
Youngtimer aanvraag, we gaan terug naar de jaren 90!
Geniet ervan zo lang het kan: de youngtimer regeling. Dit maakt het zeer aantrekkelijk om zakelijk een dikke auto van weleer te gaan rijden. Kwalitatief kunnen veel auto’s nog prima mee dus is het interessant om de dagwaarde van zo’n topper bij te tellen dan in een 15% muesligebakje te zitten. Dit viel Rik ook op. Rik volgt al jaren Autoblog, inclusief de reaguursels. Dus legde hij bij ons en de community de vraag: wat is een goede vervanger voor zijn Golf?
Rik rekent zichzelf niet zomaar rijk, hij heeft een budget, maar weet dat er kosten bij gaan komen. Want de auto’s waarin hij geïnteresseerd is waren destijds flink prijzige auto’s met navenante kosten. Het moet groot zijn en er moet een flinke kar achter kunnen. Hij is van plan een flink aantal kilometers te gaan rijden, dus een betje degelijkheid en comfort zijn wel zo prettig.
Zoals je gewend bent, het wensenlijstje:
Huidige /vorige auto's: | VW Golf Variant (2000) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Zakelijk en privé |
Budget: | € 20.000 |
Jaarkilometrage: | 45.000km |
Brandstofvoorkeur: | Verbruik maakt ook niets uit. Het mag best een slurpert zijn. |
Reden aanschaf andere auto: | Golf is te saai en langzaam. Tijd voor iets leuks! |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen en twee pubers |
Voorkeursmerken /modellen: | Youngtimer in goede staat met grote motor |
No-go modellen / merken: | Geen |
Voor de luxe aannemer: Mercedes-Benz ML55 AMG
Niet BMW, maar Mercedes was het eerste met een echte SUV. Waren de Range Rover en Grand Cherokee nog echte terreinwagens met leren bekleding, de ML was vele malen meer geciviliseerd. Hoogtepunt was de ML55 AMG. De 5,4 liter grote handgebouwde V8 was goed voor 347 pk en 510 Nm. Voor 20 mille heb je een in nieuwstaat verkerende ML55. Mocht de AMG je te ordinair zijn, ga voor de ML500. Deze is nauwelijks langzamer, maar ziet er meer ingetogen uit.
Wasa-racer: Volvo S70 R AWD:
Tsja, een snelle Estate is wel heel standaard. Tegenwoordig weet iedereen wel dat een vlavlip gele of oranje Volvo stationwagon erg snel is. Dus heeft een S70 R in een minder felle kleur zeker zijn charme. Ten eerste voor het sleeper gehalte. Een 850 T-5R is ook leuk, maar beginnen duur te worden. Daarbij hebben ze gewoon tractieproblemen. Met de S70 heb je alles in een klap voorkomen. Toppers zitten rond de 20k.
De maatstaf: BMW X5 4.4i
De BMW X5 was net als de ML een fijne SUV voor op de weg. In het terrein ben je net zo kansloos als met een normale auto, maar op de weg is er niets wat fijner rijdt. Een hoge zit, goed overzicht en dan die fijne V8 met prettige automaat. Qua rijden is de X5 een stuk verfijnder dan de ML. Voor 20 mille word je binnengelaten bij de Youngtimerpaleizen en krijg je zelfs nog wisselgeld. Gezien jouw eisen misschien wel de beste keuze.
Powerhouse: Audi A8 6.0 quattro:
Favoriete sedan van onder getekende. Sneller dan de S8 versie en toch lekker onopvallend. Daarbij zit je nu eens niet vast aan een lange versie als je een twaalfpitter neemt. Nog steeds een beeldschoon ontwerp. De auto wordt compleet gedomineerd door de motor. Verkijk je niet op de suffe looks, deze A8 had bijna 100pk méér dan de BMW 750i welke destijds zijn concurrent was. Hiermee kun je totaal niet zuinig rijden, hoe hard je het ook probeert. Een mooi exemplaar zit zo rond de 15 mille, maar ook hierbij: onderhoud is stervensduur. Je kunt ook voor een iets minder exotische S8 of 4.2 quattro kiezen. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Onverwoestbaar: Toyota Land Cruiser 100
Als degelijkheid je ding is: kijk niet verder. De ‘100’ is eigenlijk veel te groot en compleet zinloos, maar rijd in een Land Cruiser en je voelt je onoverwinnelijk. Betrouwbaarheid staat op een zeldzaam hoog niveau, mits het onderhoud correct wordt uitgevoerd. Veel onderdelen zijn uniek voor de 100, dus goedkoop is dat nooit. Voordeel van deze auto is dat je er zo een ton bij kon rijden zonder dat de restwaarde compleet nul is (is bij de andere alternatieven hier wel het geval).
Cøøler dan een Volvo: Saab 9-5 Aero
Waar de snelle Volvo’s altijd iets belegen zijn, hebben sportieve Saabs net wat meer. De 9-5 Aero was destijds niet eens de duurste (dat was de V6 Griffin met assymetrische turbo) maar veruit de lekkerste 9-5. Normaliter is zo’n bodykit nogal ordinair, maar op een Saab is het cool. De motor is een heerlijkheid, zeer soepel. Trekt eigenlijk altijd, vanuit elke versnelling. De automaat is vrij hopeloos, maar met handbak is de 9-5 fijner en sneller. Een goede Aero met een beetje werk zit zo rond de 10k. Er zijn ook versies van Hirsch te koop geweest (Hirsch 9-5 Troll en Hirsche 9-5 Troll R Evo) en beide zijn net zo betrouwbaar, mits het onderhoud goed gedaan is. Klik hier om er precies te zien waar je op moet letten.
Gentlemen’s express: Jaguar XJR
Ook zo’n held van de jaren 90. De latere V8 modellen waren sneller, maar deze was beter. zowel qua betrouwbaarheid als geluid. En die foute, platte velgen worden met de dag mooier. Ook hier is onderhoud en verbruik lekker hoog. Het leuke is dat de XJR een zeer comfortabele auto is als je dat wenst, en sportief wanneer de kinderen even niet op de achterbank zitten. Meer dan bij de Audi en Mercedes.
Gentlemen’s express II: Land Rover Range Rover 4.6 HSE
Zwaaar onderschatte auto. Iedereen is op zoek naar een mooie classic terwijl het derde type ook best populair is. De P38 is zeker de moeite waard, vraag maar aan de Sultan van Brunei, die had er een stuk of twintig. De 4.6 HSE is absoluut niet snel of sportief, maar wel een uitermate prettige metgezel. Qua rijden verfijnder dan de rudimentaire LandCruisers, en comfortabeler dan de Duitsers. Dit type staat bekend om zijn elektronische nachtmerries en die zijn ten dele waar. De meeste zijn echt wel opgelost. Voor 20 mille heb je ruime keuze, dus probeer een van de vele leuke Limited Edition modellen op de kop te tikken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
BMW E39 530i. Hou je nog benzinegeld over ook.
@pjotr: of een E39 M5! Als verbruik toch niet uit maakt en je 20 mille hebt liggen… Ik zou het wel weten dan ?
@jobberns: Volgens mij zijn die niet met trekhaak beschikbaar… Kun je beter de 540i pakken (als je zo nodig een V8 wilt).
@e1000bmw523i: Yup, ik geef je gelijk. BMW, MB en Audi hebben allemaal >300pk V8 versies van hun 5/E/A6 geleverd die allemaal voor misschien 10k zijn op te pikken; minder dan 10 jaar oud. Dat betekent dat ook dat je in een klasse shopt waar nog redelijk moderne navi’s te vinden zijn, goede airco’s, lekkere stoelen en vele electronische snufjes.
Bij de meeste kan je nog redelijk makkelijk een gas-installatie in laten bouwen, mocht je dat willen.
Rijden doet t heerlijk; ik ben blij dat ik er eentje heb gehad voor een jaar of 5.
Voor het trekken, zijn de 3.0 turbo’s en de dikke diesels misschien nog wel beter; en die doen het ook goed in de 0-130 sprints.
@gregorius: Hij wil een auto voor de youngtimer-regeling. Dan moet ie dus minstens 15 jaar zijn.
@CRX:
Ja, probeer dat maar eens uit te leggen aan een buitenlander. NL-ers en hun belasting.
@e1000bmw523i: oh, ik dacht dat je daar ook gewoon een trekhaak onder kon zetten! Ziet er nog wel grappig uit zelfs, zo’n powersedan met trekhaak ?
@jobberns: echt geen porum. Ik zag laatst op mobile.de een E38 Siebener. Facelift met de druppelogen, check. Mooie kleur blauw, check. 728i, check (net genoeg voor relaxed cruisen met zo’n ding en de kosten tov van de 8-pitters zijn ongetwijfeld minder). Stoffen bekleding, check (geen lelijk oud uitgezeten leder). Subtiele velgen ipv karrenwielen, check…
Maar dan zie je een plaatje van de achterkant, heeft dat ding gewoon een trekhaak. Zucht. En dan van het kaliber achteraf een gat uit de bumper gezaagd om er een vaste trekhaak op te schroeven…Man man man. Doe je toch gewoon niet.
@jaapiyo: dat ben ik zeker met je eens, een stuk uit de bumper zagen om een trekhaak te plaatsen, dat ziet er niet uit. Al helemaal niet bij zo’n stijlvolle auto als een 7-serie. Maar als je de bumper heel kunt houden, en misschien zelfs een afneembare trekhaak er onder kunt zetten, waarom niet?! Bij een ‘powersedan’ als M5 vind ik het er soms nog wel geinig uitzien zelfs, mits de bumper heel blijft ?
@jaapiyo: wat is het probleem dan? Die schroef je eraf en je plaatst een bumper zonder gat. Check.
@pjotr: Ja, die had ik absoluut wel in dit rijtje verwacht. Zou iniedergeval mijn keuze zijn en ik zie ook nergens dat het een SUV moet zijn. Dus geen X5, maar een mooie 5er zou ik zeggen!
@pjotr: waarom geen 530d? Lekker veel koppel onderin. 90 op de cc in de 5 met de caravan bij elke heuvel op
De Landcruiser natuurlijk, of kijk eens naar een Santa Fe..
Waar is het yolo alternatief?
@spidermann: Volgens mij zijn dit allemaal yolo-alternatieven.
@berlinetta: heb het idee dat dat toch niks uitmaakt omdat het verbruik hem niks uitmaakt bij deze jaarlijkse afstanden. ..
de s70 R natuurlijk
@v60polestar: Lijkt me duidelijk idd! ;)
Een youngtimer willen voor de bijtelling maar dan privé kopen?
@Tenck: er staat zakelijk – privé.
@dirkiii: Eerst niet :).
Als je nooit meer een andere auto wil kopen, raad ik je de Landcruiser aan. Met wat liefde houdt hij het langer uit dan jijzelf.
Als je van stijl houdt, zou ik voor de Jag gaan. Een reden lijkt me niet echt nodig.
Persoonlijk vind ik de 7-serie E38 ook erg gaaf. Die zie je niet zo vaak rijden en dat maakt hem zo leuk.
@berlinetta:
Are you kidding me?! Ik zie ze geregeld hoor. Van zeer goede tot erbarmelijke staat… Blijft natuurlijk na de Jag de mooiste optie, samen met de Range Rover.
@e1000bmw523i: Misschien waar jij woont dan. Persoonlijk kom ik de E38 niet erg vaak tegen.
@berlinetta: Ik zie die ook niet vaak. Veel vaker de e65, maar zeker die koplampen kunnen mij niet bekoren..
@gerjanm: E65 zie ik inderdaad ook heel wat vaker rijden. De pre facelift vind ik ook niet moeders mooiste, maar die gefacelifte versie vind ik een mooie auto, behoorlijk tijdloos zelfs.
@berlinetta: Die is inderdaad flink opgeknapt ja. Die zie ik dan helaas wel weer minder.
@berlinetta: ik kom dan ook uit de richting waar de 3 wijzen vandaan kwamen: het oosten. Hier hebben we over het algemeen een sjiek gevoel voor smaak. ?
Ik zou voor een cayenne gaan ook al is het niet echt een youngtimer
Honda Legend/Peugeot 607/Lexus
Die ML is een drama bak. En hoe zwaarder de motor hoe groter de problemen. Zelfde geldt voor de Range Rover. Helemaal die serie is een drama. Pak een van de Zweden of die Landcruiser. Anders blijf je betalen.
@e34m5touring: zo’n ml valt best mee als je niet de eerste hebt. En inderdaad bij de lichtere motoren blijft. Een prettige auto die ook nog iets op een grasveldje gedaan krijgt. In tegenstelling tot de bmw.
@lekbak: Maar aangezien je 99% van de tijd op de weg rijdt, is de BMW wat betreft rijeigenschappen toch weer in het voordeel. De BMW ziet er alleen meer verouderd uit in vergelijking met de ML, mijns inziens.
@berlinetta: ik vind een vroege x5 gewoon ronduit lelijk terwijl een ml redelijk is. Maar ja, die bmw zal vast beter rijden. Echter rijdt die ml ook gewoon prima en is die wel meer geschikt voor een kar. Niet voor niks heeft de helft van de boeren in Nederland zo’n ding (de andere helft rijdt ssangyong).
@lekbak: Ik zie het net anders. Een vroege X5 vind ik nog altijd een brute verschijning, een vroege ML vind ik ronduit lelijk…
@lekbak: Ben ik niet met je eens. Mijn beste maat heeft er 3 gehad. 1 pre facelift 320cdi en 2 post facelifts, een 400cdi en 55amg. Die 400cdi ga ik niet allemaal uittypen op de phone. Die is 3x overnieuw gebouwd onder garantie. Die 55AMG heeft 2x een nwe bak en aandrijfassen gehad. Diffs zijn vervangen etc etc. Die lui zijn die hard mercedes fans, rijden nog steeds in Mercs maar het geloof is in die periode goed op de proef gesteld. Dat ie 2 meter verder komt dan een X5 geloof ik best maar t’is ook geen G klasse.
@e34m5touring: dan klopt het dus precies wat ik zeg.
Die pre-facelift was een vroege, de 400cdi is een belachelijk slechte motor en op een of andere manier is bij alle modellen met 400cdi motor de rest van de auto ook slecht. Dan heb je nog de AMG. Tja, ook een zware motor, zelfs de 500 geeft nog wel eens problemen…
@willeme: deze dan maar? http://www.ginaclassics.com/audi-a8-6-0-w12-quattro-lang-2001-z8x-espressobruin/
@dutchdriftking: Gaaf man! Wat een plaatje van een auto.
@dutchdriftking: Helemaal perfect! Die velgen maken ‘m af.
Look no further, ik heb jouw ultieme trekauto al gevonden. Comfort, luxe, trekhaak maar nog belangrijker; E39 535i. Dit vind ik nou een prachtig exemplaar met foute maar stiekem erg gave velgen! Dit zou mijn nummer 1 keuze zijn vanwege de prijs, lage kilometerstand en omdat E39!
En als het verbruik je echt geen drol uitmaakt, dan deze E38 BMW 750. Vol met luxe, comfort en een heuze V12 in het vooronder. Erg stijlvolle auto met een lage kilometerstand en met bijna 500NM koppel heb je genoeg trekkracht onder je rechtervoet. En schappelijk geprijst, je houdt nog wat centjes over voor onderhoud.
Wil je een echt werkpaard maar geen Mercedes ML, X5 of Range Rover blijft een JEEP Grand Cherokee een uitstekend alternatief. Een werkpaard pur sang, genoeg comfort en luxe en genoeg kracht om je sleurhut/paardenbak/fietsenrek/aanhanger mee te sleuren.
Mijn optie? Twijfel tussen de E39 535i of de E38 750. Ik neig een beetje naar de E39, blijft een prachtige auto. En anders gewoon fuck youngtimers en zoek een prachtige 159.
@viezefreddyw: Erg gave 535i. Jammer van de gastank.
@viezefreddyw: Ik zou voor de E38 gaan. De E39 V8-modellen hadden namelijk het onderstel van de E34 overgenomen.
@e1000bmw523i: Ik heb geen ervaringen met een E34, maar is het een slecht onderstel dan? Ik vind zo’n E39 535i wel erg lekker, maar als het onderstel niet zo denderend is…
@viezefreddyw: @willeme kan je waarschijnlijk er meer over vertellen. Ik weet dat er een puntje van kritiek was op de V8-versies iig. Daarnaast hadden de V8-modellen het oude stuurhuis uit de E34, terwijl de zescilinders een vernieuwd stuurhuis meekregen.
@e1000bmw523i: Had de E34 dan ook al een volledig aluminium ophanging? Ik dacht het niet…
@bmwtouring: Ik ga vanmiddag eens opzoeken wat de overeenkomsten (en nadelen) waren qua onderstel. Nu wil ik het naatje van de kous weten ook.
@viezefreddyw: Foute velgen? Dit is OEM BMW tweedelig lichtmetaal, heb dezelfde op een E36 Touring gehad. Zie jij dan liever ballonbanden op 15 of 16 inch? De velgen maken de auto af! De prijs is wel absurd…
Kennis heeft een ML500 brabus, heel erg vet :) overigens een aannemer haha
Audi RS6. Volgens het artikel met trekhaak. Dus vermoed dat hij wegklapbaar is want staat niet op de foto.
@kilum: artikel > moet zijn > advertentie. -.-
Edit knop waar zat je ook al weer?
Audi RS2 of de ur-S4? Ik heb de eerste, oerbetrouwbare 5 cilinder, vrij ruim en snel. Heb hem al 16 jaar, nog nooit een slag verkeerd geslagen. Samen met mijn 330CI worden we met ons drieën oud ;-)
ml 1998-2000 afblijven
ml 2000-2001 stuk verbeterd en ook in 270cdi verkrijgbaar
ml 2001-2005 facelift beste versie
Heb er 3 gehad op grijs kenteken in die jaren. Eerste versie is geen aanrader andere 2 prima.
Jeep Cherokee. Machtig ding vind ik dat. En er zit een Cherokee specialist in Nederland (Cherokeeland) Moet je vast en zeker kunnen slagen met 20k.
https://www.netcarshow.com/Jeep-Cherokee_UK_Version-1993-800-02.jpg
@Rob:
@E34M5Touring: Heb jij niet zo’n ding gehad?
@Rob: Ik kan hier niet objectief op antwoorden :-) Mijn lieveling. Zo veel kattekwaad mee uitgehaald.
Persoonlijk zou ik voor de XJ of de S70 gaan. Eventueel de Range Rover als je van een hoge zit houdt. Waarom? Alle andere alternatieven zijn in meer of mindere mate ‘fout’ geworden. Met een Jag, Volvo of RaRo kan je, hoe oud hij ook is, overal aankomen. Het is nooit fout, er wordt nooit de aanname gedaan dat je geen nieuwere auto zou kunnen betalen. Het straalt uit dat je stijl hebt, niet bang bent anders te zijn dan de massa en vooral dat je auto niet gekocht is uit noodzaak, maar uit een bewuste keuze.
@mgmgb:
Kleine toevoeging: de Saab mag ook wel in dat rijtje. Die zijn ook nooit fout.
@mgmgb: Eens, met b.v. zo’n ML, A8 en X5 kan je gewoonweg niet aan komen zetten vind ik, vreselijk ordinair en ordentelijk. De Landcruiser, hoe ijzersterk hij ook is, heeft geen enkele toegevoegde waarde in Nederland. Ik zou de Saab nog toevoegen, ook een mooie en tijdloze auto al is deze wel iewat kitscherig (meer een tandartsen / architecten auto).
Na een aantal van deze adviezen gelezen te hebben begin ik me toch wel af te vragen wat de gemiddelde leeftijd hier is zeg… Trekhaken, Carvans, “hoge zit”, jakkes…
@mazdarx:
Het lijkt me een dwarsdoorsnede van de (mannelijke) Nederlandse bevolking… Ik ben gelukkig 22 en ik heb helemaal niets met een hoge zit. Vind het zelfs vrij vervelend.
@mgmgb: de groep met geld… Ook niet zo gek want die lui hebben al een half leven achter zich, dan mag dat ook.
@mgmgb: Een auto kopen op “imago”, ik snap het niet.
Ik kijk naar wat de auto me te bieden heeft, welk plezier ik er aan kan beleven.
Wat een ander er mee doet of wie er nog mee rijdt zal me worst wezen.
Zo bekrompen man!
Helaas is de Audi Q7 V12 TDI nog niet oud genoeg, dat vind ik echt een beest. Touareg of range rover?
@allesmetturbo: daar loop je op leeg. De afschrijving is wel heel hoog op die dingen. Ik zag vorig jaar een tweedehands voor 85k (Auto was 2 jaar oud en 75k kilometer)
Dit betekend een afschrijving van 210-85=125 125/24=5200 euro per maand. Grof gezegd een halve aygo afschrijving per maand. En dan komt de rest nog: onderhoud/wegenbelasting/diesel (1 op 5)/verzekering.
Dit is de meeste slechte investering die je kunt doen.
@xiran: Ik zou het niet eens een investering noemen ;)
@berlinetta: hahahaha nee idd. De afschrijving uitdrukken in aygo’s :D
@xiran: Afschrijving is juist positief voor kopers van youngtimers. Daardoor worden auto’s als dit betaalbaar (in de aanschaf).
@jolig: ja klopt! Maar als een setje keramische schijven duurder is dan de auto zelf dan klopt er iets niet.
Audi A6 4.2 V8 (c5) heerlijke v8! Genoeg ruimte en comfort
@honeyhanger: mooi! Die heb ik voor 5 jaar gehad. Heerlijke auto.
Die Saab…. word er spontaan verliefd op. Wat een machine!
Mercedes S-Klasse
W140 of een late W126
Rijdt simpelweg onovertroffen.
En met een budget van €20k keuze in overvloed.
Wat is de eerste generatie ML lelijk in vergelijking met de eerste generatie X5.
Mijn keuze is simpel ik zou gaan voor de Land Cruiser.
De Land Cruiser is écht een goed advies. Of anders andere Japanse SUVs uit dat segment een oudere Patrol of Pajero. Of is een Rexton niet wat?
Of kijk naar de Amerikanen:
Een oudere Suburban (Chevrolet/GMC)
Of misschien pickups.
Zijn er vast allemaal voor dat geld te vinden.
XC60 met een kmstand van 1,5 ton. Trekauto van het jaar 2010 geloof ik
@Lennart95vdk: das euh… geen youngtimer, ofweldan?
Stuit ik zomaar op een zes deurs Volvo 760 wagon! Is dat niet wat voor jou, @mout? ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/189594307?asrc=st|as
@Rob: Ja, die is zeker fraai. Schmidt Gemert is dan ook dé specialist in verbouwde Volvo’s.
Ze hadden (hebben?) dan ook een 245 Transfer NB te huur!
Maar voorlopig blijf ik nog lekker in mijn ’80 Transfer rijden. Al was het maar omdat ie over 4 jaar 40 is, en ik de vrijstelling voor mijn LPG nog wil meemaken ;-)
@Rob: (O ja – om wat te knorren te hebben: Die uit jouw linkje is verbouwd, de Transfer is origineel Volvo)
Dat is niet zo moeilijk! FIAT stilo 1.9 JTD station, wat een heerlijke auto is dat oke oke, goedkoop… Ik zou zelf gaan voor een Audi A6 3.2 TDI C6 avant
@timd: – TDI
@TimD: Is nog geen Youngtimer ;-). Wel een mooie kar.
@timd: er bestaat geen 3.2 tdi. Maar een 3.0 tdi. De 3.2 is benzine
@honeyhanger: zie comment direct onder mijn post, ik verbeterde mij direct, ik wou een lijstje maken met 3.0 TDI en 3.2 en toen dacht ik dat diesel geen optie was
@timd: Wat kom jij nou met een FIAT aanzetten?..
Doe de mercedes maar
Cadillac Seville SLS ook een prima kar. Kwaliteit is best oké en lekkere grote cruiser.
Jammer dat er geen alfa 159’s te vinden zijn…. Misschien dan maar een 155 of deze volvo V70 ipv S70 http://www.autotrader.nl/auto/volvo-v70/2000/apeldoorn/6n564/volvo-v70-24-r-awd-1-eigenaar-laser-blue-bijtellin/
@realracing3: wel genoeg 156 GTA’s..
En je houd genoeg in je zak.
@rikus: Ik heb geen enkele gta van voor 2000 gevonden
@realracing3: 2001 mag ook nog. Mits deze 15 jaar oud is.
Er is er maar eentje
Een dikke Avantime eigenlijk.
Of een oude GROTE Citroën.
Me is nogal van de CX Break serie 2, zijn gewoon goeie auto’s.
Ziet er altijd goed uit zo’n CX!
http://myalbum.com/photo/gOA8m7Yv0TGl/1k0.jpg
@desjonnies: Misschien dat je zelfs nog wat kan afdingen vanwege gebruikerssporen.
@berlinetta:
Ik zei al dat het een dure week voor me zou worden vanwege de frikadellen Speciaal !
Slurpers.
Word je op den duur doodziek van, zeker als je 45000 per jaar rijdt.
Ooit kocht ik een RangeRover Classic Vogue uit 1994. met de 3.9 V8 met Lucas hot-fuel injection.
Wereld wagen, echt waar, maar op een avond stond ik weer bij de pomp om 70 liter loodvrij te bunkeren waarmee ik een 350 kilometer ver kwam.
Opeens besefte ik me dat ik alles, maar dan ook alles in benzine verbruik rekende qua rijwerk.
Een week later had ik hem verkocht en kocht ik een gebruikte Passat B5 TDI de 130 pk versie.
Ik dacht eerst dat die Passat zijn brandstofmeter stuk was, dat ding bewoog niet, toen reed ik soms 1000 kilometers op een zestig liter tank !
20 rooitjes uitgeven aan een youngtimer !!
Arme jongen .. Je gaat erin met boter en suiker ..
Anyway ..
Da Volvo V70R is de beste keus ..
Daarna een E39 touring (altijd een grote 6 pitter) ..
Geef niet meer dan 5000 uit aan een exemplaar met bewezen minder dan 200k op de teller ..
Laat vervolgens zelf groot onderhoud plegen en rubbers en stabilisatie meuk vervangen ..
Eerder bang zijn voor onlogisch lage km standen dan redelijke ..
Nee @lincoln, die goedkope snoepjes houden we voor onszelf!
@lincoln: Het eerste realistische advies, eindelijk! Ben van de zelfde mening, niet meer dan 5000€ mag zo’n youngtimer kosten.
De prijzen die ik hier zie passeren zijn echt absurd, je hebt echt geld teveel als je zoveel kan uitgeven aan een-laten we eerlijk zijn- oud hok.
(En dat is niet denigrerend bedoeld, want ik rij zelf met alle plezier en volle overtuiging met zo een oud hok !!)
Infiniti fx35, cayenne, s6 avant (quattro), 540i, Range Rover..
Met 20K is de keuze reuze,
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/alpina/b10-32-touring/5805601 Het boeide niks met brandstof. En je hebt nog geld over voor een trekhaak…
Hier, een E39 530i met trekhaak én in een niet heel veel voorkomend kleurtje: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286380279
Ik zou voor de ML gaan
Zou gewoon kijken of er een goede Toeareg te vinden is. Elke motor is prima en het rijdt heerlijk.
Uiteraard de XJ. Prachtig, goed en rijdt zalig. Of een Subaru Forester voor de momenten met 4 en een XK8 voor de momenten met 2.
Koop vooral geen ML55 AMG als comfort belangrijk is!
Wij hadden thuis zo’n ding en elke drempel was ik weer bang dat het dashboard eraf zou vallen zo hard zijn die dingen afgeveerd.
Daarnaast is betrouwbaar ook niet perse van toepassing
http://link.marktplaats.nl/m1037059760?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85933
met zo’n heerlijke rustige V8 erin…. zoooo stijlvol!
@Roderick27: Handmatige airco zonder climate control en geen 2 dan wel 4 zone? Karig voor een 7. :P
@Roderick27: Mooi hoor!
Die elektronische meuk gaat toch maar kapot, je kan ook zonder.
Ik wil de eerste persoon nog tegenkomen die effectief een verschil merkt tussen de standaard airco en de 2-zone airco.
een BMW rijder gaat toch voor zichzelf ;-) Ik vind dat kale juist heel stoer… strakke auto
@Roderick27: NIET in een 7!!!
de RR P38!
https://www.youtube.com/watch?v=rs40kUXTRGk
Sorry, maar als je 20 mille gaat uitgeven aan een 15 jaar oude auto dan ben je niet helemaal lekker, tenzij je graag een dromerige youngtimerhandelaar aan een woekermarge wil helpen. Voor tussen de 5 en de 10 mille kun je een E65 7-serie vinden in een topstaat met 100 à 150dkm of voor rond de 5 mille een V70 van na 2000 met pakweg 2 ton op de teller. Auto’s waar je nog prima twee ton bij kunt zetten op de teller. Vooral niet focussen op auto’s met extreem lage tellerstanden, stilstand = achteruitgang. Dezelfde auto met 250dkm is níks minder, mits goed onderhouden en netjes bereden. Lexus GS300 ook leuk en niet al te gedateerd. Volgend jaar het nieuwe model A8.
@parker: Helemaal mee eens!
Let ook nog even op dat je naast de 35% bijtelling over de dagwaarde, btw over je privegebruik moet betalen . 1.5% van de nieuwwaarde en 2.7% bij Btw auto’s.. Neem je dus een 750 van €100.000 nieuw komt er nog €1500 of €2700 aan btw bij.
Is het geen 4,8i? Of bestaat de 4,4i naast de 4,8i?
@elias:
De 4.8i is een speciale versie van de 4.4i is mij altijd verteld.
@jack_abarth: @elias
Het was 4.4i. Dat is de motor uit de 540i/760i.
Het topmodel van de pre-LCI X5 was de 4.6is. Een van de weinige BMW’s met Alpina motor.
Lekker bijdehand .netto 3500 pj betalen voor een paar privé kilometers.
Hij kan er beter een privé auto bijkopen.
Een youngtimer van 20K is niet verstandig. 3K bij je inkomen optellen per jaar als je de auto ook privé wilt rijden. Tegen 52% betaal je 1560 euro per jaar extra belasting, 130 euro per maand.
Rond de 5000 euro een bmw 530i kopen. Handgeschakeld. Sedan is fraaier. Automaten van die tijd zijn traag. Atmosferische 6L met rwd. Uitstervend soort. Bijzonder prettige combinatie.
Honda accord, toyota camry, lexus gs. Dat zijn de verstandige keuzes.
Het is nog veel erger natuurlijk. Geen 15% maar 35% bijtelling. Maakt 7k bijtelling per jaar. 52% belasting. 3640 euro per jaar extra belasting. 303 euro per maand.
W124: 500,300 of 260. Onverwoestbaar en rijden nog steeds top!
Met wegligging:
BMW 540i
Met veel ruimte:
Vito 320 V6
Anders:
Citroën C6 V6
De X5, en wat is die Toyota toch lelijk van achteren..