
Het gaat lekker met de verkoop van de nieuwe 5 Serie.
Niet iedereen is te spreken over het design van de nieuwe 5 Serie, maar zoals bij wel meer BMW’s geldt: de verkopen zijn er niet minder om. Uit de cijfers van de afgelopen maanden blijkt dat ze in Beieren uitstekende zaken doen in het E-segment.
In de eerste vier maanden van 2025 steeg de verkoop van de 5 Serie in Europa met maar liefst 56%. Terwijl het niet eens een gloednieuw model is: de huidige Fünfer is alweer sinds 2023 op de markt. Dat BMW vorig jaar de Touring lanceerde heeft de verkopen ongetwijfeld wel geholpen.
In totaal wist BMW 20.402 exemplaren aan de man te brengen in de periode van januari tot en met april. In diezelfde periode verkocht Mercedes 15.811 E-Klasses, dus BMW heeft een duidelijke voorsprong. Audi verkocht intussen slechts 13.744 A6’en. Maar dat is niet geheel onlogisch, aangezien de A6 op het punt stond om vervangen te worden.
Nu denk je misschien dat de 5 Serie zo goed verkoopt omdat de i5 ook meegerekend is, maar dat is dus niet het geval. De 8.843 verkochte i5’s komen er nog bij. Ook op dit vlak scoort BMW beter dan de concurrentie. Van de A6 e-tron werden er namelijk 7.460 verkocht en van de Mercedes EQE 3.740.
En hoe zit het in Nederland? Als we dezelfde periode pakken (januari-april), zien we dat er hier 892 Fünfers verkocht zijn, tegen 396 E-Klasses en 130 Audi’s A6. De 5 Serie is dus de absolute vedette in zijn klasse. Als we kijken naar de elektrische modellen moest de i5 het wel afleggen tegen de A6 e-tron, met 366 versus 405 verkochte exemplaren. Maar in totaal verkocht BMW alsnog het beste in het E-segment.





Ik zie em ook al redelijk vaak rijden eigenlijk. Vind de station er beter uit zien dan de sedan, en jammergenoeg is het zo’n auto die er het beste uit ziet in zwart, want dan vallen er een paar designkeuzes weg, zoals de premium zwartgespoten bumpers.
Het design is het minste probleem met de nieuwe 5. Materiaalgebruik in het interieur en het weglaten van erg nuttige functies (bijvoorbeeld apart te openen achterruit bij de Touring) des te meer. Echt een paar klassen achteruit tov de vorige 2 generaties.
Ik heb er net één besteld. Materiaalgebruik is beter dan bij de concurrentie, ik heb tot een tiental jaar geleden nog een F11 gehad, ik vind de G61 op een aantal vlakken een pak beter en luxueuzer
Die klep achteraan was handig, maar ik begrijp dat die klep mij minstens 20-30 km range zou kosten. Dus dat heeft mij niet tegengehouden om de bestelling te tekenen.
Er is een reden waarom de 5-serie het zo goed doet, het ontwerp bevalt de klanten die dit soort wagens kopen. Dat er een aantal internetridders zijn die er een andere mening op nahouden belet duidelijk niet dat deze een verkoopssucces werd…
Gefeliciteerd! Veel rijplezier gewenst.
Is dit nu eigen ervaring of gewoon napraten? Ik heb namelijk een G61. Hiervoor had ik een G31 LCI. In beide gevallen een 530e. Ik vind het materiaalgebruik helemaal niet minder. Met de G61 heb ik nu zo’n 17K gereden. Voor mijn gevoel is de G61 zelfs nog iets beter in elkaar geschroefd dan de G31. Voelt stijver aan en geen enkel kraakje. Het interieur is eenvoudiger van opzet. Dat zal best met besparing te maken hebben, maar ook met styling. Over nuttige functies gesproken. Die achteruit mis ik niet, de keren dat ik m bij de G31 heb gebruikt kan ik op de vingers van één hand tellen.
Vind het qua exterieur redelijk geslaagd, interieur droevenis. Denk dat met name de EV goed doet in de lease. Sterke punt van Bmw is dat de EV versie gewoon op een normale 5 lijkt…..geen bizarre vormgeving heeft zoals bij de EqE…..
Zou me even moeten verdiepen in de beschikbare motoriseringen, maar sec op basis van het uiterlijk liever een MB E-klasse dan een BMW 5-serie.
Zou m5 er ook bijzitten?
Die zie ik ook veel vaker rijden dan het vorige model. Wellicht omdat hij een stuk meer opvalt. De oude was wel lekker understated. Dik, maar niet te dik. Een beetje als de RS6 van twee generaties terug ipv die kermisattractie die ze nu verkopen.
De nieuwe M5 is ook veel goedkoper dan de oude door de lagere BPM. Dat zal ook wel meespelen.
Ja bizar, in aanschaf is een M5 Touring 14k goedkoper dan een M3 Touring
Zou ook voor de 5 gaan. Audi is kwalitatief toch wel erg matig en de E-klasse zal vast erg goed zijn, maar toch ook wel wat oubollig qua looks en die ster-achterlichten zijn helemaal meh..
De nieuwe automarkt in het E-segment is een overwegend B2B markt. Ik denk dat zaken als design daar minder meespelen, en er een hoofdrol is weggelegd voor de kwaliteit van het salesapparaat, financiële aspecten zoals leaseprijzen en kortingen, SLA’s etc.
Persoonlijk vind ik het wel altijd jammer wanneer waardeloos design en materiaalgebruik commercieel beloond worden i.p.v. keihard afgestraft zoals bij de XM.
De eqe is eigenlijk een goede aanbieding. Veel aanbiedingen beschikbaar met een goede uitrusting vanaf 60k
Over smaak valt niet te twisten bla bla bla. Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat iemand die een EQE rijdt blij achterom kijkt na het parkeren. Dan nog 10x liever een i5.
Reguliere E is wel goed te pruimen overigens.
Wansmaak is ook smaak. Vandaar dat de 5er het zo goed doet. Voor mij persoonlijk: de E klasse! Echt een mooie verschijning!
De huidige 5 is eigenlijk ronduit lelijk. Te vierkant, matig interieur, rare brede chroomdetails. Zoals BMW ook met de X2, X3, X7 en i7 overhoop ligt.
Er lijken verstandige facelifts aan te komen, maar helemaal gerust daarop ben ik niet. De ‘Neue Klasse’ heeft ook mindere kanten.
BMW fanboys klagen over gewicht, achterhaalde techniek, slecht design en matige materialen in het interieur. Maar BMW klanten kopen het toch wel want BMW logo.
Zelf zou ik voor de A6 e-tron gaan, vind ik mooier en is moderner qua techniek. De E-klasse is me te oudbollig en de EQE heeft een fris ander design maar is qua techniek en interieur niet zo fraai.
Wat betreft die zin BMW fanboys, daar geloof ik niks van.
Doet BMW toch nog goed dan, ondanks dat ze continu afgezeken worden door ‘ik vind hem niet mooi’…
Nou, ik snap het wel! Zou hem zo aanschaffen als ik weer kriebels krijg om m’n huidige weg te doen.
De G60 is toch al 2 jaar op de markt. Zou hem niet meer “nieuwe” noemen. Nog steeds niet mooi na 2 jaar overigens. Maar dat is persoonlijk.
Ik heb vrij weinig met deze 5, maar hij is wel ‘anders’ dan de vorige 5. Voor mij niet in de goede richting, maar goed. En hij is net nieuw.
De laatste generatie van de E is er al weer een paar jaar en dat is echte alleen een geupdate snoet (lijkt bijna een EQ nu) en een paar nieuwe achterlichten. Ook het interieur van de nieuwe E is bijna EQ-like; en dat is geen compliment. En dat zeg ik als MB E eigenaar (de vorige dus, en mn volgende wordt iig niet de huidige E).
Ik vond die losse ruit enorm handig in mijn F11. Je gaat met drie kids op vakantie: eerst de grote dingen in de kofferbak, dan de klep dicht, ruit open, en je kunt nog rustig een tijdje kleine spullen bijproppen zonder dat de boel eruit valt. Wel opletten met openen. Ik zou het missen. Mijn huidige X5 heeft iets soortgelijks met de gesplitste achterklep, dat werkt ook wel.
Ik ben benieuwd of die verkoopcijfers goed blijven , als dit jaar de aankomende facelift komt met zo’n lelijke “Neue Klasse” neus en kont er op komt.
Ik heb bijna 1 jaar in Seoul gewerkt.
Daar is de 5-serie echt populair.
En ik heb nog nooit zoveel Maybach’s zien rijden als in Seoul.