24 auto’s betrokken bij kettingbotsing Zoetermeer

Auteur: , 75 Reacties

Domino Day op de A12 vanmorgen.

Het KNMI heeft code geel afgegeven voor gladde wegen vanwege de sneeuwval van afgelopen nacht. In de randstad lijkt het met de sneeuwval wel mee te vallen, maar daardoor is het gevaar soms onzichtbaar. Lokaal kunnen de wegen spiegelglad zijn en dat is voor het blote oog niet altijd direct zichtbaar. Bovendien is het op sommige plekken mistig.

Op de A12 richting Zoetermeer heeft zich vanmorgen dan ook een groot ongeluk voorgedaan. Een gedeelte van de snelweg bleek spiegelglad. Het eerst ongeluk gebeurde omstreeks 07:30. Diverse automobilisten verloren de macht over het stuur en klapte op de vangrail. Het achteropkomende verkeer kon niet meer remmen met botsingen tot gevolg. 24 auto’s waren betrokken bij de kettingbotsing op de snelweg. Drie automobilisten raakten gewond bij het verkeersongeval. De hulpdiensten rukten massaal uit en waren snel ter plaatse. Twee gewonden werden afgevoerd naar het ziekenhuis. De ernst van de verwondingen zijn niet bekend.

In overleg met de politie heeft Rijkswaterstaat de afrit Zoetermeer-Centrum in de richting van Utrecht afgesloten. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Onbekend is nog hoelang het weggedeelte afgesloten blijft voor het overige verkeer. In en om Zoetermeer nemen ondertussen de files toe. Rijkswaterstaat strooit op grote schaal. Door het opvriezen van het wegdek zijn er vooral lokaal ongelukken. De ochtendspits begon vanmorgen rustig.

Fotocredit: Donny Kooistra/Regio15



75 reacties

Toch wel bijzonder dat het spekglad is op zo’n kort stukje asfalt. Kan me niet voorstellen dat ze dat zijn vergeten te strooien ofzo.
@str8six: Op foto 4 lijkt het wel dat dat stukje asfalt van iets andere samenstelling is.
@fanboy: ja dat viel me ook al op, maar dat zou toch niets moeten uitmaken?
@str8six: ZOAB versus geen ZOAB e.d. maakt verschil met afwatering, wat weer kan bevriezen. Plus dat wat @mashell zegt, koelt sneller af omdat onderkant niet tegen grond zit.
@fanboy: duidelijke uitleg!
@fanboy: het gaat ook omhoog, bruggen en viaducten bevriezen vaak veel sneller.
@mashell: idd . Onderkant is beton. Water kan moeilijker afvloeien
@elemento: zou het niet met name de isolerende werking van aarde zijn die ontbreekt bij een brug?
@fanboy: bruggen zijn altijd gladder.
@str8six:
Opritje vergeten te strooien kan natuurlijk wel, dat iemand simpelweg het strooiplan niet goed gelezen heeft.

Of dat iemand dacht “dat regelt een ander wel”. Want valt de afrit eigenlijk onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat, de Provincie of de gemeente?
@skid: strooien gebeurt tegenwoordig met Gps. Strooit vanzelf breder waar het breder moet bijvoorbeeld bushaltes. Routes zijn vast en worden niet bedacht door chauffeur of zo haha. Routes zijn ook verdeeld tussen de wegbeheerders. Gemeente en provincie en waterschappen hebben hun eigen routes en strooicontracten met transportbedrijven.
@rotasaxal: Wat een leuke inside info! Beetje zoals boeren ook met gps hun land bemesten / Oogsten?
@olivier420: ja zo kan je het zien. Daarnaast zijn er in het asfalt op diverse plaatsen (buiten de gemeenten, binnen weet ik niet) sensoren geplaatst. Die meten het zoutgehalte en temperatuur. Zo wordt bepaald i.c.m. weersverwachting of er gestrooid wordt. Het kan zijn dat bij droog vriezend weer de weg zout genoeg is.
@str8six: Ik reed er in tegenovergestelde richting enkele minuten nadat dit gebeurt was en dat was dus 1 vlak na een hagelbui en wat niemand hier noemt vol tegen de zon in .. Dus mensen zien geen remlichten enz.. het is ook gebeurd op het deel waar het van 2 naar 3 banen gaat en als er 1 naar rechts of links wilde gaan en een andere auto niet gezien heeft tja.. En als er dan 1 daar gaat klapt de hele meuk er boven op.. want remmen op een schaatsbaan is geen succes..
@tvr1974: Ik reed ook op de andere weghelft (richting Den Haag dus). Ik stond echter wel in de file, de kijkfile.. het blijft me verbazen dat effect. Het gaat daar ook van 3 naar 2 banen maar gezien de rustige ochtendspits was dat niet de reden. Van het ene op het andere moment was de file over, nét na het ongeluk op de andere weghelft. Ik snap die sensatie niet.
@dare2think: Tsja.. zo is er eentje ooit bij mij op de achterbank geëindigd met haar autootje omdat ze naar het ongeluk keek en niet naar de daardoor ontstane file.. gênant was dat ik al een seconde of 20 stil stond.

We blijven sensatie diertjes en zo’n ongeluk is nou eenmaal reuze spannend
De afrit waar zo laat mogelijk ingevoegd wordt om nog even 1 of 2 auto’s voorbij te steken. Op een droog wegdek verbaas ik mij al hoe vaak het net niet mis gaat.
Om zo’n mooie Renault Laguna Coupé in de kreukels te zien doet toch wel een beetje pijn.
@viezefreddyw: Gelukkig wordt het wel een beetje gecompenseerd door die Model X.
@berlinetta: of die outlander…
@berlinetta: als die niet te repareren is dan is eigenaar/berijder er goed “bijtellings-ziek” van ;-)
@berlinetta: dat wordt een prijzige reparatie voor de Tesla-tank.
@viezefreddyw: zoo, ik dacht dat ik de hele tijd keek naar een E-coupe. Nog maar even een bakkie halen!
@str8six: heb je er voor mij ook een?
@viezefreddyw:
Viel me ook direct op. Ding zit behoorlijk in de kreukels, ernstig de vraag of die nog gerepareerd gaat worden 😶
@amghans: Wie gaat hem maken? iets met cars en velgen apart.
@fordnut: Ik weet zeker dat arthur tussik ‘m weer als nieuw krijgt
@fordnut: grapjes op Jetcars is zo 2016😒
@viezefreddyw: pijnlijk inderdaad. Ervoor staat nog een oude cabrio, ik kan niet zo goed zien wat het is, een jaren-80 Mercedes ofzo.
@potver7: Kan het ook niet zo goed zien maar ik gok op een E30 cabrio.
@viezefreddyw: Denk een audi 80 cabrio aan de rondingen te zien van de achterschermen
@kevindb: Dat is een hele goede. Zou zomaar kunnen ja.
@kevindb: een audi 80 cabriolet bestaat niet, maar het lijkt inderdaad verdacht veel op een audi cabriolet. spijtig, mooi en tijdloos wagentje.
@joris24: Daar denken wikipedia, autotrak, autotrader, mobile.de enz toch heel anders over.
Er is op basis van de 80 coupe ook een cabrio geweest. waarschijnlijk de mooiste Audi cabrio tot nu toe.
@ronnys: Nee. Die auto heeft altijd audi cabriolet geheten, evenals de coupé die gewoon audi coupé heet. Dat de audi 80 als basis heeft gediend is dan wel weer juist. Daarom heet de cariolet ook bijvoorbeeld B3 of B4 (of bijv. de coupé type 89 of type 85).
@viezefreddyw: Gelukkig is mijn zwarte nog schadevrij!
@viezefreddyw: wat een ruk auto
@viezefreddyw: Zeer pijnlijk inderdaad! Lijkt total loss maar hopelijk wordt die toch hersteld.
lijkt of ze op een verhoging/ brug staan, dat is altijd het eerste deel dat glad wordt, had je kunnen weten
@gove: jaa waarschijnlijk allemaal voor het eerst achter het stuur, of gewoon domme mensen natuurlijk. Iets met stuurlui en een wal…?
Weer een foutlander minder..
Het verbaast me nog dat de titel niet is ‘tesla betrokken bij grote kettingbotsing’
@towi1989: of ‘autopilot van Tesla mogelijk veroorzaker kettingbotsing’, nog smeuïger ;)
@towi1989: weer eentje minder, nu moet Elon Productie weer opschroeven..
Vind het niet raar, aan de nummers te zien deden ze aan een vorm van autosport, en dat in de ochtendspits
@lekkerlinksrijden: het zou verboden moeten worden :)
@ukbob: hoop dat het voor iedereen alleen bij blikschade is gebleven..
@lekkerlinksrijden: 😂😂😂
@lekkerlinksrijden: destruction derby zo te zien
@lekkerlinksrijden: zouden ze allemaal wel netjes op volgorde gecrasht zijn?
Ik ben benieuwd hoe hoog de maandelijkse kosten van mijn autoverzekering de komende periode zal worden. Elk jaar een schadevrij jaar er bij, maar toch tariefsverhoging…
@anne_gaastra: We all benefit…… of niet
@anne_gaastra: Uiteindelijk draai jij ook op voor de kosten van anderen. Als jij zelf geen schade rijdt, maar heel veel andere mensen wel dan gaat de premie ook omhoog. Dat is ook de reden waarom voor iedereen de zorgpremie omhoog gaat. Er zijn een hele hoop oudjes die zorg nodig hebben en heel NL betaalt daaraan mee.
@berlinetta:

De enige manier om iedereen de juiste zorg te kunnen verlenen.
@hubert: Weet ik niet. Ik vind het vooral een manier om mensen zorg te bieden die het zelf niet kunnen betalen. Er zijn echter ook een hoop mensen die het wel zouden kunnen betalen, maar toch de verzekeraar aanspreken. Daar betalen wij dan ook aan mee. En omdat onze grootouders zich na de oorlog een slag in de rondte hebben geneukt, worden die kosten alleen maar hoger.
@berlinetta: er viel in de opbouwjaren natuurlijk wat te vieren. Overigens is de economische groei ook een direct gevolg van die bevolkingsgroei.
Verzekeren is een net een loterij, iedereen betaald een kleine inleg en sommige ontvangen een grote uitkering. Het verschil is dat de loterij willekeurig uitkeert en de verzekering aan wie het nodig heeft. Ik betaal pakweg duizend euro per jaar aan basisverzekering en zie mijn huisarts daarvoor één keer. En toch ben ik blij en dankbaar zo gezond te zijn. Maar ik weet ook dat veel anderen een stuk beter rendement op hun zorgverzekering halen maar daarbij toch niet blij van worden. Gelukkig passen we het solidariteitsbeginsel toe.
@mashell: Ben ik ook zeker met je eens. Doordat we het zo hebben geregeld in NL krijgt iedereen de juiste zorg die hij of zij nodig heeft. Ik betaal daar ook netjes aan mee, maar soms sta ik er even bij stil dat ik al jaren lang 1300 euro per jaar aftik terwijl ik er nooit gebruik van maak. Maar zoals jij al zegt: je gezondheid is veel meer waard dan het geld dat je kwijtraakt.
@berlinetta: In België betaal je geen 200€ voor je mutualiteitsbijdrage en we weten dat het zorgpakket hier heel uitgebreid is.
Bijkomende hospitaliteitsverzekering ( kamer voor één persoon en de daarmee gelinkte erelonen en remgeld) betaal ik 256€
@wimof: Dat scheelt een hoop dan vergeleken bij ons! Ik betaal 112 euro per maand voor iets waar ik nooit gebruik van maak.
@wimof: “mutualiteitsbijdrage” … daar breek je je bek op.
@hotze: Indeed, en weet je, je partner en kinderen komen bij op je mutualiteit en geen eurocent meer te betalen.
Nu niet allemaal naar hier komen, dat kan ons wegennet niet aan.
@anne_gaastra: is ook de schuld van die Tesla’s…
Oorzaak is duidelijk te zien op de foto’s.. auto nummer 21 staat tegen het verkeer in. Da’s nooit handig.
Veel beterschap voor de gewonden
Heeft zo’n Tesla niet wat meer safety features? Allemaal camera’s en sensoren en toch gewoon achterop klappen. Trouwens lijkt me niet prettig als 2500KG achterop binnen komt zetten…
@gebruikersnaam3: als je glijdt dan glij je..
@kle500: blij dat ik glij
@gebruikersnaam3: op een spekgladde weg helpen vierwielaandrijving, winterbanden, camera’s en sensoren allemaal ook niet.
@mashell: je hebt dan inderdaad meer aan een “wegontdooier” of beter een “weg ijs”
Maar met quattro moet het toch gewoon lukken? En ik heb winterbanden dus wat kan mij gebeuren.
@mwti: Met quattro was het je inderdaad ook gelukt om hier vol op te klappen.
Mijn quattro staat bij de garage dus toen ik vanmorgen de sneeuw zag dacht ik: dat kon nog wel eens lastig worden voor de bmw. Aangezien ik dit stukje snelweg elke dag rijd ben ik blij dat ik thuis ben gaan werken!
Het busje vooraan is nummer 24. Alweer bouwvakkers.
Dat je een huis in elkaar kunt plakken met purschuim betekent natuurlijk niet dat je ook handig bent met een busje.
En natuurlijk een Tesla erbij. Ik mis nog een Audi vooraan.
@kroon: Koning vooroordeel. Staat daar de kroon voor?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).