5 dingen die je moet weten over de toekomst van Bugatti

Auteur: , 62 Reacties

De Veyron is dood, lang leve zijn opvolger! Deze komt steeds dichterbij, dus het merk uit Molsheim begint langzaam details vrij te geven.

 5 dingen die je moet weten over de toekomst van Bugatti

Bugatti heeft over de opvolger van de Veyron nog maar weinig vrijgegeven. Hij houdt zijn W16, maar dat is het zon ongeveer wel. Op automotive feestje The Qual nam Bugatti-ceo Wolfgang Dürheimer de tijd om met Car&Driver over zijn merkie te praten, waaruit we het volgende hebben gedistilleerd:

1. Bugatti gaat géén SUV maken

Ondanks dat de Veyron het gewicht van twee doorsnee SUV’s heeft, is het merk niet van plan om zich net als Bentley en Lamborghini in de steeds verder aantrekkende SUV-markt te begeven. Volgens Wolfgang past zoiets niet bij het merk, hetzelfde geldt voor een sedan:

“We are positioned at the very top of the automotive market. We don’t intend to change our brand perception and our market position. We will remain ultra-sharp and at the very top,”

2. De Veyron-opvolger moet op alle fronten beter worden

“We strive to do everything with the next Bugatti remarkably better than the previous one,” aldus Dürheimer. Op de vraag of dat betekent dat de zestiencilinder ondersteuning krijgt van een elektromotor werd helaas geen antwoord gegeven. Veel concreter dan dit ene statement werd hij eigenlijk niet, maar zei wel dat ze weer de beste supercar ter wereld gaan neerzetten.

3. De criteria van Piëch blijven gehandhaafd

Voormalig VAG-topman Ferdinand Piëch, de initiator van de Veyron, eiste tien jaar geleden dat je met de auto minimaal 400 km/u per uur kon rijden, en er ’s avonds gewoon mee naar de opera kon. Dürheimer claimt dat die regel nog steeds staat.

4. De Veyron-opvolger moet gaan presteren op het circuit

Op de vraag waar de grootste verbeterpunten lagen, antwoordde de CEO dat de drivability op het circuit beter moest worden. Ofwel: hij wordt sportiever. Reken er dus op dat de GT-inborst van de huidige Veyron minder aanwezig zal zijn. Iets dat overeenkomt met statements van mensen die de Chrion al hebben gezien. Ook de remcapaciteit moet volgens Dürheimer omhoog.

5. Onthulling in Frankfurt? Reken er niet op

Over de vermeende onthulling dit najaar is hij vrij duidelijk:

“There are a lot of rumors around in magazines, newspapers, and the internet, but I can assure you’re they are all just that—rumors

Genève 2016 dan maar?



62 reacties

Dürheimer zegt dus eigenlijk dat de Veyron een onding was.
Als hij van de opvolger de “beste” hypercar wil maken moet er minimaal 600kg van het gewicht af.
Ik zie dat niet gebeuren dus zal het een handtasje voor mannen in jurken blijven.
@thejerk: Een technisch machtige wagen als dit vergelijk je met een handtasje? Oké het ding is een jurkenauto en niet moeders mooiste, maar iedere autofan moet toch op z’n minst de techniek hierin kunnen waarderen.

Overigens wisten ze in die zeecontainer van een Q7 ook 300 kilo weg te halen, ze zullen daar bij Bugatti vast lering uitgetrokken hebben.
@thoisss:
Ja, maar ik bekijk deze one trick pony dan ook objectief zonder de vooroordelen waar fanboys nog al last van hebben.
Dus face it, niet iedereen is overgevoelig voor vage propaganda en vormt zelf een mening.
Mijn mening zul je moeten accepteren als mijn mening.
@thejerk: Ik probeerde je semi-bash enkel met wat optimistische gedachtes aan te spreken.
Nogmaals, geen Bugatti fan; maar iedereen wil toch graag zien dat de grenzen van autoperformance verder opgerekt worden? Of dat nou uit vag, koenigsegg, of Hennessey komt zal mij worst wezen.
@thoisss:
Ah, daar is de standaard fanboy reactie, je deelt zijn idolatie niet dus ben je een basher.
Veel plezier met je bekrompen leven, kaar laat mij met rust.
Ik val jou ook niet aan als je een eigen mening hebt.
Dat heet respect, een zeldzaam goed in de huidige maatschappij maar wel iets waar deze oldtimer nog veel waarde aan hecht.
Dus voor de laatste keer, het is mijn mening en die mag ik ventileren.
@thejerk: Sorry hoor dude, wist niet dat je boos werd! Overigens ben je zelf behoorlijk vijandig richting mijn mening terwijl ik jouw mening moet respecteren. Dat is pas echt bekrompen. Hoe dan ook; lekker in de zandbak gezeten vandaag?
@thoisss:
Sorry, geen tijd gehad om in de zandbak te zitten, je kan het je misschien moeilijk voorstellen maar er komen hier ook volwassenen met een baan en een rijbewijs.
Ik ben daar 1 van.
Maar gefeliciteerd met je sterke argumenten.
Zoals ik in mijn vorige reactie al gemeld had, ik wil het hier graag bij laten. Jammer dat je het fatsoen niet hebt om dat te respecteren.
@thejerk: maak dan maar tijd voor de zandbak!
@moatie:
Zal ik doen, tegen de tijd dat mijn kleinkinderen jouw leeftijd hebben bereikt.
@thejerk: manmanman… Zelden iemand gezien die zijn nickname meer eer aan deed als jij…
@thejerk: dat zegt hij volgens mij niet. hij zegt dat hij weer de beste wil maken.
Hij wordt duur, zoals gewoonlijk een hybride, zuipt ,is dik en we gaan hem weinig zien in Nederland.
@mercedesbenz63: misschien dat de familie Peridon nu ook “next gen” Bugatti’s gaan spare.. eeh.. verzamelen.
Bedankt dat je dacht dat ik dit er over MOET weten ..
Precies nix dus ..

Hoop dat je lezers je net zo serieus nemen als Jij hun doet ..
@lincoln: Nu je alle sympathie onder reaguurders bent kwijtgeraakt begin je op ons in te hakken?
@Ricardo: Jerry! Jerry! Jerry!
@lincoln:
Geen nieuws is ook nieuws…..
On top of de auto industrie staan is pas echt tof als je geen massa’s geld verlies maakt per auto.
@nasty:

VAG staat op vrijwel elk vlak aan de top ..
En al helemaal met geld verdienen ..
Dat zijn 2 dingen die echt MOET weten ..
@lincoln: dat is een feit, maar een hele tijd geleden stond hier nog een artikel over hoeveel verlies het merk maakte per auto?
@nasty:

Dat weet niemand ..
Zou me niet eens verbazen als die afdeling vanaf het begin af aan meteen bij de aftrekpost van development en research is afgeboekt ..
Je moet tenslotte iets met overtollig geld ..
Use it or loose it .. Zoals Henry Ford altijd zei ..
Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik hoop vooral dat het niet zo moeilijk zal worden om die krengen te slijten….
@dutchdriftking: Ik ben wel benieuwd wat hun aanpak word en hoeveel ze er gaan maken.
Dit nieuws is net zo spannend als heel het VAG concern…
Zouden ze op de nieuwe wel geld gaan verdienen?
@norge: nee. Dat is een simpele rekensom. Als je er (weer) 500 stuks wil produceren en verkopen, én je vraagt er een miljoen euro per stuk voor, dan hark je een half miljard euro’s aan omzet mee bij elkaar. Voor dat geld (minus een procentje of 10) moet je dus de auto ontwerpen, bouwen en verkopen. En een peperdure marketing & aftersales komt daar nog boven op. Het enige wat je ermee verdient is een hoop prestige, maar dan alleen nog als álles aan het plaatje klopt.
@RRRobert: aftersales is toch weer iets waar je geld op verdient toch? Onderhoud, veranderingen aan specs, gadgets en luxe reisjes etc vragen ze gewoon weer dik geld. Of heb ik een verkeerde definitie van aftersales?

Anyways, de research & development is waarschijnlijk al dat geld wel waard. De hoeveelheid data aan nieuwe materialen, nieuwe productie methodes, aerodynamica, systemen etc is makkelijk al het geld waard. Maar dan verkopen ze nog 450 auto’s voor gemiddeld 1,2-1,5 miljoen euro.
Hoe krijgt VAG het toch voor elkaar om een van de meest indrukwekkende en technisch hoogstaande auto`s, nu al zo enorm saai naar buiten te brengen? Best knap eigenlijk.
‘maar zei wel dat ze weer de beste supercar ter wereld gaan neerzetten’

Weer?

Veyron beste supercar ter wereld?

Hahahaha
@abcde: was de Veyron natuurlijk wel. Piëch en VAG werden voor gek versleten met een auto die 400 moest gaan. TopGear smalend, de Bugatti is vertraagd, ze zijn aan de remmen aan het werken. Haha. En toen kwam de Veyron toch wel. En 400km in een auto die iedereen met een rijbewijs kan rijden is toch bijzonder, ook nu.
@alfablog: inderdaad, hij heeft een hoge top. En hij gaat heel snel in een rechte lijn maar daar is het ook mee gezegd. Doe mij maar een Koenigsegg. Die kan tenminste iets op een circuit en maakt zelfs in een rechte lijn gehakt van een Veyron. En ziet er daarbij in mijn ogen ook nog 100x beter uit.
@abcde: dat vind ik nou van die schoolpleinpraat. Heb jij wel een rijbewijs, laat staan op een circuit gereden, en dan bedoel ik niet op de x-box?
@alfablog: schoolpleinpraat of niet, je kunt het niet ontkennen.. En ik snap het, het is een GT, geen hardcore supercar zoals velen al hebben gezegd. Prima, maar dan moeten ze ook niet claimen dat het de beste supercar ter wereld is.

En ja ik heb een rijbewijs, nee nog nooit op een circuit gereden. En gamen doe ik op een PS4. Fijne avond
@abcde:
Gehakt.. gehakt. Vanaf stilstand ligt de Veyron de eerste 10 seconden gewoon voor op een Koenigsegg op perfect asfalt. Op minder dan perfect asfalt of bij gladdere weerstomstandigheden (de helft van de tijd in NL bijvoorbeeld) heb je helemaal niets aan de 2WD van een Koenigsegg i.c.m. zijn giga non lineaire vermogen. Dan is het juist de Zweed die een papieren tijger is.
Stiekem ben ik toch wel benieuwd. De vorige was toch weer een stap verder in veel opzichten. Zelfs 10 jaar na de release zijn er amper auto’s met meer PK’s. De Veyron vergelijken met andere hypercars slaat eigenlijk nergens op want de Veyron is meer een GT dan een echte hardcore racemachine.

Ik hoop dat de opvolger niet zo top speed gericht is. Altijd als het over de Veyron gaat duurt het niet langer dan 20 seconden voor dat het gesprek over top speed gaat. Wat ik persoonlijk niet meer zo boeiend vind sinds dat ik een jaar of 10 was…
T zal vast heel goed worden, ik hoop alleen dat het disign er wat op vooruit gaat.
Succes. Schaaf eerst maar een kilo of 800 van het gewicht af, dan praten we verder.
Hoewel er natuurlijk toch genoeg Chinezen en zandjurken zijn om er een te kopen.
@trustmeiamanengineer: 800 kilo eraf? Dat is nog al wat. De Veyron Super Sport zat iets boven de 1.900 kilogram. De ‘concurrentie’ zit daar zo’n 250 kilo onder (918, Aventador en dergelijke). Dus ongeveer het gewicht van een SL65 AMG. Maar dan met 4WD én twee keer het vermogen.

Ik denk dat er in inderdaad wel wat af kan, maar de Veyron was altijd een luxe hypersporter. Geen trackday special.

Als liefhebber is het best apart om te zien dat de Veyron zo wordt neergesabeld. Het is nu eenmaal geen road racer, maar een auto met comfort en luxe en een ongekend prestatiepotentieel. Een Veyron SS is nog altijd sneller dan de LaFerrari, 918 Spyder en P1, de absolute wereldtop op dit moment. Het is in mijn ogen nog altijd een absoluut kunstwerk. Het is een showcase om te laten zien waartoe Volkswagen in staat is.
@gtwillem: Amen! Jammer dat men hier dat niet begrijpt.
@dutchdriftking: Dankjewel! Jij bent nog een van de weinigen die het begrijpt ;-).

Maar serieus, het is toch verschrikkelijk fanboy te zijn? Of maar een paar kortzichtige principes te hanteren? Als autoliefhebber kan ik bijna alle merken wel waarderen, maar voor sommigen is dit een hele opgave. Daarbij heerst er een soort ‘AutoBlog-waarheid’ onder de reaguurders.

1. Alle auto’s uit het merken portfolio van de Volkswagen Groep zijn bij voorbaat slecht want VAG is slecht. Ze hebben nog nooit iets innoverends gedaan, alles lijkt op elkaar en het zijn allemaal onderstuurde hokken.

2. Alle Alfa Romeo’s zijn echt hele betrouwbare auto’s. (Ik heb ze verkocht, sommigen waren minder). Oh, en Alfa’s 4C rijden briljant. Ondanks dat ze dat niet doen, zeker niet voor het geld.

3. Alles met voorwielaandrijving of 4WD rijdt bij voorbaat klote. Want te onderstuurd. En overhang op de voorkant. Dat de gemiddelde koper dat geen niets uitmaakt, en de auto’s goed doen waarvoor ze ontwikkeld zijn, maakt niet uit.

4. Porsche verloochent zichzelf met de Panamera, Macan en Cayenne. Schandalig. Dat het de best sturende auto’s zijn in hun klasse en ze Porsche financieel gezond houden maakt niet uit. Nee, ze moeten Lotus achterna. Elk jaar hopen dat je het volgende jaar nog in staat bent je hoofd boven het water te houden.

5. Aston Martins zien er veel te lang hetzelfde uit en lijken te veel op elkaar. Dat het gamma gebaseerd is op de bloedmooie DB9 en dat dus alle Astons de afgelopen 12 jaar bloedmooi zijn mag niet.

6. Het hele belastingstelsel door de Roverheid omtrent de bijtellingsregels is zooo bezopen krom en we leven écht in een ziek land.
Juist. Vandaag nog gelezen. Als de klachten op de overheid zich beperkt tot het uitdelen van cadeautjes voor leaserijders, is het zo slecht nog niet gesteld met ons kleine kikkerlandje ;-).

7. Reclame!!!! Betaalde Posts!!! Schandalig!!! Right… AB biedt een hele leuke dienst. Leuk autonieuws afgewisseld met historische weetjes en grappige autogerelateerde berichten. Inclusief de berichten over de F1. Jongens: kost allemaal geld. Dus een beetje reclame hoort erbij. Zolang het gratis is, moet je niet zeuren. Daarbij gebeurd er ook veel werk wat jullie niet zien: het aanpassen/verwijderen van infantiele berichten en het verwerken van allerlei klaagmails.

8. Vroeger was alles beter. Alle auto’s die vroeger gebouwd waren, zijn zoveel beter. Inderdaad. Crash er maar eentje en probeer het na te vertellen. En met de lage CO2 uitstoten van tegenwoordig heb je tijdens het zelfmoord plegen (met slang in de uitlaat naar interieur in een dichte garage) voldoende tijd om te bedenken of je dit echt wilt doen. Is toch top?

9. Verstappen fans en anti Verstappen fanatici. De Anti Verstappen lobby blijft constant grindbakgrappen aanhalen. Origineel. Daarbij, Verstappen had nog losse handjes en reed zijn vriendin aan. Veel leuker om grappen over te maken. Voor de Verstappen aanhangers: het zijn maar geintjes, niet overal op happen.

10. Fanboys: er is een schitterende Autowereld om ons heen. Beperk je niet tot een merk. Of nog erger, merkgroep. Elk merk heeft zijn drollen en parels. Geniet van de parels en laten de drollen Guilty Pleasures zijn.


Zo, dat moest er even uit!
@dutchdriftking: dit is niet specifiek naar jou geadresseerd. Integendeel. Jij bent een van de weinigen die overal neutraal in lijkt te staan. Je bent wel altijd de eerste met een comment en er gaat geen bericht voorbij of je staat bovenaan, je hebt toch wel een privé leven ;-). (Of je rijdt in een VAG product en je bent niet de hele tijd aan het sleutelen om je auto aan de praat te houden 😀).
@gtwillem: haha, mooi stukje, ik ben het er helemaal mee eens. De AB app is nogal verslavend, dus ik reageer op ieder moment eigenlijk. In de sportschool, op de wc, in een dood kwartiertje op het werk. En niet te vergeten ’s avonds op de bank. Want op TV is niks te vinden wat auto’s betreft. En wat de voorkeur/fanclub betreft, ik doe m’n best overal neutraal in te staan. Soms maak ik expres een vagfan opmerking, kunnen alle reagluurders vanuit hun Polo Bluemotion lekker reageren dat rwd echt veeel beter is.
@gtwillem: Dank je! Ik hoop dat het verplicht wordt voor elke reageerder om dit stukje door te lezen voordat er gepost mag worden. Scheelt een hoop herhaling en ongenuanceerde reacties.
@gtwillem: Helemaal mee eens, lekker chique en ingetogen maar gewoon nog keihard de top van alles op 4 wielen met cilinders en een absurde topsnelheid!
@gtwillem: tja, je hebt inderdaad wel een punt (zoals altijd ;) ).
Neemt niet weg dat er iets is aan dat ding dat me niet bevalt. Het is een machtig apparaat en bloed snel in rechte lijn, maar ook een tikkeltje saai en lomp. Alleen Volkswagen kan zo’n hypercar maken.
@trustmeiamanengineer: bij AutoWeek vergeleken ze de Veyron met Chelsea, de voetbalclub uit Londen met bakken geld die maar de duurste spelers blijven kopen om een topefltal neer te zetten. En ze hadden zeker een punt. Het is een geval van ‘het duurste van het duurste’, iets wat minder symphatie opwekt dan een Atletico Madrid, waar ze met bescheiden middelen het met vechtlust en karakter compenseren. Maar toch, een team als Chelsea heeft fantastische spelers die enorm goed kunnen voetballen. Heerlijk om naar te kijken. En net als met Bugatti is het einddoel belangrijker dan de manier waarop.
@gtwillem:
Zoals iedereen weet kan je met veel geld de beste spelers kopen maar dat maakt het nog niet het beste team.
Hetzelfde gaat op voor de Veyron waar in mijn ogen (dat moet er even bij om hier niet aan het kruis genageld te worden) het resultaat lager is dan de som der delen.
@thejerk: afhankelijk wat het doel is. Bij Chelsea is dat de landstitel en hoog eindigen in de Champions League. In 2012 wonnen ze de ‘Cup Met De Grote Oren’ en vorig seizoen de landstitel. Best goede prestaties gezien de moordende concurrentie (die ook flinke bedragen uitgeven aan spelers). En als Chelsea niet wint zitten ze er wel altijd dichtbij.

Het doel van de Veyron is een comfortabele en rijdbare auto welke in staat moet zijn om bizar snel te accelereren en een gigantische topsnelheid te behalen. Dat is gelukt.
@gtwillem: Persoonlijk zou ik de Veyron vergelijken met Real Madrid. Veyron wil de duurste, snelste en de beste zijn. De beste vertaling daarvan naar het grasveld is Real Madrid naar mijn mening. Ze hebben niet voor niets de bijnaam Los Galácticos, zeker weten na transfers van de Braziliaanse Ronaldo, Zidane, Figo, Beckham destijds. En als je nagaat dat Raul, Carlos, Salgado, Hierro en Casillas al deelmaakten van het team was het gewoon een sterrenelftal.
@trustmeiamanengineer:

Tis maar goed dat er voor gekozen hebt om vooral geen ingenieur te worden ..
@lincoln: ook geen docent Nederlands zo te zien ..
Ik denk niet dat de opvolger de automotive wereld weer zo versteld gaat laten staan als dat met de veyron het geval was. Ze zullen vast met iets moois komen. Maar opnieuw zo insane als dat de veyron toentertijd was? Nee daar is de rest alweer te ver voor. Ben benieuwd..
@marijn90: de nieuwe gaat 500 en krijgt uitschuifbare vleugels zodat je er ook mee kunt vliegen. Dus….
Dat ze geen(of vooralsnog) SUV gaan maken kan ik alleen maar toejuichen.Maar dat er geen sedan komt(ook vooralsnog)vind ik dan weer jammer.Een hypermoderne interpretatie van de Royale Coupé Napoléon Type 41 zou ik nog wat interessanter dan de nieuwe Veyron/Chiron/weetikveelon vinden.
@sydney: daar zeg je een waar woord!!!! Bugatti maakte vederlichte racers van topkwaliteit (wat ze wat betreft zo weer mogen doen) maar ook super deluxe auto’s. Ik vond de EB218 concept een veelbelovend model. Een limousine boven de Rolls Royces en Bentley’s. Zouden ze van mij zo in productie mogen nemen!
@sydney:
Dat ding is gigantisch. Dus wat dat betreft is een SUV prima historisch verantwoord. Plakken ze er een kontje achterop. Is er ook niemand die meer zeurt dat het een SUV is. Kijk maar naar Rolls Royce……
Ik ben erg benieuwd. Van mij mag vooral het uiterlijk radicaal veranderen. De techniek kon ik altijd wel al waarderen, net als het simplistische maar schitterende interieur. Maar die kwabbige buitenkant kon me niet bekoren.
@berlinetta: klopt!! Helemaal mee eens. Als liefhebber smulde ik van de Bugatti prototypen eind jaren ’90/begin 2000. De EB118 was een moetje. Volkswagen had nét Bugatti gekocht en moest met iets komen. Desalniettemin een echte Bugatti in de geest van de Type 57. De EB218 was een zeer geslaagde concept welke erg goed uitgevoerd was. Kon zo in productie eigenlijk. Daarna kwam de 18/3 Chiron. Bugatti’s kijk op een Supersporter. Schitterend ding. Die had er eigenlijk moeten komen. De 18/4 Veyron concept was beduidend minder, mijn inziens. Ze hebben het Bentley prototype Hunadieres gemengd met de 18/4 en dat werd de Veyron zoals we we hem kennen. Maar ik blijf me afvragen. Wat als ze de slankere Chiron hadden gebruikt als basis…
@gtwillem: je kunt lullig wat je wilt, maar de Veyron staat na ruim 10 jaar kwa vorm nog steeds als een tijdloos huis. Dat kun je van veel andere ontwerpen uit diezelfde tijd niet zeggen (zoals bijvoorbeeld Ferrari).
@roppp: Ben ik met je eens, de Veyron is nog steeds tijdloos ook na vele jaren zal dat het geval zijn.
Bugatti is eigenlijk de enige supercarmerk waar ik echt naar uitkijk als zij met een nieuwe supercar komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).