30 jaar geleden was Volvo’s 240 Turbo een circuitkoning

Auteur: , 37 Reacties

Volvo liet de 240 Turbo deelnemen aan een tweetal Europese raceklassen, waardoor hij direct de bijnaam Vliegende Baksteen kreeg. Geheel terecht, zo zou later blijken.

Je verwacht het niet van een degelijke staalfabriek in de vorm van een sedan/station, maar toen Volvo in 1983 besloot om 500 stuks van de 240 Turbo Evolution te bouwen – een vereiste om een homologatie voor de Goup A te krijgen – was een racer van formaat geboren. De Zweden plakten een grotere Garett-turbo op het B21-blok, de intercooler onderging een groeispurt, en de inlaat werd voorzien van Water Turbo Traction. Een door Volvo gepatenteerde vinding waarbij water in de inlaat wordt gespoten. Inderdaad, een soortgelijk systeem dat BMW onlangs ‘introduceerde’ op de M4 Safety Car.

Een jaar later nam Volvo deel aan de European Touring Car Championship en diens Duitse broertje, de Deutsche Touringwagen Meisterschaft. Het leverde ze op zowel het circuit van Zolder en de Norisring een overwinning op. Iets dat naar meer smaakte, want in 1985 werden de raceactiviteiten uitgebreid en stelde Volvo twee teams als fabrieksteam aan. Het Zwitserse Eggenberger Motorsport deed onder de naam Volvo Dealer Team Europe mee aan de ETC, aangevuld met Magnum Racing. IPS Motorsport mocht Volvo’s gaan afraggen in de DTM.

30 jaar geleden was Volvo's 240 Turbo de koning van het circuit

En niet zonder succes. Ze waren te sterk voor de Rover Vitesses, de BMW 635 CSi’s en de Ford Sierra XR4 Ti’s van de concurrentie, en pakten doodleuk het kampioenschap in beide klassen. Gevolgd door touring car championships in Finland, Portugal en Nieuw-Zeeland.

Iets dat niemand verwachtte, want de vliegende Bakstenen werden niet bepaald serieus genomen toen hij voor het eerst aan de startlijn verscheen. Een ijzersterk onderstel en 300 pk uit het 2.1-liter blok waren achteraf toch iets om rekening mee te houden. Ter gelegenheid van hun dertigste jubileum heeft Volvo een setje foto’s van vrøeger vrijgegeven. KLIK.



37 reacties

Nog steeds een circuit koning !!
Als je ze een keer in het echt hebt gezien, wil je niks anders meer.

Cult !!
Zeker is Zweden, daar zetten ze enorme turbo’s erop en blazen met die handel.
hebt ge goe gezien jong.
Haha, uit de tijd dat kalende mannen gewoon met een pater-look bleven rondlopen hulde! Ze hebben toch ook met de Estate geraced?
@pomoek: Zekers de 850 was geniaal !!
@pomoek:
Jan Lammers gaat los in Volvo 850 Estate BTTC 1994

https://www.youtube.com/watch?v=YgsySRrTc24

Mooie race history
@c350cdi: ja gaaf! Die auto van lammers is nu in handen van een particulier in nederland. Hij doet wel is mee met van die vrijrijdagen op het circuit zandvoort. Hij knalt dan echt iedereen voorbij.
@clarkson: Dat is waar, allen dat hij iedereen voorbij knalt is iets te optimistisch gesteld.
@toniominestrone: hij gaat nog als de brandweer hoor. Ze trappen hem nog flink op zijn staart!
Och, je kunt minstens hetzelfde zeggen van deze :
http://www.roversd1.nl/sd1web/racing/twrbastos/bastos009.jpg
Waarom zitten er eigenlijk van die pootjes onder de auto? (zie tekening)
@moveyourmind: krikjes om de banden te kunnen wisselen
@moveyourmind: ingebouwd kriksysteem, lekker snel bandjes wisselen? Enigste wat ik kan bedenken haha
@darrock: @rcolt:

Thanks
@moveyourmind: als aanvulling op de andere 2, nu is dat systeem verbetert in de lmp1. daar stoppen ze een slang met luchtdruk erop in een gat, en binnen een honderste van een seconde staat de auto op een paar cm hoogte.
@gwnbmw: Niet alleen in de lmp1 hoor, in bijna iedere toerwagen welke meedoet aan lange afstandsraces zit dit systeem ingebouwd, zelfs op Zandvoort!
Of deze, de Holden Commodore op Spa :
http://www.lemans-models.nl/EXTRA/1986-spa-24h/Holden%20Commodore%20%236.jpg

Kwamen met zijn drieën na 24 ur in formatie over de finish heen, imponerend !
Prachtig! De 850 was minstens zo briljant!
Of deze serieus snelle jongen de 929 wankel, het gesnerp van die wankelmotor galmend door de lege tribunes ’s nachts deed pijn aan je oren op Spa !

http://www.speedhunters.com/wp-content/uploads/2009/01/rl_929_sstone_tt_1986.jpg
@desjonnies: Dat is nou net het verkeerde voorbeeld, Hans van der Beek reed in de jaren ’80 met de 929 en heeft nooit zijn successen die hij had met zijn RX7 kunnen evenaren met de “taxi” dit was toen de bijnaam van de 929.
Ik droom nog steeds van een 240 met een b204FT
Ok, beste organisatoren van het DTM, ik heb een voorstel. Kom met nieuwe regels. Schaf die hele silhouetten regels af, want het lijkt nergens op. Een race Audi RS5 met achterwielaandrijving? Motoren zonder turbo’s anno 2015? Het zijn bijna F1 auto’s met een dak. Daar kunnen fanboys zich niet aan refereren.

Dus wat je doet: alle deelnemende auto’s moeten afgeleid zijn van productie auto’s. Interieur gestript, rolkooi erin. Slicks eronder. Aanpassingen aan onderstel en remmen: prima. Qua motor is de top 3-liter, met een restrictor. Zodat het vermogen rond de 400-450pk zit. Leeggewicht rond de 1300kg.

Dus een veld vol met race uitvoeringen van een Alfa Giulia QV, Audi S4, BMW M3, Volvo S60 Polestar, Mercedes C450 AMG, Jaguar XE S, Cadillac ATS-V, Lexus IS300 F-Sport en nog wat ander leuk spul. Aandrijving op de achterwielen (of vier wielen, maar dan wel met extra ballast).

Dat is dan DTM Klasse A. Dan doe je een DTM Klasse B met 2 liter turbo’s. Aandrijving op voor, achter en vier wielen. Ballast voor 4wd en RWD. Vermogen rond de 300pk. Dus race uitvoeringen van de Golf GTI, BMW 220i Coupe, Impreza STI, Focus RS, Civic Type-R, Megane Renault Sport, Audi S3, Mercedes CLA45 AMG, 308 GTI en Leon Cupra R. Gewicht rond de 1175kg.

Dan de junioren klasse DTM met 1.6 turbo’s. Vermogen rond de 200pk. Alleen FWD. Gewicht op 1000kg. Simpel en goedkoop. Auto’s als de 208 GTI, Fiesta ST, Polo GTI, Corsa OPC en Clio Renault Sport. Dat is dan de race met het grootste deelnemersveld die voor de hoofd race gaan rijden.

Krijg je hele leuke races van. En ook nog eens gave straatversies. Want als ik het AutoVisie Jaarboek van 1992 erbij pak kan ik zo 10 pure homologatie specials eruit halen (Escort RS Cosworth, Delta Integrale Evo II, Celica GT-4, 190E 2.5-16 EVO II, M3 Ravaglia, Legacy Turbo RS etc). Nu? Eigenlijk geen enkele…
@gtwillem: perfect verwoord!
@gtwillem: Krijg je dan niet hetzelfde gezeik als dat je nu met WRC hebt?
Nu rijdt een Volkswagen Polo mee met 4×4 terwijl je die bij de dealer never nooit niet kunt kopen. En wellicht met sjoemelsoftware :-) met andere woorden, als die getest wordt heeft ie 200pk, zonder test 300pk ofzo…
Die duitsers kun je gewoon niet meer vertrouwen.
@schuimbekje3: hahahah, ja, betrek even 80 miljoen oosterburen erbij! Hup: over een kam! Klaar ;-).

Maar inderdaad: de Polo WRC is zo’n voorbeeld. Eigenlijk zou er een Polo WRC homologatie straatversie moeten zijn. Ook met 1.6 Turbo en 4WD. De huidige R WRC heeft een terug getunede 2.0 EA888 uit de Golf R met voorwielaandrijving…
@gtwillem: Er zijn twee kampioenschappen die aan je perfect verwoorde eisen voldoen. De een is helaas niet meer actief: de Italiaanse Toerwagenkampioenschappen. Daarin werd met o.a. Audi S4, Merc C-klasse AMG, BMW M3 en M5, Maserati Quattroporte en zelfs een dikke Chevy Camaro gereden. Was een leuke klasse, maar helaas werd het deelnemersveld te klein.

In Australië heb je nog de V8 Supercars: Holden en Ford hebben dit jarenlang gedomineerd, maar sinds een paar jaar doen o.a. Nissan, Mercedes en Volvo ook mee in die klasse. De Volvo S60 Polestar deed vorig jaar in de handen van Scott Mclaughlin nog lang mee voor het kampioenschap. Helaas overheerst Ford dit jaar met hun nieuwe Falcon, maar in de 1000 km van Bathurst afgelopen weekend waren Mclaughlin en Premat toch weer in de top5 te vinden.
@gtwillem: Amen!
Beste auto ooit.
@norge: Hij was te verwachten haha.
Wat een geweldig mooie auto
Volgens mij was de bijnaam van deze Volvo’s Taxi, ik heb nooit de naam baksteen gehoord voor deze wagens.
Waterinjectie. Hoezo uitvinding van volvo? Toen auto’s nog een koets met motor waren voeren er al schepen met waterinjectie. Dat zorgde soms bijna voor een verdubbeling van het vermogen. Helaas was het erg slecht voor het inwendige, iets met roest enzo.

Voor de rest is zo’n auto natuurlijk baas. De meest burgerlijke bak omtoveren tot een waar racemonster. Ik vind het geweldig.
Toen je nog doodleuk kon winnen met een starre achteras en ruimte voor de labrador. Stiekem is Volvo een ontzettend onderschat merk.
Erg leuk, de 850 van Lars is ook geweldig.
Wat een schitterende wagen is het toch !
‘Een ijzersterk onderstel’?
Ik blijf maar verbeteringen aanbrengen aan het onderstel van mijn 245, maar het is nog altijd zijn zwakste punt. Het is zeker ongewijzigd overgenomen van de 100-serie (uit 1966), maar dat was al niet veel anders dan onder de Amazon uit 1956. De starre achteras betekent o.a. dribbelen en body-roll. Nu zullen de veren van de circuitversie wel zo stijf zijn als tafelpoten, maar het zal toch heus de meest primitieve inrichting geweest zijn op het deelnemersveld.
Uren zitten kijken vanop de achterbank naar al die metertjes op het dashboard, terwijl pa een “dubbeltje ” deed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).