
De meest spectaculaire 911-restomod van Theon Design tot nu toe?
Eigenlijk zijn we doodmoe van al die restomods op basis van een Porsche 911. Aan de andere kant: het blijft een feestje om naar te kijken. Zeker als je de specsheet leest. Dus kom maar door met deze Theon Design op basis van de Porsche 964 dan.
Het is de krachtigste en lichtste creatie tot nu toe van de Britse restomod-toppers. De 911 is uitgerust met een atmosferische 4.0-liter boxer zescilinder die 421 pk levert. En dat op een gewicht van slechts 1.150 kg. Daarmee is de pk-gewichtsverhouding zelfs beter dan die van de 992 GT3 RS. En ja, daar zijn ze trots op in het Verenigd Koninkrijk.
Koolstofvezel. Alles
Dat lage gewicht is niet het resultaat van het schrappen van luxe, maar van een knap staaltje engineering. De carrosserie is volledig uitgevoerd in koolstof-kevlar, inclusief dak en bumpers. Alleen de portieren zijn nog van staal. Dat hebben ze puur gedaan om die klassieke Porsche-deurklik te behouden. Het chassis is tot in detail versterkt. Elke kilo werd kritisch bekeken. Zelfs de kabelboom is vervangen door materiaal dat 30 kg bespaart. Wat dat betreft is echt niets aan het toeval overgelaten.
Die 421 pk komt volledig beschikbaar bij 7.400 tpm, met 448 Nm koppel bij 5.400 tpm. Theon plaatste componenten als de airco-compressor en stuurbekrachtigingspomp in de voorste ‘frunk’ voor een ideale gewichtsverdeling van 46:54.





Het blijft een 964, dus is zelf roeren wel zo gepast. De 911 is uitgerust met een handgeschakelde zesbak naar 993 RS-specificatie, gecombineerd met een Wavetrac sperdifferentieel.
Theon pakt ook het onderstel serieus aan. TracTive semi-actieve dempers bieden vijf standen, afgestemd met de klant op zowel comfort als circuitgebruik. Een compleet nieuwe koolstofkeramische remsetup met Brembo klauwen zorgt de nodige remkracht, dit alles verpakt achter klassieke Fuchs-velgen met Michelin Pilot Sport 4-banden.
Interieur
Hoewel spartaans qua gewicht, is het interieur een luxe oase voor zo’n ouwe 964. Het interieur is een combi van Fresca-blauw met ivoorwit leer. Verder zijn er met de hand geweven zes-kleuren patronen aangebracht. Alleen al dit proces nam honderden uren werk in beslag.
Recaro CS-kuipen, machinaal gefreesde aluminium details en een op maat gemaakt hifi-systeem werd geïnstalleerd op verzoek van de klant.









Kost dat?
Deze auto is op verzoek van een Amerikaanse klant gemaakt. De prijs begint bij 590.000 dollar exclusief donorauto en belastingen. Een flinke smak geld, maar het is wel een vet apparaat.





Super gaaf maar dit had echt van ieder van deze ombouwers kunnen komen, ze doen allemaal hetzelfde.
Als ik per ongeluk veel te rijk wordt, eerder zoiets dan weer een lambo voor erbij. Of zo’n cobra ofzo, dat soort wagens.
Heerlijk dit. Al vind ik de vier uitlaten wel afbreuk doen. De twee centrale uitlaten van Singer staan toch fraaier.
Dat kunnen we wegstrepen tegen het niet monteren van de knullige oliedop zoals Singer telkens doet. Het is een beetje lood om oud ijzer die restomod 911jes.
Vroeger maakten ze van een Brilkever een Ovaaltje. Van de facelift golf2 werden de deuren gebruikt om het originele type er moderner er uit te laten zien. Welke zijn nu het meest begeerlijk? Er is straks geen standaard 911 over. Dat is toch jammer?
Airco compressor vooraan?
Benieuwd hoe dit werkt…
Nog nooit een elektrische ac pomp gezien die op 12 volt werkt. Hoogspanningscompressor lijkt my ook onwaarschijnlijk.
Of loopt er ergens een pto as onder de auto door ?
Prachtig, maar is een rijdende doodkist met zo veel vermogen en zonder rolkooi.
Het interieur vind ik helemaal niets. De kleuren, het patroontje, type zetels, simpelweg smakeloos.
Dat mega uurwerk, ook!
Alsof de tijd er toe doet, als je met zo’n droom mobiel op pad bent…
Ja, doe maar; er hoeft geen strik om.
Scherp! Het klokje voor de tijd is normaal gesproken kleiner en zit helemaal rechts.
Het maximum vermogen wordt geacht vrij te komen bij 7400 rpm terwijl de schaal van de toerenteller lijkt aan te geven, dat het rode gebied bij 6200 rpm begint. Dat zou suggereren, dat de motor 1200 (!) rpm in het rood gejaagd zou moeten/kunnen worden om die 421 peekaa uit het blok te peuren. Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Hoe zit dat ? 👀
Passen er alleen maar fuchs velgen op restomod porsches. Ik snap dat het period correct is. Op een mercedes uit de jaren 80 moeten amg monoblock, op een bmw uit de tijd bbs rs en op een porsche fuchs. Maar je zou toch denken dat er 1 iemand is die zich wil onderscheiden en een ander velgen design kiest