
Voor het eerst is de BMW Neue Klasse te zien zonder camouflage in een real life setting, dit is je nieuwe 3 serie!
Later dit jaar is de onthulling van het productiemodel, maar tot die tijd teasen ze er bij BMW nog rustig op los. Stukje bij beetje krijgen we meer te zien van de BMW Neue Klasse, de volgende generatie 3 Serie. Met deze onthulling krijg je een echt goed idee van de uiteindelijke vorm.
Geen camouflage
Waar je naar kijkt is de BMW Vision Driving Experience. De auto is te zien op Auto Shanghai 2025. Het is de Neue Klasse zoals we die al vaker gezien hebben, maar dit keer in het vlees en zonder flauwe camouflage. Dichterbij the real deal zijn we nog niet eerder geweest.







Dit testvoertuig is gebouwd op het platform van de Neue Klasse en is uitgerust met BMW’s nieuwste speeltje: de Heart of Joy. Deze centrale supercomputer regelt alles van aandrijving tot regeneratief remmen en brengt alle rijfuncties onder één dak. Het is voor BMW een nieuwe manier van elektrisch rijden. Klinkt allemaal fantastisch. In de praktijk moeten we zien of deze mooie woorden ook ingelost worden.
BMW Neue Klasse 3 Serie



Het is de meest krachtige prototype die BMW ooit gebouwd heeft. Met een krankzinnige 18.000 Nm aan koppel en tot 1.2 ton aan downforce zijn het cijfers die je amper verwacht van een normale straatauto.



Het design is inmiddels herkenbaar voor de BMW Neue Klasse, met bijvoorbeeld de shark nose. Door het weglaten van de camouflage zijn de rondingen ook veel beter te zien. Dat heeft alles te maken met aero en is gunstiger voor een goede actieradius. Het is niet zo ‘zacht’ getekend als een Mercedes EQS, maar een enige druppelvorm is er wel in terug te vinden.
Speciaal voor de show in Shanghai kreeg de auto een zelfoplichtende laklaag die varieert van witgeel tot neon geel. De achterzijde is voorzien van een film die onder UV-licht verkleurt van geel naar oranje en roze.
Eind dit jaar rolt in de Hongaarse fabriek te Debrecen de eerste volledig elektrische Neue Klasse van de band.





Oh neejj… Civic-deurgrepen achter!
Die achterkant is toch hondslelijk… voorkant vind ik geslaagd.
Ik krijg juist Alfa Romeo vibes van de achterkant, best gaaf gelukt!
De hele auto heeft een Alfa 156 vibe maar de achterkant had Alfa zelf wel fraaier gedaan.
@Lambrusco: Ja, dat snap ik wel een beetje. Maar als geheel geeft dit mij juist een Lancia-vibe. Ik vind het wel wat!
Lieve hemel, wat een gedrocht!
Snel dat doek er weer overheen trekken..
We zijn van die guppenbek af maar daar is alles wel mee gezegd. Man, wat een gedrocht!
Nog even snel een mooie kopen voordat het niet meer kan dus ☠️
BMW + BBL = 0
De voorkant vind ik echt briljant, maar de achterkant vind ik helemaal niks. De achterlichten zitten echt veel te hoog, waardoor de achterkant optisch veel te veel massa heeft. Ik denk dat als de bovenkant van de achterlichten zou ophouden waar nu de onderkant van de achterlichten zit, het al een stuk fraaier zou zijn
Kunnen ze de ontwerpafdeling van BMW niet eens op cursus ‘hoe ontwerp ik mooie auto’s ‘ in Italië laten volgen. Man man man wat een gedrocht.
Ik blijf het toch een raar ding vinden. Er lijkt geen balans in te zitten. De zintuigen zitten vreemd laag, die kont wipt wat gek omhoog en eerlijk gezegd ben ik persoonlijk ook geen fan van het front.
Het is een ander design dan het generieke dat je op straat ziet tegenwoordig, dat moet ik ze nageven. Maar mooi vind ik het niet.
Zal ze verder een worst wezen denk ik maar goed.
*zijruiten, niet zintuigen
Voorkant is fraai, en het zij profiel ook…
Alleen de achterzijde lijkt wel een bavianenreet met een dubbele goatse.
Dit is een beetje het “L`art pour l’art” zoals we dat van Alfa Romeo en Lancia kennen. Je vindt het prachtig, of je vindt het helemaal niks.
Een moeilijk ontwerp, met mooie en lelijke kanten. Met handige, fraaie delen, maar ook onhandige, geforceerde onderdelen. Mooi vind ik de voorzijde, het interieur, de materialen en de knoppen (wauw!).
Het uitzicht naar de zijkant is een vraagteken met de B-stijl: te breed.
En de achterzijde, dat begint al bij de visuele aansluiting van de achterportieren, da’s niet best. Alleen te compenseren met een mooie stationvariant. Achterlichten ook een dik vraagteken. Zie Alfa Junior. En die bak onderaan achter moet zeker weg. Da’s leuk voor racen op de Nurbürgring. Niet op straat. Kortom, nog veel werk aan de winkel voor BMW.
Toch is dit artikel ook wat vreemd. Zie de spypics van 13 maart in AB. Dan zie je een veel evenwichtiger model. Wel mooi aan de meeste kanten.
Op het prototype was de achterzijde beter in balans. Vraag mij af waarom dit voor het productiemodel gewijzigd is. Aan de andere kant het is een lage auto en het standpunt van de camera is heel laag waardoor het geheel ook wel erg hoog en fors lijkt. Misschien dat het in het echt allemaal mee valt. Ben wel benieuwd naar de auto.
Dit is (gelukkig) nog geen productiemodel.
Ik heb de datum even dubbel gechekt of het niet 1 april is, maar zelf voor 1 april zou dit een slechte grap zijn, wat een dramatisch ontwerp net een mislukte Opel Ampera
Idd Opel Ampera!
Geachte BMW directie, het wordt nu echt tijd om afscheid te nemen van Adrian van Hooydonk.
Maar ja, die directie heeft wel “ja” gezegd. Misschien kunnen Quandt en Klatten nog wat doen.
Van Hooydonk is beter in directies overtuigen dan in zijn team aantrekkelijke auto’s laten ontwerpen.
Basisvorm erg geslaagd maar geheel oogt door details erg goedkoop en niet hoogwaardig, zoals helaas bij elke nieuwe BMW recent
Iedere keer dat je denkt dat het niet lelijker kan komt bmw weer met een nieuw gedrocht op de proppen. Hoe krijgen ze het voor elkaar om autos te verkopen die zo ontzettend lelijk zijn? Zijn er dan echt zo veel mensen die niets geven om een auto die er niet uitziet alsof hij door een 3 jarige is ontworpen?
Smaken verschillen duidelijk. Ik kan er weinig mooi aan vinden. Echt geen enkele hoek. Het is nou niet dat die gigantische afgrijselijke nieren eerst mooi waren, maar dit oogt wat mij betreft gewoon onvolwassen en onaf. En wat tf is dat met die oplichtende grille en lampjes overal? Waarom moet een auto van een ton als een halve kermisattractie met een verlichte grille (en meer?) rondrijden? Toen ik 17 was stond dat op de explosive car tuning beurzen voor de calibra’s van weleer, maar die tijd hebben we ondertussen toch achter ons gelaten dacht ik.
De chinezen vinden het leuk als het maar genoeg licht geeft en genoeg opvalt, is toch een cultuurdingetje ook denk ik.
Ik vind hem veel potentie hebben. Heel vernieuwend
Wat is er vernieuwend aan dan? Alles wat je hier ziet is al een keer gedaan, zelfs het idee van die hoge achterkant met een plaat blik eronder. Zoek even een plaatje van een Alfa Giulietta uit 1980…
Mmmm nee doe maar niet !
Geweldig
Dacht even dat dit een grap was. Vanuit elke hoek vreselijk, dit is toch met geen mogelijkheid een tijdloos, elegant design te noemen? Dit is gewoon rare, niet bij elkaar passende, lijnen verzinnen om maar iets aparts te doen. De foto’s in het donker van het zijprofiel waar het plastic aan de onderkant wegvalt: dan krijgt de hele auto lelijke lijn. En dat interieur, is dat een rendering? Die middenconsole ziet er wel erg goedkoop uit, dat verwacht je in een Dacia nog niet.
Wat een hok.. Steeds als je denkt dat het kwa design bij BMW niet erger kan, dan verzinnen ze toch wat nieuws.
Real life setting?
Ik geloof dat ik blij ben dat mijn leven zich grotendeels in anders ogende omgevingen afspeelt.
De auto vind ik best tof, wat Alfa 155/156/166 elementen inderdaad. Wat lastige details her en der, achterkant oogt wat te log lijkt het. Maar kan niettemin een gaaf ding zijn in het echt en na enige gewenning. En lekker herkenbaar als Alf eh… BMW.
Misschien een opmaat voor de overname van Alfa Romeo door BMW. Die combinatie zou bijna ideaal zijn (alleen een overname door Ferrari van Alfa Romeo is nog beter).
Oei, Beetje Opel Ampera en profil? Lijkt dat zo? Hmm. Alfa 155 kont kan je aan wennen.
Wat doen die schoen opklapkasten daar aan achterkant? Werkelijk?!?
Doe het doek er maar weer terug op. Graf graf lelijk. Zometeen zijn de enige mooie BMW’s de Minis en Rolls Royces
Ik snap BMW echt niet. Waarom moet een electrische aandrijflijn zo lelijk verpakt worden? Is er daar dan niemand die doorheeft dat ze al jaren wegbewegen van wat mooi gevonden wordt en dus goed verkoopt? Het moet blijkbaar eerst fout gaan voordat er wat verandert. Dat krijg je met spreadsheet-management. Bij de motoren is het al mis aan het gaan. De 1300 GS en GSA slaan niet aan en verliest aan beter vormgegeven adv’s. Het is nu wachten tot de spreadsheets wakker worden en gaan reageren. Maar daar gaan eerst wat jaren en ontslagrondes overheen, zoals gebruikelijk. Zucht.
Die pedalen lijken me ook vreemd hoog te zitten. Drive-by-toe-nail oid? Of allemaal 70’s highheels/plateau zolen?
Verder een enorm playmobil plastic aandoenerig interieur. Hmm not my cup of tea
Gewoon een verschrikkelijk lelijk ding, en denken ze echt bij BMW dat mensen dit gaan kopen, voor prijzen van € 60K tot € 100K+
Ik dacht dat het in 2025 wel beter zou lukken met AI, een mooi auto design te maken..
Dit gedrocht is om niet aan te zien..
De Alfa 155 was niet de mooiste Alfa in de geschiedenis, toch hebben ze die als voornaamste inspiratie genomen, zeker de verhouding “lage zijramen / hoge kofferbak”.
Dit is voor mij dan ook weinig BMW DNA.. ik zit dit niet voorkomen in de geschiedenis van BMW
In de tijd van oa The Shark was de hoge kofferbak ook niet aanwezig.
Ik heb een vermoeden dat daar een groot deel van de batterij zullen zitten & dat ze toch nog een grote koffer aan de klanten willen geven.
Dat rare scherm in’t interieur had trouwens ook niet gehoeven, het is duidelijk dat de Tesla diende als inspiratie, en ze geen rip-off wilden dus maar wat hoekjes en kantjes hebben bijgeveild.
Ik zal wel bij de andere merken gaan shoppen als ik een nieuwe auto nodig heb..
Moet m’n best doen om er enthousiast van te worden, maar denk dat het in de praktijk best een gaaf ding kan zijn. Kost toch altijd een beetje tijd. En ben vooral benieuwd naar de Touring, die zal zoals altijd de mooiste variant zijn.
Dit is helemaal niet de productieversie. Dit is gwoon het studiemodel een beetje opgefrist en met wat nieuwe stickers. Gewoon dooropen mensen, er is niets te zien.
Die zwarte vierkante gaten aan de achterkant, moet je daar kolen in scheppen of zo?
Misschien dat het in een beetje gangbare kleur en zonder sjinese glimkralenonzin nog wat lijkt.
Maar ik hou m’n ouwe E serie nog maar een jaar of wat, doet toch minder zeer aan m’n ogen.