Zes bijzondere DTM-racers die je waarschijnlijk niet kent

Auteur: , 38 Reacties

Of je bij DTM nu denkt aan iconen als de Mercedes 190 Evolution en de E30 M3 of de moderne racers van Audi, Mercedes en BMW, er zijn ook minder bekende deelnemers aan de DTM. Zo nam Opel ooit deel met een Kadett(!), maar deed er ook dik Amerikaans en Brits spul mee. We zetten deze zwarte schapen voor je op een rijtje.

Audi 80 DTM

Veel mooier dan de wagens van seizoen 1995 wordt het wat mij betreft niet, toen de C-Klasse AMG het opnam tegen de Martini-Alfa’s 155 V6 en de Opel Calibra 4×4’s. Sinds dat jaar is de DTM helaas ook het toneel van maximaal drie merken, terwijl het startveld een jaar eerder nog veel diverser is. Niet alleen doet BMW dat jaar mee met de E36 M3, ook een E30 M3 en enkele 190 Evolution’s staan nog aan de start. De meest verrassende deelnemer is dat seizoen toch echt onderstaande auto:

Ford Mustang DTM

Ford Mustang GT DTM
Een Ford Mustang van de vierde generatie, onder liefhebbers (ja, die zijn er) beter bekend als de Fox Body is zover we weten de enige Amerikaanse auto die ooit deelnam aan het DTM. Vijf seizoenen stond deze Amerikaan op de startgrid, maar veel potten heeft de auto nooit kunnen breken.

Toyota Supra DTM

Toyota Supra DTM
Slechts enkele races reed de Zwitser Philip Müller in 1990 met zijn Toyota Supra, zijn collega Toni Seiler heeft zich waarschijnlijk nooit kunnen kwalificeren voor een race. Daarmee is de Supra misschien wel de minst gebruikte DTM-auto uit de geschiedenis van de raceklasse.

Opel Kadett DTM

Opel Kadett (E) GSi 16V DTM
Wie bij toerwagenracerij aan dikke sedan’s en machtige coupe’s denkt, heeft het mis. Ook een simpel Kadett’je was blijkbaar rap genoeg om aan het Duitse spektakel deel te nemen. Onder de kap een flink gekietelde tweeliter zestienklepper. En dan die velgen, heb je ooit dikker lichtmetaal onder een Kadett gezien?

Volvo 240 Turbo DTM

Volvo 240 Turbo DTM
Als er één Volvo legendarisch is geworden door zijn racehistorie, dan is het wel de 850 T5-R Estate uit het BTCC. Tussen 1984 en 1987 namen de Zweden echter ook deel aan het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft met de 240 Turbo.

Rover SD1 DTM

Rover SD1 3500 Vitesse DTM
Ferrari’s zagen we nooit in het DTM, maar deze vierdeurs Daytona-look-a-like komt aardig in de buurt. Met zijn 3.5-liter V8 moet deze SD1 ook heerlijk geklonken hebben.

Opel Omega DTM

Opel Omega 3000 DTM
Terwijl Opel met de Lotus Omega een potentiële wereldkampioen in de showroom had staan, was het deze wat minder gespierde Omega 3000 die de Rüsselsheimse eer moest hoog houden. Dat lukte overigens niet, gelukkig kwam enkele jaren later de fantastische Calibra 4×4 orde op zaken stellen.

En die Audi boven dit artikel dan? Dat is een Audi 80 met vijfcilinder uit 1993, maar deze heeft nooit aan het kampioenschap deelgenomen. Het was een prototype van Audi om een eventuele terugkeer in de DTM te onderzoeken. Helaas ging dat niet door en in 1996 valt ook het doek voor de DTM zelf. In 2000 keert de klasse terug, ditmaal met zogenaamde silhouette-racers. Over echte toerwagens kun je daarom ook niet meer spreken.



38 reacties

De 240 Turbo hoort niet in dit rijtje thuis, dit was de DTM kampioen van 1985! Niet een nobele onbekende figurant dus…
@StijnB: klopt. En heette hij niet 242?
@gtwillem: nop, 240 turbo…. Pure porno op wielen..
@gtwillem: het is een 242.

Bij Volvo werkte het zo:
2: 2 Serie
4: 4 cilinder
2: 2 deuren.

Een 5 deurs is een 245 en een 244 een 4 deurs. Er bestaat zelfs een klein aantal 243’s. Dit zijn productie fouten met aan 1 kant 2 portieren en aan de andere kant 1 portier. Maar het zijn allemaal 240’s.

Volvo noemde in het begin alles bij typenummer (242, 244, 245 etc). Later kregen alle 240’s een 240 badge.

De 5 in 850 staat dus ook voor 5 cilinder. En de station versie wordt door liefhebbers ook een 855 genoemd.

Echter klopt deze nummering niet altijd. Een 360 is gewoon een 4 cilinder en een 960 Turbo is ook een 4 cilinder 16 klepper.
@estoque: mijn 83 Volvo heet gewoon 240 (sedan) .
@norge: dat zeg ik ook. Ik quote mezelf “later kregen alle 240’s een 240 badge”.

Toen dit werd gedaan, werd ook op op de papieren 240 gezet.

Mijn 242 van 77 staat ook als 242 in de papieren. Mijn 245 Turbo staat als 240 Turbo op papier
@norge: 81 van mijn ouders was een 264… Ergens daartussen moet het dan veranderd zijn.
@estoque: en de 850 sedans dragen de naam “854”. Ik snap dat de 855 een voorbeeld was, maar aangezien ik zelf een 854 heb moet ik het even zeggen.:)

Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de 964, 965, 744, 745 etc.

De 960 Turbo die in sommige landen werd verkocht is inderdaad een uitzondering met zijn viercilinder. Uitzonderingen zijn verder trouwens ook de 460 en 480, die beide ook alleen viercilinders hadden (al dan niet met turbo), net als de 440.
@estoque: verklaart ook meteen waarom ie nooit met v12 geleverd is. Zou een verwarrend nummer worden
Oh Opel Kadett, waar ben je gebleven in het straatbeeld? Oude Golfjes te over, maar waar is Neerlands hoeksteen gebleven?
@JSleutel: Het valt mij ook op dat die auto vrijwel totaal uit het straatbeeld is verdwenen.
@jsleutel: Deawoo Nexia zie ik nog welleens.
@JSleutel: Ik roep zelfs spontaan “Hé! een een Kadett!” Als ik er één zie rijden.
@dwersbongel: Je bent niet de enigste!!
@JSleutel: weggeroest?
@JSleutel: ik leasde in 1999 een Astra station(moest station zijnen al het andere zag er niet uit dus maar een Opel) maar toch de moeite genomen om op de sloop een Kadett logo te jatten/kopen en die op de atra te plakken, vond ik zelf wel grappig, als je dan toch Opel rijd…
@jsleutel: idd en de gsi is helemaal verdwenen. Over verdwenen auto’s gesproken een Peugeot 205 Gti zie ik nooit meer.
@JSleutel: Die is inderdaad onvindbaar. Ik zoek nog wel eens een GSI 16v niet te vinden. Ook de Astra F is compleet verdwenen. Erg jammer. Ik zou graag nog een keer een Astra F GSI 16V met dikke bumpers willen hebben. Compleet origineel uiteraard.
@dizono: de 3e gen Mustang is de Fox-body. De 4e gen noemen we ook wel New Edge Mustang (van de designtaal) ;)

OT: die Supra DTM is wel gaaf zeg!
Geen gallery? Die halve plaatjes wordt je ook zot van

OT: De meeste kende ik al wel. De mustang nog niet. Maar wellicht omdat het niet het mooist model is…
@lennyv87: +e ergens
Leuk artikel, dit moeten jullie vaker doen!
Echter zit er in het Volvo stukje een foutje:

Het is T-5R (ipv T5-R), en de 850 BTCC is legendarisch geworden, dat geloof ik wel. Maar de 850 T-5R is gewoon het topmodel van de 850 range, en natuurlijk lifte die mee op het ” succes” van de BTCC.
Wat een machtige verschijning die mustang!
De Audi had een 2.5 liter V6, deze voldeed aan het nieuwe Klasse 1 regelement. Maar door onzekerheden in het regelement trok Audi zich terug.

Er was in 1993 ook nog het Klasse 2 klassement met Alfa Romeo 155’s en Opel Astra’s. Dit waren bijna standaard wagens. Rijdende chicanes waren het.
voor de liefhebbers van de SD1 v8 sound
https://youtu.be/jlmW8KrzxDo

vanaf 1.15 begint het geluid en nog een min. verder gaat mister C er volledig voor!!
In 1987 was er ook nog een Alfa Romeo 75 Turbo waar Kurt Thiim zijn titel mee probeerde te verdedigen die hij had behaald met Rover. Helaas was deze niet competitief. Had ook in het lijstje gekunt.

http://imgur.com/5yJB3hB
Shieb ihn raus!
Wat leuk van die supra en die mustang, nooit geweten
Verders; AR met de guilia moet meedoen en PSA moet er gewoon een dikke franse saloon tussenknallen, leuk man
Of miss die aankomende alpine!?
Jullie vergeten een hele mooie volvo.. de C70 van zakspeed..
Jammer dat die niet mee mocht doen want tijdens de eerste test was deze auto sneller als de Duitse merken vandaar dat ze hem waarschijnlijk hebben verbannen.
http://www.auto-rennsport.de/histo_fotos/595_100910_Zakspeed%20Volvo%20Bild%207(c)Zakspeed.JPG
@vojje: zakspeed? Was dat de bedrijfswagen van de pillenboeren?
Als je deze wagens ziet dan ga je werkelijk geloven dat vroeger alles beter was…..
Toen Audi nog mooie knappe auto’s kon maken.
Die opels en de mustang zijn echt wel dikke wagens
Toffe auto’s, allemaal uit mijn jeugd. Toen ik er nog niet met mijn koppie bovenuit kwam, toen alleen niet in een race jasje natuurlijk.
Opel moet echt terugkeren in de DTM, kunnen ze leuk die andere premium meuk gaan concureren!
Verschil tussen de oude DTM auto’s en nieuwe is echt bizar. Oude stijl is inderdaad gewoon een kaalgetrokken gezinsbak met een bak sportieve features. De silhouette racers met carbon monocoques (?) staan echt mijlenver van de normale auto’s af, ik was er echt verbaasd over toen ik ’n C-klasse kon bekijken. Snapte toen ook meteen waardoor merken afhaken. Breng gewoon de oude stijl terug!!
de mustangs hierboven, als ik het goed heb, waren dat 2 broers, die met 2 mustangs, meereden als privérijders..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).