We moeten afscheid nemen van de potente hatchback.
Ford werkt aan een opvolger van de huidige Focus, dat is jullie vandaag wel duidelijk geworden. Oude modellen moeten plaatsmaken voor het nieuwe spul en dus komt er ook een einde aan de productie van de felbegeerde Focus RS.
De autobouwer neemt in stijl afscheid van deze generatie Focus RS, want het merk komt met een potente speciale versie. De Focus RS Heritage Edition is een zeer aangeklede variant van de hot hatch en Ford gaat er slechts 50 stuks van maken, exclusief voor de Engelse markt.
De Focus RS Heritage Edition komt met de FPM375-upgrade van Mountune. Hierdoor levert de hatchback 375 pk en 510 Nm koppel. De gelimiteerde versie is tevens uitgerust met een Quaife sperdifferentieel.
De lakkleur Deep Orange is exclusief voor de Focus RS Heritage Edition. De velgen zijn zwart uitgevoerd met daarachter grijze remklauwen. De spiegelkappen en de achterspoiler zijn eveneens zwart. De hatchback komt onder meer met half lederen Recaro stoelen, een verwarmd stuurwiel en parkeersensoren achter.
In het Verenigd Koninkrijk gaat de Focus RS Heritage Edition 39.895 pond kosten. Dat komt omgerekend neer op bijna 45 mille in euro’s. Op 6 april rolt de laatste Focus RS van de band.
JanJansen zegt
Nu al afscheid? pff ik word oud.
shogun zegt
@janjansen: Is de vraag of dat aan “ons” leeftijd ligt of aan die van de auto.
voelt voor mij ook wel erg snel..
willeme zegt
@shogun: De Focus RS komt altijd pas na de facelift. Eerst ontkent Ford dat er een RS variant van komt. Dan moet je het doen met een op zich prima Focus ST. Dan komt er een facelift, wederom een ST en daarna een RS. Deden ze de vorige keer ook al. Voordat je er een beetje aan gewend bent, is de auto alweer uit productie.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Klopt, dit deden ze vroeger ook met de RS producten van Audi.
viezefreddyw zegt
Ik vind het zo wel een lekker ding hoor! Heerlijke hot hatch. Alleen is het ding voor mijn gevoel nog niet zo erg lang op de markt.
porschepdk zegt
Dat ging snel! Volgende met 400pk dan ?
berlinetta zegt
Ik neem aan dat je die upgrade van Mountune en het diff ook zelf kan bestellen. Want dat zijn de enige opties die mij interesseren. Ik hoef geen hothatch die afgeladen is met allerlei luxe opties. De RS is namelijk al zwaar genoeg.
thomasthomas zegt
@berlinetta: zal het doorgeven aan Ford. Kun je hem daarna bestellen. Inruil Gazelle en Batavus is mogelijk.
dieselkameel zegt
@thomasthomas: Je driewieler mag je er ook bij inruilen Thomas
jasperh zegt
@berlinetta: ja die kan je zelf bestellen alleen vervalt in Nederland ten opzichte van bijvoorbeeld Engeland om een of andere vreemde reden je fabrieksgarantie wanneer je kiest voor de Mountune tuning. Genoeg contact over gehad met Ford Nederland. Mogen wij dan nu ook een keer de discriminatie kaart trekken?
ihrte zegt
Hopen dat de koppakking het bij deze wel langer dan 10.000 km volhoudt!
sr20det zegt
@ihrte: ja want stel dat ze vergeten de nieuwe sterkere koppakking erin te plaatsten.. wat een onnozele reactie.
Jochempie zegt
@ihrte: Als ‘ie niet voor de Mustang bedoeld is, zal het goed gaan.
thomasthomas zegt
Leuke kleur voor Nederland. Maar ja wij hebben alleen geld voor een Kia Picanto.
michaelb zegt
Rijd erg leuk. Jammer dat ze nooit die wielkasten uitgeklopt hebben. Hij lijkt zo smalletjes.
kennone zegt
@michaelb: idd!! Die 2 deuren extra maakt hem echt een stuk langer waardoor hij eigenlijk een domme vorm heeft.
MartijnGizmo zegt
@michaelb: Zoals de heren van Ford ons vertelden tijdens de introductie: het was kiezen tussen een bredere body óf de vierwielaandrijving qua budget. :)
Maarten123 zegt
Het blijft bijzonder om wederom te spreken van ‘een einde van een tijdperk.’ Bij de vorige Focus was iedereen verdrietig met het verdwijnen van de 5-pitter. Blijkbaar heeft zijn opvolger het prima goedgemaakt. De volgende zal dus ook vast wel bevallen.