• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

30 km/u in heel Amsterdam

Auteur: Wouter, gepost 19 oktober 2009 om 08:27 – 57 Reacties

Trekschuit


Anti-autostad Amsterdam laat weer eens van zich horen.

Wethouder Hans Gerson van Verkeerszaken wil dat in de gehele binnenring van Amsterdam de maximumsnelheid 30 km/u wordt. Het gaat daarbij om het gebied dat is omgeven door de Marnixstraat, de Weteringschans en de Sarphatistraat. Eind van het jaar komt de gemeente met een haalbaarheidsstudie waarin wordt bekeken of de doorstroming (woehahaha) en de veiligheid (wellicht wel) er mee gebaat zouden zijn. Aanleiding voor de drastische plannen zijn de ongelukken die er ook deze week weer plaatsvonden op het Marnixplein.

Overigens zullen niet alleen automobilisten zich aan de lagere maximumsnelheid moeten houden, ook voor trams gaat de 30 km/u gelden. Een ritje in de tram gaat dan ook langer duren. Als het plan doorgaat dan is Amsterdam de eerste stad waar je je met deze slakkengang doorheen moet bewegen. Gelukkig zijn er ook voordelen, want het betekent wel dat autorijden per saldo goedkoper wordt in Amsterdam. Je zult namelijk minder tijd op een parkeerplaats doorbrengen en dat scheelt het astronomische bedrag van 5 euro per uur. Ook al zo’n Amsterdamse primeur. (via telegraaf)

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Amsterdam wil als eerste stad in Nederland overal 30 km/u
  • Grote steden willen lagere maximumsnelheid
    Grote steden willen lagere maximumsnelheid van 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, maximumsnelheid, Verkeer

Vorig bericht: « Autoblog 2009 flashback: week 42
Volgend bericht: Facelift Peugeot 308 krijgt minder grote bek »

Lees Interacties

Reacties

  1. Phyxion zegt

    19 oktober 2009 om 08:33

    Leuk, direct gaat heel Amsterdam leeglopen wie wil nou constant achteruit gaan in de tijd.

    Login om te reageren
  2. Mc zegt

    19 oktober 2009 om 08:39

    Dit klinkt weer als een totaal onrealistisch plan. Politici denken ook echt dat taxichauffeurs zich daar aan gaan houden? Misschien moeten ze es op straat gaan kijken hoe het er echt in hun stad aan toe gaat, dan weten ze dat dit nooit gaat werken…

    Login om te reageren
  3. gebbetje zegt

    19 oktober 2009 om 08:42

    Rare jongens die westerlingen…..

    Login om te reageren
  4. Jansen zegt

    19 oktober 2009 om 08:55

    ik begrijp de link met het parkeertarief niet zo, waarom zou ik korter parkeren als ik langzamer moet rijden?

    Login om te reageren
    • M3rcury zegt

      19 oktober 2009 om 09:06

      @Jansen:

      Omdat je een 3 uur eerder weg moet gaan, om op dezelfde tijd thuis te zijn.

      Login om te reageren
  5. Scorso zegt

    19 oktober 2009 om 08:56

    Het is al net hetzelfde probleem in BE hier. 87 studiebureaus en uiteindelijk trekt het nog altijd op de ballen…

    Login om te reageren
  6. Neal zegt

    19 oktober 2009 om 08:58

    toch maar ff met de fiets dan? of gaan ze die ook flitsen? :-)

    Login om te reageren
  7. John zegt

    19 oktober 2009 om 09:04

    Nog een reden om niet naar die stad te gaan…

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    19 oktober 2009 om 09:06

    Lekker links blijven stemmen die Amsterdammers. Dan moet je ook niet piepen.
    Met links wordt gaat alles kapot en autorijden maken ze onbetaalbaar.

    Login om te reageren
  9. Ei zegt

    19 oktober 2009 om 09:08

    @ John: heb je nog meer redenen dan?

    Login om te reageren
  10. Geert Schoots zegt

    19 oktober 2009 om 09:08

    Ik snap niet eens dat je met de auto die stad in wilt, laat staan er wonen.

    Login om te reageren
  11. super zegt

    19 oktober 2009 om 09:13

    als je high bent van de wiet of aan het trippen van de paddos is het ook lastig als het verkeer zo snel gaat.

    Login om te reageren
  12. Sorcerer zegt

    19 oktober 2009 om 09:25

    30 km/h rijden is wel slechter voor het milieu bij gewone benzine en dieselauto’s… een auto is zuiniger bij 50 en de meeste auto’s zijn het zuinigst tussen de 70 en 90.

    Dus er zal meer uitstoot optreden, tja…

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 oktober 2009 om 10:25

      @Sorcerer:
      ja, da’s waar bij een constante snelheid maar als je om de paarhonderd meter moet stoppen is het zuiniger om niet al te hard te rijden omdat die energie toch weer verloren gaat bij het remmen (tenzij je een hybride ofzo hebt).

      Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    19 oktober 2009 om 09:33

    De socialistische heilstaat, voor sommigen: IAMsterdam. Hoe toepasselijk…

    Login om te reageren
  14. Albert zegt

    19 oktober 2009 om 09:53

    Voor alle boerenkinkels die Amsterdam met een TomTom nog niet weten te vinden: het gaat om het historische centrum waar je met een auto nog niet de ruimte hebt om een fietser in te halen. Een verbod is dus overbodig behalve voor de pummels die menen dat ze op een strookje asfalt van 100 meter nog even moeten optrekken tot 100 km/u.

    Login om te reageren
  15. bartholomeo zegt

    19 oktober 2009 om 09:56

    hm, in gans Brugge ( belgie ) is het al jaren zone 30. Gans de binnenstad dan toch. Brugge is wel niet zo groot als amsterdam, …

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    19 oktober 2009 om 09:59

    30 km/u zou een vooruitgang zijn ..
    hoe willen ze dat doen dan .. alle verkeerslichten weghalen ??

    Gerson zit aan het eind van zijn job ..
    en wil nog snel wat bevriende onderzoeksbureau,s “werk” gunnen ..
    over de rug van een 12 jarig ventje die doodgereden is op een onoverzichtelijk kruispunt en niet door snelrijdend voertuig ..
    het bekende verhaal ..

    Login om te reageren
  17. JJM zegt

    19 oktober 2009 om 10:02

    aixamsterdam?

    Login om te reageren
  18. Ash zegt

    19 oktober 2009 om 10:07

    Hahaha.. **** Amsterdam :P
    @Geert Schoot: Juist!! ..
    Shitty town :)

    Login om te reageren
  19. Alwood zegt

    19 oktober 2009 om 10:26

    lol, zo lang het nog mag kan je dan idd beter gaan fietsen :D misschien is dit wel een verkapte campagne om A’dam aan het bewegen te krijgen…

    zowiezo kan je in een stad trouwens beter fietsen…

    Login om te reageren
  20. Jopie zegt

    19 oktober 2009 om 10:35

    @Albert: het geldt voor de gehele binnenring, en daar zijn genoeg wegen bij waar je met gemak 50 kan rijden.
    Blijkbaar willen de Amsterdammers terug naar de middeleeuwen. Mijn zegen hebben ze.

    Login om te reageren
    • Albert zegt

      19 oktober 2009 om 11:27

      @Jopie: Lezen is kennelijk moeilijk. Er staat: “gebied dat is omgeven door de Marnixstraat, de Weteringschans en de Sarphatistraat”. Dat is minder dan 10% van het gebied binnen de ring. Op de middenweg kun je nog enigzins planken maar verder is het aanschuiven, wachten voor stoplichten en rijden over smalle grachtenstraatjes.

      Login om te reageren
  21. sebastianchubasco zegt

    19 oktober 2009 om 10:40

    voor de amsterdammer is dit helemaal niet zo’n slecht idee, die gaat namelijk niet met de auto de stad in.

    ik kreeg vandaag een aanbieding van de gemeente amsterdam om mijn parkeervergunning in te wisselen voor een ov kaart. ondanks dat ik niet op het aanbod inga, vind ik het geen slechte zaak. mijn rallymonster staat zowiezo binnen.

    Login om te reageren
  22. roderick zegt

    19 oktober 2009 om 11:04

    binnen de binnering kun je nergens harder dab 30km/h

    dus zie niet in waarom hier ophef over is..

    (Binnenring is niet de ring a10)!!

    Login om te reageren
  23. JeffreyG zegt

    19 oktober 2009 om 11:16

    langs de grachten kon je toch al niet harder dan 30 km/h (mocht je dat zelfs al halen)
    maar 30km/h met de tram is wel erg traag, dan neem ik voortaan zoveel mogelijk de metro..

    Login om te reageren
  24. jzaero zegt

    19 oktober 2009 om 11:41

    Haaha om te huilen dit :roll: Zelfs op de fiets rij ik sneller dan 30km/u….

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    19 oktober 2009 om 11:52

    dat is toch wel per persoon hopelijk?

    Login om te reageren
  26. Treff zegt

    19 oktober 2009 om 12:11

    dit gaat toch nooit lukken!!

    Login om te reageren
  27. Mavada zegt

    19 oktober 2009 om 12:20

    Nog even op mijn kalender zitten loeren… nee, het is nog lang geen 1 april… Amsterdam weer op z’n smalst zeg!

    Login om te reageren
  28. Sorcerer zegt

    19 oktober 2009 om 12:32

    @super: daar heb je idd gelijk in, had ik even niet bij stilgestaan. Maargoed, op de wat langere wegen is 50 toch een redelijke snelheid, mits de bestuurder lekker laat uitrollen aan het einde van de straat of met een rood verkeerslicht in zicht. Dat scheelt in stadsverkeer ook al gauw 20%…

    Login om te reageren
  29. Peter R. zegt

    19 oktober 2009 om 13:00

    30 km’h?!? Man, dan slaat ‘ie af!

    Login om te reageren
  30. Emile_Benz zegt

    19 oktober 2009 om 13:06

    Met de vlam in de pijp…mijd ik de Amsterdamse stad…

    Login om te reageren
  31. Dog zegt

    19 oktober 2009 om 13:16

    Nekschot voor deze onrealistische, in de jaren 70 hangende geitenwollensokken drager …

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    19 oktober 2009 om 14:13

    Al die kleine straatjes die binnen die ring liggen… Veel harder dan 30 km/h rijd je er toch al niet, als je verstandig bent. Maar dat het OV zich ook moet aanpassen is wel een beetje vreemd. Ze willen mensen toch uit de auto hebben? Dan moet je niet het alternatief evenredig langzamer maken met de auto, dan wordt het nog niets aantrekkelijker… :roll:

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      19 oktober 2009 om 15:14

      @Citrofiel:

      Er zijn genoeg mensen die een tram over het hoofd zien. :? Daarbij heeft een tram een aardige remweg.

      Dus als je er met je suffe hoofd voor loopt is de kans op dodelijk letsel er groot.

      Een tram die langzamer rijdt heeft een kortere remweg en meer tijd om te reageren.

      Tot zo ver het mierenneuken.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        19 oktober 2009 om 18:10

        @RenesisHP: Als je nu met zijn alle alle vervoershulpmiddelen uitbant kun je alleen nog tegen elkaar aan rennen, en dat is in de regel niet dodelijk. :roll:
        Een tram gebruik je omdat je sneller van a naar b wilt dan met de fiets of lopend. Niet omdat je het comfortabeler vindt, want een volle tram is niet comfortabel. Daarbij wil heel de Nederlandse politiek mensen uit de auto krijgen en in het OV. Dan moet je het OV aantrekkelijker maken of autorijden vervelender. Om ze dan beide vervelender te maken werkt volgens mij de wensen van de overheid niet in de hand. Dus dat vind ik dom/vreemd.

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          19 oktober 2009 om 22:09

          @Citrofiel:

          De Nederlandse politiek wil helemaal niemand uit de auto hebben.

          De Nederlandse politiek zoekt continu naar excuses om ons extra geld uit te kloppen.
          Als iedereen elektro gaat rijden stijgen die prijzen gewoon mee of halen ze het geld op een andere manier terug. Budget van Bos mag echt niet inkrimpen.

          De Nederlandse politiek is een grote ster in het voorliegen of manipuleren van mensen.

          CO2 aanverwante kosten zijn allemaal bullshit. Net alleen de aarde is aan het verwarmen met smeltende polen tot gevolg, het hele zonnestelsel doet hieraan mee.

          1 voordeel. De kans dat NASA op andere planeten water kan vinden is steeds groter. ;)

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            20 oktober 2009 om 00:19

            @RenesisHP: Laat mij maar lekker naief zijn, straks word ik nog depressief. ;) Maar ik ben wel benieuwd waar ze het geld gaan halen als iedereen elektrisch rijdt. Na het zo erg gestimuleerd te hebben kunnen ze het niet maken om het opeens heel erg te belasten. Het zou leuk zijn als ze dan een andere melkkoe vinden dan de auto… (A) Ach, hoop moet je houden… :roll:

            Login om te reageren
            • RenesisHP zegt

              20 oktober 2009 om 00:25

              @Citrofiel:

              Rekeningrijden met een ander naampje gaat echt wel komen.

              De inkomsten zijn te hoog om te laten schieten. Dat gaat Nederland BV echt wel voor zorgen.
              Prijs van elektriciteit opschroeven wegens “schaarste” is ook een leuke optie.

              Login om te reageren
              • Citrofiel zegt

                20 oktober 2009 om 00:27

                @RenesisHP: Doemdenker. ;)

  33. bmw zegt

    19 oktober 2009 om 15:04

    Waarschijnlijk geen slechte maatregel, aangezien de meesten daar nu ook al niet sneller (kunnen) rijden. De algehele teneur van het stedelijke beleid is wel zorgwekkend. Steden worden de nieuwe dorpen, waarin enkel plaats is voor rijke loftbewoners en mensen die bereid zijn zich aan te passen aan de groene dictatuur. En de armere medemens steken we in een buitenwijkje vol appartementsgebouwen en lekker veel politie. Mooie toekomstbeelden.

    Login om te reageren
  34. C6_R zegt

    19 oktober 2009 om 15:19

    Beter gewoon alle moderne vervoersmiddelen verbieden. Dan maak je er gewoon een 17e eeuws openluchtmuseum van!

    Login om te reageren
  35. mrB zegt

    19 oktober 2009 om 16:04

    Ik zie het probleem niet zo, je wilt toch niet de binnenstad van een grote oude stad in, want je loopt toch overal vast. Zoals lincoln al zegt, die dertig haal je toch niet veel

    Login om te reageren
  36. Vamos zegt

    19 oktober 2009 om 16:05

    Nou, dan gaan ze harder rijden dan dat ze nu doen in die bouwput hier… Hoe wil je nou 30 rijden als alles om de 5 meter stil staat…

    Login om te reageren
  37. pizzakoerier zegt

    19 oktober 2009 om 16:09

    Och jongens wat wordt amsterdam er veiliger op NOT…tuurlijk zijn er een aantal stukjes waar je een beetje op moet passen maar 30km/h is wel heel overdreven…als ze de stad nou echt veiliger willen maken pakken ze beter al die xtc-negerts op die savonds in het centrum lopen

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      19 oktober 2009 om 16:21

      @pizzakoerier:

      Goede XTC(MDMA) is nauwelijks te krijgen. Ik denk dat je basenegers bedoeld. ;)

      Login om te reageren
  38. bozewolf zegt

    19 oktober 2009 om 16:47

    Het is wel komisch dat je op zo’n topic uit de reacties kunt aflezen wie in staat is om 4 seconden na te denken en wie meteen begint te bleren over van alles en nog wat.

    En als iemand als Albert men nog eens (op een humoristische manier) met de neus op de feitjes drukt, gaat het nog steeds langs de helft van jullie.

    Mensen, tis een piepklein gebiedje in t “aller-middenst” van Mokum. Daar wil je al niet komen met de auto en harder dan 30 haal je niet eens.

    NO BIG PROBLEM, FOLKS. GO BACK TO SLEEP!

    Login om te reageren
  39. Oom Agent zegt

    19 oktober 2009 om 17:09

    @Albert en Bozewolf: als je in de praktijk al niet harder kunt, wat is dan het nut van de regel? Ik zal het je uitleggen: zodat de 30KM limiet gefaseerd kan worden ingevoerd, zonder al te veel weerstand. Amsterdam houdt van auto’s. De Amsterdamse politici haten ze. Tijd voor andere politici dus.

    Login om te reageren
  40. pizzakoerier zegt

    19 oktober 2009 om 17:48

    @Renesishp

    Ja ok ze basen maar ondertussen bieden ze ook vaak nog wel andere rommel aan waarvan de gemiddelde toerist denkt dat het xtc is XD

    Login om te reageren
  41. Cantago zegt

    19 oktober 2009 om 18:34

    Wacht even, de tram moet dan ook 30? Das echt te zielig voor woorden… En de doorstroming wordt er vast niet beter van!!

    Login om te reageren
  42. Robert zegt

    19 oktober 2009 om 18:52

    Met de fiets ben ik (topsporter) zeker sneller dan van de ene naar de andere kant:
    – Ga best wel 30.
    – Ben fietser dus neem altijd voorang.
    – Sta niet in die mini-filetjes waar auto’s wel in staan.
    – Rij overal tussen door.

    Login om te reageren
  43. HDM zegt

    19 oktober 2009 om 19:06

    Typisch NL.

    Login om te reageren
  44. CJJ zegt

    19 oktober 2009 om 19:20

    In de stad ben je met de fiets inderdaad sowieso wel sneller. Je hoeft namelijk niet altijd te stoppen voor rood, zolang je maar donders goed oplet. Met 30 door donkeroranje over een leeg kruispunt rijden scheelt toch weer een minuut wachten. Daarnaast schamp je inderdaad gewoon overal lekker tussendoor. Hoe drukker het is, hoe leuker het wordt (op de fiets dan).

    Login om te reageren
  45. M3_lover zegt

    19 oktober 2009 om 20:00

    Heel erg! Maar niet alleen in NL ook hier in BE willen ze in de Antwerpse binnenstad alles 30km/h maken bah!

    Login om te reageren
  46. 8 zegt

    19 oktober 2009 om 20:25

    Daar zullen taxi chauffeurs wel bij varen, gemiddeld ritje duurt dan toch al 2/5e langer. En die meter maar lekker door laten tikken…..

    Login om te reageren
  47. six-trey zegt

    19 oktober 2009 om 21:37

    @CJJ
    tss fietsen een 250-550cc 2stroke monobike doet het zelfde alleen trek je vanaf je aan je gas komt een wheeli en heb je een kick ass soundtrack er bij

    en ja 30km/u ik ben er tegen het is nutteloos, irriterent en als een stad er mee begint.. maar ik moet wel toegeven dat ik zelf er wel van hou om op een warme dag met het dak open en de auto op zn laagst rustig te cruizen door gent centrum 8)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North