
Twee modellen van Audi geven er binnenkort de brui aan, maar één 35k kostende EV gaat het gat opvullen.
Een goedkope Audi, het klinkt een beetje raar. Een echt goedkope Audi heet namelijk een Volkswagen en een nog goedkoper exemplaar een Skoda of SEAT. De goedkoopste auto van het Duitse merk, de A1, is dan ook een auto die veel deelt met een Polo, alleen dan wat Audi-esquer aangekleed is. Toch gaat het niet zo hard meer met het kleintje, want de startprijs van 34.190 euro is fors. De A3, die bij 39.990 euro start, is dan al bijna een no-brainer.
Audi Q2
Bij de goedkoopste SUV uit Ingolstadt is het al helemaal vreemd, want de Audi Q2 loopt een hele generatie achter. Deze kreeg een interieur dat veel deelt met de A3 (8V) uit 2012. En dat voor zo’n 42.000 euro zonder opties. Dertien jaar later is het dan toch wel eens tijd voor iets nieuws?

A1 en Q2 exit
Dat gaat gebeuren, want Audi gaat binnenkort de levenscyclus van de A1 en Q2 beëindigen. Voor de A1 betekent dat een einde na zo’n 14 jaar en twee generaties. De Q2 houdt het al sinds 2016 vol in één generatie. Beide deze modellen worden dus uit productie gehaald, maar wie een kleine en goedkope Audi wil shoppen komt niet bedrogen uit. Het Duitse merk gaat namelijk een nieuw model uitbrengen dat het gat perfect opvult.

Audi Q2 e-tron
Deze gaat naar alle waarschijnlijkheid Q2 e-tron heten en precies doen wat je ervan verwacht. Het wordt een kleine SUV op het MEB-platform, dus volledig elektrisch. Het recept is niet zo verschillend als wat we nu bij Skoda zien. De Enyaq heeft Audi zustermodel Q4 e-tron voor bedacht, dus de Q2 e-tron gaat ter grootte van de Elroq zijn. De technische details van de Elroq zullen dus niet te veel afwijken van wat we voor de Q2 mogen verwachten. Het wordt tevens een rivaal voor de Volvo EX30 en MINI Aceman.

35.000 euro
Door een verwachte vanafprijs van 35.000 euro volgens Audi-honcho Gernot Döllner moet het min of meer een directe (goedkopere) opvolger voor de Q2 worden, maar ook iedereen opvangen die anders een A1 had gekocht. Het zou ook een mooie impuls zijn voor de op leeftijd rakende interieurs van de twee goedkoopste Audi’s, dus wat dat betreft enkel goed nieuws. Leuk om te vermelden: in China verkocht Audi al eens een Q2 e-tron op basis van het ICE-model. Deze kwam naar schatting 265 km ver op één accu en werd gebouwd door de joint venture met FAW. We hopen (maar verwachten) dat de moderne Q2 e-tron een stukje verder komt. (via AutoExpress)






Volgens mijn niet de 2 meest succes volle Audi’s, de Q2 vond ik altijd al een Polo SUV om te zien, en het Audi logo niet waard.
De A1 had in de eerste generatie nog een S1 quattro versie, wat wel een gaaf ding was, maar de 2e generatie A1 was een stuk minder, met te veel Q2 achtige design, en geen S versie met quattro.
Volgens mijn ….. wat?
Virsprung durch Tschechien…
De Q2 is echt debiel. Kleiner, lelijker, langzamer, minder zuinig, en even duur als een A3. Je moet wel erg graag die 4cm hoger willen zitten. Maar goed, de Q4 is nu zo’n beetje de slechtste EV in zijn klasse, misschien kunnen ze het beter doen met de Q2 blob? Dit keer iets sneller laden dan wat, 130kwh ofzo.
Hoezo is de Q4 de slechtste in zijn klasse? Het is de best verkochte MEB wagen ondanks dat het de duurste is, simpelweg omdat het van die club de beste is. Hoogste snellaad snelheid (sommige Skoda’s krijgen daar een rem), een goed infotainment en een serieus instrumentencluster.
Ik moet wel zeggen dat ik niet neutraal ben, heb vijf jaar aan de Q4 gewerkt.
Ik zag laatst een review van 1, gozer was wel een beetje aan het piepen, maar die had een 60.000 pond Q4 blobje, met manual seats, en die verschrikkelijke touch sensitive stuurcontrols die ze weer uit de Golf hebben gesloopt, omdat het janken was. En trommelremmen achter. Is daar een reden voor?
RWD versie kan max met 135kwh laden. Dat is niet veel. Vergeleken met een model Y, EV6, ioniq5, dat soort modellen, is ie langzamer, komt ie minder ver, laadt langzamer, en is duurder! En dan heb je nog de sportback, die nog lelijker is, dat ding is echt een aanval op je netvlies, en nog duurder! Staat ook steevast in het lijstje van worst new cars on sale van Doug Demuro, en hij rijdt nogal wat auto’s.
Ik vind het een heel vormloze, matige blob.
“Quote” Johanneke : Ik vind het een heel vormloze, matige blob. “/Quote”
Dat is met alle nieuwe Audi’s het geval, de één na de andere nieuwe Audi is gewoon inspiratieloos lelijk.
En het ergste is dat de nieuwe Q3 er ook zo lelijk uit gaat zien, dus de komende. 4-7 jaar zitten we vast aan lelijke Audi’s.
Alle nieuwe Audi’s zijn dramatisch binnen en buiten qua Design, pure Design armoede, met alles het zelfde.
De Q4 is zwaar achterhaald, en de Q6 is technisch gezien zo’n beetje de beste Q van Audi.
De Q2 is gewoon geen Audi ringen waard, daar hadden ze gewoon een VW badge op moeten plakken.
De A1 (vooral de 2e Gen) was een goedkope oplossing om toch een auto in dat segment te hebben/houden.
De opvolging gaat hem ook niet worden, met weer de zoveelste SUV/Cross-over.
Maar dat wordt het probleem met EV’s, ze moeten die batterijen toch ergens kwijt en gelijk nog genoeg ruimte in het interieur overhouden, dus worden het SUV’s.
@HZW wat een onzin, nooit een Model 3 of Model S gezien? Of een BMW i4? Dat de meeste EV’s hoger staan heeft dezelfde reden dat de meeste ICE nu ook hoger staan: mode trend.
De nieuwe A6 e-tron ziet er ook niet uit, je kan dat accu pakket gewoon niet weg werken.
Dan is de Q6 een betere oplossing waar het minder opvalt.
@audirs3: Renault legde ooit uit dat een sandwich-accupakket (bodemplaat, accu, bodemplaat daar boven) de makkelijkste en goedkoopste optie is, vandaar hun keuze voor een Mégane als ‘crossover’. Lagere auto’s zoals de Model 3/S en i4 hebben een iets gecompliceerder chassis waar de accu ’tussen’ past, wat weer duurder is.
Het is dus niet alleen een modetrend, ook geldbesparing. De R5 is in het echt ook wat hoger en crossover-achtiger dan ik had verwacht, omdat ze de toegenomen hoogte compenseren met extra breedte.
Die trommelremmen achter bij Q4 e tron zijn idd zo ongelooflijk goedkoop. Zit je dan met je 21 inch wielen en trommeltjes
Als je veel regenereert zijn trommelremmen best weer logisch, omdat je remmen minder last krijgen van roest. Ook vervliegt remstof volgens mij niet. Heeft dus ook wel wat voordelen.
@slodder: de achterremmen van een EV hebben gemiddeld gezien weinig werk te verrichten. Schijfremmen willen nog wel eens geluid gaan maken met hoe weinig deze gebruikt worden (tenminste, dat gebeurde op een EV die wij hadden voor mijn andere werk, de techniek erachter heb ik nooit begrepen).
Dus het bespaart kosten terwijl je er in de echte wereld niks van merkt, ik zou er juist blij mee zijn.
edit: @4g63 hierbij de uitleg ;)
Jammer, weer een hatchback minder. Ik snap het anti-A1 sentiment niet in de reacties hierboven. Het is een kek autootje, zeker als je hem leuk aankleedt met S-line pakketje en 18 inch velgen.
Ze hadden het qu motorisering wel iets meer van de polo mogen onderscheiden. Ik zou zelf ook nooit de 3 cylinders nemen. Met een 4 cylinder en 150 pk op de voorwielen heb je toch best wel een leuk autootje. En jammer dat de 2L niet in NL wordt geleverd, best dikke wagen. En sowieso beter dan al die crossovers.
Heb wel eens een A1 als vervangende wagen gehad. Design en interieur helemaal prima maar de aandrijflijn van de goedkopere modellen is echt troosteloos (op het gebied van NVH), dat doet bijvoorbeeld Peugeot heel veel beter.
Na lang wachten als Alfisti op de Alfa Romeo Junior ( met pure pech motor), toch voor een Q 2 gekozen.
Het commentaar hierboven snap ik niet zo. Volgens mij hebben er maar weinig mensen in een Q 2 gereden. De Q2 rijdt heerlijk en is zuinig en stil. Echt een ondergewaardeerde auto! Ok,niet het allermodernste van binnen, maar dat boeit mij niet zo. En met zwarte 19inch velgen ziet het er niet verkeerd uit.