• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

3 redenen waarom je het F1-seizoen van 2026 niet wilt missen

Auteur: Redactie Autoblog, gepost 20 november 2025 om 14:08 – Reageer

Het Formule 1-seizoen van 2026 wordt een van de grootste resets in de moderne geschiedenis van de sport.

Ook wel weer leuk, want gevoelsmatig begint het vanaf nul. Nieuwe regels, nieuwe coureurs, nieuwe teams: er gaat best wat op de schop. En dat maakt 2026 verplichte kost voor elke autosportfan. Iedereen die de laatste jaren misschien een beetje F1-moe was, kan nu weer gaan kijken.

1. Compleet nieuwe regels: F1 gaat technisch op de schop

Het grootste verkoopargument voor 2026 zijn zonder twijfel de totale rulebook-reset. De Formule 1 krijgt nieuwe technische regels.

Allereerst zijn daar de de power units, die een 50/50 splitsing krijgen tussen verbrandingsmotor en elektromotor. De MGU-H verdwijnt, de elektrische output gaat omhoog en de motoren draaien op 100% duurzame brandstof. 

Kortom: F1 wordt elektrischer, groener, maar gelukkig nog wel met een dikke V6 zodat er nog wel wat te luisteren valt. Voor het volledig elektrische racen is er al de Formule E.

Daarbovenop komen de auto’s zelf. Ze worden compacter en lichter, iets waar fans al jaren om smeken. Het spannendst is de introductie van actieve aerodynamica: beweegbare vleugeldelen die de auto’s afhankelijk van de situatie meer efficiency of meer downforce geven. Vergelijk het met DRS, maar dan het volgende niveau. Hierdoor moeten de auto’s sneller, wendbaarder en beter in staat zijn om elkaar te volgen. Inhalen is niet langer afhankelijk van DRS, zoals nu het geval is.

Kortom: 2026 wordt technisch gezien een complete reset, waarin het speelveld zomaar eens flink door elkaar geschud kan worden.

2. Nieuwe coureurs: frisse namen én onverwachte transfers

Naast de auto’s verandert ook de line-up. Voor 2026 zijn al meerdere bevestigde namen die de line-up flink opschudden. Met zoveel veranderingen aan motoren en aero willen teams coureurs met technische feeling én frisse energie.

De grootste bevestigingen zijn de terugkeer van Valtteri Bottas en Sergio Perez naar het veld. Afwachten of deze inmiddels veteranen nog mooie dingen gaan laten zien.

3. Nieuwe teams

Audi’s komst in 2026 wisten we al langer, maar het wordt pas écht leuk met de officiële entree van Cadillac als elfde team op de grid. Daarmee groeit de startopstelling eindelijk weer eens. Nog drukker op het veld. Gezellig.

Het nieuwe Cadillac-team trekt de aandacht met eerder genoemde Valtteri Bottas en Sergio Perez. Place your bets voor 2026. Het is van tevoren niet te zeggen hoe dit gloednieuwe seizoen zich gaat ontknopen. Is het al maart?

Ook interessant!

  • Viaplay wordt nóg duurder, neem maar lekker F1 TV
  • Breek: Zandvoort verdwijnt van F1-kalender
  • Max Verstappen wordt vader
    BREEK: Max Verstappen wordt vader!
  • Verrassing, de F1-show was best te pruimen!
    Verrassing, de F1-show was best te pruimen!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1

Vorig bericht: « Bizarre rechtszaak zorgt ervoor dat BMW € 1,6 miljoen moet betalen aan kluns
Volgend bericht: Gierige Nederlanders kiezen bij autobanden voor de goedkoopste optie »

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North