3 Amerikaanse sleeën die je voor een habbekrats kan kopen

Auteur: , 94 Reacties
Cadillac Seville STS

Als het over leuke youngtimers voor dagelijks gebruik gaat, dan gaat het steevast over Europese luxewagens uit de jaren '80 en '90. Jammer, want deze drie Amerikanen doen het stuk voor stuk uitstekend als daily drivers.

Vandaag even geen lichtvoetige sportwagens om in het weekend lekker met te knallen, maar een aantal zeer betaalbare Amerikaanse cruisers waarmee het filerijden doordeweeks een stuk aangenamer wordt. Nee, voor bochten zijn deze Amerikaanse sleeën niet gemaakt, maar dankzij hun luie motoren en conventionele automaten blijft de boel doorgaans wel heel lang heel.

Buick Park Avenue

Buick Park Avenue
De Park Avenue van de eerste generatie (1991-1996) zie je in ons land nog met enige regelmaat rijden én te koop staan. De auto werd in ons land dan ook gewoon verkocht en was alleen te krijgen met een 185 pk-sterke 3.8 V6 in combinatie met een ouderwetse viertraps automaat. Ziet er voor een Amerikaan uit begin jaren ’90 en zeker voor een Buick nog best stijvol uit. Het interieur is ouderwets Amerikaans, met gigantische fauteuils, veel plastic en natuurlijk stuurversnelling. Voor minder dan 1000 euro vind je er al eentje op Marktplaats, voor twee tot drie mille koop je een hele nette.

Chrysler 300M

Chrysler 300M
Is de Park Avenue nog een echte Amerikaan van de oude stempel, de 300M stamt duidelijk uit een ander tijdperk. De auto is ontworpen volgens het Cab Forward-principe, waarbij de inzittenden verder naar voren zitten dan gewoonlijk. Dit om interieur- en bagageruimte zo groot mogelijk te maken. Hoewel de 300M wat kleiner is dan de Park Avenue, meet de auto nog altijd een ruime vijf meter. Om al dat blik en plastic in beweging te krijgen, kon je kiezen uit een 2.7 V6 met 203 pk of een 3.5 V6 met 254 pk. Een viertrapsautomaat was standaard en qua verbruik maakt het eigenlijk niet uit welke motorisering je koopt. Qua snelheid wel, de 3.5 is merkbaar een stukje vlotter. Prijzen beginnen bij anderhalve mille en lopen op tot zes mille voor een 3.5 V6 met zeer weinig kilometers.

Cadillac Seville STS

Cadillac Seville (4e en 5e generatie)
Velen van jullie zullen deze auto wellicht meteen linken aan Lee Towers, die er meerdere versleet. Denk die Rotterdamse volkszanger en zijn gouden microfoon even weg en wat overblijft is een best wel fraaie en tijdloze sedan. Zeker de vijfde generatie, die vanaf 1998 te koop was, oogt nog altijd redelijk fris. Onder de kap altijd die beresterke en oerbetrouwbare Northstar V8, wederom gekoppeld aan een automatische vierbak. Met 279 (SLS) of 305 pk (STS) ook behoorlijk potent. Laatsgenoemde dendert zomaar in minder dan 7 seconden naar de honderd. Dat je zomaar elke zeven kilometer een litertje peut verstookt is natuurlijk de keerzijde van de medaille. Prijzen beginnen al onder de twee mille tot zo’n zes mille voor een zeer mooie.

Chrysler New Yorker

Andere opties
Natuurlijk zijn er nog veel meer Amerikanen die zich prima lenen als youngtimer voor dagelijks gebruik. De meeste zijn echter in kleine aantallen verkocht en daardoor is het aanbod ook klein. Denk bijvoorbeeld aan de heerlijke foute Chrysler New Yorker (zie foto), Buick Roadmaster of Cadillac Eldorado Coupé. Budgetrijders kunnen uit hun dak gaan met een Chrysler LeBaron Convertible of voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met een Corsica, Beretta, Neon of Cirrus, al zijn die natuurlijk lang zo leuk niet als de bovengenoemde opties.



94 reacties

Allemaal leuker dan ouwe Duitsers
@dutchcorvette: 450SEL 6.9 liter ook niet?
@parker: ah je was me voor, met 9 minuten… :’)
@parker: totaal andere prijsklasse. Neem dan een gewone 450, ook al heerlijk.
@lekbak: met veel roest nog wel betaalbaar, een 6.9 :-)
@parker: that’s another biscuit
@dutchcorvette: stap voor de gein eens in een ouwe SEC van Mercedes, je mist niets tov een Amerikaanse slee.
@ozan: jawel, het uiterlijk
@dutchcorvette: Tja wat wil je ook met zo’n fanboy naam, het is en blijft puur persoonlijk.
Maar ik vind het helemaal niets die slecht afgewerkte zwabberwagens.
@bofkont: had ik ook niet. Tot ik een keer in een oudere combi die in geen enkel parkeervak past heb gereden. Het is anders, maar op zijn eigen manier heerlijk.
@bofkont: ?, OK.. Ja ik ben niet zo van het perfectionisme ik vind het leuk als je een auto moet corrigeren en niet helemaal perfect is. Het is inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind oudere Europese auto’s al snel zo’n Sjonnie gehalte hebben.
@dutchcorvette: Begrijp ik, heb je ook wel een beetje gelijk in, een oudere mercedes/BMW/Audi gaat al snel fout worden als ze niet netjes origineel zijn.
Nou, @lincoln: kom er maar in!
@parker:

Mercury Grand Marquis is de beste optie ..

Anyway .. NL is het enige Europese land waar je Amerikanen voor een habbekrats kan kopen in elk dorpje ..
@lincoln: Zo goed als alles op het Ford Panther platform. Nog een tandje beter dan de Grand Marquis, de Marauder. Alleen is dat weer de enige auto op het Panther platform die waarschijnlijk niet te vinden is voor een habbekrats wat nu net de clou van dit artikel is.
@KUYL:
Auto’s op Panther-platform zijn sowieso vrij duur, tenzij ze echt heel veel kilometers/mijlen op de klok hebben.
Uit dit rijtje vind ik de Seville het tofst. Als ik zelf een lompe Amerikaanse sedan zou moeten kopen zou ik toch wel heel graag een Crown Vic willen hebben. En dan het liefst zwart of donkerblauw met stalen velgen en zo’n dikke glimmende wieldop zoals je ze vaker op televisie ziet bij de Amerikaanse recherche of FBI.
@Edge: Lincoln Town Car kan me ook wel bekoren. Afgelopen zomer erin mee gereden in New York. Je zweeft over de weg terwijl je die luie V8 op de achtergrond lekker hoort gorgelen. Heb genoten van die autorit.
@Edge: Die Vics zijn fantastisch inderdaad, helaas bijna niet te vinden in ons land. De versie waar jij op doelt zijn de Police Interceptors, speciale versie voor Politie en FBI.
@Dizono: It’s got a cop motor, cop tires, cop shocks, cop suspension…
What do ya say
@baasbas: Fix the sigarettelighter ;)
@E34M5Touring:
You want out of this parkinglot?
Okay.

https://www.youtube.com/watch?v=RTRXnuoK1ss
@Rob: This place has got everything…
Ook al zijn ze zo goedkoop ik zou ze niet willen
Zo’n Cadillac is toch wel erg fraai hoor, vooral het exemplaar op de foto. Zwart, verchroomde velgen. Tikkie fout, maar ik vind het erg mooi eigenlijk.

Ook leuk dat youngtimers steeds aantrekkelijker worden. Voor een schappelijk bedrag kan je een mooie, 15 jaar oude Duitser kopen. Een fraaie S-klasse W220 uit 2000, vol met opties. Zo’n ding heeft vandaag de dag alles wat je nodig hebt om zakelijk te kunnen rijden.
@viezefreddyw: totdat er bij de advertentie YOUNGTIMER staat, dan komt er meteen 5k bij
@autogedrocht: tsja.. alle tokkiehandelaren met drie hersencellen die woekermarges maakten op de import van door en door verrotte 190d’s moesten (die zogenaamde ‘klassiekerindustrie’die door het vervallen van de mrb vrijstelling ‘kapot’ is gemaakt) noodgedwongen uitwijken naar deze nieuwe tak van sport: de bijtellingsvriendelijke youngtimert..
@autogedrocht: Dan moet je wel iets moois en unieks aanbieden, de liefhebber kenner kijkt er zo doorheen.
Een CTS met meer dan 150.000 km op de teller kost <5.000 euro. Doe mij die dan maar. Of gaat dan nou weer wél stuk?
@Ozan: CTS is zeker leuk maar “te klein” voor in dit overzicht.Ik geloof dat CTS staat voor Compact Touring Sedan. Compact naar Amerikaanse begrippen dan.
Zo’n Seville is best wel cool. Zie mijzelf niet direct een kopen maar als je wat anders dan normaal wilt en lekker cruisen dan wist ik het wel. Heb zelf een ’78 Seville gehad, hele andere auto natuurlijk, maar dat relaxed cruisen was wel fantastisch.
@dwersbongel: is idd ook echt een ‘opper-Amerikaan’! Maar had je dan dat model met die rare bult in de kofferbak?
@ozan: nee die daar voor. Beetje het model als een Caprice, typische sedan. Met vinyl op het dak èn V8 :)
@dwersbongel: fftjes opgezocht, idd de typische Amerikaanse sedan, geweldig!
Mocht je in de US gaan vissen, kijk dan ook eens naar de Cadillac DTS. Die is nog groter en exclusief bereden door oude mensen. Voor 4k koop je een topper met minder dan 80k kms op de klok. Ziet er ook nog eens meer uit als een Cadillac. Pontiac Grand Prix is ook leuk. Als je goed zoekt vind je er nog een met de V6 supercharged. Die zijn met een paar andere poelies echt heel makkelijk snel te maken.
Zo’n 300C is nog steeds een mooie wagen. In het echt komt hij trouwens veel mooier tot zijn recht dan op de foto’s. Ik zou wel voor één met het Infinity geluidssysteem gaan, dan heb je voor je geld ook nog eens een ontzettend goed klinkende Hifi-installatie.

Bij de Seville vind ik juist de generatie die begon jaren negentig geïntroduceerd werd het mooiste. Die is nog lekker hoekig en op en top Amerikaans. De latere versie doet mij op de één of andere manier aan de achterkant aan een uit de kluiten gewassen Mitsubishi denken, ook het interieur oogt niet zo mooi als zijn voorganger.
@moveyourmind: Bedoel je niet de 300M? Beide vind ik trouwens wel hele gave auto’s. Blijf er toch een zwak voor hebben. Alleen het verbruik en wegenbelasting blijft een flinke hap uit de lasten.
@flutterby: Die bedoelde ik inderdaad. Hoewel de 300C er ook mag zijn. Al vind ik die in de latere Lancia trim nog mooier vanwege het interieur.
Is een hele goede reden waarom ze goedkoop zijn, zijn namelijk echt volkomen ruk. Laat je niet alleen verleiden omdat het amerikaanse wat aantrekkelijk heeft. Verbruik en onderhoud zijn en echt een strop voor dit soort auto’s…
@goodolddays: Hahaha onderhoud… Die Caddy heeft een 100k serviceinterval man. Mijn Camaro heeft me in 4j net zoveel aan onderhoud gekost als 1 beurt aan m’n M5. En ja, dat is inclusief banden en remmen.
@e34m5touring: oja lekkere vergelijking ook met een m5
@goodolddays: Waarom niet dan? Beide performance auto’s.
@E34M5Touring: de ene is brol,de andere en duitser dat is het verschil
@w211: Ohh een echte kenner! Geloof wat je wil. Ik weet wel beter.
@goodolddays: klinkklare onzin. Het klopt dat wanneer er iets stuk is dat reparatie en onderdelen prijzig kunnen zijn, maar daar staat tegenover dat de meeste van deze auto’s zeer betrouwbaar zijn. Niet voor niets zie je deze sleeën vaak te koop staan met meer dan 3 ton op de teller en nog praktisch in nieuwstaat.

Verbruik gaat op voor elke auto in deze klasse, ook lexus of bmw kent dat ‘probleem’. Voor de liefhebber geen punt.
vind de seville echt gaaf
Ik moet altijd aan Paulie ‘Walnuts’ Gualtieri denken als ik zo’n Cadillac Seville zie.
In mn dorp heeft de lokale taxi man 3 van die 300M’s rondrijden. Allemaal in roestkleur / goud / champagne.
Zit altijd een ouwe knakker in.
Eerst dacht ik dat het er eentje was en dat ik m gewoon vaak zag; en toen stonden er 3 achter elkaar met 3 ouwe gasten die een saffie te roken.
@gregorius: goed verhaal man!
Graag 1 van bovenstaande als 1e auto voor mij + het roze pasje. Fijn dat er ook aan de Amerikanen(liefhebbers) wordt gedacht!
Ja!!! Mijn grootvader reed altijd amerikanen en zn laatste 2 was de Caddi Seville sts. Machtig mooi en ik genoot er van als ik hem er in zag rijden. Zijn oudste zoon – mijn oom – reed in die periode deze New Yorker, prachtige slee :-)
Misschien een leuk idee om een auto uit dit rijtje eens te rijden voor een Autoblog Aankoopadvies?
Oh de Seville is toch wel mijn favorite. Heeft een aantal keer op mijn lijstje gestaan.

De New Yorker die heeft mijn eerste auto afgeschreven (Golf II) met speciale dank aan mijn zusje die hem op de een of andere manier over het hoofd had gezien.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=223168912 Pontiac GTO – Ietjes duurder, wel een top US of A(ustralie ;-) bak ;)
Ik zat vroeger te kijken naar de seville. Mooie luxe wagen. Tot je opeens ziet wat de wegenbelasting doet met deze wagen.

En aangezien deze wagen ook niet zuinig is, kan je liever voor een andere merk kijken.
Als je out of de box denkt doe mij dan maar een Franse slee..
Buick parc avenue…200k kms mee gereden meestal met autoambulance erachter. Probleemloos. Heerlijke wannabe jaguar.
Een Grand Marquis, die heb je ook nog. Staat hier in het dorp. Het moet een beetje ding zijn. In mijn geval vind ik het vooral leuk voor een ander. Ik hou meer van inferieure Jaguar rommel ;-)
Hoe doen die amerikaanse V6jes en V8jes het op gas? Dan is het nog best interessant opzich… Alleen op benzine rijden is nog best prijzig denk ik…
Hier had toch echt de Caprice bij moeten staan @dizono ..
@norge: de enige rit dit ik in een Caprice wil maken is mijn laatste.
@Dizono: Ik vind ze doodsgaaf..
http://carphotos.cardomain.com/images/0000/11/91/221119.JPG
@norge:
Doe dan de Roadmaster….
https://thewindsorwriter.files.wordpress.com/2014/11/2014-buick-roadmaster-coupe.jpg
@Rob:

Maar dan de oldsmobile version ..

Net als lancia en Mercury .. Morsdood dus beter ..
@norge: Da’s eigenlijk geen échte Caprice, maar een Wagon die ze hebben omgebouwd naar Impala SS-looks. Die Impala is stiekem dan wel weer erg gaaf.

http://cdn3.3dtuning.com/info/Chevrolet%20Impala%20SS%201996%20sedan/factory/1.jpg
@Dizono: De Mercury Sable had er nog bijgekund. Dasr heeft ouwe Kroymans er nog wel wat van weten te slijten in NL. Met die enorme lichtbak voorin ;)
@E34M5Touring: Je bedoelt Frits Hessing ;)
@Dizono: Ja die bedoel ik inderdaad. I’ll go get my coat…
Leuk om te lezen dat er nog zoveel mensen zijn die de seville een mooie wagen vinden. Ik rijd zelf een ’97 seville sts en ik heb nog nooit een moment spijt gehad, elke dag weer een glimlach als die 4.6 tot leven komt. Rijdt heerlijk soepel (tot je een bocht tegen komt) maar toch sneller dan 80% van het nederlandse wagenpark.

Leuk artikel!
@uselessguy: Gaaf zeg! Ik zie zo’n Seville STS wel zitten als volgende auto, dus ik ben heel benieuwd naar de betrouwbaarheid van dit model. Ik lees veel over koppakkingen en de bereikbaarheid van onderdelen in de motorruimte. Heb je daar problemen mee (gehad)? Of zijn de verhalen vooral overdreven en lijkt het erger dan het is? Ze hebben het qua koppakkingen over 97-99 modellen.
@caferacer: ik heb mijn auto net een krap jaar dus uitspraken over de betrouwbaarheid kan ik niet echt doen, wel is het zo dat onderdelen onder de kap erg lastig te bereiken zijn, zelfs de polen van de accu zitten verborgen. Het schijnt dat je zo €1500 lichter bent wanneer je de aircopomp of de dynamo moet vervangen (gelukkig nog geen ervaring mee).
De normale slijtagedelen zoals banden, remmen, ruitenwissers, zijn nog gewoon goed verkrijgbaar, al is de levertijd iets langer dan gebruikelijk. Onderdelen als zijspiegels of plaatwerk moet je van een donorauto of uit amerika halen, duurde mij 2 maanden voordat ik een nieuwe zijspiegel had gevonden… via de dealer vaak niet meer leverbaar.
Let bij aankoop vooral op sludge/motortemperatuur/iets anders om de koppakking te controleren, of de airco goed koud word en of alle ledjes in het 3e remlicht nog werken (dat laatste is niet erg, maar wel lelijk). Vocht in de achterlichten staat de seville ook bekend om trouwens.
@uselessguy: Duidelijk, hartelijk dank voor je reactie en heel veel plezier met je sloep! Ik ben nog steeds jaloers, haha!
Mooi spul behalve die 300 die is echt lelijk. Verder mooie auto’s. Ik hou wel van zulke auto’s!
De voorloper van de Chrysler 300m was de Chrysler (Eagle) Vision.
Volgens mij was deze nog niet genoemd. Die vindt ik een stuk mooier dan de 300m.

Hier staat nog een hele mooie: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286363161?asrc=st|as
@ahs1979: Aanvullende info over deze wagen: https://en.wikipedia.org/wiki/Eagle_Vision
Dikke wagens!!!! Jammer dat je hier geen crown vics kan krijgen
Zoals Meneer Towers zingt, zo rijden deze hokken ook….nee veel liever een bom volle E39 met V8!!!
@zesinline: leuk! Kan je meteen doorrijden naar de lokale achterstandswijk. Daar staan er namelijk genoeg
Die Seville heeft een dwarsgeplaatste V8?
@slowland: klopt, met voorwielaandrijving zelfs, aan de ene kant heiligschennis, aan de andere kant komt het de rijeigenschappen wel ten goede
@slowland: @uselessguy
Was die V8en ook niet de basis voor de eerste Koenigseggs? Of was dat een Ford blok?
@Rob: volgens mij is dat een blok van ford dat ook in de mustang lag, maar ik zou het niet met zekerheid durven te zeggen..
@Rob: Was een Ford motor.
@Rob:

Sterker nog ..
Een Lincoln blok ..
Ligt ook in mijn mark8 ..
Ik vind het eigenlijk allemaal helemaal niks….
@dutchdriftking: vinden we van jouw ook, maar we leren ermee leven ;)
Wat heb in hier aan?…
@henkhupelschoten: in heeft hier niks aan , ik vind het wel grappig om te lezen..
Mercury Marauder, een soort Crown Vic, maar dan cool.
@Dizono: ” Als het over leuke youngtimers voor dagelijks gebruik gaat, dan gaat het steevast over Europese luxewagens uit de jaren ’80 en ’90. Jammer, want deze drie Amerikanen doen het stuk voor stuk uitstekend als daily drivers.”
Ja, doet doet AB zelf terwijl een AB.com overal aandacht aan besteed is het hier meer AB.de wat de klok slaat met bijpassende duitse oogkleppen fans.
Dus al met al leuk artikel, mis alleen Crown Vic/Caprice SS ++
Mis de Chrysler Neon in dit rijtje ..
@lincoln: SRT 4 hahaha
Ik heb een park avanue gehad, 650 euro voor betaald en heel Europa er mee door gereden. Hij was zilver met wen porno rood interieur. Man wat was dat een gave auto. Helaas was roest de dood doener
Vooral die Buick en Caddy zijn mooie exemplaren. Jammer dat het rijden van deze sleeën in Nederland niet bepaald je mooiste hobby kan zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).