niet maar je leert de circuits kennen, en als je 13 bent kan je al je racelicentie halen waardoor je al meer gevoel krijgt in het rijden waardoor je al een groot voordeel hebt als je de openbare weg opgaat, ik heb zelf ook al auto gereden, we op afgesloten terrein, en er is idd wat verschil maar het gevoel voor sturen en gasgeven heb je al alleen de koppeling was nog wat moeilijker maar dat leer je snel, dus simulatoren helpen wel degelijk
@rsvbf1: dat is wat ik bedoel. In een simulator wordt racen gesimuleerd. Je kan deze dus ook gebruiken om je race skills op te vijzelen. In zo’n simulator wordt niet autorijden op de openbare weg gesimuleerd. Ergo, je kan deze niet gebruiken om te leren auto rijden op de openbare weg. Preaching to the choir mate!
@sjon: Vooral je domme poot stijfhouden vent. Hou vooral vol dat racen en autorijden twee totaal verschillende dingen zijn…. Ik weet niet hoor maar misschien is je wel ’s opgevallen dat men ook met diezelfde dingen waar jij mee op de openbare weg rijdt, races rijdt ?
En dat er in die, heel toevallig bijna dezelfde apparaten, OOK een stuur, schakelpook/flippers, gaspedaal, rempedaal en evt. een koppelingspedaal zit? Ik zal het je sterker vertellen, er zitten zelfs wielen onder en een motor in ! Echt waar ! Net als in jou saaie straatkar…
Vraagje, heb je zelf wel ‘ns geraced en zo ja, waar, in wat voor auto en tegen welke soort tegenstanders? Oh, en eh, klooien op de indoor cartbaan telt niet. ;-)
@lemans96: haha, nee ik heb nog nooit geraced. Rij wel al jaren gewoon auto op de openbare weg. Maar dat zijn twee volkomen verschillende dingen. Dat begin je nu wel te begrijpen hè?
@sjon: Zegt iemand die nog nooit geraced heeft…. ooowkeee.
Ooit op een circuit gereden? Of durf je dat niet met enkel je rijbewijs. Da’s tenslotte ook héél wat anders dan in het gewone verkeer rijden…
Voor de rest neem ik aan dat je altijd langzamer rijd dan de rest in het verkeer ? Of durf je ook wel ‘ns in te halen?
@lemans96: ik begrijp je punt eigenlijk niet. Ik heb nog nooit geraced. Nog nooit op een circuit gereden. En ik zei dat het oefenen op race simulatoren niks te maken heeft met leren auto rijden op de weg. Ik rij gewoon normaal eigenlijk. Ik ben niet zo iemand ie zichzelf heel stoer voelt als hij iemand inhaalt. Ik weet niet, misschien ben ik gewoon niet zo onzeker.
@sjon: Hahaa, dus…als je iemand inhaalt, ben je onzeker? XD
Zullen we het er op houden dat het voor jou nogal onhandig is je te mengen in discussies over onderwerpen waar je zelf nog nooit mee van doen hebt gehad(simulators en circuitracen)? Dan kun je verder gewoontjes blijven autorijden.

Oh, en eh, hou alsjeblieft zoveel mogelijk rechts.
@lemans96: Je maakt een paar Vouten.

1) De PC is puur elektronisch, niet mechanisch de koppeling voel je nooit opkomen op je pc en het sturen gaat of hydrolisch of vaak elektromechanisch wat zich ook nog eens aan de snelheid aanpast.
2) De enige feedback die krijgt is via het stuur, niet reet of eigenlijk heel je lichaam.
3) Op de PC zit je (meestal) precies in het midden van de auto, in het echt zit je links. Dan wordt het manouvreren van een auto wel ff hele ander koek. Je moet verder naar links rijden op je baan en dan moet je dus afkicken van het middenop rijden.

4) Lijnen rijden, ik heb zelf een aantal jaren gekart (weken waarbij ik zowat 3-4 dagen in de week aan het karten ben geweest.) Je rij-instructeur stelt het niet op prijs als je stiekem nog ff zn les auto op de rotonde neerflikkert omdat jij nogwel een gaatje ziet, maar hij het niet veilig vind. En onbewust ga je nog heel veel van buiten naar binnen in de bochten rijden.

5) vergeet niet al te veel wat ze je leren, ik had mn rijbewijs 1 dag en moest en zou toch minimaal ff een handrem bochtje nemen, en een glijwerk partijtje op een rotonde uitvoeren..
Nadeel, mn rijstijl is niet helemaal politiek correct.. (komt voor een groot gedeelte door games omdat het zo automatisch gaat..)

Maar ach, who gives a fuck.. Als de blauwes je maar niet pakken éh (;
@lamborgfan:

Ik gebruik op de PC het koppelingspedaal inderdaad niet omdat ik doorgaans met schakelflippers rij. Natuurgetrouwer en het koppelingspedaal op mijn G25 stuur mist inderdaad elk gevoel.
Verders krijg je inderdaad enkel feedback via het stuurwiel maar die zijn, als je tenminste geen cheap ass flutstuurtje hebt, zeer natuurgetrouw en volledig naar realiteit instelbaar.
Je voelt er mee of je neus weg begint te lopen, of dat de kont wegglijd, hoe hoog je bochtsnelheid is, etc.
Als ik sims rij dan doe ik dat altijd via cockpitview, en aangezien ik altijd GT’s of proto’s rij, zit ik alleen bij de McLaren F1 in het midden. Als oefening voor openbare weg autorijden raad ik dan ook niemand aan om dat te doen in een F1…
Verder weet natuurlijk elke mongool met anderhalve actieve hersencel dat je circuitlijnen nooit(nou ja, bijna nooit ;-) ) op de openbare weg gebruikt natuurlijk…
@lemans96: ik heb de Logitech Driving Force GT, helaas geen koppelings pedaal maar gebruik handkoppeling, ik vins het het leukst om zonder zoals ik al zij de assist te rijden, echt goed stuur voor die prijs ( beetje afdingen bij de mediamarkt, verder heb ik een kuipstoeltje, echt gebruikt in een Porsche 911 GT CarreraCup dus heb een hele simulator gebouwd

en de ideale lijnen kan je wel op de fiets doen bij het fietspad als het mogelijk is ;-)
@lemans96: Ah kijk vandaar. Ik heb zelf ook nog een g25. Maar moet wel eerlijk zijn, het kan je op sommige punten best helpen maar ik zou er absoluut niet op vertrouwen dat de over & onderstuur momenten van de Sims overeen momen met de realiteit.

Daar is het gewoon nog niet realistisch genoeg voor. Zie bijvoorbeeld Live For Speed. Dat begon als een projectje (S1) wat toen extreem realistisch was, dat roepen ze nu ook (S2)

Rfactor, als je overstuur hebt wordt je stuur(feedback) steeds zwaarder, in realiteit wordt dit steeds lichter. Dus qua wagenbeheersing zou ik er helemaal niet op vertrouwen. Oké er zijn best wel wat overeenkomsten met de sims van tegenwoordig met de realiteit, maar het is gewoon niet “the Real deal”

De ideale lijn bedoelde ik meer in de zin van, als je op je eigen weghelft rijd, dat je automatisch van de weg-as naar apex van de binnenbocht snijdt (niet dat je van de verkeerde weghelft naar de andere duik, maar hele kleine soepele beweginen maakt). Ik zelf schakel bijna altijd van 5>4>3>2 ipv 5>2 (of soms 5>3>2 ) rem in een rechte lijn, laat de auto rollen door bocht en ga vroeg op het gas. Door die games doe je dat heel snel onbewust, en daar gaat je rubber..

Heb je zelf al je rijbewijs of rijlessen?
@lamborgfan: Sjuust. Ik ben zelf geen grote fan van rFactor. Geeft mij maar GTR(2,EVO,etc) en simraceway. Die reageren gewoon veel realistischer.
Ik rij zelf al wat jaartjes(ben 44) en heb al ’t één en ander op circuits uitgespookt en ken daarom de verschillen tussen beide.
Mijn punt is dan ook dat je weldegelijk veel van(goeie) sims kunt leren alvorens je echt gaat autorijden. Uiteraard is het geen substituut voor ‘the real thing’ zoals je zegt maar het geeft je absoluut een voorsprong als je nog nooit een auto hebt gereden.
@sjon: En bij jou hoe men begrijpend moet lezen. Wil jij mij even wijzen waar ik stel dat je van racen leert autorijden in het verkeer?
Ik zeg enkel dat je veel beter je positie op de weg en je gevoel voor sturen veel beter leert.
Nog moeilijk hè, dat leren lezen en begrijpen tegelijk? ;-)
@sjon: Maar ik wil later ook Coureur worden (betaald natuurlijk in Misschien F1 of DTM of Wec LMP1) en daar oefen ik ook op met lijnen rijden op circuits, ik kart al sinds mijn 5e, en nu train in 1 week zo’n 8 uur wat nog best veel is voor iemand op mijn leeftijd, en probeer hopelijk over 2 a 3 jaar de overstap de maken naar de autosport, dus daar gebruik ik hem meestal voor, om te oefenen want jong geleerd is oud gedaan! :-)
@rsvbf1:
Je traint dus maar 1 dag in de week?
Dat is niet echt veel, nu weet ik niet in welke klasse je rijdt maar mijn zoon trainde destijds ong 20 uur in de week. Dat was destijds nieteens overdreven veel.
Ik ken rijders uit die tijd die de hele week voor een NK aan het trainen en testen waren. Als je dan nagaat dat we destijds met 40+ rijders van start gingen met een NK wedstrijd en dat alleen Giedo het tot de F1 heeft geschopt dan begrijp je dat het niet makkelijk zal worden.
Daarnaast rijden van die lichting alleen Jeroen Bleekemolen en Carlo van Dam nog als prof.
Om het ver te schoppen heb je naast veel training ook een onbeperkt budget nodig.
Ik wens je veel succes.
@jrk68: Natuurlijk gaan School en Huiswerk voor, daarbij heb ik ook nog het voordeel dat ik voor mijn lengte en leeftijd heel weinig weeg dus is alles wat lichter, en als ik een race meedoe is het sturen en remmen niet zwaar en race ik meestal wel voorin, dus op dit moment is zoveel uur trainen in een week genoeg, en probeer steeds op te bouwen en steeds meee conditie te trainen, En dat buget gaat hopelijk wel goed komen ik heb veel vrienden waavan de ouders een bedrijf hebben die mij willen sponsoren tegen een niet al te laag bedrag, en verder heb ik nog wel connecties in de autosport Dus we zien wel hoe ver we komen ik ben in ieder geval blij dat ik kan racen
@bofkont: Ach, gesproken door iemand die überhaupt nog nooit met een goeie simulator en goed simstuur heeft gestuurd. Anders had je geweten dat juist deze twee dingen uitermate goed te simuleren zijn en je dat dus juist heel goed kunt trainen.
@sjon: je reactietijd word er wel beter van
@rsvbf1: En je stuurgevoel, je inschatting van rempunten, het aansnijden van bochten, het anticiperen op onverwachte situaties, het ver voor je uitkijken(héél belangrijk op circuit EN de openbare weg) en het inschatten van de juiste schakelmomenten…
@lemans96: Ik heb van die spelletjes op mn mobiel en ipod waar je reactietijd mee kan trainen, soort van Batak Machine, als je ziet wat F1 coureurs op zo’n machine doen is dat echt niet normaal

dat vooruitkijken is het belangrijkste van allemaal, kijken waar je heen wilt en je gaat er heen verder leer je ook als je raced zonder TCS je rustig om moet gaan met het gaspedaal enzo, want toen ik rFactor voor het eerst speelde had ik alle Assist aan en ging ze 1 voor 1 af en toe uitzetten en nu gaat het perfect dus je oefent er goed mee
@rsvbf1: ik over 7 maanden, raceeeeeeehhhhhh!!!!!
@rsvbf1: haha ja ik ook
Jammer genoeg is dat als ze er vaak ook zelf overtuigd van zijn dat ze goed kunnen rijden, en zodra er geen instructeur meer naast hun zit, dit vaak even testen!
@roberto: De instructeur wordt vervangen door paps of mams.. Just saying..
@bigcar:
Zolang paps of mams er naast zitten zal het vast goed gaan maar zijn ze als ze eenmaal 18 zijn ook nog betere automobolisten dan degene die op hun 18de hun rijbewijs halen.
Zou het zo kunnen zijn dat het CBR hier soepeler mee omgaat omdat ze een jaar onder begeleiding moeten rijden?
Heeft het er misschien mee temaken dat dit een succes moet worden?
Zomaar een paar vragen die pas over een aantal jaar beantwoord kunnen worden.
Ik vind het dus nog tevroeg om nu al te juichen. Eerst zien en dan geloven.
@jrk68:

Dochter van een collega is afgelopen vrijdag geslaagd voor haar rijbewijs. Toen ik er naar vroeg hoe het was gegaan, bleek dat ze de wagen 3x af had laten slaan en dat ze niet stopte bij een zebrapad waarbij mensen aanzet maakte om erop te gaan wandelen.

Oftewel, een minimale voertuigbeheersing en niet stoppen bij het zebrapad.
In mijn ogen zou ze dan ook niet zijn geslaagd.
@jack_abarth: Ik weet niet wat daar mis ging maar waar ik vandaan kom ( Utrecht) kan het niet anders dat je dan gezakt bent..
@jack_abarth: Dat was vast een leuke dochter..
@jack_abarth: bizar dat mensen dan slagen.

op m’n studie zat een dame die in zo’n uithoek had gelest, die had nog nooit snelweg gereden, maar wel een rijbewijs….

dan zijn dus de mensen die door vrachtwagens ingehaald worden op de snelweg…
@jrk68: Bij mij was het alles behalve soepel. Uit mijn omgeving, en uit eigen ervaring, weet ik dat het enige waar ze soepel mee doen, je gedrag in het verkeer is. Zaken waar je bijrijder je mee kan helpen: aansporen tot zachter rijden, dode hoek af en toe ietsje vaker bekijken etc. Voor de rest is het helemaal hetzelfde..
@bigcar:
Dat zijn nu precies de zaken waar de meeste 18 plussers op zakken.
Zelf 1 keer gezakt omdat ik te hard zou rijden en ik bij rechtsaf niet goed gekeken zou hebben. Nu 26 jaar later weet ik nog steeds om welke fietser het ging en waar het was. Ik had hem dus weldegelijk gezien maar niet zo duidelijk omgekeken dat de examinator dat ook gezien had.
@bigcar: I know, maar dat is alleen voor het eerste jaar.. zouden ze de eerste 5 jaar moeten doen! Hoe vaak je wel niet in het nieuws hoort dat er een ongevallen zijn geweest met jongeren van 18 tot 21 jaar..
@roberto: en Hoevaak je wel niet hoort dat er een 30 plusser bij een ongeluk betrokken is…. Ooit zullen we toch alleen de weg op moeten. Als zoals jij zegt dat dat pas bij 23 is, proberen ze dan wel hoe goed ze wel of niet kunnen sturen, dus dat maakt geen ene donder uit.
@stannl43:
In het geval van mannen is het neurologisch bewezen dat het brein pas op 21jarige leeftijd uitontwikkeld is en dat het hen parten speelt in complexe situaties zoals autorijden.
Ik heb in de periode 18 tot 23 ook genoeg gekke dingen gedaan die ik door dat onderzoek beter kan plaatsen. Ik heb genoeg narrow escapes gehad om dat nu te erkennen, ik heb gewoon geluk gehad.
Dan heb ik met genoegen het slagingspercentage omlaag geholpen. Moest helaas in 2x. Maar over boetes en ongevallen snap ik wel, vooral boetes. Meeste ouders laten je echt niet (veel) te hard rijden.
Waarschijnlijk zijn die jongeren op die leeftijd ook meer gemotiveerd, als je er ouder aan begint is dat meestal in combinatie met hogere studies waardoor men minder tijd heeft om er voor te studeren en te oefenen.

Onderschat de games van tegenwoordig ook niet, geeft jongeren snellere reflexen, is zelfs een studie over geweest als ik met niet vergis…
Ik heb verschillende vrienden die hier inderdaad gebruik van hebben gemaakt. Zij rijden nu echter minimale kilometers. Wat vooral een groot voordeel is, is dat je hem op je 18e verjaardag al hebt, waardoor je dan dus gelijk achter het stuur kunt!
@RickS: ik heb sinds november er al bijna 3000km opzitten…
@fedmas: Haha, ik zeg niet dat het altijd het geval is! Maar het blijft vaak wel bij de “familieritjes” en “plezierritjes”. Naar je werk zul je je pa of ma niet meenemen haha
@RickS: zijn allemaal familieritjes. Familie aan andere kant NL, en dan puur meegaan zodat je rijden kunt :-)
@fedmas:
3000km in een half jaar is niet echt veel. Ik reed de eerste maand na het behalen van het roze vodje 5000km. Gewoon bij mijn ouders voor de zaak gaan rijden en heel Nederland doorkruist, zonder hulp en navigatie. En dan duurt het nog een poosje voordat je echt een goede chauffeur bent.
@jrk68: Ik zit gemiddeld op 3000 km per maand, maar het verschil zit hem in het feit dat @fedmas nog niet alleen mag rijden. Dan vind ik 3000 nog best aan de ruime kant voor “familieritjes”
@jrk68:
eensch, ik heb mijn eerste jaar 45k gereden, 2e jaar 40k.. zo snel mogelijk ervaring opbouwen zolang het goede rijgedrag nog vers in ’t geheugen ligt ;-)
Wij van wc-eend.. Natuurlijk claimen ze dat, ze gaan hun eigen project niet affakkelen
Slagingspercentage moet natuurlijk wel hoog zijn, anders is het project niet geslaagd.
Maar iedereen weet dat je pas leert rijden als je je rijbewijs hebt. Ik ben vrij snel na het halen van mijn rijbewijs naar Portugal gegaan, een fly-drive, een maand daar rondgereden. Dan leer je wel te anticiperen op het verkeer. NIEMAND deed wat je kon verwachten. Maar wel: inhalen vlak voor voor een bocht of op een stijgende helling, de vluchtstrook op als iemand met haast je over de middenstreep inhaalde (de vluchtstrook wordt ook gebruikt als voet- en fietspad en verkoopplaats voor meloenen en vis), stoppen aan het eind van een invoegstrook, overal 100 rijden, behalve op zondag, dan reed iedereen 60, ook op de snelweg. Nu hou ik met elke gek rekening. Ook in Nederland.
Alles in 1 keer gehaald, rij ongeveer 2 keer in de week, 11 mei, dan mag ik eindelijk alleen de weg op!
Sinds eind augustus m’n rijbewijs in 1 keer gehaald helaas 2 keer over de theorie gedaan. Heb vandaag precies 6500km naast mijn pappie en mammie gereden. En zo’n 500km met aanhanger. Mij bevalt het wel, moet nog 5 maanden tot ik alleen mag sturen.
Het lijkt me ook dat de demografische en sociologische samenstelling uit de 17-jarige groep anders is dan die van 18-jarigen. Niet iedereen is zo ambitieus, gedisciplineerd en in de financiele positie om op 16/17 jarige leeftijd aan een rijbewijs te beginnen.
Niet zo verwonderlijk dit :) Die begeleider zal 9 van de 10 keer een van de ouders zijn. Ik rij ook altijd wat netter als mijn ouders erbij zijn. Daarnaast zijn het de mensen die écht graag willen autorijden die op hun 17e al voor hun rijbewijs gaan, en dat zijn meestal wel degenen die er meer aanleg voor hebben.

Vond het toen wel vervelend toen de regel net een half jaar nadat ik mijn rijbewijs haalde werd ingevoerd :) Maar ach. Tijd vliegt, heb dat pasje alweer bijna drie jaar. En alleen maar 1 klein deukje in de eigen auto gereden dankzij onderschatten van achterwielaandrijving in de regen :P best redelijk.
Achterlijk. Dat we zoiets simpels nu pas doorhebben. Ondertussen reden er doodgewoon bejaarden van 90 in het verkeer. Nederlanders…………
De foto maakt het artikel wel af.
Het gebruik van goeie sims op de pc lijkt mij een prima idee om plaats op de weg en stuurgedrag te leren kennen. Uiteraard is het niet the real deal, maar het zal best helpen. Als je af en toe die lesauto’s wijd de bocht uit ziet komen waarbij de instructeur moet corrigeren……kan wat oefenen geen kwaad toch. En als je dat al wat beter onder de knie hebt, heb je wat meer tijd om op de weg te letten.
Ik zal wel moeten, heb een opleiding chauffeur..
Het hele project draait sinds 1 november 2011. Volgens mijn informatie mochten vanaf dat moment jongeren van 17 jaar oud niet meedoen, alleen als je na 1 novermber 17 werd mocht je instappen. Dat betekent dat de eersten uit die regeling nu net 3 maanden alleen mogen rijden. Hoe kan je daar dan nu al conclusies aan verbinden? Lijkt me tamelijk voorbarig…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).