• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

40 jaar Citroën SM vieren met een nieuw SM concept?

Auteur: Dennis, gepost 10 juni 2010 om 15:46 – 29 Reacties

Citroën SM


Dit jaar bestaat de Citroën SM 40 jaar, dus reden voor een feestje. Hoe kan je dat als Franse autobouwer beter doen dan met een thuiswedstrijdje op de Autoshow van Parijs. Volgens geruchten zal Citroën een wederopstanding van de SM tonen in een modern jasje. De concept car krijgt een 200 pk sterke diesel-hybride aandrijflijn, goed voor een topsnelheid van 250 km/u en een verbruik van 6,5 l/100 km. Naar verwachting is de concept gebaseerd op het platform van de C5 of C6.

De oude SM (wallpaper) werd door Citroën gebouwd in een tijd dat een deel van onze lezers nog niet eens geboren was. Van 1970 tot en met 1975 rolde deze coupé in Frankrijk van de band. Onder de kap van de oude SM een 2.670 cc V6 afkomstig van Maserati en goed voor 170 pk. Een sprintje naar de 100 km/u duurde 8,9 seconden en de topsnelheid lag op 220 km/h. Met deze cijfers, laat het oude beestje ook 40 jaar later nog voldoende hedendaagse auto’s achter zich. Bijzonder in die tijd was ook de hydropneumatische Citroën-vering, voorwielaandrijving en een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Vanaf 1972 werd het vermogen iets opgekrikt naar 175 pk en totaal werden er in 5 jaar tijd 12.920 exemplaren gebouwd.

De autoshow van Parijs wordt dit jaar gehouden vanaf zaterdag 2 t/m zondag 17 oktober. De pers en wij zijn twee dagen eerder al welkom. (via: autoblog.it)

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, concept, Klassiekers, Parijs-2010, sm

Vorig bericht: « Eindelijk: dit is de compleet nieuwe Suzuki Swift
Volgend bericht: En we hebben een norm voor duurzame biobrandstof »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bob zegt

    10 juni 2010 om 15:49

    Volgens mij bestaat Citroen al heel wat langer dan 40 jaar.

    Login om te reageren
  2. AudiQuatro zegt

    10 juni 2010 om 15:50

    laat maar komen zeg ik!

    Login om te reageren
  3. Something zegt

    10 juni 2010 om 15:50

    Wow ben benieuwd! met de huidige designs van Citroën wordt de concept vast ook een prachtige wagen.

    Login om te reageren
  4. John zegt

    10 juni 2010 om 15:54

    Ik wil ook zo`n nummerbordje achter glas, scheelt weer een massagraf op de voorkant..

    Login om te reageren
  5. floryn zegt

    10 juni 2010 om 15:56

    Ik ben erg benieuwd. Ik verwacht alleen dat ze een coupe variant gaan maken van het concept dat ze laatst presenteerden voor China.

    Login om te reageren
  6. GWBoes zegt

    10 juni 2010 om 15:56

    volgens wikipedia is citroen in 1919 opgericht. 91 jaar, beetje raar jubileum.

    Login om te reageren
  7. GWBoes zegt

    10 juni 2010 om 15:57

    laat maar, verkeerd gelezen.

    Login om te reageren
  8. floryn zegt

    10 juni 2010 om 16:00

    Ik denk op basis van de Metropolis

    Login om te reageren
  9. Bob zegt

    10 juni 2010 om 16:03

    @GWBoes

    Nee hoor de tekst wordt gewoon aangepast.

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    10 juni 2010 om 16:16

    Een nieuw SM Concept?? Hmmm, let me think…
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/30/shocking-news-max-mosley-betrapt-met-5-sletjes

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 juni 2010 om 16:20

      @autoblogger:

      Het duurde even totdat het kwartje viel….
      LOL

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        10 juni 2010 om 16:51

        @Hubert: Bij mij ook, Johan Cruiff had ook een Sm, prachtwagen, vooral door de samenwerking met Maseari, jammer dat Citroën er weer een hybride diesel gedoe in gooit ipv een dikke V8 van Maserari, van de GT By Citroën komt ook niks terecht, jammer.

        Login om te reageren
  11. Antoon zegt

    10 juni 2010 om 17:18

    Waarom dan niet met een lekkere benzine V6? Soms moet je gewoon bij het origineel in de buurt blijven…..

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    10 juni 2010 om 17:21

    Dit wordt mooi. De SM is toch wel een van mijn alltime favoriete auto’s. Design, hydropneumatisch comfort en snelheid verenigd in één auto. :D

    Login om te reageren
  13. TheT zegt

    10 juni 2010 om 17:29

    Zal wel goed zijn, maar volgens mij is het beter als ze de naam veranderen:P

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    10 juni 2010 om 17:37

    Tsja, wat zou er eerder zijn geweest, de Citroën SM of de dubieuze afkorting SM…

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      10 juni 2010 om 17:59

      @Citrofiel:
      ik heb een voledig offtopic vraag voor jou ;) hoe noemt die camionette die ze in de jaren 60-70 maakten die voledig uit golfplaten bestond?

      Login om te reageren
  15. JH zegt

    10 juni 2010 om 17:56

    Uurtje fotosoepen…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      10 juni 2010 om 18:00

      @JH: :shock: Die wil ik!!

      @six-trey: Type H, of HY, of HZ, ligt aan het type. Vooral HY.

      Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      10 juni 2010 om 18:46

      @JH: Netjes!

      Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    10 juni 2010 om 18:05

    Anti-retro, goede slogan van ze. Tenslotte is (was) het merk min of meer vooruitstrevend.

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    10 juni 2010 om 18:12

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  18. Pallas zegt

    10 juni 2010 om 18:14

    Eerst de GS nu de SM, ik kom helemaal aan mijn trekken.
    De SM is een weergaloze auto destijds de snelste voorwielaandrijver, op de voet gevolgd door de Oldsmobile Toronto.
    Ik zou er een arm voor over hebben om deze te bezitten.
    Ook de vierdeurs Opera en cabrio zijn prachtig.
    De SM herleefde begin jaren 90 ookal in de vorm van de Activa II, helaas zou de produktieversie te duur worden.

    Login om te reageren
  19. RALM zegt

    10 juni 2010 om 19:29

    @JH: Knap gedaan!

    Login om te reageren
  20. ThomasBol zegt

    10 juni 2010 om 21:31

    Ik zeg doen!
    Citroen bouwt lekker aan de toekomst. Nieuwe DS3/C4/DS4 High Rider Concept/Metropolis/GT By Citroen.. oef wat lekker..

    Login om te reageren
  21. VolvoXCseries zegt

    11 juni 2010 om 11:08

    Fantastische bak! Als er een remake komt van de SM, dan graag wederom met een Maserati motor, maar nu met een dikke V8! :D

    Login om te reageren
  22. de sjonnies zegt

    11 juni 2010 om 11:29

    Hmmm, weer een Franse ‘Grande Routiere’ van het huis naast de C6?
    Waarom niet, de lijn van vooruitgang zit weer in het Citroën-design, ze bouwen weer auto’s die meer futuristisch zijn en dan kan een SM achtige niche wel wat betekenen voor het imago van Citroën, een soort van voortrekkersrol.
    Als ze de radio unit maar simpeler houden dan in de C6 !

    Login om te reageren
  23. stuivenberg zegt

    28 juli 2010 om 20:32

    leuk die sm bij mij voor de ingang
    er is nog een leuke
    en dat is citroen sm maserati groove op you tube

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      28 juli 2010 om 20:54

      @stuivenberg: Lekker Citroën-SM-sfeermuziekje heb je daar gemaakt. Ik neem aan dat jij hier dezelfde stuivenberg bent als degene van die muziek op youtube, indrukwekkend. Zeker op jouw leeftijd, nog lekker drummen. :)

      http://www.youtube.com/watch?v=mkgvlUwO0QU

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North